Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Wat is: 'overkoot' gaan?
Moderator: moderatorteam
- Sjalot
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bordeaux Dog
Schotse Herder Korthaar
Engelse Bulldog
Lancashire Heeler - Aantal honden: 1
- Contacteer:
Wat is: 'overkoot' gaan?
In het volgende stukje staat "overkoot" gaan. Wat moet ik me daar bij voorstellen? Paarden schijnen het ook te doen?
Chronische achterhandslapte
Chronische achterhandslapte komt veelvuldig voor bij de oudere hond, dat geleidelijk verschijnselen van achterhandslapte zichtbaar worden; vertraagde stelreflexen, soms "overkoot" gaan, "wegzakken" en dergelijke.
Daarbij kunnen klachten optreden zoals pijn in de rug, heupen en knieën, door de achterhand 'zakken' (de omvang van de achterhandspieren neemt af), soms onwillekeurig urineverlies, chronische blaasontsteking door onvoldoende blaaslediging.
Oorzaken van de achterhandslapte kunnen onder andere spondylose en ruggemergdegeneratie zijn.
De behandelingsresultaten zijn bij spondylose over het algemeen beter dan bij ruggemergdegeneratie
Chronische achterhandslapte
Chronische achterhandslapte komt veelvuldig voor bij de oudere hond, dat geleidelijk verschijnselen van achterhandslapte zichtbaar worden; vertraagde stelreflexen, soms "overkoot" gaan, "wegzakken" en dergelijke.
Daarbij kunnen klachten optreden zoals pijn in de rug, heupen en knieën, door de achterhand 'zakken' (de omvang van de achterhandspieren neemt af), soms onwillekeurig urineverlies, chronische blaasontsteking door onvoldoende blaaslediging.
Oorzaken van de achterhandslapte kunnen onder andere spondylose en ruggemergdegeneratie zijn.
De behandelingsresultaten zijn bij spondylose over het algemeen beter dan bij ruggemergdegeneratie
Groetjes van Charlotte

- Femia
- Zeer actief
- Contacteer:
- Sjalot
- Zeer actief
Schotse Herder Korthaar
Engelse Bulldog
- Contacteer:
Ik heb de foto's zitten bekijken en daarna de poten van een van mijn honden. Ik kan geen vergelijking maken.Femia schreef:Ik heb gezocht op internet http://www.hoofcare.nl/map_voor_hoefpro ... _gaan.html
Een van mijn honden heeft artrose en die zakt de laatste tijd wat meer door het onderste gedeelte van haar poten. Maar of dat hiermee bedoeld wordt?
Groetjes van Charlotte

- Femia
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik heb van paarden totaal geen kaas gegeten en van artrose ook niet.
Wat ik zelf denk is dat door die artrose misschien de gewrichten niet meer goed op elkaar aansluiten waardoor (zoals mijn schoonmoeder altijd zei bij rugpijn) het nippeltje over het nappeltje gaat.
Het doet mij ook denken aan mijn meniscus, dan schiet je knieschijf er ook even "naast" waardoor je door je knie "klapt" of "vasthangt".
Misschien is er iemand op het forum die het écht weet, ik zit ook maar te gissen.
Wat ik zelf denk is dat door die artrose misschien de gewrichten niet meer goed op elkaar aansluiten waardoor (zoals mijn schoonmoeder altijd zei bij rugpijn) het nippeltje over het nappeltje gaat.
Het doet mij ook denken aan mijn meniscus, dan schiet je knieschijf er ook even "naast" waardoor je door je knie "klapt" of "vasthangt".
Misschien is er iemand op het forum die het écht weet, ik zit ook maar te gissen.

-
Sjiel
- Zeer actief
Overkoot is iets van paarden. betekent dat het gewricht naar voren staat ipv in lijn met de rest van het pootje. Koot gewricht is het derde vanaf de nagel omhoog, kom je in zijn voet uit waar dit gewwricht bij honden altijd in een hoek naar voren staat. Itt to bij het paard waar dit gewricht in stand in lijn met het boven en onderdeel hoort te staan.
een hond die overkoot zou gaan steunt op de bovenkant van zijn voetje
Het is een beetje onhandig geformuleerd (om het maar even netjes uit te drukken) door degenen die dat stukje heeft geschreven.
een hond die overkoot zou gaan steunt op de bovenkant van zijn voetje
weg gehaald zit een virus in
- Sjalot
- Zeer actief
Schotse Herder Korthaar
Engelse Bulldog
- Contacteer:
-
Sjiel
- Zeer actief