Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Correcties

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Wil de hond schreef:Als je het goed aanpakt heb je binnen 10 minuten een hond die al heel aardig doorheeft wat wel en niet kan, en binnen hooguit enkele dagen is het hem zo duidelijk dat er niet meer gekorrigeerd hoeft te worden.
Juist ja..want je hebt iedere spontaniteit en creativiteit wat valt onder eigen initiatief nemen de kop in gedrukt en een hond gecreeerd die vermijdt en zich afhankelijk opstelt uit angst voor pijn.
En meneer, van harte gefeliciteerd met uw goed opgevoede hond. :19:
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Joy C
Zeer actief

Ongelezen bericht door Joy C »

Martijn schreef:
Joy C schreef:Ook zijn ze minder snel afgeleid dan. Let Cleo heel erg op Dapper?
Hahaha....er op letten is een understatement.
Ze is eigenlijk constant met hem bezig als ze niet heel actief iets anders aan het doen is. Ze domineert hem constant en probeert hem uit te dagen.
:mrgreen: Dapper is dus blijkbaar vreselijk leuk voor Cleo en reuze interessant. Je vertelde ook dat ze eigenlijk een soort eenheid zijn. Het zou dus kunnen dat ze daardoor niet altijd even toegankelijk is voor jou of wie dan ook. Zeker omdat ze lange tijd in een hondenroedel heeft gezeten, geeft haar dat wellicht een heel vertrouwd en prettig gevoel. Hoe zielig het ook voor Dappertje is (ik weet niet in welke mate natuurlijk), scheiden die hap zo nu en dan en met ieder afzonderlijk wat gaan doen. Heeft Dapper er ook problemen mee als bijv. Marc iets met hem gaat doen als jij met Cleo op stap gaat? Dus dat hij dan niet thuis zit en Cleo mist?
Groetjes Joyce
† Nick 16.08.1999 - 22.01.2009
† Terry 16.07.1998 - 09.01.2012
Afbeelding
Joy C
Zeer actief

Trouwens, ik mag Cleo nu al. :mrgreen:
Ik heb een soort gelijk karaktertje hier thuis ook.
Haar noemen we wel eens voor de grap Cleopatra, zo kan ze er echt bijzitten/liggen. Grappig dat die van jou Cleo heet. :mrgreen:
Groetjes Joyce
Afbeelding
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Wil de hond »

Eline* schreef:
Wil de hond schreef:Als je het goed aanpakt heb je binnen 10 minuten een hond die al heel aardig doorheeft wat wel en niet kan, en binnen hooguit enkele dagen is het hem zo duidelijk dat er niet meer gekorrigeerd hoeft te worden.
Juist ja..want je hebt iedere spontaniteit en creativiteit wat valt onder eigen initiatief nemen de kop in gedrukt en een hond gecreeerd die vermijdt en zich afhankelijk opstelt uit angst voor pijn.
Jij ziet dit soort dingen veel te zwart-wit. Je hikt veel te veel aan tegen de term vermijdingsgedrag en je associëert korrekties veel te sterk met pijn en angst. Je praat net zoals iemand die puur positief trainen afgrijselijk vindt omdat er zogenaamd alleen maar ongewenst gedrag genegeerd wordt en koekies en balletjes uitgedeeld worden.

Wat ik hierboven beschrijf is gewoon het stellen van duidelijke grenzen waarbinnen nog van alles mogelijk is. Dat ontdekt een hond ook, sneller dan je denkt. En zodoende komt er gedrag naar voren wat je vast kunt gaan leggen. Doe je dit goed dan blijft er een spontane hond over die door de duidelijke grenzen prima weet tot hoe ver hij kan gaan.
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Wil de hond schreef:
Eline* schreef:
Jij ziet dit soort dingen veel te zwart-wit. Je hikt veel te veel aan tegen de term vermijdingsgedrag en je associëert korrekties veel te sterk met pijn en angst. Je praat net zoals iemand die puur positief trainen afgrijselijk vindt omdat er zogenaamd alleen maar ongewenst gedrag genegeerd wordt en koekies en balletjes uitgedeeld worden.

