Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Wel of niet enten?
Moderator: moderatorteam
- Renske
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): kooikerhondje en lundehund
- Aantal honden: 2
Wel of niet enten?
Hoe denken jullie over dit artikel?
31 Britse dierenartsen spreken zich uit tegen jaarlijkse vaccinatie
(Bron: Veterinary Times UK, januari 2004)
Wij, de ondergetekenden, zouden graag onze zorgen in het licht van nieuwe bewijzen met betrekking tot het vaccinatieprotocol onder uw aandacht brengen. De Amerikaanse Veterinary Medical Association Committee rapporteert dit jaar dat de aanbeveling tot jaarlijkse hervaccinatie, vaak gefundeerd op vele vaccinatielabels, gebaseerd is op historische gegevens, maar niet op wetenschappelijke.
Smith schrijft in JAVMA in 1995 dat er "enig bewijs is dat een aantal vaccins immuniteit geven voor een periode langer dan 1 jaar. In feite is er volgens onderzoek geen bewijs dat vele jaarlijkse vaccinaties noodzakelijk zijn en dat bescherming na 1 vaccinatie vaak levenslang is." En ook: "Vaccinatie is een medische procedure met zowel voor- als nadelen voor de patient"; en verder dat "herhaald vaccineren van patiënten met voldoende immuniteit niets toevoegt aan de resistentie voor de ziekte en het risico op post-vaccinatie problemen kan vergroten". Tenslotte stelt hij dat "nadelige reacties veroorzaakt kunnen worden door het antigeen¹, de adjuvant¹, de drager, het conserveringsmiddel, of een combinatie hiervan. Mogelijke ongewenste reacties kunnen zijn het uitblijven van immuniteit, anafylactische shock, immuniteitsonderdrukking, het optreden van auto-immuun ziekten, kortstondige infectie en/of langdurende infectieve dragerstatus."
Het rapport van de Amerikaanse Animal Hospital Association Canine Vaccine Taskforce in JAAHA (Nr. 39, maart/april 2003) is ook interessant om te lezen: "De huidige wetenschap ondersteunt de uitspraak dat geen enkel vaccin altijd veilig is, geen enkel vaccin altijd beschermt en dat geen enkel vaccin altijd geïndiceerd is"; "misverstanden, desinformatie en de conservatieve houding van onze professie hebben er voor een groot deel voor gezorgd dat het aannemen van protocols, die het verlagen van het aantal keren vaccineren voorstaan, vertraagd werd"; "immunologisch geheugen zorgt voor langdurige immuniteit voor belangrijke infectieuze ziekten welke zeer veel langer is dan de traditionele aanbevelingen voor jaarlijks vaccineren. Dit wordt ondersteund door een groeiende hoeveelheid veterinaire informatie even als goed ontwikkelde epidemiologische controle in de humane geneeskunde, waaruit volgt dat immuniteit na vaccinatie extreem lang duurt en in de meeste gevallen zelfs levenslang is."
Ook toont het bewijs dat voor de duur van de immuniteit voor rabies, hondenziekte, parvo, kattenziekte en niesziekte (beide vormen) een minimum van zeven (7) jaar is aangetoond door serologie voor rabiës en challenge studies voor alle andere.
De dierenartsen die deze brief ondertekend hebben accepteren volledig dat geen enkel ander feit zoveel impact heeft gehad op de levens en de gezondheid van onze patiënten, de patiënten zelf en onze mogelijkheden om infectieziekten preventief te behandelen als de ontwikkeling van jaarlijks toe te dienen vaccins. Wij ondersteunen echter volledig de aanbevelingen en richtlijnen van de Amerikaans Animal Hospitals Association Taskforce, om vaccinatieprotocols voor honden en katten zo te verminderen dat boostervaccinaties alleen iedere drie jaar en alleen voor kernziekten gegeven worden, tenzij wetenschappelijk een ander beleid wordt gerechtvaardigd.
Verder gaan wij ervan uit dat het bewijsmateriaal zoals nu bekend er snel toe zal leiden dat de volgende feiten worden geaccepteerd:
a. Het immuunsysteem van honden en katten is volledig ontwikkeld op een leeftijd van 6 maanden en ieder gemodificeerd levend virus (MLV) vaccin dat na die leeftijd gegeven wordt, geeft een immuniteit die goed is voor het leven van dat dier.
b. Een volgende vaccinatie met een MLV een jaar later zorgt ervoor dat de antilichamen van de eerste vaccinatie die van de tweede neutraliseren zodat er weinig of geen effect is: het dier heeft geen extra bescherming gekregen, noch worden er meer memory-cellen toegevoegd.
c. Niet alleen zijn jaarlijkse extra beschermende vaccins voor parvo en hondenziekten onnodig, ze zorgen ervoor dat het dier bloot wordt gesteld aan potentiële risico's zoals allergische reacties en immuniteitsgemedieerde hemolytische bloedarmoede.
d. Er is geen wetenschappelijke documentatie die de labelclaims voor jaarlijkse toediening van MLV vaccins wettigt.
e. Puppies en kittens krijgen antilichamen binnen via de moedermelk. Deze natuurlijke bescherming duurt 8 tot 14 weken.
f. Puppies en kittens moeten niet gevaccineerd worden op een leeftijd jonger dan 8 weken. De vaccinatie zal geneutraliseerd worden door de immuniteit via de moeder en er zal geen extra bescherming geproduceerd worden.
g. Vaccinatie op een leeftijd van 6 weken zal absoluut de timing van het eerste effectieve vaccin vertragen.
h. Vaccinaties die met een tussenpoos van twee weken gegeven worden zullen eerder het immuunsysteem onderdrukken dan stimuleren. Dit zou de volgende nieuwe handleiding kunnen geven:
1. een serie vaccinaties wordt gegeven vanaf een leeftijd van 8 weken (bij voorkeur later) en wordt 3 tot 4 weken na elkaar gegeven, tot een leeftijd van ca. 16 weken.
2. Een extra boostervaccinatie wordt gegeven na een leeftijd van 6 maanden, die dan een levenslange immuniteit geeft.
