Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Wat verstaat men onder een "los" gangwerk?
Moderator: moderatorteam
- Sietske*
- Zeer actief
- Contacteer:
Wat verstaat men onder een "los" gangwerk?
Ik weet niet zo goed waar ik deze vraag moet plaatsen, maar goed, zet hem maar even hier neer.
Wat ik me nou al een tijdje afvraag is wat er bedoeld wordt als een keurmeester op show aangeeft dat het gangwerk voor of achter (of allebei) te los is? Wat ziet hij dan? En hoe beoordeel je bij je eigen hond of het gangwerk te los is? Waar moet ik dan op letten? Verschilt dit ook nog per ras (mag de één losser zijn dan de ander)?
En ook niet onbelangrijk, kun je hier invloed op uit oefenen? Stel de keurmeester heeft aangegeven dat het gangwerk te los is, kun je dit dan verbeteren met bepaalde oefeningen of door je hond anders voor te brengen?
Ben benieuwd of iemand me wijzer kan maken.
Wat ik me nou al een tijdje afvraag is wat er bedoeld wordt als een keurmeester op show aangeeft dat het gangwerk voor of achter (of allebei) te los is? Wat ziet hij dan? En hoe beoordeel je bij je eigen hond of het gangwerk te los is? Waar moet ik dan op letten? Verschilt dit ook nog per ras (mag de één losser zijn dan de ander)?
En ook niet onbelangrijk, kun je hier invloed op uit oefenen? Stel de keurmeester heeft aangegeven dat het gangwerk te los is, kun je dit dan verbeteren met bepaalde oefeningen of door je hond anders voor te brengen?
Ben benieuwd of iemand me wijzer kan maken.
Groetjes van Sietske en een knuffel van Tara en Babbe

- yamie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
- Contacteer:
vaak is het een opmerking die bij jonge honden gegeven word en dan is het ook niet "erg" die kunnen nog wat slungelig lopen, kunnen wat "wapperen'met de poten zeg maar... als ik bv kijk naar mijn ras, een jack moet een mooie strakke, ruime pas naar voren hebben, soms grijpen ze ipv naar voren wat naar opzij of wat onregelmatig met opgooien van de benen, dat noemen ze dan wel wat los ... bij een jonge hond kan dat heel goed verbeteren, ook zelf kun je er een boel aan doen door goed naar je hond te kijken en de hond echt op zijn of haar juiste tempo te laten lopen, dat hij goed in balans is... wanneer je bv te snel loopt, dan kunnen ze geen mooie strakke pas houden, en wanneer je te langzaam gaat, dan komen ze ook niet lekker weg met hun gangwerk.... nou is het natuurlijk zo, dat als je bv een hond hebt die uit elleboog is, dan zal zo'n hond ook wat meer zijwaarts "grijpen' alleen zul je dan vaak op het keurrapport ook de elleboog opmerking terug zien...
- Sietske*
- Zeer actief
- Contacteer:
Hé dank je wel. Los betekent dus inderdaad een beetje een zwabberende gang. Ik kreeg bij Babbe in Wijchen (drie maanden geleden) de opmerking dat het gangwerk nog wat los was. Zondag tijdens de openkeuring van de rasvereniging kreeg ze als opmerking "vlot gangwerk" dus het lijkt al verbeterd (Ze is ook nog maar 11 maanden).
Het op tempo showen vind ik nog best lastig. Het ideale tempo van zowel Tara als Babbe ligt vrij hoog. Maar als je met anderen in de ring loopt moet je je toch enigszins aanpassen. Vaak is dat tempo dus te laag voor mijn honden.
Bij het individueel voorbrengen heb je daar natuurlijk geen last van. Maar de keurmeester riep mij zondag dus wel toe dat ik langzamer moest lopen
. Hij schijnt er niet van te houden dat honden in een vlot tempo worden voorgebracht 
Het op tempo showen vind ik nog best lastig. Het ideale tempo van zowel Tara als Babbe ligt vrij hoog. Maar als je met anderen in de ring loopt moet je je toch enigszins aanpassen. Vaak is dat tempo dus te laag voor mijn honden.
Bij het individueel voorbrengen heb je daar natuurlijk geen last van. Maar de keurmeester riep mij zondag dus wel toe dat ik langzamer moest lopen