Wat ik hierboven beschrijf is gewoon het stellen van duidelijke grenzen waarbinnen nog van alles mogelijk is. Dat ontdekt een hond ook, sneller dan je denkt. En zodoende komt er gedrag naar voren wat je vast kunt gaan leggen. Doe je dit goed dan blijft er een spontane hond over die door de duidelijke grenzen prima weet tot hoe ver hij kan gaan.
Ja, met Wil kan ik eigenlijk nog het beste aansluiten: ik ben absoluut voor positief trainen, maar ook voor duidelijk grenzen stellen.
Gaat een hond echt de fout in, dan volgt er hier toch ook echt een correctie (en dus geen lel, schop of wat dan ook, maar gewoon een duidelijk 'NEE! (bij Kaya) en een klein 'nee'tje' (bij Moritz, want die schrikt zich daar al et apenzuur van :mrgreen: ).

Alleen constant positief zijn, fout gedrag alleen maar negeren, daar kan ik niet in meegaan.
Positief iets aanleren: absoluut!! Maar gaan ze bietsen, jatten van tafel, agressief uitvallen aan de riem of dat soort zaken, dan wordt er duidelijk gecorrigeerd hier (wat dus maar heeeeeeeeeeel zelden nodig is).
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
Joy C
Zeer actief

Martijn schreef:
Joy C schreef: :mrgreen: Dapper is dus blijkbaar vreselijk leuk voor Cleo en reuze interessant. Je vertelde ook dat ze eigenlijk een soort eenheid zijn. Het zou dus kunnen dat ze daardoor niet altijd even toegankelijk is voor jou of wie dan ook.
Ja....soms is dat ook wel zo. Wel toegankelijk maar dan moety je wel je best doen om haar aandacht van Dapper weg te trekken.
Hoe zielig het ook voor Dappertje is (ik weet niet in welke mate natuurlijk), scheiden die hap zo nu en dan en met ieder afzonderlijk wat gaan doen. Heeft Dapper er ook problemen mee als bijv. Marc iets met hem gaat doen als jij met Cleo op stap gaat? Dus dat hij dan niet thuis zit en Cleo mist?
Dat hebben we nog niet geprobeerd maar Dapper vind het wel prima als Cleo thuis blijft en hij meegaat. Het gaat om het alleen achterblijven.

Allebei apart gaan wandelen. Dat vind ik wel een hele goede. Gaan we binnenkort eens een paar keer uitproberen.
Zou je me op de hoogte willen houden? Oh en wat ik nog zeggen wilde, maar dat had jezelf waarschijnlijk allang bedacht: het mag natuurlijk niet ten koste van alles gaan. Niet van Cleo en niet van Dapper. Als Cleo het verder goed doet, mag je je gelukkig prijzen! :ok:
Groetjes Joyce
Afbeelding
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Ik sluit me juist weer volledig bij Eline aan en vind het erg raar dat niet begrepen wordt waarom een hond die goed gecorrigeerd wordt binnen enkele dagen geen initiatief meer vertoond. Dat is toch logisch? Hij durft niks meer want de baas kan ineens erg uitvallen.

Zet twee honden in een kamer waarvan er een snel en hard optreedt, wedden dat de andere hond binnen een paar dagen alleen nog in zijn mand ligt braaf te zijn.

Dat is wat de bedoeling is begrijp ik?

Ik vind dat ronduit zielig.
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Inge O schreef:
Eline* schreef:
tssss....wat weet jij toch altijd goed hoe andermans honden zich voelen :roll:.
Het gaat hier niet over jouw honden maar over een hond die 10 minuten aangepakt wordt en dan zijn plaats kent.
Ik neem aan dat jij je honden niet breekt voor je ze in huis neemt? Want dat is wat er gezegd wordt.

Net als vroeger met paarden gedaan werd. Een dag breken en dan zijn ze mak (geestesdood/initiatiefloos en bang is een beter woord maargoed)
Afbeelding
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

MARC_S schreef:Ik sluit me juist weer volledig bij Eline aan en vind het erg raar dat niet begrepen wordt waarom een hond die goed gecorrigeerd wordt binnen enkele dagen geen initiatief meer vertoond. Dat is toch logisch? Hij durft niks meer want de baas kan ineens erg uitvallen.

Zet twee honden in een kamer waarvan er een snel en hard optreedt, wedden dat de andere hond binnen een paar dagen alleen nog in zijn mand ligt braaf te zijn.