In het licht van recent beschikbaar gekomen gegevens die het onnodig gebruik en de potentiële schade van jaarlijkse vaccinaties aantonen, roepen wij onze beroepsgenoten op te stoppen met de dagelijkse praktijk van het jaarlijks vaccineren.
Is het verwonderlijk dat cliënten vertrouwen verliezen in vaccinaties en zelf op zoek gaan naar de achtergronden ervan? Wij vinden dat ze hierin gelijk hebben. Politiek, traditie en het economisch gewin van dierenartsen en farmaceutische bedrijven zouden geen factor moeten zijn in het nemen van medische besluiten.
Het is algemeen geaccepteerd dat een jaarlijkse gezondheidscontrole van een huisdier aan te raden is. We schatten onszelf echter laag in wanneer we deze belangrijke dienst aan onze cliënten ophangen aan de vaccinatie, terwijl we uiteindelijk voor de gevolgen zullen moeten boeten. Moeten we wachten totdat men actie neemt tegen dierenartsen, zoals gebeurd is in Texas door dr. Robert Rogers? Hij beweert dat de huidige praktijk van het marketen van vaccins voor huisdieren bestaat uit fraude door het geven van een valse voorstelling van zaken, fraude door zwijgen en diefstal door misleiding.
De eed die wij als pas afgestudeerde dierenartsen afleggen is "om te helpen, of op zijn minst geen kwaad te doen". We willen onze positie in de maatschappij behouden en het vertrouwen dat men in ons heeft, gebaseerd op ons beroep, niet beschamen.
Daarom geloven wij dat diegenen die in het licht van deze nieuwe ontwikkelingen toch jaarlijks blijven vaccineren, zich misschien wel tegengesteld opstellen ten aanzien van de gezondheid van de dieren die aan hen worden toevertrouwd.
Met vriendelijke groet,
Richard Allport, BVetMed, MRCVS
Sue Armstrong, MA BVetMed, MRCVS
Mark Carpenter, BVetMed, MRCVS
Sarah Fox-Chapman, MS, DVM, MRCVS
Nichola Cornish, BVetMed, MRCVS
Tim Couzens, BVetMed, MRCVS
Chris Day, MA, VetMB, MRCVS
Claire Davies, BVSc, MRCVS
Mark Elliott, BVSc, MRCVS
Peter Gregory, BVSc, MRCVS
Lise Hansen, DVM, MRCVS
John Hoare, BVSc, MRCVS
Graham Hines, BVSc, MRCVS
Megan Kearney, BVSc, MRCVS
Michelle L'oste Brown, BVetMed, MRCVS
Suzi McIntyre, BVSc, MRCVS
Siobhan Menzies, BVM&S, MRCVS
Nazrene Moosa, BVSc, MRCVS
Mike Nolan, BVSc, MRCVS
Ilse Pedler, MA, VetMB, BSc, MRCVS
John Saxton, BVetMed, MRCVS
Cheryl Sears, MVB, MRCVS
Jane Seymour, BVSc, MRCVS
Christine Shields, BVSc, MRCVS
Suzannah Stacey, BVSc, MRCVS
Phillip Stimpson, MA, VetMB, MRCVS
Nick Thompson, BSc, BVM&S, MRCVS
Lyn Thompson, BVSc, MRCVS
Wendy Vere, VetMB, MA, MRCVS
Anuska Viljoen, BVSc, MRCVS, and
Wendy Vink, BVSc, MRCVS
31 Britse dierenartsen spreken zich uit tegen jaarlijkse vaccinatie
(Bron: Veterinary Times UK, januari 2004)
Wij, de ondergetekenden, zouden graag onze zorgen in het licht van nieuwe bewijzen met betrekking tot het vaccinatieprotocol onder uw aandacht brengen. De Amerikaanse Veterinary Medical Association Committee rapporteert dit jaar dat de aanbeveling tot jaarlijkse hervaccinatie, vaak gefundeerd op vele vaccinatielabels, gebaseerd is op historische gegevens, maar niet op wetenschappelijke.
Smith schrijft in JAVMA in 1995 dat er "enig bewijs is dat een aantal vaccins immuniteit geven voor een periode langer dan 1 jaar. In feite is er volgens onderzoek geen bewijs dat vele jaarlijkse vaccinaties noodzakelijk zijn en dat bescherming na 1 vaccinatie vaak levenslang is." En ook: "Vaccinatie is een medische procedure met zowel voor- als nadelen voor de patient"; en verder dat "herhaald vaccineren van patiënten met voldoende immuniteit niets toevoegt aan de resistentie voor de ziekte en het risico op post-vaccinatie problemen kan vergroten". Tenslotte stelt hij dat "nadelige reacties veroorzaakt kunnen worden door het antigeen¹, de adjuvant¹, de drager, het conserveringsmiddel, of een combinatie hiervan. Mogelijke ongewenste reacties kunnen zijn het uitblijven van immuniteit, anafylactische shock, immuniteitsonderdrukking, het optreden van auto-immuun ziekten, kortstondige infectie en/of langdurende infectieve dragerstatus."
Het rapport van de Amerikaanse Animal Hospital Association Canine Vaccine Taskforce in JAAHA (Nr. 39, maart/april 2003) is ook interessant om te lezen: "De huidige wetenschap ondersteunt de uitspraak dat geen enkel vaccin altijd veilig is, geen enkel vaccin altijd beschermt en dat geen enkel vaccin altijd geïndiceerd is"; "misverstanden, desinformatie en de conservatieve houding van onze professie hebben er voor een groot deel voor gezorgd dat het aannemen van protocols, die het verlagen van het aantal keren vaccineren voorstaan, vertraagd werd"; "immunologisch geheugen zorgt voor langdurige immuniteit voor belangrijke infectieuze ziekten welke zeer veel langer is dan de traditionele aanbevelingen voor jaarlijks vaccineren. Dit wordt ondersteund door een groeiende hoeveelheid veterinaire informatie even als goed ontwikkelde epidemiologische controle in de humane geneeskunde, waaruit volgt dat immuniteit na vaccinatie extreem lang duurt en in de meeste gevallen zelfs levenslang is."
Ook toont het bewijs dat voor de duur van de immuniteit voor rabies, hondenziekte, parvo, kattenziekte en niesziekte (beide vormen) een minimum van zeven (7) jaar is aangetoond door serologie voor rabiës en challenge studies voor alle andere.
