Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Correcties

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Wil de hond »

Wil de hond schreef:Als je het goed aanpakt heb je binnen 10 minuten een hond die al heel aardig doorheeft wat wel en niet kan, en binnen hooguit enkele dagen is het hem zo duidelijk dat er niet meer gekorrigeerd hoeft te worden.

Maar nogmaals, het is allemaal niet zo simpel dat wie dan ook maar even een paar rukken aan een riem kan geven in de veronderstelling dat de hond het allemaal prima begrijpen kan.
Hier staat dus niet dan een hond binnen tien minuten perfekt leert om nooit meer aan de lijn te trekken.

Wel is het zo dat na een eerste uitleg het overgrote deel van de honden gewoon lekker, ontspannen en genietend mee kan wandelen. Hierdoor wordt het ineens mogelijk om zo´n hond langere en vooral ontspannendere en aangenamere wandelingen te geven dan voorheen. Niet bepaald iets wat ik als negatief beschouw.

Zoals al aangegeven werd, elke hond heeft zijn eigen gevoeligheidsgraad, deze ligt bij de meeste honden zodanig dat er helemaal geen enorme reeks vreselijke, snerpende, angst en pijn veroorzakende korrekties nodig zijn om te bereiken wat ik aangeef.

Er wordt hier een beeld gegeven van lijnkorrekties wat zwaar overtrokken is. Iemand die een eindeloze reeks vreselijk harde korrekties aan zijn hond moet geven om uiteindelijk nóg niets interessants te bereiken heeft te maken met een uitzonderlijke situatie.

En tot slot: Iemand die zijn hond van jongsaf aan goed begeleidt hoeft eigenlijk nauwelijks terug te vallen op fysieke korrekties.
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Eline* schreef:
Stang schreef:Hoe Wil dat doet, dat weet ik ook niet :19: Het lijkt mij zeer stug om een hond in 10 minuten bij te brengen dat hij nooit meer mag trekken. Je kan hem leren dat in die 10 minuten trekken op dat moment niet leuk is en netjes meelopen leuker is. Maar dat die 10 minuten effect hebben op een volgende wandeling lijkt me zeer stug, of je moet idd met angst gaan werken.

Maar daar moet je Wil dan naar vragen, want het is zijn uitspraak en niet de mijne.
Als je een volwassen hond in handen krijgt, waarmee je geen band hebt en die sleurt aan de lijn met een slip om kan je niet anders dan een ruk geven als de hond aan het eind van de lijn is. Anders keel je hem. Zo werkt een slipketting namelijk.
Als die hond dus in 3 minuten 10 keer in de lijn hangt geef je hem dus 10 keer een ruk, totdat hij doorheeft dat dat zeer doet en hij doorheeft hoe hij de lijnpijn kan vermijden, namelijk door stil te staan of achter je aan te sjokken.
Als je een gevoelige hond hebt hoef je niet hard te rukken, heb je die niet hebben we het dus wel over vliegles. Het gevoel en effect bij de hond is gelijk. Er treedt vermijdingsgedrag op, dat is namelijk het leereffect.
Maar, maar, maar....... :mrgreen:

Ik snap niet helemaal waarom jij mij hierop 'aanspreekt'? Het is zeker niet mijn methode en dat heb ik al een aantal keren uitgelegd en ook hoe ik het wel heb aangeleerd.

Ik gebruik geen slip, nooit gedaan ook, ik geef mijn hond geen vliegles. Het enige wat ik wel doe is, als Kaya moet volgen en ze trekt toch ineens aan de lijn dan geef ik een ruk. Hieraan gaat al wat vooraf: sowieso eerst het commando 'volg', volgt ze niet netjes maar loopt ze te ver naar voren dan het commando 'terug' en zou ze dat niet doen maar echt gaan trekken, DAN zou ik een ruk aan de riem geven en bars 'VOLG!' zeggen. Doet ze het dan weer netjes, dan wordt ze beloond.

Dit komt zeer, zeer zelden voor. Ze hoeft ook maar zelden een stukje te volgen en zoals ik ook al eerder zei, heb ik het aangeleerd op een manier waarop ze volgen leuk vindt.
De reden dat ze zou gaan trekken is dat ze bv een bekende ziet een stuk verderop wat dan net even interessanter/leuker is dan ik. Als ik twee honden aan de lijn heb, totaal ruim 70 kg, kan ik me geen trekkende hond veroorloven.
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Stang schreef:
Eline* schreef:
Stang schreef:Hoe Wil dat doet, dat weet ik ook niet :19: Het lijkt mij zeer stug om een hond in 10 minuten bij te brengen dat hij nooit meer mag trekken. Je kan hem leren dat in die 10 minuten trekken op dat moment niet leuk is en netjes meelopen leuker is. Maar dat die 10 minuten effect hebben op een volgende wandeling lijkt me zeer stug, of je moet idd met angst gaan werken.

