Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Een teef die nooit gedekt werd is geen complete hond

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

pollunder
Zeer actief

Een teef die nooit gedekt werd is geen complete hond

Ongelezen bericht door pollunder »

De fokker van Duncan vertelde ons dat sinds de moeder jongen heeft gehad ze veel mooier en rijper geworden is.

Voortplanting is toch een basisinstinct. Eigenlijk zou je een teef het niet mogen onthouden om zwanger te worden.
twinkeltje
moderator
Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door twinkeltje »

wat een onzin zeg dus een vrouw die geen kind krijgt is nooit een vrouw is wel geen vergelijk maar goed
mijn teefjes zijn echt wel kompleet hoor zonder nestjes merk geen verschil met een mathezer die wel een nestje heeft gehad :denken:
Afbeelding
Anna*

Ongelezen bericht door Anna* »

Drachtig heet dat bij een hond :wink: (sorry kon het niet laten).

En nee, ben ik het niet mee eens. Als ik bijvoorbeeld naar mijn Poncho kijk, die zou ik iets vreselijks aandoen. Ze is zo'n zelfstandig wezentje, zou dat beslist niet leuk vinden. Zelfs toen ze loops was (ze is nu gecastreerd), had ze helemaal geen belangstelling voor reuen. Er zullen best honden zijn die geboren moedertjes zijn, maar niet allemaal, en zeker weten wegen de hormonen daar niet tegenop. En ik vind dat je dat zeker moet laten meespelen in je keuze mocht je pups willen.

Verder nog tig redenen om deze stelling te weerleggen, maar dat laat ik aan anderen over :wink:
Anna*

En nog even dit: natuurlijk zegt een fokker dat het goed is voor een teef. Net zoals een dierenarts zegt dat honden brokken nodig hebben voor de tanden. En de jaarlijkse enting beslist noodzakelijk is. En ga zo maar door...
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

Anna Penta schreef:En nog even dit: natuurlijk zegt een fokker dat het goed is voor een teef. Net zoals een dierenarts zegt dat honden brokken nodig hebben voor de tanden. En de jaarlijkse enting beslist noodzakelijk is. En ga zo maar door...
Zo natuurlijk is dat niet hoor Anna dat een fokker dit zegt! :wink:
Ik zou het bijvoorbeeld al niet zeggen. De reden waarom ik vorig jaar mijn eerste nest gefokt heb is ook totaal niet de reden die als stelling geponeerd wordt in dit topic.
Ik heb ook teefjes gehad die geen pups hebben gekregen en alhoewel ik het ze niet meer kan vragen (had toch al nooit gekund) heb ik niet de indruk dat hun leven minder compleet is dan het leven van Sjefke, die wel pups gehad heeft.
Sjefke is na haar nest wel verder uitgezwaard (of dat nou zo positief te noemen is valt te betwisten! :wink: ) en haar vacht is nog niet eerder zo vol en goed van structuur geweest.
Maar om daar nou een nest voor te "nemen" , nee dus!

Je moet er trouwens niet aan denken wat er met al die pups zou gebeuren als iedereen die een teefje had dit zou gaan uitvoeren in de praktijk... :denken: :roll:
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Re: Een teef die nooit gedekt werd is geen complete hond

Ongelezen bericht door sirene »

pollunder schreef:De fokker van Duncan vertelde ons dat sinds de moeder jongen heeft gehad ze veel mooier en rijper geworden is.

Voortplanting is toch een basisinstinct. Eigenlijk zou je een teef het niet mogen onthouden om zwanger te worden.
Basisinstinct of niet, in een wolvenroedel is het meestal ook alleen maar de Alpha teef die zich voortplant. Dus onnatuurlijk om een hond een dekking te ontzeggen is het niet denk ik. Bovendien is het gros van de honden niet geschikt om zich voort te planten. Alleen de allerbesten (qua gezondheid) zouden dat moeten doen.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Anna*

oeps, Susanne, natuurlijk was mijn uitspraak op deze manier geuit veel te beperkend :wink:

Wat ik bedoelde te zeggen is dat je dergelijke uitspraken eerder van 'een' fokker kunt verwachten dan iemand die zelfs geen nestje overweegt.

