Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Shih Tzu mixje heeft 's ochtends grote traan; tips?

Forum voor opmerkingen en vragen over de verzorging van de hond. (bv vragen over huid, haar, nagels, etc.)
Tevens een plek voor vragen over riemen, manden, kleding, etc

Moderator: moderatorteam

EvavT

Shih Tzu mixje heeft 's ochtends grote traan; tips?

Ongelezen bericht door EvavT »

Sinds een aantal dagen heeft Bob 's morgens in zijn linkeroog zo'n grote pluk traan hangen.

Zijn linkeroogje is een beetje kwetsbaarder lijkt want daar heeft ie ook een keer een ontstekinkje ingehad, was zo weg met CAF oogzalf van de dierenarts.

Waar kan dit op duiden? Of moet ik het gewoon weghalen( en het uiteraard wat in de gaten houden)?

Omdat ie dit eerder niet in die mate had, ik kon met een vlooienkammetje zijn oogjes wat schoonmaken, en nu wel, vraag ik me dus af waardoor dit kan komen
Bob is twee jaar oud :wink:

Graag tips
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door M@scha »

het kan een begin zijn van oogontsteking.

voordat je naar de dierenarts gaat kun je eerst een paar dagen met afgekookt en afgekoeld water proberen het oog schoon te maken.

gaat het niet weg of wordt het erger zou ik even naar de dierenarts gaan
Afbeelding
EvavT

OK ik ga eerst eens water koken. laten afkoelen en erover druppelen
Dat vind ie niet leuk :idea:

hopen dat het zo over gaat
Als ik het 's morgens weggehaald heb zie ik daarna niets aan zijn oogje. Vanmorgen hield ie het wel een beetje dicht en dat is natuurlijk niet best.
binno
Zeer actief
Mijn ras(sen): labrador
maltezer
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door binno »

Wij gebruiken Euphrasia Stillidoses oogdruppels van Unda (natuurlijk middeltje) en dat werkt heel goed bij geirriteerde oogjes. (wij halen het bij de apotheek) :wink:
Afbeelding
Moos (labrador) Gian (maltezer)
EvavT

binno schreef:Wij gebruiken Euphrasia Stillidoses oogdruppels van Unda (natuurlijk middeltje) en dat werkt heel goed bij geirriteerde oogjes. (wij halen het bij de apotheek) :wink:
Goede tip!
Dat is een mensenogenmiddeltje?
Ben benieuwd of dat ook in Nederland te koop is, anders kom ik nog wel in Belgie, haal ik het daar. :ok:
Druppel je dat in zijn/haar/hun ogen?
binno
Zeer actief
maltezer
Contacteer:

Euphrasia Stillidoses van Unda is een mensenmiddeltje dat evengoed geschikt is voor dieren. Denk wel dat het in Nederland te verkrijgen is. We druppelen gewoon enkele drupjes in hun ogen, twee of drie keer per dag. Ik gebruik ze zelf soms ook. :wink:
Afbeelding
EvavT

Heb het even opgezocht, inderdaad, ik denk ook dat het in Nederland verkrijgbaar is :ok:

Is het houdbaar?
Of moet je zo'n flesje opmaken binnen een bepaalde tijd?
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Wil de hond »

In plaats van gekookt water kun je ook kamillethee gebruiken, reinigt en ontsmet heel goed.

Als het probleem terug blijft komen kan er ook iets "mechanisch" aan de hand zijn. Bij oogproblemen is het altjd raadzaam om er zo snel mogelijk door een DA naar te laten kijken, ter voorkoming van verergering.
binno
Zeer actief
maltezer
Contacteer:

EvavT schreef:Heb het even opgezocht, inderdaad, ik denk ook dat het in Nederland verkrijgbaar is :ok:

Is het houdbaar?
Of moet je zo'n flesje opmaken binnen een bepaalde tijd?
Nog een reden waarom wij die van Unda het handigst vinden. De druppels zijn verpakt in aparte plastic ampulletjes van 0.4ml, zodat je zeker bent dat je altijd goede, steriele druppels gebruikt. De rest blijft dus lang houdbaar. Bij andere flesjes oogdruppels is de houdbaarheid meestal zo kort dat als ze eenmaal open geweest zijn je ze binnen een paar weken moet weggooien. Met deze heb je dat probleem dus niet... :wink:
Afbeelding
EvavT

Prima!!!
:ok:
Goeie tip :wink:
wertyu

Ongelezen bericht door wertyu »

Unda mag bij mijn apotheek niet meer verkocht worden :denken:

Wat ook heel goed helpt (1 x druppelen en weg is infectie) is Colloidaal Zilverwater :ok:
Shane
Vaste gebruiker
Contacteer:

Ongelezen bericht door Shane »

Het water in NL hoef je niet te koken hoor, das schoon genoeg :mrgreen: Ik zou eens kijken of er niet per ongeluk een haartje naar binnen staat, dus de verkeerde kant op. Dit prikkelt dan tegen zn oog waardoor die kan gaan tranen.. Anders zou ik ook even naar de dierenarts gaan.
To bark or not to bark that is the question!
Hondentrimsalon Zorro!
Djinny
Zeer actief

Re: Shih Tzu mixje heeft 's ochtends grote traan; tips?

Ongelezen bericht door Djinny »

EvavT schreef:Sinds een aantal dagen heeft Bob 's morgens in zijn linkeroog zo'n grote pluk traan hangen.

Zijn linkeroogje is een beetje kwetsbaarder lijkt want daar heeft ie ook een keer een ontstekinkje ingehad, was zo weg met CAF oogzalf van de dierenarts.

Waar kan dit op duiden? Of moet ik het gewoon weghalen( en het uiteraard wat in de gaten houden)?

Omdat ie dit eerder niet in die mate had, ik kon met een vlooienkammetje zijn oogjes wat schoonmaken, en nu wel, vraag ik me dus af waardoor dit kan komen
Bob is twee jaar oud :wink:

Graag tips
De Shih-Tzu kan vaak last hebben van traanogen, omdat ze grote ogen hebben en daar kan heel gemakkelijk vuil en stof in gaan zitten.
Als de ogen niet goed worden schoongehouden, dan kan er een oogontsteking ontstaan.
Het traanvocht kan in slijmerige klontjes in de ooghoeken gaan zitten en de huid eronder kan gaan irriteren.
Dit is iets wat veel voorkomt bij langharige kortneuzige honden.

Schoonmaken met een natgemaakte pluk watten werkt het beste.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Verzorging en toebehoren”