Het gaat er niet om dat er geen initiatief meer wordt getoond of dat een hond niks meer durft, er worden gewoon grenzen aan dat initiatief-nemen gesteld. Is dat zielig?

Geestesdood, initiatiefloos en bang, in tien minuten gebroken?

Als je dit soort termen gebruikt begrijp je niet echt waar ik het over heb maar veronderstel je slechts iets.
Zoie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Zoie »

ik kijk ook gewoon naar wat werkt. Luna afleiden, leiding geven is een probaat middel tegen uitvallen. Dus dat gebruik ik. Dan zeg ik b.v. oversteken, doorlopen, deze kant enz. what ever. Ik zeg dat heel vriendelijk, en beloon haar verbaal: goed zo, zo doe je het goed !!! Laatst nog drie honden die als gekken aan de overkant van de straat stonden te blaffen, en Luna loopt keurig met me mee. Dan ben ik echt trots op haar !

Soms werkt het niet, b.v. als ze een rivaal ziet waar ze al dik mot mee heeft, of omdat ze een recalcitrante bui heeft, of omdat die andere hond haar te veel uitdaagt enz. Dan wordt ik dus boos, "DOORRRRRRRRRRLOPEN " b.v., en sleep ik haar desnoods mee. Zodra ze weer meeloopt wordt het baasje weer lief.

Er zijn ongetwijfeld ook andere methodes. Misschien zou ik na heel veel trainen Luna kunnen leren te gaan zitten als we een hond tegen komen. Maar dan zal ik toch weer hetzelfde probleem krijgen, vaak lukt het, soms ook niet. Denk ik dan.

Maar ik wil niet dat ze gaat zitten, ik wil dat ze doorloopt. Haha. Doorlopen begrijpt ze overigens ook als ze los is.

Ik zit er over na te denken, maar wat is er nu zo erg aan een correctie ? Conditioneren gaat met straffen en belonen. Dat is bij mensen zo, en dat is bij honden zo.

Spok loopt niet achter trimmers en fietsers aan. Zou hij dat wel doen, dan zou ik dat corrigeren met een duidelijk "nee ! " Zodat hij weet dat dat niet mag. Ga ik hem alternatief gedrag aanleren, dan weet hij nog niet dat het niet mag.

Ik las eens in een opvoedboekje, zeg het even uit mijn hoofd, dus misschien klopt het niet helemaal, maar zo is het blijven hangen, dat de schrijfster een hond had die hardnekkig achter fietsers en trimmers aan wilde gaan. Zij drukke plaatsen opgezocht, en die hond geleerd te gaan zitten als ze een trimmer zag, op een gegeven moment deed hij dat uit zichzelf.

Ik vind dat in principe ongewenst en omslachtig. Mijn hond hoeft helemaal niet te gaan zitten als hij een trimmer ziet, dus waarom zou ik er zoveel energie in stoppen hem dat te leren als ik het hem met een simpele correctie af kan leren ?

Maar soms gaat het niet zo eenvoudig. Onlangs kwam ik een vrouw met een mechelaar tegen. Was niet haar eerste, ze had heel bewust voor een bepaalde fokker en type gekozen ( geen werklijnen ) , cursussen gedaan enz. Kortom niet iemand die zomaar wat doet. Maar ze had, vertelde ze me, een groot probleem met haar gehad: dat jagen op fietsers en trimmers kreeg ze er niet uit. "Dus " ze had een TT gekocht, de hond er twee keer mee gecorrigeerd, en ze heeft het nooit meer gedaan. Blijkbaar heeft ze het dus goed in de betekenis van effectief gedaan.

En dan krijg je dus de discussie, tenminste dat denk ik : wanneer wordt een straf/correctie te zwaar. En/of, had je dit nu echt niet anders kunnen doen ? Vast wel, denk ik dan, maar ik heb er niet voor gestaan.
Laatst gewijzigd door Zoie op 18 mei 2005 20:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef:
Eline* schreef:
tssss....wat weet jij toch altijd goed hoe andermans honden zich voelen :roll:
je moet hier een keer naar mijn bedrukte, teneergeslagen, geremde bende komen kijken, niet normaal hoe gestressed die zijn :oeps: .

