Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
kunst heup
Moderator: moderatorteam
- little-wolf
- Zeer actief
- Aantal honden: 1
kunst heup
zijn er mensen met een hond die een kunstheup heeft gekregen?
waarom is er een kunstheup gemaakt en hoe ging het na de operatie?
waarom is er een kunstheup gemaakt en hoe ging het na de operatie?
- marian*
- Erelid
- Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
- Contacteer:
Ik kan uit eigen ervaring gelukkig niks vertellen,maar wist nog wel dit op te diepen voor je omdat een vriendin wél een hond met zware HD heeft en er over gedacht heeft dit te laten doen bij haar hond.
NIEUWE KUNSTHEUP OPERATIE BIJ HONDEN
DE OPLOSSING VOOR ALLE HONDEN MET HEUPDYSPLASIE
Op woensdag 14 januari 2004 werden in het Dierenziekenhuis van Dordrecht bij twee honden (een Duitse Herder en een Leonberger) cementloze kunstheupen geplaatst.
De twee hoofdchirurgen van het dierenziekenhuis, dierenarts M. Reijers en dierenarts G. van den Brink werden geassisteerd door professor Dr. P. Montavon, hoofd van de chirurgische afdeling van de diergeneeskundige faculteit van Zurich, Zwitserland. Door een uniek samenwerkingsverband werken de twee klinieken nauw samen om verschillende innovatieve dierchirurgische technieken naar Nederland te brengen.
De “Zurich cementless total hip prosthesisâ€
NIEUWE KUNSTHEUP OPERATIE BIJ HONDEN
DE OPLOSSING VOOR ALLE HONDEN MET HEUPDYSPLASIE
Op woensdag 14 januari 2004 werden in het Dierenziekenhuis van Dordrecht bij twee honden (een Duitse Herder en een Leonberger) cementloze kunstheupen geplaatst.
De twee hoofdchirurgen van het dierenziekenhuis, dierenarts M. Reijers en dierenarts G. van den Brink werden geassisteerd door professor Dr. P. Montavon, hoofd van de chirurgische afdeling van de diergeneeskundige faculteit van Zurich, Zwitserland. Door een uniek samenwerkingsverband werken de twee klinieken nauw samen om verschillende innovatieve dierchirurgische technieken naar Nederland te brengen.
De “Zurich cementless total hip prosthesisâ€

Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
- little-wolf
- Zeer actief
- marian*
- Erelid
- Contacteer:
Nee,zij en haar man hebben er voor gekozen om een dijbeenspier te laten verwijderen(of doorsnijden)door Dijkshoorn.little-wolf schreef:die info had ik ook gevonden![]()
maar toch bedankt!!!!!![]()
heeft je vriendin het niet laten doen?
Dat was voor de hond een heel stuk minder belastend en als ze zouden willen kunnen ze die andere operatie dan alsnog laten doen.Daarbij krijgt hij Metacam.
Voorlopig gaat het redelijk goed met hem(hij is dus bijna een jaar geleden geopereerd)maar het resultaat is niet wat tevoren gezegd werd; een wandeling van een half uur-drie kwartier is voldoende voor hem mits hij van tevoren wat extra Metacam krijgt als ze denken dat ie zich extra gaat uitsloven...
Zoals gisteren bijvoorbeeld,toen mijn vriendin uit Dordrecht met hem hierheen kwam om lekker met het spul op de hei te wandelen.

- little-wolf
- Zeer actief
krijgt hij constant pijnstillers of pas als er lange wandeling gemaakt gaat worden?marian* schreef:Nee,zij en haar man hebben er voor gekozen om een dijbeenspier te laten verwijderen(of doorsnijden)door Dijkshoorn.little-wolf schreef:die info had ik ook gevonden![]()
Dat was voor de hond een heel stuk minder belastend en als ze zouden willen kunnen ze die andere operatie dan alsnog laten doen.Daarbij krijgt hij Metacam.
Voorlopig gaat het redelijk goed met hem(hij is dus bijna een jaar geleden geopereerd)maar het resultaat is niet wat tevoren gezegd werd; een wandeling van een half uur-drie kwartier is voldoende voor hem mits hij van tevoren wat extra Metacam krijgt als ze denken dat ie zich extra gaat uitsloven...
Zoals gisteren bijvoorbeeld,toen mijn vriendin uit Dordrecht met hem hierheen kwam om lekker met het spul op de hei te wandelen.
- marian*
- Erelid
- Contacteer:
Bij mijn weten constant,maar wel de ene keer wat meer dan de andere.little-wolf schreef:krijgt hij constant pijnstillers of pas als er lange wandeling gemaakt gaat worden?marian* schreef:Nee,zij en haar man hebben er voor gekozen om een dijbeenspier te laten verwijderen(of doorsnijden)door Dijkshoorn.little-wolf schreef:die info had ik ook gevonden![]()
Gaat het een poosje goed,dan krijgt hij minder en gaat het slechter dan wat meer.
Dat verschilt bij mijn weten dus.
Zo lang het zo voor alle partijen te doen is lijkt dit me geen slechte oplossing;die heupprothese is een zware operatie die ook qua revalidatie veel vergt hoor;je bent er maar zo een jaar mee bezig per heup en hij is nogal duur.Alhoewel dat laatste bij hun niet echt meegeteld heeft in de discussie over wel of niet doen.

