Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Hond op de rug leggen
Moderator: moderatorteam
-
- geregistreerd lid
- Contacteer:
Hond op z'n rug als correctie?? Ik houd mijn hart vast.
In een hondenroedel legt geen hond een andere hond op z'n rug om hem te 'domineren'. Da's onzin. Een hond gaat hooguit zelf op zijn rug liggen als laatste redmiddel.
Een een puppytest is heel iets anders dan een hond te dwingen om op zijn rug te gaan liggen.
Naar mijn mening is het ons overmogen om met een hond te communiceren (wat op zich natuurlijk al paradox is). Dus hup, gooien wij het domme/dominante/niet luisternde beest, wat onze commando's niet snapt, maar ff op zijn rug en bewijzen hem wie de baas is.
Een hond is er voor 'gemaakt' om in een roedel te functioneren, onder de leiding van een goede baas. Het probleem is alleen dat wij mensen vaak geen goede roedelbaas zijn....
In een hondenroedel legt geen hond een andere hond op z'n rug om hem te 'domineren'. Da's onzin. Een hond gaat hooguit zelf op zijn rug liggen als laatste redmiddel.
Een een puppytest is heel iets anders dan een hond te dwingen om op zijn rug te gaan liggen.
Naar mijn mening is het ons overmogen om met een hond te communiceren (wat op zich natuurlijk al paradox is). Dus hup, gooien wij het domme/dominante/niet luisternde beest, wat onze commando's niet snapt, maar ff op zijn rug en bewijzen hem wie de baas is.
Een hond is er voor 'gemaakt' om in een roedel te functioneren, onder de leiding van een goede baas. Het probleem is alleen dat wij mensen vaak geen goede roedelbaas zijn....
It is not enough to be compassionate. Your must act. - The Dalai Lama (1992) -
- Zoie
- Zeer actief
Een heel gewone dagelijkse ervaring. Ik loop gisterenavond met Luna aan de lijn, een vrouw met twee honden laat haar honden los lopen. Ik loop er om heen, Luna moet plassen, en een van die honden komt snuffelen. Klein hondje, dus Luna reageert voor haar doen mild, maar ik zie dat ze wil happen, en in de aanzet kap ik dat af met "nee, nee ", en vervolgens krijgt ze het commando: pak de bal, en krijgt ze een compliment omdat ze dat doet: goed zo.Chatterbox schreef: Afleiden... anders is het je eigen schuld omdat je te laat ingegrepen hebt. .
Ben er zelf nog niet helemaal uit hoe ik dit soort situaties moet aanpakken. Zou natuurlijk het liefts hebben dat ze het gewoon niet zou doen, maar hoe ik dat voor elkaar zou kunnen krijgen, ik weet het niet. Denk niet dat hard straffen zou helpen. Maar het gewoon laten gaan kan ook niet.

- Caro.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse Draak
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
Zo doe ik het ook Jan: ik zeg in eerste instantie 'liefffff' tegen Kaya en probeer haar daarna af te leiden met een stok of bal en commando.Zoie schreef:Een heel gewone dagelijkse ervaring. Ik loop gisterenavond met Luna aan de lijn, een vrouw met twee honden laat haar honden los lopen. Ik loop er om heen, Luna moet plassen, en een van die honden komt snuffelen. Klein hondje, dus Luna reageert voor haar doen mild, maar ik zie dat ze wil happen, en in de aanzet kap ik dat af met "nee, nee ", en vervolgens krijgt ze het commando: pak de bal, en krijgt ze een compliment omdat ze dat doet: goed zo.Chatterbox schreef: Afleiden... anders is het je eigen schuld omdat je te laat ingegrepen hebt. .
Ben er zelf nog niet helemaal uit hoe ik dit soort situaties moet aanpakken. Zou natuurlijk het liefts hebben dat ze het gewoon niet zou doen, maar hoe ik dat voor elkaar zou kunnen krijgen, ik weet het niet. Denk niet dat hard straffen zou helpen. Maar het gewoon laten gaan kan ook niet.