wat zijn we toch weer leuk zwart-wit bezig allemaal :19: - iedereen die nog maar denkt aan het gebruik van een (gepaste) correctie ontneemt zijn hond alle levensvreugde, en iedereen die die dat nooit doet is per definitie goed bezig.

grijs bestaat ook nog hoor. heel positief en belonend met je hond bezig zijn, hem af en toe eens terug tot orde roepen en hem er op wijzen hoe het niét moet. en dan weer vrolijk en belonend verder, want alles is weer dik voor mekaar.
Ik reageer op Wil en niet op jouw gedoe. Over zwart/wit gesproken. Omdat ik niet sta te juichen bij iedere vorm van corrigeren keur ik ook iedere correctie af? Nee hoor.
Je kan een hond alleen niet in 10 minuten opvoeden..wel bang maken en daardoor indimmen aan initiatief.
Ik ben niet tegen corrigeren, wel tegen het anders noemen van dingen dan ze zijn.
Ik ben ook niet gisteren geboren. Ik heb ook gewerkt en getraind met de slipketting en weet dus exact wat Wil bedoeld als je het hebt over in 10 minuten een luisterende hond hebben. :wink:
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Zoie
Zeer actief

Wil de hond schreef:
MARC_S schreef:Ik sluit me juist weer volledig bij Eline aan en vind het erg raar dat niet begrepen wordt waarom een hond die goed gecorrigeerd wordt binnen enkele dagen geen initiatief meer vertoond. Dat is toch logisch? Hij durft niks meer want de baas kan ineens erg uitvallen.

Het gaat er niet om dat er geen initiatief meer wordt getoond of dat een hond niks meer durft, er worden gewoon grenzen aan dat initiatief-nemen gesteld. Is dat zielig?

Als je dit soort termen gebruikt begrijp je niet echt waar ik het over heb maar veronderstel je slechts iets.
je moet een hond idd niet kapot corrigeren zodat hij niks meer durft. Maar alternatief gedrag aanleren kan net zo beperkend en in zekere zin zelfs beperkender zijn dan leren dat iets niet mag. Een hond die b.v. compleet gefixeerd is op het balletje van de baas, neemt ook geen initiatief meer.
Afbeelding
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Eline* schreef:Ik ben ook niet gisteren geboren. Ik heb ook gewerkt en getraind met de slipketting en weet dus exact wat Wil bedoeld als je het hebt over in 10 minuten een luisterende hond hebben. :wink:
Ik beweer nergens dat ik in tien minuten een hond opvoed en leer luisteren, ik zeg alleen maar dat het heel goed mogelijk is om een hond in 10 minuten vrijwel volledig af te leren om aan de lijn te trekken. Dat hij nog af en toe in de fout zal gaan hoort daar ook bij.

Maar bang maken?

Dat zie ik toch niet zo hoor. Natuurlijk, een hond die nog nooit met iets rekening heeft hoeven te houden zal even vreemd opkijken, maar zich daarna genoeglijk schikken in de geboden omstandigheden, eenvoudigweg omdat er niet alleen maar onbehouwen aan de riem wordt gerukt. Onbehouwen aan de riem rukken vind ik sowieso al niets met korrigeren te maken hebben, maar dit terzijde.

Een slipketting, lijnkorrekties, middelen die op heel veel zeer uiteenlopende manieren gebruikt kunnen worden. Niet iets wat over één kam geschoren kan worden.
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Wil de hond schreef:Het gaat er niet om dat er geen initiatief meer wordt getoond of dat een hond niks meer durft, er worden gewoon grenzen aan dat initiatief-nemen gesteld. Is dat zielig?

Ja Wil, dat is zielig. Je stelt namelijk regels die de hond niet begrijpt, maar proefsgewijs moet ondervinden wat mag en niet mag doordat hij in het ene geval een ruk krijgt en in het andere geval niet.
Heb jij les gehad op schoool met een tik voor alles wat je fout zei? Daar kweek je faalangst mee en faalangstige kinderen zijn ook initiatiefloos omdat ze bang zijn voor straf.
Een correctie als een hond je piepelt..Ja. Een correctie om blind initiatief in te binden omdat je lekker snel thuis wil zijn..Nee!