De dierenartsen die deze brief ondertekend hebben accepteren volledig dat geen enkel ander feit zoveel impact heeft gehad op de levens en de gezondheid van onze patiënten, de patiënten zelf en onze mogelijkheden om infectieziekten preventief te behandelen als de ontwikkeling van jaarlijks toe te dienen vaccins. Wij ondersteunen echter volledig de aanbevelingen en richtlijnen van de Amerikaans Animal Hospitals Association Taskforce, om vaccinatieprotocols voor honden en katten zo te verminderen dat boostervaccinaties alleen iedere drie jaar en alleen voor kernziekten gegeven worden, tenzij wetenschappelijk een ander beleid wordt gerechtvaardigd.
Verder gaan wij ervan uit dat het bewijsmateriaal zoals nu bekend er snel toe zal leiden dat de volgende feiten worden geaccepteerd:
a. Het immuunsysteem van honden en katten is volledig ontwikkeld op een leeftijd van 6 maanden en ieder gemodificeerd levend virus (MLV) vaccin dat na die leeftijd gegeven wordt, geeft een immuniteit die goed is voor het leven van dat dier.
b. Een volgende vaccinatie met een MLV een jaar later zorgt ervoor dat de antilichamen van de eerste vaccinatie die van de tweede neutraliseren zodat er weinig of geen effect is: het dier heeft geen extra bescherming gekregen, noch worden er meer memory-cellen toegevoegd.
c. Niet alleen zijn jaarlijkse extra beschermende vaccins voor parvo en hondenziekten onnodig, ze zorgen ervoor dat het dier bloot wordt gesteld aan potentiële risico's zoals allergische reacties en immuniteitsgemedieerde hemolytische bloedarmoede.
d. Er is geen wetenschappelijke documentatie die de labelclaims voor jaarlijkse toediening van MLV vaccins wettigt.
e. Puppies en kittens krijgen antilichamen binnen via de moedermelk. Deze natuurlijke bescherming duurt 8 tot 14 weken.
f. Puppies en kittens moeten niet gevaccineerd worden op een leeftijd jonger dan 8 weken. De vaccinatie zal geneutraliseerd worden door de immuniteit via de moeder en er zal geen extra bescherming geproduceerd worden.
g. Vaccinatie op een leeftijd van 6 weken zal absoluut de timing van het eerste effectieve vaccin vertragen.
h. Vaccinaties die met een tussenpoos van twee weken gegeven worden zullen eerder het immuunsysteem onderdrukken dan stimuleren. Dit zou de volgende nieuwe handleiding kunnen geven:
1. een serie vaccinaties wordt gegeven vanaf een leeftijd van 8 weken (bij voorkeur later) en wordt 3 tot 4 weken na elkaar gegeven, tot een leeftijd van ca. 16 weken.
2. Een extra boostervaccinatie wordt gegeven na een leeftijd van 6 maanden, die dan een levenslange immuniteit geeft.
In het licht van recent beschikbaar gekomen gegevens die het onnodig gebruik en de potentiële schade van jaarlijkse vaccinaties aantonen, roepen wij onze beroepsgenoten op te stoppen met de dagelijkse praktijk van het jaarlijks vaccineren.
Is het verwonderlijk dat cliënten vertrouwen verliezen in vaccinaties en zelf op zoek gaan naar de achtergronden ervan? Wij vinden dat ze hierin gelijk hebben. Politiek, traditie en het economisch gewin van dierenartsen en farmaceutische bedrijven zouden geen factor moeten zijn in het nemen van medische besluiten.
Het is algemeen geaccepteerd dat een jaarlijkse gezondheidscontrole van een huisdier aan te raden is. We schatten onszelf echter laag in wanneer we deze belangrijke dienst aan onze cliënten ophangen aan de vaccinatie, terwijl we uiteindelijk voor de gevolgen zullen moeten boeten. Moeten we wachten totdat men actie neemt tegen dierenartsen, zoals gebeurd is in Texas door dr. Robert Rogers? Hij beweert dat de huidige praktijk van het marketen van vaccins voor huisdieren bestaat uit fraude door het geven van een valse voorstelling van zaken, fraude door zwijgen en diefstal door misleiding.
De eed die wij als pas afgestudeerde dierenartsen afleggen is "om te helpen, of op zijn minst geen kwaad te doen". We willen onze positie in de maatschappij behouden en het vertrouwen dat men in ons heeft, gebaseerd op ons beroep, niet beschamen.
Daarom geloven wij dat diegenen die in het licht van deze nieuwe ontwikkelingen toch jaarlijks blijven vaccineren, zich misschien wel tegengesteld opstellen ten aanzien van de gezondheid van de dieren die aan hen worden toevertrouwd.
Met vriendelijke groet,
Richard Allport, BVetMed, MRCVS
Sue Armstrong, MA BVetMed, MRCVS
Mark Carpenter, BVetMed, MRCVS
Sarah Fox-Chapman, MS, DVM, MRCVS
Nichola Cornish, BVetMed, MRCVS
Tim Couzens, BVetMed, MRCVS
Chris Day, MA, VetMB, MRCVS
Claire Davies, BVSc, MRCVS
Mark Elliott, BVSc, MRCVS
Peter Gregory, BVSc, MRCVS
Lise Hansen, DVM, MRCVS
John Hoare, BVSc, MRCVS
Graham Hines, BVSc, MRCVS
Megan Kearney, BVSc, MRCVS
Michelle L'oste Brown, BVetMed, MRCVS
Suzi McIntyre, BVSc, MRCVS
Siobhan Menzies, BVM&S, MRCVS
Nazrene Moosa, BVSc, MRCVS
Mike Nolan, BVSc, MRCVS
Ilse Pedler, MA, VetMB, BSc, MRCVS
John Saxton, BVetMed, MRCVS
Cheryl Sears, MVB, MRCVS
Jane Seymour, BVSc, MRCVS
Christine Shields, BVSc, MRCVS
Suzannah Stacey, BVSc, MRCVS
Phillip Stimpson, MA, VetMB, MRCVS
Nick Thompson, BSc, BVM&S, MRCVS
Lyn Thompson, BVSc, MRCVS
Wendy Vere, VetMB, MA, MRCVS
Anuska Viljoen, BVSc, MRCVS, and
Wendy Vink, BVSc, MRCVS
- Renske
- Zeer actief
Die cijfers van 50% heb ik nog nooit eerder gehoord. Als dat inderdaad zo is, waarom is er dan niet meer bekend over het feit dat enten zo slecht is? En wordt dit niet bij het grote publiek bekend gemaakt? Informatie is op internet (lees in het Nederlands) slechts moeizaam op internet te vinden.Martijn schreef:
De cijfers liegen er gewoon niet om. 50% van de gevallen van autoimmuunziekten openbaren zich binnen drie maanden na de laatste enting. Dat is gewoon een hele grote stijging.
Dierenartsen liegen er nog steeds over, of ze zijn gewoon niet op de hoogte maar dat jaarlijks enten echt belachelijk is is inmiddels wel duidelijk.
Gaat het echt alleen om het geld wat de dierenartsen met entingen opstrijken?