Maar daar moet je Wil dan naar vragen, want het is zijn uitspraak en niet de mijne.
Als je een volwassen hond in handen krijgt, waarmee je geen band hebt en die sleurt aan de lijn met een slip om kan je niet anders dan een ruk geven als de hond aan het eind van de lijn is. Anders keel je hem. Zo werkt een slipketting namelijk.
Als die hond dus in 3 minuten 10 keer in de lijn hangt geef je hem dus 10 keer een ruk, totdat hij doorheeft dat dat zeer doet en hij doorheeft hoe hij de lijnpijn kan vermijden, namelijk door stil te staan of achter je aan te sjokken.
Als je een gevoelige hond hebt hoef je niet hard te rukken, heb je die niet hebben we het dus wel over vliegles. Het gevoel en effect bij de hond is gelijk. Er treedt vermijdingsgedrag op, dat is namelijk het leereffect.
Maar, maar, maar....... :mrgreen:

Ik snap niet helemaal waarom jij mij hierop 'aanspreekt'? Het is zeker niet mijn methode en dat heb ik al een aantal keren uitgelegd en ook hoe ik het wel heb aangeleerd.

Ik gebruik geen slip, nooit gedaan ook, ik geef mijn hond geen vliegles. Het enige wat ik wel doe is, als Kaya moet volgen en ze trekt toch ineens aan de lijn dan geef ik een ruk. Hieraan gaat al wat vooraf: sowieso eerst het commando 'volg', volgt ze niet netjes maar loopt ze te ver naar voren dan het commando 'terug' en zou ze dat niet doen maar echt gaan trekken, DAN zou ik een ruk aan de riem geven en bars 'VOLG!' zeggen. Doet ze het dan weer netjes, dan wordt ze beloond.

Dit komt zeer, zeer zelden voor. Ze hoeft ook maar zelden een stukje te volgen en zoals ik ook al eerder zei, heb ik het aangeleerd op een manier waarop ze volgen leuk vindt.
De reden dat ze zou gaan trekken is dat ze bv een bekende ziet een stuk verderop wat dan net even interessanter/leuker is dan ik. Als ik twee honden aan de lijn heb, totaal ruim 70 kg, kan ik me geen trekkende hond veroorloven.
Caroline......Eline geeft antwoord op je vraag hoe een hond binnen 10 minuten kan leren niet te trekken.

Het gaat wederom niet over hoe jij dat doet met je honden. Dat gebeurde eerder ook een paar keer zoals ik aangaf. Ik gaf antwoord op Wil en jij betrok het op jezelf :wink:
Afbeelding
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Wil de hond schreef:Wel is het zo dat na een eerste uitleg het overgrote deel van de honden gewoon lekker, ontspannen en genietend mee kan wandelen. Hierdoor wordt het ineens mogelijk om zo´n hond langere en vooral ontspannendere en aangenamere wandelingen te geven dan voorheen. Niet bepaald iets wat ik als negatief beschouw.
Een hond die prettig loopt aan de lijn wordt absoluut eerder meegenomen op leuke wandelingen. Ben ik met je eens.
Je geeft alleen wel weer aan dat je na die eerste uitleg grotendeels klaar bent, want het overgrote deel van de honden kan dan ontspannen genietend mee op wandelen. Dat bestrijd ik.
Nelson trekt aan de lijn in een vreemde omgeving. Ik kan hem niet bereiken, want hij is totaal in beslag genomen door alle vreemde prikkels. Als ik ervoor kies om hem met een slip te corrigeren weet ik zeker dat hij echt heel erg schrikt en bang naast me komt lopen. Trekken zal hij niet meer, maar zijn lol in lopen is voor dat moment echt over.
Zoals al aangegeven werd, elke hond heeft zijn eigen gevoeligheidsgraad, deze ligt bij de meeste honden zodanig dat er helemaal geen enorme reeks vreselijke, snerpende, angst en pijn veroorzakende korrekties nodig zijn om te bereiken wat ik aangeef.

Er wordt hier een beeld gegeven van lijnkorrekties wat zwaar overtrokken is. Iemand die een eindeloze reeks vreselijk harde korrekties aan zijn hond moet geven om uiteindelijk nóg niets interessants te bereiken heeft te maken met een uitzonderlijke situatie.
Je ziet terug in het gedrag van de hond wat je doet. Dat is graadmeter in het hele corrigeerverhaal. Als ik met een brul bereik dat mijn hond zich kapot schrikt en iets nooit meer doet, is die brul dus gelijk aan die fysieke ingreep bij een andere hond die hetzelfde effect geeft.