- yamie
- Zeer actief
- Contacteer:
ja dat is ook lastig, en idd zeker als je in het rijtje loopt, tijdje terug liep er bij ons voorop iemand, nou pfff die stond zowat stil, dan kan mijn reu dus niet uit de voeten, en loopt dus zwaar beroerd, hij moet er ook best een flink tempo in hebben.... gelukkig zijn er ook keurmeesters die dat snappen en die het gangwerk pas echt beoordelen in de individuele tijd...Sietske* schreef:Hé dank je wel. Los betekent dus inderdaad een beetje een zwabberende gang. Ik kreeg bij Babbe in Wijchen (drie maanden geleden) de opmerking dat het gangwerk nog wat los was. Zondag tijdens de openkeuring van de rasvereniging kreeg ze als opmerking "vlot gangwerk" dus het lijkt al verbeterd (Ze is ook nog maar 11 maanden).
Bij het individueel voorbrengen heb je daar natuurlijk geen last van. Maar de keurmeester riep mij zondag dus wel toe dat ik langzamer moest lopen. Hij schijnt er niet van te houden dat honden in een vlot tempo worden voorgebracht
het is best lastig om het juiste tempo voor je hond uit te zoeken, soms kan het lijken alsof ze behoorlijk tempo nodig hebben, omdat ze dat zelf ook aangeven, maar dan juist overlopen ze zich zelf snel, en ach jou meisie is 11 maanden, dat mag dan best hoor wat losjes... en nog wat zoeken naar de juiste balans, en tja je hebt ook honden die gewoon zo los lopen... das jammer, maar daar doe je dan weinig aan
- Branka
- moderator
- Mijn ras(sen): Golden Retriever
- Aantal honden: 1
Mijn ervaring is dat keurmeesters in de line-up vooral een algemeen beeld van de kwaliteit willen krijgen en vast kijken of er honden al meteen uitspringen.
En mocht bij het lopen in de line-up de hond voor je te traag gaan, dan mag je die best inhalen als je na het rondje maar weer op de juiste plaats gaat staan. Tip: haal binnendoor in anders zorg je dat jouw hond op het moment van inhalen niet goed zichtbaar is. Zonde omdat het gangwerk blijkbaar goed genoeg is voor een hoger tempo.
En mocht bij het lopen in de line-up de hond voor je te traag gaan, dan mag je die best inhalen als je na het rondje maar weer op de juiste plaats gaat staan. Tip: haal binnendoor in anders zorg je dat jouw hond op het moment van inhalen niet goed zichtbaar is. Zonde omdat het gangwerk blijkbaar goed genoeg is voor een hoger tempo.
- Sietske*
- Zeer actief
- Contacteer:
Met name Tara moet ik op een behoorlijk hoog tempo voorbrengen (nou ja, ik show haar vrijwel nooit maar goed) omdat ze anders gaat telgangen. Ze is gewend aan de fiets te lopen en loopt eigenlijk pas lekker bij een tempo zo rond de 13 km/uur. Dat haal ik natuurlijk niet in de ring, maar als ik haar te langzaam voorbreng gaat ze dus echt over op een sukkelgang en dan gaat ze telgangen.
Ik wist trouwens niet dat je mag inhalen als het tempo te laag ligt.
Nou sta je bij de Markiesjes meestal niet met een grote groep in de ring. Maar tijdens de CM van de rasvereniging wel. En dat is nou net de enige show waarop ik Tara uitbreng
Ik wist trouwens niet dat je mag inhalen als het tempo te laag ligt.
Nou sta je bij de Markiesjes meestal niet met een grote groep in de ring. Maar tijdens de CM van de rasvereniging wel. En dat is nou net de enige show waarop ik Tara uitbreng

- yamie
- Zeer actief
- Contacteer:
- Branka
- moderator
- Mijn ras(sen): Golden Retriever
- Aantal honden: 1
-
Sjiel
- Zeer actief
Bij dezelfde keurmeester?Sietske* schreef:Hé dank je wel. Los betekent dus inderdaad een beetje een zwabberende gang. Ik kreeg bij Babbe in Wijchen (drie maanden geleden) de opmerking dat het gangwerk nog wat los was. Zondag tijdens de openkeuring van de rasvereniging kreeg ze als opmerking "vlot gangwerk" dus het lijkt al verbeterd (Ze is ook nog maar 11 maanden).
weg gehaald zit een virus in
- Sietske*
- Zeer actief
- Contacteer:
Hé bedankt voor de tip. Die ga ik eens proberenBranka schreef:Als je niet brutaal bent en het probeert, weet je dat natuurlijk ook niet![]()
En Sietske, wat wel eens wil helpen bij een hond die neigt naar telgangen is hem/haar vanuit zit te laten starten. De meesten springen dan n.l. wel aan in draf.

- Sietske*
- Zeer actief
- Contacteer:
Nee dat niet. Het waren twee verschillende keurmeesters. Maar ik heb ook wel het idee dat het gangwerk van Babbe verbetert hoor.Sjiel schreef:Bij dezelfde keurmeester?Sietske* schreef:Hé dank je wel. Los betekent dus inderdaad een beetje een zwabberende gang. Ik kreeg bij Babbe in Wijchen (drie maanden geleden) de opmerking dat het gangwerk nog wat los was. Zondag tijdens de openkeuring van de rasvereniging kreeg ze als opmerking "vlot gangwerk" dus het lijkt al verbeterd (Ze is ook nog maar 11 maanden).