Als ik helemaal mis zit met mijn veronderstelling mag je me even wat preciezer uitleggen wat je bedoelt en hoe je dat dan doet.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Wil de hond schreef:
Eline* schreef:Ik ben ook niet gisteren geboren. Ik heb ook gewerkt en getraind met de slipketting en weet dus exact wat Wil bedoeld als je het hebt over in 10 minuten een luisterende hond hebben. :wink:
Ik beweer nergens dat ik in tien minuten een hond opvoed en leer luisteren, ik zeg alleen maar dat het heel goed mogelijk is om een hond in 10 minuten vrijwel volledig af te leren om aan de lijn te trekken. Dat hij nog af en toe in de fout zal gaan hoort daar ook bij.

Maar bang maken?
Wat is dan volgens jou de reden dat het trekken over is na 10 minuten?
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Is het echt zo zielig om een hond die al heel lang zonder op of om te kijken rondsjeest, laat staan zich af te vragen of zijn meegesleurde baasje zielig is, 10 minuten een situatie te presenteren die hij perfekt kan doorgronden en zich aan kan passen zonder daarbij bang, initiatiefloos of nog erger, geestelijk gebroken uit die strijd te komen?

Als dit echt zo zou zijn dan zou ik daar absoluut niet aan mee kunnen werken.
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Eline* schreef:Wat is dan volgens jou de reden dat het trekken over is na 10 minuten?
De hond heeft geleerd dat niet-trekken aangenamer is dan trekken.
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

Ik vermoed dat we totaal langs elkaar heenpraten :wink:

Ik probeer het nog een keer: ik train positief, ik ben bijna altijd 'lol' aan het trappen met mijn honden.
Maar ALS ze echt de fout ingaan (dus bv ineens loeihard trekken aan de riem, terwijl ze weten dat dit niet mag) DAN corrigeer ik.
ALS Kaya ineens agressief op een hond afstuift, DAN corrigeer ik.

Ik zie het dus van twee kanten: aan de ene kant ben ik heel positief en vrolijk met mijn honden bezig, maar aan de andere kant stel ik duidelijk grenzen als ze iets doen wat niet mag (en dan heb ik het natuurlijk niet over een klein ondeugend dingetje, want dat moet er natuurlijk inblijven).

Dat corrigeren is maar heel zelden nodig, juist omdat ik ze alles leuk heb aangeleerd. Ze weten in principe wat wel en niet mag en liggen daarbij echt niet slaafs in hun mandje (was het maar waar heel af en toe
:mrgreen: ).

Gewoon gezonde, vrolijke en gekke honden zijn het. Maar het blijven honden die soms gedrag hebben wat gewoon niet kan en dan wordt er dus gecorrigeerd om de grenzen duidelijk aan te geven.

:jank: Beter kan ik het niet verwoorden hoor.
Afbeelding
A good dog never dies...

Caro.
Zeer actief
Contacteer:

Martijn schreef:
Stang schreef: Maar ALS ze echt de fout ingaan (dus bv ineens loeihard trekken aan de riem, terwijl ze weten dat dit niet mag) DAN corrigeer ik.
En? Heeft het al geholpen?
Ja hoor, mijn opvoeding werkt uitstekend.
Afbeelding
A good dog never dies...

Belle
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Belle »

Omdat ik vroeger met mijn vorige honden ook met de slipketting heb gelopen en nu met Belle het niet trekken aan de lijn met de clicker heb geleerd zie ik het enorme verschil. Belle trekt niet meer aan de riem en clicken hoef ik er niet meer voor, bij mijn vorige honden moest ik blijven corrigeren. Goed, ik zal de correcties wel niet perfect hebben uitgevoerd, ik was tenslotte ook maar een onervaren hondenbezitter, maar het clickeren deed ik ook voor het eerst. Ik heb toch het idee dat je met de clicker minder kan verpesten dan met een slipketting.
Bovendien is het mooiste dat Belle ook zonder lijn prima naast me kan lopen, eigenlijk zonder dat ik dat extra heb moeten trainen. Ze kende het commando naast en verbond dat niet aan het wel of niet aan de lijn lopen. Ook Chiva die opgegroeid is met een slipketting, luistert veel beter sinds ik de clicker gebruik.