En tot slot: Iemand die zijn hond van jongsaf aan goed begeleidt hoeft eigenlijk nauwelijks terug te vallen op fysieke korrekties.
Dat ben ik absoluut met je eens. Wat maakt dat je vind dat je wel een pup fatsoenlijk iets moet aanleren zonder correctie's, maar bij een volwassen hond die tijd niet uittrekt?
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

MARC_S schreef:Caroline......Eline geeft antwoord op je vraag hoe een hond binnen 10 minuten kan leren niet te trekken.
Inderdaad, het was bedoelt als antwoord op je vraag! :wink:
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Zoie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Zoie »

Eline* schreef:
Wil de hond schreef:Wel is het zo dat na een eerste uitleg het overgrote deel van de honden gewoon lekker, ontspannen en genietend mee kan wandelen. Hierdoor wordt het ineens mogelijk om zo´n hond langere en vooral ontspannendere en aangenamere wandelingen te geven dan voorheen. Niet bepaald iets wat ik als negatief beschouw.
Een hond die prettig loopt aan de lijn wordt absoluut eerder meegenomen op leuke wandelingen. Ben ik met je eens.
Ik heb hier toch mijn twijfels over. Onverschillig welke methode je gebruikt, een hond die netjes in een kunstmatig langzaam tempo met je meeloopt, zonder op onderzoek uit te gaan, zonder te snuffelen en te markeren, kortom zonder hondse dingen te doen, zo'n hond is toch geen blije hond ?
Afbeelding
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Zoie schreef:
Eline* schreef:
Ik heb hier toch mijn twijfels over. Onverschillig welke methode je gebruikt, een hond die netjes in een kunstmatig langzaam tempo met je meeloopt, zonder op onderzoek uit te gaan, zonder te snuffelen en te markeren, kortom zonder hondse dingen te doen, zo'n hond is toch geen blije hond ?
Een niet trekkende hond is trouwens niet een depressief wezen. Laika trok niet, maar liep heerlijk gezellig met je mee.
Daarover heb ik het. :wink:
Laatst gewijzigd door Eline* op 19 mei 2005 11:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Ca Cajuina
Zeer actief

Ongelezen bericht door Ca Cajuina »

MARC_S schreef:Ok, nu even wat anders want ik heb schijnbaar helemaal niet begrepen wat corrigeren inhoud. Het woord slipketting, tik en nee worden in een zucht genoemd.

Mijn interpretatie van NEE is niet zozeer een correcties omdat je eerst je hond het woord nee aanleert. Nee zeggen is hetzelfde als volg zeggen nl.

Je leert je hond het kunstje "nee" door hem te leren dat als jij nee zegt hij moet stoppen met wat hij doet :19: Dat is hetzelfde principe als zeggen dat hij moet volgen in mijn ogen, dan moet hij immers stoppen met snel lopen en trekken.

Ik ben dus feller in de discussie omdat ik persoonlijk uitga van een hond die het kunstje nee beheerst en dan zie ik dat dus ook niet als een correctie. Misschien mijn fout maar dat is wel waar ik in deze discussie vanuit ga.
Je kan dat inderdaad als correctie interpreteren. Maar dan zal je je hond toch eerst moeten leren wat NEE nu precies inhoud en het woordje pas gebruiken als hij het begrijpt. :wink: Als hij het kunstje nee = stoppen met alles, dus goed begrijpt is het wat mij betreft geen correctie meer maar gewoon het dagelijks gebruik van het woordje/kunstje nee :ok:

Als nee een onderdeel van een opvoeding betekend waarbij wel gecorrigeerd wordt dan is de herder die ik ken wel gecorrigeerd en corrigeerde ik Wuilus wel aan de lopende band, zelfs bij het aanleren van iets.
Als ik nl Nee! zei dan stopte ze kwispelend met wat ze deed, net zoals ze stopte met lopen als ik halt zei :idea: Dan zei ik goedzo omdat ze de nee zo netjes opvolgde.
Mischien ben ik niet duidelijk geweest dan. Ik bedoel inderdaad corrigeren als ingrijpen op gedrag wat gebezigd word. De vorm van de correctie ligt aan zowel hond als baas (in opvoeding en in navolging van commando's ofwel zoals eline zegt gepiepeld worden)

En de nee die jij bedoelt ligt wel in het verlengde van wat ik bedoel maar is het niet helemaal. Misschien moet ik me duidelijker uitdrukken. Wanneer ik een zware stem opzet, vind ik dat een vorm van correctie omdat mijn honden erg op mijn stem reageren (zo heb ik de band ook opgebouwd aangezien mijn reu 2 kilo zwaarder dan ik weeg en ik fysiek dus 0,0 heb in te brengen :wink:)