Net zoals (gelukkig) niet alle dierenartsen vinden dat iedereen brokken moet voeren enz.

Nou ja, denk dat het wel duidelijk is :wink:
Ozzfest
Zeer actief

Ongelezen bericht door Ozzfest »

Pure onzin :roll:
Wat nu als elke (onervaren) hondeneigenaar dit gaat doen?
Je krijgt dan uiteindelijk dat elk asiel vol zit met honden,en de advertenties op marktplaats ontelbaar zijn,omdat nestjes krijgen voor je teef goed is?Grrr... :evil:
pollunder
Zeer actief

Martijn schreef:
pollunder schreef:De fokker van Duncan vertelde ons dat sinds de moeder jongen heeft gehad ze veel mooier en rijper geworden is.

Slim verhaal om je goldenpup bij zo'n winterpeen te kopen. Die gaat vast heeeeeel lang mee.
Ja hoor, heb er twee jaar garantie op gekregen. Niet tevreden, geld terug :mrgreen:
Branka
moderator
Mijn ras(sen): Golden Retriever
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Branka »

Ik vind het dus complete onzin. Als elke teef een keer een nest zou moeten hebben dan zouden we op deze wereld wel heel erg veel honden hebben. Verder is een dracht en worp niet zonder risico, dus wat is er voor een teef zo prachtig aan?

Ik heb inderdaad ook wel eens gehoord dat een wat smalle teef na een nest wat voller kan worden en dat in sommige gevallen niet misstaat. Maar dan moet een teef dus wel dat nest hebben gehad op wat jongere leeftijd (voor of rond 2e jaar). Maar omdat nu als reden voor het fokken van een nest te noemen?
Zelf zou ik dus alleen willen fokken als ik het idee heb dat de betreffende teef in een bepaalde combinatie een toegevoegde waarde voor het ras zou hebben.

Persoonlijk denk ik dat ik bijna gillend weg zou lopen bij een fokker die dit tegen mij zou zeggen.
Afbeelding
jelle
Zeer actief

Ongelezen bericht door jelle »

Als er met elke teef gefokt wordt heb je elke paar jaar ongeveer een verviervoudiging van het aantal honden (bij een gemiddelde nestgrootte van 8). Neem jij ze allemaal?

Zoals al gemeld, het is helemaal niet natuurlijk voor elke teef om een nest te hebben. Bij wolven zal alleen de Alphateef een nest krijgen, de rest nooit.
Groetjes, Marielle, Sirena, Diaz, Rios en Boeli!

Afbeelding

Voor altijd in onze herinnering... Vigo (+02-11-2012); Esperanza (+19-06-2012); Ferro (+04-08-10); Grandi (+15-01-09); Moya (+01-02-08 ); Berta (+27-11-06); Ymke (+04-07-06); Nora (+02-12-05)
jip007
Erelid
Mijn ras(sen): naakthonden .
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door jip007 »

Echt onzin , ik heb hier 4 teven lopen die puppen hebben gehad , en 1 die nog nooit een pup heeft gekregen en ook nooit zal krijgen , ik merk echt geen verschil :wink:
Afbeelding
Knuffies van Flirtje, Sophietje, Pommelien en Splinter.
Sjiel
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sjiel »

Ik ken er nog eentje uit die reeks: een teef die een nestje bastaards heeft geworpen kan ooit meer rashondjes werpen, ze blijft "besmet". Ook al zoon oude fokkerswijsheid :smile: :smile:
weg gehaald zit een virus in
pollunder
Zeer actief

Martijn schreef:
pollunder schreef:
Martijn schreef:

Slim verhaal om je goldenpup bij zo'n winterpeen te kopen. Die gaat vast heeeeeel lang mee.
Ja hoor, heb er twee jaar garantie op gekregen. Niet tevreden, geld terug :mrgreen:
Jaaa....oke. Dan is er natuurlijk niets meer aan de hand.
Want je geeft je kreupele hond na twee jaar natuurlijk terug aan de fokker.

Dergelijke garanties zijn eerder een bewijs van slechte fok dan een garantie op een gezonde hond.
Voor alle duidelijkheid: de fokker heeft enkel gezegd dat ze vond dat de moederhond na de bevalling mooier vond.