- marian*
- Erelid
- Contacteer:
Vanwaar trouwens je vraag?
Plannen voor een van je eigen honden?
Laatst gewijzigd door marian* op 19 mei 2005 10:39, 1 keer totaal gewijzigd.

- Hutsje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): moddercockers
- Aantal honden: 2
-
Cindy de Wolf
- Zeer actief
Hoi,
Mijn oudste hond heeft ruim 3.5 jaar geleden een kunstheup gekregen. Dit omdat er op 4 jarige leeftijd ernstige HD werd geconstateerd. We dachten er niets aan te kunnen doen totdat we de operatie op Animal Planet zagen. Uitgezocht welke artsen dat in Nederland deden en na veel rondbellen bij Maarten Kappen in Eersel de operatie laten uitvoeren. Terry was toen 5 jaar. Omdat Terry echter goed bespierd was viel alles reuzemee. Ze kon de dag na de operatie er al op staan, ook de wond viel mee. Na 12 dagen kon ze al 10 minuutjes mee naar het bos. En na 3 maanden kon ze echt alles weer. Ik heb nog 3 jaar met haar recreatief fly-ball gedaan en GG. Daarnaast wat apporteersport. Ze kon en kan gewoon elke dag mee naar het bos en ze heeft ook 2 jaar lang alle dogtravel weekenden meegelopen evenals een week Frankrijk. Terry heeft na herstel geen constante pijnstilling (Rimadyl/Metacam) nodig gehad. De operatie is mij 300% meegevallen en ook daarna is goed te doen. We hebben momenteel een Golden en die heeft een dubbele bekkenkanteling gehad ivm HD en dat is wel tegengevallen. Deze operatie is veel zwaarder omdat ze 3 botten doorzagen en bij de kunstheup 'vervangen'ze het waardoor het gelijk bruikbaar is. Voor meer info kun je kijken op www.biomedtrix.com of op internet zoeken op total hip dog, dan krijg je ook veel terug. Er zijn mensen op dit forum zoals plenty, Marit, Jolein die Terry meegemaakt hebben tijdens de Dogtravels en het goede lopen kunnen bevestigen.
Succes met de beslissing.
Groetjes,
Cindy

Mijn oudste hond heeft ruim 3.5 jaar geleden een kunstheup gekregen. Dit omdat er op 4 jarige leeftijd ernstige HD werd geconstateerd. We dachten er niets aan te kunnen doen totdat we de operatie op Animal Planet zagen. Uitgezocht welke artsen dat in Nederland deden en na veel rondbellen bij Maarten Kappen in Eersel de operatie laten uitvoeren. Terry was toen 5 jaar. Omdat Terry echter goed bespierd was viel alles reuzemee. Ze kon de dag na de operatie er al op staan, ook de wond viel mee. Na 12 dagen kon ze al 10 minuutjes mee naar het bos. En na 3 maanden kon ze echt alles weer. Ik heb nog 3 jaar met haar recreatief fly-ball gedaan en GG. Daarnaast wat apporteersport. Ze kon en kan gewoon elke dag mee naar het bos en ze heeft ook 2 jaar lang alle dogtravel weekenden meegelopen evenals een week Frankrijk. Terry heeft na herstel geen constante pijnstilling (Rimadyl/Metacam) nodig gehad. De operatie is mij 300% meegevallen en ook daarna is goed te doen. We hebben momenteel een Golden en die heeft een dubbele bekkenkanteling gehad ivm HD en dat is wel tegengevallen. Deze operatie is veel zwaarder omdat ze 3 botten doorzagen en bij de kunstheup 'vervangen'ze het waardoor het gelijk bruikbaar is. Voor meer info kun je kijken op www.biomedtrix.com of op internet zoeken op total hip dog, dan krijg je ook veel terug. Er zijn mensen op dit forum zoals plenty, Marit, Jolein die Terry meegemaakt hebben tijdens de Dogtravels en het goede lopen kunnen bevestigen.
Groetjes,
Cindy