In die context vind ik dus het verzwaren van mijn stem en toevallig zeg ik daar "nee" bij, een correctie. Ik wil namelijk het gedrag wat gebezigd wordt stoppen (corrigeren) Daarom vind ik een "nee" een correctie. Zeg ik namelijk met die zware stem "doos" reageren ze precies hetzelfde. Zo hebben ook menig vreemde honden gereageerd op eenverlaging van de stem. Als ze stoppen met het gedrag krijgen ze ook geen goed zo van mij. Deze krijgen ze pas als ze naast mij komen zitten, af gaan, of een ander duidelijk teken dat ze kiezen voor ander gedrag.

Ik heb dus klaarblijkelijk niet goed uitgelegd wat ik bedoel. Ik bedoel met corrigeren letterlijk verkeerd gedrag dmv van een negatieve stimulus sturen. En in mijn ogen kan een boze blik, donkere stem kneepje inde achterhand deze negatieve stimulus inhouden.
Groetjes Michelle en een kus van Conan en Akira en Hera

Afbeelding
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

Eline* schreef:
MARC_S schreef:Caroline......Eline geeft antwoord op je vraag hoe een hond binnen 10 minuten kan leren niet te trekken.
Inderdaad, het was bedoelt als antwoord op je vraag! :wink:
Je spreekt me 2 blz's terug op deze manier aan:
Eline* schreef:
Stang schreef:[Dat corrigeren is maar heel zelden nodig, juist omdat ik ze alles leuk heb aangeleerd.
Hallo! Wil heeft het over iets aanleren in 10 minuten. Kan je even vertellen hoe jij Kaya in 10 minuten hebt geleerd dat trekken niet leuk is en niet trekken wel leuk is?
Als je me dat uitlegt snappen we elkaar weer. :wink:

Dus hier reageer ik dan weer op. Lijkt mij dat ik geen vraag heb gesteld en dat ik hier word aangesproken op iets wat Wil heeft gezegd.

Toch? :19:
Afbeelding
A good dog never dies...

Ca Cajuina
Zeer actief

Eline* schreef:
Ca Cajuina schreef:Hier zit ik met een vraag. Stel:
Je hebt inderdaad te maken met het pupje dat aan de tafelpoo zit te knagen. Als ik je goed begrijp zou jij kiezen om het pupje een alternatief te geven en dit te belonen toch? Als ik fout zit moet je het zeggen.

Ik zou hier kiezen om het pupje met de buitenkant van mijn hand zachtjes weg te duwen bij de tafelpoot waarbij ik een zacht maar duidelijke nee uit om vervolgens in mijn andere hand een touwtje, botje te hebben en wanneer de pup dit pakt dit gedrag te belonen.

Waarom zou jij niet kiezen voor mijn keuze?
Honden zijn gewoontedieren. Als ik een pup heb die aan de tafelpoot WIL beginnen zorg ik dat ik elders in de kamer met haar speeltje op de grond bezig ben, zodat ze komt kijken wat daar aan de hand is, zonder dat ze uberhaupt doorheeft dat ik haar aan het afleiden ben van ongewenst gedrag. Elke keer dat een hond gedrag mag laten zien wat je niet wil maakt een paadje vrij voor het blijven herhalen van dat gedrag en het inslijten van de gewoonte die jij niet wil.
Als pup doorkrijgt dat jouw tafel lekker was en jij hem er ook nog aandacht voor geeft doordat je hem iets anders aan komt bieden met je Nee erbij zou je toch haast denken dat tafel bijten leuk is. :wink:
Ieder geval is er aandacht voor.
Ik zou er dus voor kiezen dat anders te doen.

Een hond gaat geen gedrag vertonen waarvan hij nooit heeft ontdekt dat het leuk is. Pups zijn ervoor gemaakt om in korte tijd alle dingen te doen die jij wel en niet wil. Alles wat voor de pup lonend is zal hij de rest van zijn leven blijven herhalen.
De kunst zit hem bij pups erin alles wat jij wil zien zo leuk mogelijk te maken en alles wat je niet wil zien simpelweg niet te laten gebeuren. Dan kan pup ook niet ontdekken dat het leuk is en je creeert geen gewoontes.
Nee en afleiden is aandacht. Ik ben nogal van het manipuleren van situatie's door dom te doen maar slim te zijn. :denken:
Knagende pup aan tafelpoot..dan zie ik dus ineens sinterklaas buiten voorbij komen. :wink:
Ik zie je punt. En wat als het nu een oudere hond betreft? Maak jij nooit gebruik van een negatieve prikkel bij het ombuigen van gedrag? En waarom niet?