- bobientje
- Actief
- *Linda*
- Zeer actief
- Roelfien
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Ik laat mijn honden ook tegenwoordig maar 1 keer per 2 jaar enten.
Het gekke is dat als ik tegen mijn dierenarts zeg dat ik dat zo wil, dan reageert ze daar heel relaxt op, terwijl als ik zeg dat ik ze versvlees voer, gaan ze daar allemaal zo'n beetje uit hun dank, want dat is slecht.
Daarmee heb ik zelf het gevoel dat de dierenartsen er zelf ook wel achter staan dat de enting niet elk jaar hoeft. Maar ja, het tikt lekker aan he, ik ben gisteren met 3 katten en 2 honden bij de dierenarts geweest voor hun entingen en ik mocht heel fijn 44,00 euro per enting afrekenen.
Ik ben niet apart gegaan, maar het hele zooitje in 1 keer, dus ik kan me ook niet voorstellen dat het consult ook per dier berekend is. 
Het gekke is dat als ik tegen mijn dierenarts zeg dat ik dat zo wil, dan reageert ze daar heel relaxt op, terwijl als ik zeg dat ik ze versvlees voer, gaan ze daar allemaal zo'n beetje uit hun dank, want dat is slecht.
Daarmee heb ik zelf het gevoel dat de dierenartsen er zelf ook wel achter staan dat de enting niet elk jaar hoeft. Maar ja, het tikt lekker aan he, ik ben gisteren met 3 katten en 2 honden bij de dierenarts geweest voor hun entingen en ik mocht heel fijn 44,00 euro per enting afrekenen.

Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Beauceron
- Aantal honden: 3
Op dit moment vindt er een onderzoek plaats vanuit de UKG om te zien hoeveel anti-stoffen er nog in het bloed gevonden worden van honden die verschillende entprogramma's volgen.
Niet elke dierenarts doet er aan mee maar het is wellicht een idee, zeker voor de niet-elk jaar enters om de titers te laten bepalen.
Er wordt hiertoe een bloedmonster genomen dat wordt opgestuurd, er worden geen kosten aan de eigenaar doorberekend.
Niet elke dierenarts doet er aan mee maar het is wellicht een idee, zeker voor de niet-elk jaar enters om de titers te laten bepalen.
Er wordt hiertoe een bloedmonster genomen dat wordt opgestuurd, er worden geen kosten aan de eigenaar doorberekend.
- Mama Sanneke
- Zeer actief
Die discussie over wel of niet inenten heb je bij mensen ook.
Wij waren bij de eersten om onze kinderen tegen Meningitis te laten inenten.
Als je trouwens een bijsluiter leest van je medicatie sla je ook achterover en lijkt het meer kwaad dan goed te gaan doen.
Ik heb liever voorkomen dan genezen.
Wij waren bij de eersten om onze kinderen tegen Meningitis te laten inenten.
Als je trouwens een bijsluiter leest van je medicatie sla je ook achterover en lijkt het meer kwaad dan goed te gaan doen.
Ik heb liever voorkomen dan genezen.
Sanneke, Bazinneke van Luka Poedelmans