Meestal gaat dat goed, behalve als de andere hond erg volhardend is in het achtervolgen en de baasjes hier niks aan doen. Dan is het pech hebben

Ik vind het normaal hondengedrag als een hond erg opdringerig is en de andere hond snauwt van zich af.
- Zoie
- Zeer actief
Ja, ik leer Luna aan de lijn andere honden te negeren, wat heel vaal lukt, b.v. met het commando oversteken en/of doorlopen. W.s. denken bazen dan dat ze niks doet en laten hun eigen hond vrij, maar dat is dus een vergissing.Stang schreef:Zo doe ik het ook Jan: ik zeg in eerste instantie 'liefffff' tegen Kaya en probeer haar daarna af te leiden met een stok of bal en commando.Zoie schreef:Een heel gewone dagelijkse ervaring. Ik loop gisterenavond met Luna aan de lijn, een vrouw met twee honden laat haar honden los lopen. Ik loop er om heen, Luna moet plassen, en een van die honden komt snuffelen. Klein hondje, dus Luna reageert voor haar doen mild, maar ik zie dat ze wil happen, en in de aanzet kap ik dat af met "nee, nee ", en vervolgens krijgt ze het commando: pak de bal, en krijgt ze een compliment omdat ze dat doet: goed zo.Chatterbox schreef: Afleiden... anders is het je eigen schuld omdat je te laat ingegrepen hebt. .
Meestal gaat dat goed, behalve als de andere hond erg volhardend is in het achtervolgen en de baasjes hier niks aan doen. Dan is het pech hebben![]()
Ik vind het normaal hondengedrag als een hond erg opdringerig is en de andere hond snauwt van zich af.
Zou het idd eens kunnen proberen met eerder afleiden, eventueel laten zitten of zo en belonen met een koekje. De hond moet dan niet te bedreigend voor haar zijn, want dan lukt het zeker niet, maar ik zou het eens kunnen proberen. Ben alleen bang dat die andere hond dan weer niet teruggeroepen wordt, want dat andere bazen zien waar je mee bezig bent, heb ik zo langzamerhand wel uit mijn hoofd gezet.

- Joyce
- Zeer actief
- Aantal honden: 4
Als je lekker zit te plassen en er komt een vervelend hondje bij je snuffelen dan vraagt dat vervelende hondje erom om gecorrigeerd te worden.. Ikzelf zou dat geen ongewenst gedrag van mijn hond vinden. Ik zou hem wel inderdaad even waarschuwen om dat hondje met rust te laten (vooral als het een klein hondje is) en dan net zoals jij haar aandacht op iets anders richten. Volgens mij heb je het dus heel goed gedaan en had die mevrouw haar hondjes bij haar moeten houden. Maar wat vind jij dan precies ongewenst gedrag van Luna?
- Zoie
- Zeer actief
nou, het was in mijn beleving niet een vervelend hondje, gewoon een hondje dat belangstellend kwam snuffelen. Vind ook niet dat Luna nu zoveel verkeerd deed, al vind ik het persoonlijk geen prettig gedrag en had ik liever dat ze wat toleranter naar andere honden was. Maar dat krijg ik niet voor elkaar. Het was alleenmaar een voorbeeld om aan te geven dat ik er praktisch gesproken niet aan ontkom Luna meer of minder te corrigeren voor haar gedrag, domweg omdat ik het niet kan laten gaan. Het alternatief is haar altijd binnen houden zodat ik 100 % zeker weet dat ze geen hond meer ontmoet. Maar dat is onzin natuurlijk.Chatterbox schreef:Als je lekker zit te plassen en er komt een vervelend hondje bij je snuffelen dan vraagt dat vervelende hondje erom om gecorrigeerd te worden.. Ikzelf zou dat geen ongewenst gedrag van mijn hond vinden. Ik zou hem wel inderdaad even waarschuwen om dat hondje met rust te laten (vooral als het een klein hondje is) en dan net zoals jij haar aandacht op iets anders richten. Volgens mij heb je het dus heel goed gedaan en had die mevrouw haar hondjes bij haar moeten houden. Maar wat vind jij dan precies ongewenst gedrag van Luna?