- marian*
- Erelid
- Contacteer:
Cindy de Wolf schreef:Hoi,
Groetjes,
Cindy
Dat is een goed bericht
Ik zal dit mijn vriendin eens doormailen.Overigens krijg ik wel een beetje een scheve nek van je handtekeningfoto en is ie een beetje groot

- little-wolf
- Zeer actief
ja misschien voor balou.marian* schreef:Vanwaar trouwens je vraag?
http://www.hondenforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=62770
ik ben aan het rondkijken wat de mogelijkheden zijn. de orthopeed die de foto's heeft bekeken had het alleen over bekkenkanteling. dat had geen nut en is een zware operatie.
geen idee of het ook voor een kunstheup geld. volgens mij minder als ik het verhaal zo lees van cindy.
vandaag ergens wordt ik terug gebeld door die dierenarts van het dierenziekenhuis in dordrecht. had ze vanmorgen gebeld maar de da was net bezig een kunstheup te plaatsen bij een hond.
cindy, mag ik zo brutaal zijn om te vragen wat die operatie ongeveer gekost heeft? was waarschijnlijk nog in guldens.
dan kan ik me een klein beetje richten.
als balou zo door moet hobbelen zoals het nu gaat ondanks pijnstillers, haaltie het einde van het jaar niet. dan laat ik het hem niet halen.
zo kan die niet doorgaan. ik hoef maar een stukje te lopen en hij gaat in zn poot kraken. zn heup gok ik. en dan looptie anders.
hij staat nu geloof ik een week op de pijnstillers. heb van de week rymadyl gehaald, maar zie geen verschil nog.
ik zat er over te denken om met hem naar een hondenzwembad te gaan omdat zwemmen goed is. maar das niet zo goedkoop en duurd lang voor dat er spiermassa is.
dan kan ik misschien beter dat geld gebruiken om hem te laten openreren.
-
Cindy de Wolf
- Zeer actief
Hoi,
Hoe oud is Balou? (zit zeker in de naam, de golden die een dubbele bekkenkanteling heeft ondergaan heet ook Baloe).
Ok verschil;
- bekkenkanteling wordt gedaan bij honden tot ongeveer 14 maanden, eindresultaten zijn zeer goed te noemen. Voordeel er wordt gebruik gemaakt van lichaameigenbot. Nadeel, pijnlijke operatie en langere revalidatie. Onze Baloe is op 21 december links achter geopereerd en op 8 februari rechtsachter, op 14 maart is hij gezond verklaard door Maarten Kappen en volgende week kan en mag hij mee met zijn eerste Dogtravelweekend. Nog een voordeel voor de baas het is goedkoper; wij hebben voor Baloe 850 euro per heup betaald.
Total hip;
Kan weer vanaf 14 maanden, omdat ze uitgegroeid moeten zijn, een implantaat geeft nou eenmaal niet mee.
Voordeel; minder zware operatie en kortere en minder pijnlijke revalidatie. Resulaten zijn eveneens zeer goed, mits goed uitgevoerd.
Nadeel; redelijk prijzig. Wij hebben destijds inderdaad in guldens 3500 gulden betaald. Toevallig heb ik van de week gevraagd aan Maarten nu kost het bij rond de 2500 euro.
Groetjes,
Cindy

Hoe oud is Balou? (zit zeker in de naam, de golden die een dubbele bekkenkanteling heeft ondergaan heet ook Baloe).
Ok verschil;
- bekkenkanteling wordt gedaan bij honden tot ongeveer 14 maanden, eindresultaten zijn zeer goed te noemen. Voordeel er wordt gebruik gemaakt van lichaameigenbot. Nadeel, pijnlijke operatie en langere revalidatie. Onze Baloe is op 21 december links achter geopereerd en op 8 februari rechtsachter, op 14 maart is hij gezond verklaard door Maarten Kappen en volgende week kan en mag hij mee met zijn eerste Dogtravelweekend. Nog een voordeel voor de baas het is goedkoper; wij hebben voor Baloe 850 euro per heup betaald.
Total hip;
Kan weer vanaf 14 maanden, omdat ze uitgegroeid moeten zijn, een implantaat geeft nou eenmaal niet mee.
Voordeel; minder zware operatie en kortere en minder pijnlijke revalidatie. Resulaten zijn eveneens zeer goed, mits goed uitgevoerd.
Nadeel; redelijk prijzig. Wij hebben destijds inderdaad in guldens 3500 gulden betaald. Toevallig heb ik van de week gevraagd aan Maarten nu kost het bij rond de 2500 euro.
Groetjes,
Cindy