Ik ben gewoon mezelf

Ik ben gewoon mezelf
- Jacky
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): retrievers
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
- Mama Sanneke
- Zeer actief
- Roelfien
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Ja, dat kan dus niet, je moet dan enten. Ik heb dat ook met mijn katten, die moeten nu ook elk jaar geënt worden, anders komen ze het pension niet in. Maar ja, dat is natuurlijk wel een keuze.Jacks schreef:hoe zit dat dan als je je honden naar het pension wilt brengen, je moet dan de entingsboekjes mee nemen.

Ik heb er nu voor gekozen om dat wel te doen, omdat ik geen oppas aan huis heb voor de katten. Ik had er ook voor kunnen kiezen om het op een andere manier te regelen dan het pension en dan had ik ze niet laten enten.
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
- Renske
- Zeer actief
- Mama Sanneke
- Zeer actief
Als ik weet dat ik kan voorkomen dat mijn kinderen Meningitis krijgen dan doe ik dat.Marion. schreef:En ik gooi liever niet te pas en te onpas gif in een lijf om iets te voorkomen waar ze misschien 1% kans op hebben om het te krijgen.Mama Sanneke schreef:Ik heb liever voorkomen dan genezen.

Ik ben gewoon mezelf

Ik ben gewoon mezelf
- M@ri@nne
- Zeer actief
Maar het gaat hier over honden.Mama Sanneke schreef:Als ik weet dat ik kan voorkomen dat mijn kinderen Meningitis krijgen dan doe ik dat.Marion. schreef:En ik gooi liever niet te pas en te onpas gif in een lijf om iets te voorkomen waar ze misschien 1% kans op hebben om het te krijgen.Mama Sanneke schreef:Ik heb liever voorkomen dan genezen.
Groetjes, Marianne.

- Sjalot
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bordeaux Dog
Schotse Herder Korthaar
Engelse Bulldog
Lancashire Heeler - Aantal honden: 1
- Contacteer:
Ik heb vorig jaar van 3 van de 5 honden de enting overgeslagen. Toen Ramyra afgelopen januari hepatitis geweest schrok ik wel. Hepatitis zit namelijk in de enting. Maar de dierenarts zei dat ze deze vorm van hepatitis niet konden krijgen na een jaar een keer de enting overslaan. De oudste twee honden ent ik niet meer. De oudste omdat ik vind dat ze genoeg entstof gehad heeft en de tweede omdat haar lever te beschadigd is. De andere drie om het jaar.
Groetjes van Charlotte

- Mama Sanneke
- Zeer actief
Oja, da's waar.M@ri@nne schreef:Maar het gaat hier over honden.Mama Sanneke schreef:Als ik weet dat ik kan voorkomen dat mijn kinderen Meningitis krijgen dan doe ik dat.Marion. schreef:En ik gooi liever niet te pas en te onpas gif in een lijf om iets te voorkomen waar ze misschien 1% kans op hebben om het te krijgen.Mama Sanneke schreef:Ik heb liever voorkomen dan genezen.

Nou, geef me dan één goeie reden om het niet te doen bij honden.
maar dan wel een hele goeie hé

Ik ben gewoon mezelf

Ik ben gewoon mezelf
- M@ri@nne
- Zeer actief
Lees de vorige berichten eens.Mama Sanneke schreef:Oja, da's waar.M@ri@nne schreef:Maar het gaat hier over honden.Mama Sanneke schreef:Als ik weet dat ik kan voorkomen dat mijn kinderen Meningitis krijgen dan doe ik dat.Marion. schreef: En ik gooi liever niet te pas en te onpas gif in een lijf om iets te voorkomen waar ze misschien 1% kans op hebben om het te krijgen.![]()
Nou, geef me dan één goeie reden om het niet te doen bij honden.
maar dan wel een hele goeie hé

En ik heb Laika en Tosca ook niet meer laten in enten toen de oproep kwam.
Ga er ook vanuit dat ze meer dan genoeg stoffen hebben binnen gekregen in hun leven.
Groetjes, Marianne.