Als je het netjes naast je lopen met correcties aanleert, hoe doe je het dan zonder lijn? Met mijn andere honden is me dit nooit goed gelukt.
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

Belle schreef:Omdat ik vroeger met mijn vorige honden ook met de slipketting heb gelopen en nu met Belle het niet trekken aan de lijn met de clicker heb geleerd zie ik het enorme verschil. Belle trekt niet meer aan de riem en clicken hoef ik er niet meer voor, bij mijn vorige honden moest ik blijven corrigeren. Goed, ik zal de correcties wel niet perfect hebben uitgevoerd, ik was tenslotte ook maar een onervaren hondenbezitter, maar het clickeren deed ik ook voor het eerst. Ik heb toch het idee dat je met de clicker minder kan verpesten dan met een slipketting.
Bovendien is het mooiste dat Belle ook zonder lijn prima naast me kan lopen, eigenlijk zonder dat ik dat extra heb moeten trainen. Ze kende het commando naast en verbond dat niet aan het wel of niet aan de lijn lopen. Ook Chiva die opgegroeid is met een slipketting, luistert veel beter sinds ik de clicker gebruik.

Als je het netjes naast je lopen met correcties aanleert, hoe doe je het dan zonder lijn? Met mijn andere honden is me dit nooit goed gelukt.
Er zit nog een heel groot gebied tussen de slipketting en de clicker.
Mijn honden hebben ook nog nooit met een slipketting gelopen en ik heb ook geen clicker gebruikt en toch lopen ze keurig mee en ja, ook los :wink:

Ik heb het netjes naastlopen ook niet geleerd dmv correcties; ik heb het geleerd dmv belonen (lekkers en balletje). Eerst aan de lijn en dan los.
Afbeelding
A good dog never dies...

Belle
Zeer actief

Stang schreef: Er zit nog een heel groot gebied tussen de slipketting en de clicker.
Mijn honden hebben ook nog nooit met een slipketting gelopen en ik heb ook geen clicker gebruikt en toch lopen ze keurig mee en ja, ook los :wink:

Ik heb het netjes naastlopen ook niet geleerd dmv correcties; ik heb het geleerd dmv belonen (lekkers en balletje). Eerst aan de lijn en dan los.
Ik vroeg het eigenlijk ook niet aan jou, want inderdaad, zonder clicker kan het natuurlijk ook d.m.v. belonen. Het was eigenlijk meer een vraag aan Wil, die het wel had over het aanleren van het naast je lopen met de slipketting. En als je het hebt over het aanleren van iets nieuws voor een hond met gebruik van de slipketting, vraag ik me af hoe je dan iets nieuws aanleert als de mogelijkheid tot corrigeren wegvalt.
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Belle schreef:Als je het netjes naast je lopen met correcties aanleert, hoe doe je het dan zonder lijn? Met mijn andere honden is me dit nooit goed gelukt.
Niet alles is fysiek korrigeren hoor, er komt veel meer bij kijken.

Netjes volgen leer je niet aan met alleen korrekties, dat kun je onder andere aanleren met korrekties in kombinatie met belonen.

Lukt het je niet om op deze manier goed-volgende honden te krijgen áán de riem, dan kun je het netjes volgen los wel vergeten. Het is dan verstandig om een andere manier te proberen, zoals jezelf al zegt.

Om iets aangeleerds op lange termijn goed te blijven uitvoeren is er echt iets meer voor nodig dan af en toe even een beetje trainen.

Ik had het hiervoor overigens over niet-trekken aan de lijn, wat niet hetzelfde is als goed volgen.
Belle
Zeer actief

Wil de hond schreef:
Belle schreef:Als je het netjes naast je lopen met correcties aanleert, hoe doe je het dan zonder lijn? Met mijn andere honden is me dit nooit goed gelukt.
Niet alles is fysiek korrigeren hoor, er komt veel meer bij kijken.

Netjes volgen leer je niet aan met alleen korrekties, dat kun je onder andere aanleren met korrekties in kombinatie met belonen.

Lukt het je niet om op deze manier goed-volgende honden te krijgen áán de riem, dan kun je het netjes volgen los wel vergeten. Het is dan verstandig om een andere manier te proberen, zoals jezelf al zegt.

Om iets aangeleerds op lange termijn goed te blijven uitvoeren is er echt iets meer voor nodig dan af en toe even een beetje trainen.