De rest heb ik er zelf bijgeschreven :wink: Zonder waarde-oordeel.

@ Martijn: Het gaat hem om de stelling. Misschien kan je in het vervolg daar op reageren ipv allerlei foute veronderstellingen over de fokker te doen.
Branka
moderator

pollunder schreef:Voor alle duidelijkheid: de fokker heeft enkel gezegd dat ze vond dat de moederhond na de bevalling mooier vond.

De rest heb ik er zelf bijgeschreven :wink: Zonder waarde-oordeel.
Misschien handig als je meteen duidelijk aangeeft dat het jouw stelling betreft. Ik dacht n.l. ook dat het iets was wat de fokker had gezegd.
En ik heb het zelf nog nooit meegemaakt, maar wel eens gehoord van een fokker dat een slanke/smalle teef mooier kan (hoeft dus niet) worden na een nest. Maar dat is dus niet gezegd en ik vind het nog steeds een slechte reden om een teef een nest te laten krijgen.
Afbeelding
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

tja een teef kan mooier worden na een nest... maar goed dat gaat zeker niet altijd op... en daarbij , zeker als het een jonge teef is die gedekt werd, hoe weet je dat ze dan mooier is? je hebt bij die hond geen vergelijking meer.... het is iig geen reden om een teef te laten dekken...
pollunder
Zeer actief

Over mooier valt er natuurlijk te discussiëren. Ieder zijn eigen smaak. Maar zou een teef niet volwassener worden?
Nono
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retrievers
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door Nono »

Een teef kan mooier worden, maar hoeft niet. Het zal voor nooit een reden moeten zijn om een nest te fokken. 1 van mijn teven die een nest heeft gehad is meer uitgezwaard, ik vind dat mooier. Maar het mag nooit een reden zijn om (maar even) een nest te fokken
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

Martijn schreef:
pollunder schreef:Over mooier valt er natuurlijk te discussiëren. Ieder zijn eigen smaak. Maar zou een teef niet volwassener worden?
Honden worden sowieso niet volwassen. Dat is wat ze hond en niet wolf maakt.

Ongetwijfeld is een teef anders na dan voor een nest maar of dat nu beter, slechter of meer of minder volwassen is.
Een teef mist in ieder geval niets als ze geen pups krijgt. Het is nooit zo geweest dat alle teven pups krijgen, zelfs niet voor honden gedomesticeerdf werden.
hoe bedoel je die?
jip007
Erelid
Mijn ras(sen): naakthonden .
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door jip007 »

Nono schreef:Een teef kan mooier worden, maar hoeft niet. Het zal voor nooit een reden moeten zijn om een nest te fokken. 1 van mijn teven die een nest heeft gehad is meer uitgezwaard, ik vind dat mooier. Maar het mag nooit een reden zijn om (maar even) een nest te fokken
ze worden idd soms wat voller , maar wel met hangtietjes :roll:
Afbeelding
Knuffies van Flirtje, Sophietje, Pommelien en Splinter.
jidde

Ongelezen bericht door jidde »

Teven die nestjes hebben gehad krijgen op latere leeftijd bijna allemaal een vreselijke hangbuik.
Ik heb eens met Nanni in de veteranenklasse gelopen. Nanni is met 5,5 jaar gestereliseerd en heeft dus geen nestjes gehad. De andere teven hebben vermoed ik elk jaar gewoon een nestje gehad en hadden echt allemaal een hangbuik! Vreselijk vind ik dat!
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers

Ongelezen bericht door Hutsje »

Branka schreef:Ik vind het dus complete onzin. Als elke teef een keer een nest zou moeten hebben dan zouden we op deze wereld wel heel erg veel honden hebben. Verder is een dracht en worp niet zonder risico, dus wat is er voor een teef zo prachtig aan?

Prachtig weet ik niet, maar weet wel dat teven erg kunnen genieten van hun kroost en de opvoeding daarvan. Niet dat dat een reden is een nest te nemen hoor!

Ik heb inderdaad ook wel eens gehoord dat een wat smalle teef na een nest wat voller kan worden en dat in sommige gevallen niet misstaat. Maar dan moet een teef dus wel dat nest hebben gehad op wat jongere leeftijd (voor of rond 2e jaar).