Als ik dan lees dat je een hond maar een of twee keer hoeft te corrigeren voor ongewenst gedrag, of je doet het niet goed, dan denk ik dus, wat doe ik dan niet goed ? Haar ongenadig op haar lazer geven de eerste de beste keer dat ze uitvalt en dan denken dat ze het NOOIT meer doet, dat werkt niet, ik denk dat jij en ik het daar over eens zijn. Maar wie weet denkt iemand daar wel anders over.

- Joyce
- Zeer actief
Ik denk dat je je bij het gedrag dat je hond vertoont en dat je zelf vervelend vindt altijd moet afvragen of je bereidt bent om daar zo gruwelijk hard voor te straffen dat je hond het nooit meer doet... Hoe zelfbelonender het gedrag, hoe harder je zal moeten straffen. Molli is bijvoorbeeld gek op hondenpoep en als ik het haar af zou willen leren zou ik veel en veel harder op moeten treden dan ik wil. Daarom laat ik het elke keer bij een waarschuwing als ik het zie, maar die waarschuwing weegt bij lange na niet op tegen het genot van een lekker drolletje.
Ik denk dat dat hetzelfde is wat jij bij Luna doet. Je corrigeert haar niet zozeer, maar het is meer een waarschuwing. Ze weet dat het gedrag niet gewenst is, maar op dat moment wil ze dat zo'n hondje haar met rust laat en dat is even belangrijker.

- Zoie
- Zeer actief
Ja, maar ik rem haar wel degelijk af. Dan kan ik ook b.v. met "uh, uh "doen. Dat lijkt niks, maar ze weet ook dat het baasje ook ECHT heel boos kan worden als daar niet naar geluisterd wordt.Chatterbox schreef:Ik denk dat je je bij het gedrag dat je hond vertoont en dat je zelf vervelend vindt altijd moet afvragen of je bereidt bent om daar zo gruwelijk hard voor te straffen dat je hond het nooit meer doet... Hoe zelfbelonender het gedrag, hoe harder je zal moeten straffen. Molli is bijvoorbeeld gek op hondenpoep en als ik het haar af zou willen leren zou ik veel en veel harder op moeten treden dan ik wil. Daarom laat ik het elke keer bij een waarschuwing als ik het zie, maar die waarschuwing weegt bij lange na niet op tegen het genot van een lekker drolletje.Ik denk dat dat hetzelfde is wat jij bij Luna doet. Je corrigeert haar niet zozeer, maar het is meer een waarschuwing. Ze weet dat het gedrag niet gewenst is, maar op dat moment wil ze dat zo'n hondje haar met rust laat en dat is even belangrijker.

- Caro.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse Draak
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
Het is een illusie dat alle honden met andere honden op kunnen schieten, dat is gewoon niet waar.Zoie schreef:nou, het was in mijn beleving niet een vervelend hondje, gewoon een hondje dat belangstellend kwam snuffelen. Vind ook niet dat Luna nu zoveel verkeerd deed, al vind ik het persoonlijk geen prettig gedrag en had ik liever dat ze wat toleranter naar andere honden was. Maar dat krijg ik niet voor elkaar. Het was alleenmaar een voorbeeld om aan te geven dat ik er praktisch gesproken niet aan ontkom Luna meer of minder te corrigeren voor haar gedrag, domweg omdat ik het niet kan laten gaan. Het alternatief is haar altijd binnen houden zodat ik 100 % zeker weet dat ze geen hond meer ontmoet. Maar dat is onzin natuurlijk.Chatterbox schreef:Als je lekker zit te plassen en er komt een vervelend hondje bij je snuffelen dan vraagt dat vervelende hondje erom om gecorrigeerd te worden.. Ikzelf zou dat geen ongewenst gedrag van mijn hond vinden. Ik zou hem wel inderdaad even waarschuwen om dat hondje met rust te laten (vooral als het een klein hondje is) en dan net zoals jij haar aandacht op iets anders richten. Volgens mij heb je het dus heel goed gedaan en had die mevrouw haar hondjes bij haar moeten houden. Maar wat vind jij dan precies ongewenst gedrag van Luna?