- little-wolf
- Zeer actief
Cindy de Wolf schreef:Hoi,
Ok verschil;
Total hip;
Groetjes,
Cindy
als het goed is, hoeft het maar aan 1 heup. (kunstheup, geen bekkenkanteling)
balou is 2,5 jaar oud.
- marian*
- Erelid
- Contacteer:
little-wolf schreef:Cindy de Wolf schreef:Hoi,
Ok verschil;
Total hip;
Groetjes,
Cindy
kheb wel iets van geld, maar zoveel echt niet.
als het goed is, hoeft het maar aan 1 heup. (kunstheup, geen bekkenkanteling)
balou is 2,5 jaar oud.
Dan zou ik toch maar hard gaan sparen,want zo veel kost het overal minimaal.
Die Zwitserse methode is volgens mij nog duurder...

-
Cindy de Wolf
- Zeer actief
Zoveel kost het inderdaad overal wel, de meeste zijn zelfs duurder. Even nog voor de duidelijkheid; het is 2500 euro per heup. Als ik jouw was zou ik Maarten gewoon bellen en vragen voor een second opinion. Hij heeft tel. spreekuur ma, di en do ochtend van 08.00 tot 09.00, hij is te bereiken onder nummer 0497-518000.
Groetjes,
Cindy
Groetjes,
Cindy
- Hutsje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): moddercockers
- Aantal honden: 2
Ik snap het niet zo goed, als ik lees wat er gefaxt is lijkt het niet zo erg te zijn:
Wat is er aan die knieband gedaan? Dat gaat niet vanzelf over en doordat hij ruimte heeft veroorzaakt dat ook artrose. Het is ook heel erg pijnlijk.
En als ik dan dit leesbeiderzijdse matige aansluiting van de heupgewrichten, ondiepe heupkommen (acetabuli) en facetvorming met enige artrose.
enige hd.
verstandig is om de hond gedoseerd beweging te geven.
ook het gewicht aan de geringe kant houden en tijdelijk pijnstillers.
denk ik eerder dat het probleem daar zit, en niet in de heupen.in beide knien heeftie ruimte zitten. maar rechts meer want zn knie of kruisband (kwee niet meer welke) is kapot.
links zat er geloof ik ook nog vocht.
ook zit er wat artrose op de knie.
Wat is er aan die knieband gedaan? Dat gaat niet vanzelf over en doordat hij ruimte heeft veroorzaakt dat ook artrose. Het is ook heel erg pijnlijk.

- little-wolf
- Zeer actief
kreeg net mail van het d.ziekenhuis uit dordt (die ik ook gebeld had ) daar kost het 2300 all in.Cindy de Wolf schreef:Zoveel kost het inderdaad overal wel, de meeste zijn zelfs duurder. Even nog voor de duidelijkheid; het is 2500 euro per heup. Als ik jouw was zou ik Maarten gewoon bellen en vragen voor een second opinion. Hij heeft tel. spreekuur ma, di en do ochtend van 08.00 tot 09.00, hij is te bereiken onder nummer 0497-518000.
Groetjes,
Cindy
ik ga het allemaal in overweging nemen en kijken hoe ik aan het geld kan komen.
tnx voor je info!
-
Brigitte
- Zeer actief
-
Cindy de Wolf
- Zeer actief
Toch zou ik in overweging nemen om langs Maarten te gaan, helemaal als hij ook knieproblemen heeft, misschien zit daar wel het grootste euvel, kan makkelijk.
Ik weet dat bij een Grote Munsterlander die mank bleef lopen niemand iets kon vinden na 4 maanden kwam de eigenaar bij Maarten en die constateerde een gescheurde kruisband. Geopereerd en nu heeft ze weer een relatief normaal leven, omdat ze er door ondeskundige da te laat achter zijn gekomen kon het herstel nooit meer 100% worden, het is 80 tot 90 geworden. Ze kan dus helaas niet meer mee op de jacht maar een normaal huishondenleven met lange wandelingen gaat prima.
Cindy
Ik weet dat bij een Grote Munsterlander die mank bleef lopen niemand iets kon vinden na 4 maanden kwam de eigenaar bij Maarten en die constateerde een gescheurde kruisband. Geopereerd en nu heeft ze weer een relatief normaal leven, omdat ze er door ondeskundige da te laat achter zijn gekomen kon het herstel nooit meer 100% worden, het is 80 tot 90 geworden. Ze kan dus helaas niet meer mee op de jacht maar een normaal huishondenleven met lange wandelingen gaat prima.
Cindy