Dat hoeft niet. Ook na een 1e nest op hun 3e jaar kunnen ze nog een stuk breder worden. Maar ik heb alleen ervaring met Bullen, misschien is dit anders met rassen die al eerder "klaar" zijn.

Maar omdat nu als reden voor het fokken van een nest te noemen?
Zelf zou ik dus alleen willen fokken als ik het idee heb dat de betreffende teef in een bepaalde combinatie een toegevoegde waarde voor het ras zou hebben.

Persoonlijk denk ik dat ik bijna gillend weg zou lopen bij een fokker die dit tegen mij zou zeggen.
Ik ook :mrgreen:
Afbeelding
Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

Hutsje schreef:
Branka schreef:Ik vind het dus complete onzin. Als elke teef een keer een nest zou moeten hebben dan zouden we op deze wereld wel heel erg veel honden hebben. Verder is een dracht en worp niet zonder risico, dus wat is er voor een teef zo prachtig aan?

Prachtig weet ik niet, maar weet wel dat teven erg kunnen genieten van hun kroost en de opvoeding daarvan. Niet dat dat een reden is een nest te nemen hoor!

Ik heb inderdaad ook wel eens gehoord dat een wat smalle teef na een nest wat voller kan worden en dat in sommige gevallen niet misstaat. Maar dan moet een teef dus wel dat nest hebben gehad op wat jongere leeftijd (voor of rond 2e jaar).

Dat hoeft niet. Ook na een 1e nest op hun 3e jaar kunnen ze nog een stuk breder worden. Maar ik heb alleen ervaring met Bullen, misschien is dit anders met rassen die al eerder "klaar" zijn.

Maar omdat nu als reden voor het fokken van een nest te noemen?

Off topic.
Branka, kappen met die kleurtjes! Ik zit me de pleuris terug te zoeken hoe deze quote nou precies moet zijn :boos: :mrgreen:
Hutsje
Zeer actief

En ik krijg de juiste kleur blauw daardoor niet! :mrgreen:
Afbeelding
Branka
moderator

Kwestie van de tags op de juiste plaats zetten. Is dat nou echt zo moeilijk? :pffff: :lekkerpuh:
Zo moest ie n.l. zijn:

Hutsje schreef:
Branka schreef: ook wel eens gehoord dat een wat smalle teef na een nest wat voller kan worden en dat in sommige gevallen niet misstaat. Maar dan moet een teef dus wel dat nest hebben gehad op wat jongere leeftijd (voor of rond 2e jaar).
Branka schreef:Maar omdat nu als reden voor het fokken van een nest te noemen?

Afbeelding
Hutsje
Zeer actief

Te veel werk :mrgreen:
Afbeelding
Marion.

Hutsje schreef:En ik krijg de juiste kleur blauw daardoor niet! :mrgreen:
Zwaar irritant is het gewoon :boos:
"Kwestie van de tags op de juiste plek zetten...." Grrrr, weet je wat ik de hele dag op mijn werk al zit te doen :mrgreen:
Marion.

Hutsje schreef:Prachtig weet ik niet, maar weet wel dat teven erg kunnen genieten van hun kroost en de opvoeding daarvan. Niet dat dat een reden is een nest te nemen hoor!
Saar is ook een echte moederkloek. Die geniet nog steeds van het opvoeden en in het gareel houden van Miep. Een nestje zou ze helemaal geweldig vinden denk ik.

Maar we doen het toch maar niet. Ze is van zichzelf al genoeg uitgezwaard :mrgreen:
Daan

Ongelezen bericht door Daan »

Ik hoorde dat laats ook iemand zeggen, ze hebben nu een herderpupje.
"En dan straks een nestje, want daar wordt ze mooier van"
Jokkebrok...
Ze wil graag zelf een nestje, voor de leuk en de centjes.

Hangtietjes... :smile: die blijft nog wel even bij mij hangen...
Sjiel
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sjiel »

Daan schreef:Hangtietjes... :smile: die blijft nog wel even bij mij hangen...
Blijven, hangtietjes blijven hangen(want is meervoud) :pffff:
weg gehaald zit een virus in
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”