Hier hebben ze allebei, na de pupentingen, op 1- en 2-jarige leeftijd de volledige cocktail gehad. Saar toen ze 3 was niets, en vorig jaar alleen Parvo/Weil. Nu is Miep 3 en Saar 5, en dit jaar hoef ik dus helemaal niet naar de dierenarts.
Moet alleen even kijken hoe ik dat ga doen als we naar Denemarken op vakantie gaan.
Overigens komen die van mij best regelmatig in het buitenland (Duitsland, België, Luxemburg), maar ik heb nog nooit het entingsboekje hoeven laten zien. De trip naar Denemarken is voor mij ook zeker geen reden om ze dan wel te laten enten.
Moet alleen even kijken hoe ik dat ga doen als we naar Denemarken op vakantie gaan.
Overigens komen die van mij best regelmatig in het buitenland (Duitsland, België, Luxemburg), maar ik heb nog nooit het entingsboekje hoeven laten zien. De trip naar Denemarken is voor mij ook zeker geen reden om ze dan wel te laten enten.
- Jacky
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): retrievers
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
Ja het probleem is echter dat de hele familie mee gaat het weekend, de mensen dus die anders oppassenRoelfien schreef:Ja, dat kan dus niet, je moet dan enten. Ik heb dat ook met mijn katten, die moeten nu ook elk jaar geënt worden, anders komen ze het pension niet in. Maar ja, dat is natuurlijk wel een keuze.Jacks schreef:hoe zit dat dan als je je honden naar het pension wilt brengen, je moet dan de entingsboekjes mee nemen.![]()
Ik heb er nu voor gekozen om dat wel te doen, omdat ik geen oppas aan huis heb voor de katten. Ik had er ook voor kunnen kiezen om het op een andere manier te regelen dan het pension en dan had ik ze niet laten enten.

Odin 2001-2013
Ivan 2001
- Mama Sanneke
- Zeer actief
meningitis is niet jaarlijks.Martijn schreef:Elk jaar?Mama Sanneke schreef:Wij waren bij de eersten om onze kinderen tegen Meningitis te laten inenten.
Dat voorkomen zou nog wel eens in veroorzaken kunnen veranderen.Ik heb liever voorkomen dan genezen.
hepatitis B is een driemalige inenting.
Als je niet inent dan loop je een risico,
ent je wel in dan heeft dat ook een risico.
Waarom word er dan wel nog ingeënt ?
Dan moeten de voordelen nog steeds wegen op de nadelen anders werd het wel het afgeschaft.
Hoe klein is het risico dat je besmet word met Hepatitis C via bloedtransfusie in een mensenleven ?
Héél klein en toch is het gebeurd.
Er moet eerst grootschalig onderzoek gebeuren en laat mij zwart/wit zien dat het schadelijk is dan doe ik het niet.
Het is alleen jammer dat men zich soms baseert op kleinschalig onderzoek.

Ik ben gewoon mezelf

Ik ben gewoon mezelf
Haha, dit klinkt wel heel erg naïef Sanneke. Ze doen het nog, dus het zal wel nut hebben.Mama Sanneke schreef:Dan moeten de voordelen nog steeds wegen op de nadelen anders werd het wel het afgeschaft.
Ja, natuurlijk gebeurt het. En ja, uitermate lullig als het jou treft. Maar die kans is wel heel erg klein. Kwestie van risico's tegen elkaar afzetten. En ik kies er dan dus voor om mijn honden niet vol te laten spuiten met gif, ik zorg liever dat hun weerstand optimaal is zodat ik zo de kans verklein.Mama Sanneke schreef:Hoe klein is het risico dat je besmet word met Hepatitis C via bloedtransfusie in een mensenleven ?
Onder een auto lopen kunnen ze ook. En toch mogen ze bij mij nog los lopen.
Haal jij ook ieder jaar een griepprik Sanneke? Guttegut wat een ellende als je griep krijgt. Wordt Luka ieder jaar geënt tegen kennelhoest? Tja, hij zou eens kennelhoest krijgen zeg. Het leed is niet te overzien dan