Ik ben oprecht nieuwsgierig naar iedereen zijn visie hierop. Ik vind dit namelijk erg interesant. Vooral als het verder gaat dan het welus nietus spelletje over wat "politiek correct" is om te zeggen maar als je je gaat begeven in een grijs gebied.

Afbeelding
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Eline* schreef:Een hond die prettig loopt aan de lijn wordt absoluut eerder meegenomen op leuke wandelingen. Ben ik met je eens.
Je geeft alleen wel weer aan dat je na die eerste uitleg grotendeels klaar bent, want het overgrote deel van de honden kan dan ontspannen genietend mee op wandelen. Dat bestrijd ik.
Nelson trekt aan de lijn in een vreemde omgeving. Ik kan hem niet bereiken, want hij is totaal in beslag genomen door alle vreemde prikkels. Als ik ervoor kies om hem met een slip te corrigeren weet ik zeker dat hij echt heel erg schrikt en bang naast me komt lopen. Trekken zal hij niet meer, maar zijn lol in lopen is voor dat moment echt over.
Je moet zoiets ook methodisch aanpakken, als je zomaar ineens een min of meer ongedoseerde ruk geeft is zijn reaktie logisch.
Eline* schreef:Je ziet terug in het gedrag van de hond wat je doet. Dat is graadmeter in het hele corrigeerverhaal. Als ik met een brul bereik dat mijn hond zich kapot schrikt en iets nooit meer doet, is die brul dus gelijk aan die fysieke ingreep bij een andere hond die hetzelfde effect geeft.
Ik vind niet persé noodzakelijk dat een hond zich kapotschrikt als hij gekorrigeerd wordt, en een brul vergelijken met een fysieke korrektie doe ik ook niet. Beiden zijn korrekties, maar daar houdt de vergelijking wat mij betreft wel op.
Dat ben ik absoluut met je eens. Wat maakt dat je vind dat je wel een pup fatsoenlijk iets moet aanleren zonder correctie's, maar bij een volwassen hond die tijd niet uittrekt?
Bij een pup moet je gedrag in gewenste banen leiden, op zo´n manier dat er zoveel mogelijk vermeden wordt dat er ongewenst gedrag ontstaat.

Bij een volwassen hond die ongewenst gedrag heeft aangeleerd moet je dat ongewenste gedrag afleren, zodat er ruimte ontstaat om gewenst gedrag aan te leren.
Zoie
Zeer actief

Eline* schreef:
Zoie schreef:
Eline* schreef:
Een niet trekkende hond is trouwens niet een depressief wezen. Laika trok niet, maar liep heerlijk gezellig met je mee.
Daarover heb ik het. :wink:
Ja maar ... je hebt ook mensen die er prat op gaan dat hun hond maar wat graag in hun bench gaan. Nu vind ik ook dat als je gebruik van de bench maakt je beter een blije hond, dan een gestresste, gedeprimeerde enz. hond in een bench kunt hebben. Dus leer het maar goed aan.

Maar een criterium voor het welzijn van de hond is het voor mij niet.

Spok trekt ook als een tierelier, alleen met wat minder kracht. Dus fiets ik vaak achter hem aan, of step. En dan i.h.a. alleen nog om een afstand te overbruggen.

Zou ik met Luna een uurtje blij aan de lijn kunnen lopen, terwijl ze daar tevreden mee is, dan zou ik subiet stoppen met haar uitlaten. Ik probeer haar zoveel als mogelijk, met alle beperkingen die er natuurlijk zijn, een leuk honds uitlaatleven te geven.
Afbeelding
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Zoie schreef:Spok trekt ook als een tierelier, alleen met wat minder kracht. Dus fiets ik vaak achter hem aan, of step. En dan i.h.a. alleen nog om een afstand te overbruggen.

Zou ik met Luna een uurtje blij aan de lijn kunnen lopen, terwijl ze daar tevreden mee is, dan zou ik subiet stoppen met haar uitlaten. Ik probeer haar zoveel als mogelijk, met alle beperkingen die er natuurlijk zijn, een leuk honds uitlaatleven te geven.
Als jij liever achter een als een tierelier trekkende hond aansjeest omdat jij vindt dat je op zo´n manier zijn behoeftes bevredigt is daar toch niks mis mee?