Als ik dan lees dat je een hond maar een of twee keer hoeft te corrigeren voor ongewenst gedrag, of je doet het niet goed, dan denk ik dus, wat doe ik dan niet goed ? Haar ongenadig op haar lazer geven de eerste de beste keer dat ze uitvalt en dan denken dat ze het NOOIT meer doet, dat werkt niet, ik denk dat jij en ik het daar over eens zijn. Maar wie weet denkt iemand daar wel anders over.
Als ik het zo een beetje lees allemaal, dit verhaal en jouw andere verhalen, denk ik dat Luna een beetje vergelijkbaar is met Kaya.
Ik straf dus niet keihard omdat ik het geen ongewenst gedrag vind. Dat neemt niet weg dat ik het heel vervelend vind hoor als ze eens uitvalt, maar vanuit de hond bezien vind ik het vrij normaal gedrag.
Kaya bemoeit zich niet met andere honden, maar zodra een hond zich met haar bemoeit dan haalt ze uit. Ik weet dat ze niet verwond, niet doorbijt, maar gewoon flink corrigeert.
Als het mogelijk is probeer ik het te voorkomen, dat wel. Ik leid haar af of geef haar een commando. Soms is het echter niet te voorkomen, zeker niet bij de hele opdringerige types en dan heeft die andere hond gewoon pech.
Voor mijn gevoel is het naar, maar ik vind wel dat een hond het 'recht' heeft om op een gegeven moment een andere hond af te kappen (mits er natuurlijk geen gewonden vallen, anders moet je het uiteraard anders aanpakken).
Voor echt uitvallend gedrag, straf ik overigens wel (hiermee bedoel ik als Kaya dus echt op een andere hond af zou lopen om te vechten). Dit is maar zeer zeer zelden gebeurd en dan krijgt ze wel flink op d'r kop.
Tegenwoordig heb ik dit met wat training goed onder controle: vreemde hond in de buurt dan leid ik Kaya af met een koekje en ze komt nu gewoon naar mij toe als zij een vreemde hond ziet.
- Joyce
- Zeer actief
Maar als ze zich echt zorgen zou maken over dat jij boos wordt zou ze het toch niet meer doen? Als Luna weet dat als ze een andere hond wegsnauwt ze ongelofelijk op haar donder krijgt van jou zou ze geen honden meer wegsnauwen. Het vooruitzicht van jouw correctie weegt dan zwaarder dan op zo'n moment van die andere hond afkomen. Dat wil niet zeggen dat je niet goed of te licht corrigeert, maar dat de hond op zo'n moment iets anders veel belangrijker vindt. Een hond corrigeren is ook zo moeilijk omdat je je hond niet uit kan leggen waarvoor je hem op dat moment straft. Je hond moet maar net die link leggen tussen zijn gedrag op dat moment en de correctie. Een goede correctie is niet te licht en niet te zwaar en komt exact op het juiste moment. Omdat mensen in het algemeen trager reageren dan honden is het in licht ontvlambare situaties praktisch onmogelijk om goed te corrigeren. Daarom nemen wij bazen maar genoegen met een duidelijke waarschuwing. Op die manier kunnen we duidelijk maken aan de hond dat hij z'n gedrag moet stoppen (zolang het spanning/stress niveau nog niet zo hoog is dat de hond niet meer te bereiken is), maar niet dat hij dat gedrag nooit meer mag vertonen.Zoie schreef:Ja, maar ik rem haar wel degelijk af. Dan kan ik ook b.v. met "uh, uh "doen. Dat lijkt niks, maar ze weet ook dat het baasje ook ECHT heel boos kan worden als daar niet naar geluisterd wordt.Chatterbox schreef:Ik denk dat je je bij het gedrag dat je hond vertoont en dat je zelf vervelend vindt altijd moet afvragen of je bereidt bent om daar zo gruwelijk hard voor te straffen dat je hond het nooit meer doet... Hoe zelfbelonender het gedrag, hoe harder je zal moeten straffen. Molli is bijvoorbeeld gek op hondenpoep en als ik het haar af zou willen leren zou ik veel en veel harder op moeten treden dan ik wil. Daarom laat ik het elke keer bij een waarschuwing als ik het zie, maar die waarschuwing weegt bij lange na niet op tegen het genot van een lekker drolletje.Ik denk dat dat hetzelfde is wat jij bij Luna doet. Je corrigeert haar niet zozeer, maar het is meer een waarschuwing. Ze weet dat het gedrag niet gewenst is, maar op dat moment wil ze dat zo'n hondje haar met rust laat en dat is even belangrijker.