- Mama Sanneke
- Zeer actief
Martijn schreef:Oh ja..dat soort logica. Als het niet nodig was werd het wel afgesachaft. Alsof je aan het bestaan van een loterij kunt aflezen dat je vast wint als je maar meedoet.Mama Sanneke schreef:meningitis is niet jaarlijks.Martijn schreef:Elk jaar?Mama Sanneke schreef:Wij waren bij de eersten om onze kinderen tegen Meningitis te laten inenten.
Dat voorkomen zou nog wel eens in veroorzaken kunnen veranderen.Ik heb liever voorkomen dan genezen.
hepatitis B is een driemalige inenting.
Als je niet inent dan loop je een risico,
ent je wel in dan heeft dat ook een risico.
Waarom word er dan wel nog ingeënt ?
Dan moeten de voordelen nog steeds wegen op de nadelen anders werd het wel het afgeschaft.
Lieve sanneke....de pharmaceutische industrie is echt niet bezig jou zo fair mogelijk te behandelen hoor.
Maar deels heb je wel gelijk....er is een reden voor het massale enten. En dat is dat als niemand het doet je epidemiën krijgt.
Dan is de beschikbare populatie voor een ziekteverwekker namelijk ontzettend groot en dicht.
Maar feit is dat bijna iedereen wel ent en de infectiedruk dus laag is. Als je het niet erg vind maak ik daar graag gebruik van.
Ik denk dat ik gewoon last zou hebben van mijn geweten.
T'is natuurlijk een als, als als.
De kans dat je een besmettelijke ziekte krijgt is altijd klein,
maar hoe verantwoord je aan je kinderen als ze besmet worden dat jij het niet nodig vond om hen te laten inenten.
het gaat hier wel over mensen nu, maar ik trek die lijn door naar mijn hond.
Zeg maar dat ik het doe om mijn geweten te sussen.

Ik ben gewoon mezelf

Ik ben gewoon mezelf
- M@ri@nne
- Zeer actief
- Mama Sanneke
- Zeer actief
Ik heb nog maar één keer in mijn leven een griepprik gehad.Marion. schreef:Haha, dit klinkt wel heel erg naïef Sanneke. Ze doen het nog, dus het zal wel nut hebben.Mama Sanneke schreef:Dan moeten de voordelen nog steeds wegen op de nadelen anders werd het wel het afgeschaft.
Ja, natuurlijk gebeurt het. En ja, uitermate lullig als het jou treft. Maar die kans is wel heel erg klein. Kwestie van risico's tegen elkaar afzetten. En ik kies er dan dus voor om mijn honden niet vol te laten spuiten met gif, ik zorg liever dat hun weerstand optimaal is zodat ik zo de kans verklein.Mama Sanneke schreef:Hoe klein is het risico dat je besmet word met Hepatitis C via bloedtransfusie in een mensenleven ?
Onder een auto lopen kunnen ze ook. En toch mogen ze bij mij nog los lopen.
Haal jij ook ieder jaar een griepprik Sanneke? Guttegut wat een ellende als je griep krijgt. Wordt Luka ieder jaar geënt tegen kennelhoest? Tja, hij zou eens kennelhoest krijgen zeg. Het leed is niet te overzien dan

Inderdaad, hij moest eens kennelhoest krijgen, ik vind dat niet grappig hoor, en kan jij mij garanderen dat ie het niet krijgt als ik hem niet inent.
het is een risico en ik wil gewoon geen risico lopen.

Ik ben gewoon mezelf

Ik ben gewoon mezelf
- Mama Sanneke
- Zeer actief
Maar Martijn hoe weet jij of je honden nog immuun zijn ??Martijn schreef:Ik zou last hebben van mijn geweten als ik mijn honden jaarlijks met troep in liet spuiten terwijl ik dondersgoed wist dat ze nog immuun waren.Mama Sanneke schreef: Ik denk dat ik gewoon last zou hebben van mijn geweten.
Het is geen kwestie van niet nodig, het is een kwestie van gevaarlijk als je het wel doet.De kans dat je een besmettelijke ziekte krijgt is altijd klein,
maar hoe verantwoord je aan je kinderen als ze besmet worden dat jij het niet nodig vond om hen te laten inenten.
Bij deze is je geweten ontsust want jaarlijks enten is net zo link als het nooit doen.Zeg maar dat ik het doe om mijn geweten te sussen.
Laat je dat testen ?
Als ik moest weten dat Luka immuun is zou ik het ook niet doen.
Laatst gewijzigd door Mama Sanneke op 20 mei 2005 20:47, 1 keer totaal gewijzigd.

Ik ben gewoon mezelf

Ik ben gewoon mezelf
- M@ri@nne
- Zeer actief
- Mama Sanneke
- Zeer actief
- M@ri@nne
- Zeer actief