Een hond die niet-trekkend meeloopt is geen hond die nooit los kan en nooit iets anders kan/mag als alleen maar meesjokken. Integendeel, niet-trekkende honden die gewoon gehoorzamen kunnen vaker los als trekkende honden, eenvoudigweg omdat je er in de regel een veel betere kontrole over hebt.
Zoie
Zeer actief

Wil de hond schreef:
Zoie schreef:Spok trekt ook als een tierelier, alleen met wat minder kracht. Dus fiets ik vaak achter hem aan, of step. En dan i.h.a. alleen nog om een afstand te overbruggen.

Als jij liever achter een als een tierelier trekkende hond aansjeest omdat jij vindt dat je op zo´n manier zijn behoeftes bevredigt is daar toch niks mis mee?

Een hond die niet-trekkend meeloopt is geen hond die nooit los kan en nooit iets anders kan/mag als alleen maar meesjokken.

Dat beweer ik ook niet, al zal jij ze de kost niet willen geven. Ik heb alleen mijn twijfels over het plezier van een braaf aan de lijn lpende hond zoals jij het schetst. Maak mij maar eens duidelijk waar de hond dan zo ontzettend van geniet.
Integendeel, niet-trekkende honden die gewoon gehoorzamen kunnen vaker los als trekkende honden, eenvoudigweg omdat je er in de regel een veel betere kontrole over hebt.
Dus een hond die aan de lijn trekt, kan volgens jou los niet gehoorzamen ? lijkt me pure onzin.
Laatst gewijzigd door Zoie op 19 mei 2005 12:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

Zoie schreef:
Wil de hond schreef:

Een hond die niet-trekkend meeloopt is geen hond die nooit los kan en nooit iets anders kan/mag als alleen maar meesjokken.

Dat beweer ik ook niet, al zal jij ze de kost niet willen geven. Ik heb alleen mijn twijfels over het plezier een braaf an de lijn lpende hond zoals jij het schtetst. Maak mij maar eens duidelik waar de hond dan zo ontzettend van geniet.
Dat gedeelte kan ik wel invullen: de hond geniet ervan om samen met de baas bezig te zijn.

Nu moet je natuurlijk niet je uitlaatronde zo invullen met een perfect volgende hond. De hond moet uiteraard lekker kunnen snuffelen en rennen.

Maar als je het puur over het volgen hebt, mits nogmaals je het leuk hebt aangeleerd, vindt een hond het op zich prachtig.
Afbeelding
A good dog never dies...

Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Zoie schreef:Dat beweer ik ook niet, al zal jij ze de kost niet willen geven. Ik heb alleen mijn twijfels over het plezier van een braaf aan de lijn lpende hond zoals jij het schtetst. Maak mij maar eens duidelijk waar de hond dan zo ontzettend van geniet.
Van lekker met de baas op stap zijn, lekker rondkoekeloeren, beetje snuffies doen, op weg zijn naar een leuke plek om los te kunnen?
Zoie schreef:
Integendeel, niet-trekkende honden die gewoon gehoorzamen kunnen vaker los als trekkende honden, eenvoudigweg omdat je er in de regel een veel betere kontrole over hebt.
Dus een hond die aan de lijn trekt, kan volgens jou los niet gehoorzamen ? lijkt me pure onzin.
Dat zeg ik niet, maar het is een feit dat veel trekkende honden als ze los zijn toch een beetje een eigen leven beginnen te leiden. Maar niet allemaal natuurlijk.

Waar geniet volgens jou een wel-trekkende hond van?
Zoie
Zeer actief

Stang schreef:
Zoie schreef:
Wil de hond schreef:

Dat beweer ik ook niet, al zal jij ze de kost niet willen geven. Ik heb alleen mijn twijfels over het plezier een braaf an de lijn lpende hond zoals jij het schtetst. Maak mij maar eens duidelik waar de hond dan zo ontzettend van geniet.
Dat gedeelte kan ik wel invullen: de hond geniet ervan om samen met de baas bezig te zijn.

Nu moet je natuurlijk niet je uitlaatronde zo invullen met een perfect volgende hond. De hond moet uiteraard lekker kunnen snuffelen en rennen.

Maar als je het puur over het volgen hebt, mits nogmaals je het leuk hebt aangeleerd, vindt een hond het op zich prachtig.
Ja, hoe lang ? Als je je hond op uitlaatrondjes voornamelijk laat volgen wordt het doodlijk saai, lijkt mij althans.

Maar misschien kan je je het je hond wel leren, weet ik veel, maar dat zegt me dus nog niets.
Afbeelding
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Zoie schreef:Ja, hoe lang ? Als je je hond op uitlaatrondjes voornamelijk laat volgen wordt het doodlijk saai, lijkt mij althans.