Ik had het hiervoor overigens over niet-trekken aan de lijn, wat niet hetzelfde is als goed volgen.
En toch blijf ik me dan afvragen waarom die correcties nodig zijn bij het aanleren.
Bij Belle wilden ze het trekken aan de riem op de vorige hondenschool ook afleren door correcties (zonder slipketting, maar door een lijncorrectie met een gewone halsband). Het enige effect was dat ze nog meer ging bokken. Ik heb hier op het forum toen advies gevraagd (en gekregen) en later ook naar clickertraining gegaan en heb het trekken toen afgeleerd door stilstaan en belonen voor goed gedrag.
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Het is maar waar je voor kiest denk ik, en ook wat er bij een hond en zijn baas past.

Korrekties in kombinatie met belonen werkt sneller.

Korrigeren met een gewone halsband vind ik bij veruit de meeste honden niet wenselijk.

Hoe lang heb jij er over gedaan om Belle het niet-trekken goed bij te brengen ?
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

Martijn schreef:
Stang schreef:
Martijn schreef:
Stang schreef: Maar ALS ze echt de fout ingaan (dus bv ineens loeihard trekken aan de riem, terwijl ze weten dat dit niet mag) DAN corrigeer ik.
En? Heeft het al geholpen?
Ja hoor, mijn opvoeding werkt uitstekend.
Maar ze valt wel nog steeds uit, toch?
Nee hoor, Kaya valt niet uit het niets uit; daarom schreef ik ook 'als' en niet 'wanneer'.
Kaya valt wel uit als een andere hond erg opdringerig is of als ze haar stok willen pikken, niet in de vorm van echt vechten maar meer een flinke snauw. Dat vind ik overigens normaal honds gedrag.
Mijn honden kunnen ook gewoon mee naar forumwandelingen.
Afbeelding
A good dog never dies...

Belle
Zeer actief

Wil de hond schreef: Hoe lang heb jij er over gedaan om Belle het niet-trekken goed bij te brengen ?
Veel langer dan 10 minuten in ieder geval :mrgreen:
Het heeft best wel een tijdje geduurd, maar het is inderdaad iets wat beter bij mij past dan corrigeren. Ik voel me daar prettiger bij en dan doe ik er liever wat langer over.
laeken
Zeer actief

Ik heb Wuilus salto's laten maken keer op keer en ik heb haar helaas wel 1000 of meer correcties gegeven in 1 jaar tijd. Dat was nodig en hielp dus niets, ze werd wel even terloops agressief, heeft me het ziekenhuis in gebeten, was onzindelijk, zeer druk en we hebben toch alle GG cursussen zo gehaald en dat met een hond die zeer nerveus werd op het veld en op straat. :denken:

Vanaf dat ik daar mee gestopt ben is alles goedgekomen. Laten we zeggen dat correcties in ieder geval niet helpen bij een hond die zal vechten met je tot haar dood erop volgt. Wederzijds respect en een goede verstandhouding zonder dat we elkaar pijn hoefden te doen heeft ervoor gezorgd dat ze uiteindelijk toch weer goed is gekomen. Daar mag ik wel erg dankbaar voor zijn want als ik gedaan had wat de trainers me steeds weer lieten doen had zij of ik een enorm probleem gehad.
Afbeelding
Zoie
Zeer actief

is stilstaan in wezen ook niet een vorm van corrigeren waar de hond gefrustreerd van raakt. Als ik Spok aanlijn als ik hem van een loopse teef aftrek, raakt hij echt gefrustreerd, en de eerste de beste hond die in zijn buurt komt, krijgt een snauw.
Afbeelding
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Belle schreef:
Wil de hond schreef: Hoe lang heb jij er over gedaan om Belle het niet-trekken goed bij te brengen ?
Veel langer dan 10 minuten in ieder geval :mrgreen:
Het heeft best wel een tijdje geduurd, maar het is inderdaad iets wat beter bij mij past dan corrigeren. Ik voel me daar prettiger bij en dan doe ik er liever wat langer over.
Prima toch dan, voor jullie. :wink:

Je zult mij ook niet horen zeggen dat het verkeerd is wat je gedaan hebt, hoewel ik er wel zo mijn vraagtekens bij heb, bij het soms maandenlang meer stilstaan dan door kunnen lopen, en zakken frolics e.d. er door heen draaien. Maar nogmaals, je moet doen waar je je prettig bij voelt.
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”