- Joyce
- Zeer actief
Molli is ook precies zo'n hond. Ze wil geen polonaise aan haar lijf en heeft geen behoefte aan al die leuke honden die 'gewoon hallo komen zeggen'. Helaas is Molli ook een grote Duitse Herder teef die nogal angstaanjagend over kan komen op andere baasjes. Dat soort baasjes denken nogal snel dat hun hond aangevallen wordt door een valse DH. Daarom probeer ik ontmoetingen met vreemde honden ook zo veel mogelijk te voorkomen. Afleiden met een balletje helpt uitstekend en zo hoeft Molli zich niet op te fokken en hoeven andere baasjes niet in paniek hun honden te redding schieten.Stang schreef:Het is een illusie dat alle honden met andere honden op kunnen schieten, dat is gewoon niet waar.
Als ik het zo een beetje lees allemaal, dit verhaal en jouw andere verhalen, denk ik dat Luna een beetje vergelijkbaar is met Kaya.
- Zoie
- Zeer actief
Nee, het gaat heel plotseling, in dit geval, dacht ik nog even ze tolereert het, maar ik ben wel super allert, en kap het in de aanzet af, met geen andere bedoeling dan dat ze er nu mee kapt, dat is juist. Dat doet ze, dan kijkt ze me aan, dan zeg ik pak je bal, dat doet ze, en dan zeg ik : goedzo !Chatterbox schreef:Maar als ze zich echt zorgen zou maken over dat jij boos wordt zou ze het toch niet meer doen? Als Luna weet dat als ze een andere hond wegsnauwt ze ongelofelijk op haar donder krijgt van jou zou ze geen honden meer wegsnauwen. Het vooruitzicht van jouw correctie weegt dan zwaarder dan op zo'n moment van die andere hond afkomen. Dat wil niet zeggen dat je niet goed of te licht corrigeert, maar dat de hond op zo'n moment iets anders veel belangrijker vindt. Een hond corrigeren is ook zo moeilijk omdat je je hond niet uit kan leggen waarvoor je hem op dat moment straft. Je hond moet maar net die link leggen tussen zijn gedrag op dat moment en de correctie. Een goede correctie is niet te licht en niet te zwaar en komt exact op het juiste moment. Omdat mensen in het algemeen trager reageren dan honden is het in licht ontvlambare situaties praktisch onmogelijk om goed te corrigeren. Daarom nemen wij bazen maar genoegen met een duidelijke waarschuwing. Op die manier kunnen we duidelijk maken aan de hond dat hij z'n gedrag moet stoppen (zolang het spanning/stress niveau nog niet zo hoog is dat de hond niet meer te bereiken is), maar niet dat hij dat gedrag nooit meer mag vertonen.Zoie schreef:Ja, maar ik rem haar wel degelijk af. Dan kan ik ook b.v. met "uh, uh "doen. Dat lijkt niks, maar ze weet ook dat het baasje ook ECHT heel boos kan worden als daar niet naar geluisterd wordt.Chatterbox schreef:Ik denk dat je je bij het gedrag dat je hond vertoont en dat je zelf vervelend vindt altijd moet afvragen of je bereidt bent om daar zo gruwelijk hard voor te straffen dat je hond het nooit meer doet... Hoe zelfbelonender het gedrag, hoe harder je zal moeten straffen. Molli is bijvoorbeeld gek op hondenpoep en als ik het haar af zou willen leren zou ik veel en veel harder op moeten treden dan ik wil. Daarom laat ik het elke keer bij een waarschuwing als ik het zie, maar die waarschuwing weegt bij lange na niet op tegen het genot van een lekker drolletje.Ik denk dat dat hetzelfde is wat jij bij Luna doet. Je corrigeert haar niet zozeer, maar het is meer een waarschuwing. Ze weet dat het gedrag niet gewenst is, maar op dat moment wil ze dat zo'n hondje haar met rust laat en dat is even belangrijker.