Maar misschien kan je je het je hond wel leren, weet ik veel, maar dat zegt me dus nog niets.
Er is een verschil tussen Volgen en niet-trekkend meelopen wat jou een beetje ontgaat geloof ik.
Zoie
Zeer actief

Wil de hond schreef:[Waar geniet volgens jou een wel-trekkende hond van?
Ik probeer het trekken zo veel mogelijk te voorkomen door a. mijn hond zoveel mogelijk los te laten lopen en b. me aan zijn tempo aan te passen zodat hij lekker in zijn eigen tempo kan lopen, zoals geschreven. Ik zeg dus niet dat het terkken als zodanig prettig is voor de hond, Ik zeg wel dat een honds tempo aanhouden pettiger en natuurlijker is voor de hond.
Afbeelding
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Zoie schreef:
Wil de hond schreef:[Waar geniet volgens jou een wel-trekkende hond van?
Ik probeer het trekken zo veel mogelijk te voorkomen door a. mijn hond zoveel mogelijk los te laten lopen en b. me aan zijn tempo aan te passen zodat hij lekker in zijn eigen tempo kan lopen, zoals geschreven. Ik zeg dus niet dat het terkken als zodanig prettig is voor de hond, Ik zeg wel dat een honds tempo aanhouden pettiger en natuurlijker is voor de hond.
Het is maar over welke hond en over welke baas je spreekt denk ik, vaak is het voor de baas toch wel prettiger om een soort gulden middenweg te vinden, waarbij de hond zijn tempo aanpast aan dat van de baas.
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

Zoie schreef:
Stang schreef:
Zoie schreef:
Wil de hond schreef: Als jij liever achter een als een tierelier trekkende hond aansjeest omdat jij vindt dat je op zo´n manier zijn behoeftes bevredigt is daar toch niks mis mee?

Ja, hoe lang ? Als je je hond op uitlaatrondjes voornamelijk laat volgen wordt het doodlijk saai, lijkt mij althans.

Maar dat schrijf ik toch ook? Ik zeg "nu moet je natuurlijk nie tje uitlaatronde zo invullen met een perfect volgende hond. De hond moet uiteraard lekker kunnen snuffelen en rennen".
Afbeelding
A good dog never dies...

Zoie
Zeer actief

Wil de hond schreef:
Zoie schreef:Ja, hoe lang ? Als je je hond op uitlaatrondjes voornamelijk laat volgen wordt het doodlijk saai, lijkt mij althans.

Er is een verschil tussen Volgen en niet-trekkend meelopen wat jou een beetje ontgaat geloof ik.
Ik reageer op een Caroline die veronderstelt dat ik het over volgen heb.

Vervolgens stel ik dat volgen als oefening mischien even leuk is, maar niet de hele tijd.

Tenslotte stel ik dat als iemand dat al voor elkaar zou krijgen, een steeds volgende blije hond, dat mij nog steeds niets zegt.

Dat ik het vershchil tussen volgen en niet trekken niet zou weten, dat concludeer jij.
Afbeelding
Zoie
Zeer actief

Stang schreef: Maar dat schrijf ik toch ook? Ik zeg "nu moet je natuurlijk nie tje uitlaatronde zo invullen met een perfect volgende hond. De hond moet uiteraard lekker kunnen snuffelen en rennen".
oke, ik las te haastig. Maar toch blijf ik erbij, het zonder trekken meelopen is een belang van de baas, en heeft alszodanig niks te maken met het welzijn van de hond.
Afbeelding
Ca Cajuina
Zeer actief

Martijn schreef:Het ligt erg aan de hond vind ik maar als het goed is gebruik je alletwee de middelen. Negatief maar vooral ook positief.
Als je een hond leiding wilt geven moet hem hem laten weten wat je wilt maar dat betekent niet dat het vrijblijvend is. Bij de meeste honden werkt dat niet. Je zult ook aan moeten geven wat je niet wilt.

Maar als je dan toch maar de helft van je mogelijkheden wilt gebruiken bereik je veel meer met alleen maar belonen dan met alleen maar corrigeren.

Corrigeren zou je achterwege kunnen laten en toch zonder problemen rond kunnen komen. Zonder bveloning ga je dat niet redden. Je kunt niet verwachten dat je alleen maar corrigeert en dus de hond "vrij"laat om alles te proberen maar als hij het fout raadt afstraffen en je een gezonde, vrolijke hond overhoudt.
Ben ik het helemaal mee eens. Als je inderdaad zou moeten kiezen tussen de twee. In mijn ogen moet je dat ook niet doen maar een combinatie toepassen.

