Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

is demodex?

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

*Silvia*
Zeer actief

is demodex?

Ongelezen bericht door *Silvia* »

Besmettelijk?
Mijn oude hond had het in de hardnekkige vorm maar eigenlijk ben ik een beetje vergeten of ik nu moest oppassen voor andere honden of niet.
Dacht zelf van Niet.
Maar is het nu besmettelijk????? ken het op internet zelf niet terug vinden daar vind ik alleen terug dat de moeder het op pups kan doorgeven.
Ik vraag dit aangezien een vriendin der hond het heeft en nogal vaak speelt met kobus.
Branka
moderator
Mijn ras(sen): Golden Retriever
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Branka »

Volgense deze info is het een ziekte die ontstaat door onvoldoende weerstand van een jonge hond en is het niet besmettelijk.
http://www.uwdierenkliniek.nl/bib-demodex.html
Afbeelding
qyan

Ongelezen bericht door qyan »

Demodex is niet besmettelijk.
Het klopt dat moeder het over geeft op pups, maar..............dat is niet omdat het besmettelijk is, maar erfelijk kan zijn.
Een hond kan de afweer, die erfelijk bepaald kan zijn, tegen de demodex mijt missen.
Demodex is een weerstandsprobleem, meerdere honden in nest kun je ervan uitgaan dat het erfelijk is, 1 hond bijvoorbeeld, waarschijnlijk een hond met een zeer lage weerstand.
Iedere hond heeft namelijk demodexmijten op zijn lichaam!!!
Het ligt alleen aan de afweer of de hond deze mijten aankan, kan de hond dat niet dan worden het zoveel mijten dat ze er last van krijgen.
Maar besmettelijk is het absoluut niet.
Dan had Qyan ik weet niet hoeveel honden moeten besmetten en die heeft het 4x gehad. 2 x lokaal en 2 x de ergste vorm.
*Silvia*
Zeer actief

Oke zeer bedankt voor jullie snelle antwoorden had namelijk een man thuis zitten die al lichtelijk zenuwachtig werd bij de gedachten en die ik dus moest overtuigen.

Dank jullie wel :ok:
Sjiel
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sjiel »

qyan schreef:Demodex is niet besmettelijk.
Het klopt dat moeder het over geeft op pups, maar..............dat is niet omdat het besmettelijk is, maar erfelijk kan zijn.
Je moet het onderscheid maken tussen Demodex-het-beestje en demodicose-de-ziekte-veroorzaakt-door-demodex-het-beestje.

Demodex is besmettelijk (als je het van een ander kan krijgen is het per definitie besmettelijk) maar of een hond demodicose krijgt hangt van zijn weerstand af.
weg gehaald zit een virus in
qyan

Sjiel schreef:
qyan schreef:Demodex is niet besmettelijk.
Je moet het onderscheid maken tussen Demodex-het-beestje en demodicose-de-ziekte-veroorzaakt-door-demodex-het-beestje.

Demodex is besmettelijk (als je het van een ander kan krijgen is het per definitie besmettelijk) maar of een hond demodicose krijgt hangt van zijn weerstand af.
Waarom beweren dan alle dierenartsen dat het niet besmettelijk is, evenals hondenscholen, etc, etc, etc.........................
little-wolf
Zeer actief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door little-wolf »

veroorzaakt demodex jeuk?

hoe begint het? met kale plekjes? of op 1 plek?
*Silvia*
Zeer actief

little-wolf schreef:veroorzaakt demodex jeuk?

Ja bij balou begon het met een kaal plekje bij het oog en dat werd hoe langer hoe meer.
qyan

little-wolf schreef:veroorzaakt demodex jeuk?

Qyan had totaal geen jeuk, behalve bij de gegeeraliseerde vorm, maar dat kwam door de etterige open wondjes en puisten.
De keren dat hij de lokale vorm had, dus alleen kale plekken heb ik hem niet zien krabben.
Overigens zijn er wel honden die wel jeuk hebben, maar qyan heeft geen jeuk gehad.
Bij de eerste keer demodex weet ik niet hoe het bij qyan begonnen is, hij kwam al met meerdere kale plekken uit het nest. (hals, oor, ogen, kop, poten)
De keren daarna begon het met kale oogleden, een kale plek op zijn borst en wat plekken op zijn kop.
Toen het overging in de ergste vorm kreeg hij overal kale plekken en breidde het zich razendsnel uit.
moeli
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door moeli »

Had in mijn eerste nest ook een hondje dat demodex kreeg , de da van die mensen had gelijk gezegd dat met de moederhond niet meer gefokt mocht worden ( ze was net weer drachtig) dus ik schrok me rot en had er een slapeloze nacht van ) . nu is het een ras waar het eigenlijk niet bij voorkomt,mijn eigen da had een heel ander verhaal, inderdaad dat bijna iedere hond als je onderzoekt de mijt heeft en dat als er incidenteel een hond het heeft, het meestal een kwestie is van een zwakke weerstand, deze mensen zijn op mijn kosten bij mijn eigen da geweeest en hij heeft hun kunnen geruststellen en het hondje is van de paar plekjes genezen en heeft het nooit meer gekregen , ook bij de andere 27 ( grote nesten ) nakomelingen is nooit meer demodex voorgekomen. groejtes annemieke
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”