Als ze echt in een serieuzer gevecht met een andere hond verwikkeld is, doe ik precies hetzelfde, alleen dan trek ik wel even een scheur open om tot haar door te dringen. Ik pas me aan aan haar niveau van opwinding.
Soms doe ik het ook niet, zoals laatst een hond die wij ontweken op twee meter afstand, Luna luisterde prima, maar die hond was los en viel haar aan. Dan probeer ik de boel wel te sussen, maar ik brul niet tegen haar en blijf heel kalm.

- Shane
- Vaste gebruiker
- Contacteer:
Niet alle pagina's gelezen, maar wel geleerd op de hondenopleiding dat het juist heel gevaarlijk is om een hond op de rug te leggen! Een pup kan natuurlijk wel, maar een hond die absoluut niet van plan is zich over te geven 'dwing' je dus eigenlijk op zn rug wat alleen maar meer agressie juist kan oproepen :N:
To bark or not to bark that is the question!
Hondentrimsalon Zorro!
Hondentrimsalon Zorro!
Gisteren liep ik op het strand met twee van mijn kleine honden en onze herderpup. Komt een man aan met drie verschrikkelijk mooie dobermans.Chatterbox schreef:Molli is ook precies zo'n hond. Ze wil geen polonaise aan haar lijf en heeft geen behoefte aan al die leuke honden die 'gewoon hallo komen zeggen'. Helaas is Molli ook een grote Duitse Herder teef die nogal angstaanjagend over kan komen op andere baasjes. Dat soort baasjes denken nogal snel dat hun hond aangevallen wordt door een valse DH. Daarom probeer ik ontmoetingen met vreemde honden ook zo veel mogelijk te voorkomen. Afleiden met een balletje helpt uitstekend en zo hoeft Molli zich niet op te fokken en hoeven andere baasjes niet in paniek hun honden te redding schieten.Stang schreef:Het is een illusie dat alle honden met andere honden op kunnen schieten, dat is gewoon niet waar.
Bibbi (reutje) vond dat ze te dicht bij zijn meisjes kwamen en viel naar ze uit. Dat werd ook volledig geaccepteerd en alle drie liepen in een bocht om ons heen. Keurig dus, totdat tetterschetter Poppel er achteraan vloog om ook een duit in het zakje te doen en die kreeg dus van een van die honden een knauw in haar nek en blies al gillende de aftocht. Ik bemoei me daar dan verder ook niet mee, vond het een schitterende correctie, heb haar later wel even gecheckt of ze een wondje had maar je zag niets.
Op dat moment heb ik haar gegil en theater gewoon genegeerd. Ik bemoei me er alleen mee als er echte agressie in het spel is en een van mijn honden aangevallen wordt, anders dus niet. Het baasje kwam wel nog even naar me toegelopen maar die was meteen gerustgesteld omdat ik zei dat ik het gewoon een keurige correctie vond. De honden waren wel groot maar dat wil niet zeggen dat ze verkeerd gedrag hoeven te hebben, in tegendeel zelfs. Overigens heb ik nog nooit een van mijn honden op de rug hoeven leggen, ik corrigeer verbaal. Alleen Limos heb ik een keer in zijn lurven gegrepen en van de bank afgedonderd in combinatie met een behoorlijk donderende stem omdat hij naar me gromde toen ik wilde gaan zitten, hij heeft dit echt nooit meer gedaan en dan is het goed. En mijn puppekind, ik moet er niet aan denken om haar op haar rug te leggen, vind het geen goede manier van corrigeren bij een pup, overigens alleen in uitzonderingsgevallen bij volwassen honden
Addy