Afbeelding
Ca Cajuina
Zeer actief

Inge O schreef:
Martijn schreef:Het ligt erg aan de hond vind ik maar als het goed is gebruik je alletwee de middelen. Negatief maar vooral ook positief.
Als je een hond leiding wilt geven moet hem hem laten weten wat je wilt maar dat betekent niet dat het vrijblijvend is. Bij de meeste honden werkt dat niet. Je zult ook aan moeten geven wat je niet wilt.

Maar als je dan toch maar de helft van je mogelijkheden wilt gebruiken bereik je veel meer met alleen maar belonen dan met alleen maar corrigeren.

Corrigeren zou je achterwege kunnen laten en toch zonder problemen rond kunnen komen. Zonder bveloning ga je dat niet redden. Je kunt niet verwachten dat je alleen maar corrigeert en dus de hond "vrij"laat om alles te proberen maar als hij het fout raadt afstraffen en je een gezonde, vrolijke hond overhoudt.
en dat is toch wat 'we' hier ook proberen te zeggen?

mijn motto is 'door een hond op het juiste moment de juiste correctie te geven, blijft er juist méér gedrag over wat je kan belonen'.
Dat bedoel ik :ok:

Afbeelding
bobientje
Actief

Ongelezen bericht door bobientje »

mij hond trekt niet aan de lijn en dat mag dan in mijn welzijn zijn maar ik vind dat heel prettig. ik hoef niet door hem uitgelaten te worden.
en hij hoeft zeer zeker niet de hele tijd te volgen, alleen bij bepaalde situaties en om de oefening erin te laten zeg maar.
en hij mag regelamatig los, loopt elke dag wel los maar als hij aan de lijn zit moet hij gewoon niet trekken.
en tja, wat voor de hond prettiger is? ik denk gewoon in alle vrijheid los rondlopen maar dat kan/mag nu eenmaal niet altijd.
maar of dat getrek prettig is? dat geloof ik niet zo
Afbeelding
Zoie
Zeer actief

Tenslotte, ook als Luna trekt, moet ze wel degelijk luisteren naar commando's als oversteken, doorlopen, deze kant, enz. en dat doet ze i.h.a. ook.

Er wordt ook wel gezegd dat een hond die trekt dominant is en de baas uiltaat, maar dat is mijn mening niet.
Afbeelding
Ca Cajuina
Zeer actief

Zoie schreef:Tenslotte, ook als Luna trekt, moet ze wel deglijk luisteren naar commando's als oversteken, doorlopen, deze kant, enz. en dat doet ze i.h.a. ook.

Er wordt ook wel gezegd dat een hond die trekt dominant is en de baas uiltaat, maar dat is mijn mening niet.
Ligt maar net aan de hond :wink:

Afbeelding
Ca Cajuina
Zeer actief

Inge O schreef:
Zoie schreef:
Stang schreef: Maar dat schrijf ik toch ook? Ik zeg "nu moet je natuurlijk nie tje uitlaatronde zo invullen met een perfect volgende hond. De hond moet uiteraard lekker kunnen snuffelen en rennen".
oke, ik las te haastig. Maar toch blijf ik erbij, het zonder trekken meelopen is een belang van de baas, en heeft alszodanig niks te maken met het welzijn van de hond.
en, telt het welzijn van de baas dan helemaal niet mee?
hoeveel honden denk je belanden in het asiel omdat mensen er (in hun onkunde) een zootje van hebben gemaakt, en er daardoor geen spat plezier meer aan hebben?
wij zijn er toch niet ten dienste van de hond, het is toch een relatie die aan twee kanten werkt?
Ik zie dat als volgt. Ik doe mijn uiterste best om het mijn honden naar hun zin te maken door: in te lezen op gedrag, met ze te wandelen, uitdagingen voor ze te zoeken etc, etc etc. Van hun kant verwacht ik dat ze zich zo aanpassen dat ik dit kan blijven doen en we er allemaal plezier van hebben. Dat betekent o.s. luisteren, niet trekken aan de lijn etc etc

Afbeelding
Zoie
Zeer actief

Inge O schreef:
Zoie schreef:
en, telt het welzijn van de baas dan helemaal niet mee?
hoeveel honden denk je belanden in het asiel omdat mensen er (in hun onkunde) een zootje van hebben gemaakt, en er daardoor geen spat plezier meer aan hebben?
wij zijn er toch niet ten dienste van de hond, het is toch een relatie die aan twee kanten werkt?
ja, we hebben het hier niet over absolute dingen, maar glijdende schalen waar iedereen ergens anders zijn prioriteiten stelt. Zou ik ernorm veel probelemen hebben met een trekkende hond, dan zou ik het ook afleren. Kan ik het in mijn situatie handelen, en kan ik Spok in staat stellen zoveel mogelijk zijn eigen tempo te lopen, dan doe ik dat.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”