Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

operatie lpc, helaas geen verbetering.

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

gerda en senna
Vaste gebruiker

operatie lpc, helaas geen verbetering.

Ongelezen bericht door gerda en senna »

Hallo,

Mijn hond senna is 2 februari geopereerd aan lpc. De dagen erna en het herstel ging goed en soms een beetje stroef. Alles via het herstel schema gedaan, geen minuut langer gelopen en het leek heel goed te gaan met senna en naar weken herstel voor het eerst in haar leven een uur gewandeld. Deze week slaat het dan helemaal om en senna loopt weer zoals voor de operatie en we lijken terug bij af. Voor de operatie kregen we de diagnose dat het helemaal goed zou komen en dat de atrose maar in het beginfase aanwezig is. Op dit moment lijkt het af het allemaal niks geholpen heeft. Gisteravond mail gestuurd naar haar arst en volgende week moeten we weer langs komen. (Kan helaas niet eerder inverband werk en mijn stage) Hopelijk is het tijdelijk maar mijn vertrouwen is in de 2 jaar erg geschaad. Senna is in maart 2 geworden en vanaf het begin sukkelen we met haar met van alles en nog wat en steeds hoor je dat het naar behandeling weer helemaal goed komt. Het is nu niet zo dat mijn hond pijn laat zien maar ze kreupelt een beetje. Voor de operatie is mij verteld dat honden heel moeilijk pijn laten zien of laten horen omdat hun voorouders in roedels leefden en als je dan een zwakke hond was en dat liet merken werd je uit de groep gedreven. Daarom denk ik toch dat senna wel pijn heeft maar het niet echt wil laten merken. Wie kan ons goed nieuws vertellen zodat je ook na een slechte start nog jaren lang erna een leuke hond kunt hebben, wij zien het op het moment niet meer zitten.

Groetjes gerda en een poot van senna
Gast

Ongelezen bericht door Gast »

Wat vervelend voor Senna dat het na de operatie nog niet goed gaat. Hoeveel mocht je in de herstelperiode lopen? Misschien was een uur nog te veel?
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Typisch dat het niet geholpen heeft :denken: Ik zou bijna denken aan een andere oorzaak van het manken....

Bij zo'n operatie halen ze nl het 'verdwaalde' stukje bot weg (dat is de LPC) en het kan dus eigenlijk bijna niet anders dan dat de hond hierna weer goed loopt. Tenslotte is het euvel echt weggehaald.

Mankt je hond niet op de andere poot? Had ze aan beide zijden LPC en is ze aan 1 kant geopereerd?

Mijn Kaya is ook geopereerd aan LPC en had na zo'n 8 weken een terugval, net toen ze weer wat meer mocht lopen. Toen heb ik haar nog 2 weken rustig gehouden en daarna ging het weer helemaal prima!
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
jores
Zeer actief
Mijn ras(sen): engelse springer spaniel en engelse cocker spaniel
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door jores »

jee wat een tegenvaller zeg. Maar idd is een uur wandelen niet teveel geweest, vooral omdat je ook schrijft dat het voor het eerst in d'r leven was
groetjes Annemie

Afbeelding verwijderd door moderator ivm foutmelding

http://www.vdjorishoeve.nl
https://www.facebook.com/vdjorishoeve
gerda en senna
Vaste gebruiker

hallo,

Die uur die we hebben gelopen was vorige week vrijdag en toen was het zeker 11 weken geleden. De eerste week naar de operatie mocht ze niet lopen, volledig rust tien dagen lang en daarna met 5 min. per week het lopen weer opbouwen. Tijdens die uur heeft ze alleen rechte stukken gelopen aan de riem. Senna is een berner sennenhond en loopt nooit snel en trekt niet. (iemand met bijv. een border collie zou in dat uur 2 keer zoveel hebben gelopen.) dus we begrijpen er niks van. De zaterdag erna en zondag was het allemaal nog goed maar sinds maandag terug bij af en nu lopen we niet meer dan een klein kwartiertje. Beide ellebogen zijn voor de operatie op de foto geweest en ze had het maar aan 1 kant. Toen ze een jaar was hebben we ook foto's laten maken van beide kanten en toen was het groeipijn, achteraf was het stukje (1.5 cm botsplinter) nog niet los en leek alles te wijzen op groeipijn. De rustperiode is eigenlijks ook heel goed gegaan bij senna, als we haar maar niet teveel aandacht gaven, ging ze rustig liggen (best moeilijk)
maar haar rust heeft ze echt wel gehad!

groetjes gerda

ps: dus echt begrijpen doen we het niet meer.
Gast

gerda en senna schreef: maar haar rust heeft ze echt wel gehad!
daar twijfel ik ook niet aan.
rie
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door rie »

Ik heb helemaal geen ervaring met lpc,maar ik hoop dat de operatie toch
nog zijn uitwerking zal laten zien.
Sterkte,en beterschap.
Afbeelding
GROETJES RIE,DJARNO EN SHINTO
Kijk ook eens op http://www.djarnoshinto.web-log.nl en laat misschien ook een berichtje achter
donna
Zeer actief

Ongelezen bericht door donna »

Hoi gerda,
Wat sneu dat het weer slechter gaat maar geef de moed niet op hoor!
Het kan zijn dat er een stukje kraakbeen los is gaan zitten dat haar nu irriteerd(is bij donna op dit moment ook het geval).Dit kan gebeuren bij een rare onverwachte beweging en die maakt elke hond wel eens...Berner of Border.Als het goed is lost dit tzt wel weer op.Waarom geef je niet een tijdje wat tegen de pijn en ontstekekingen(metacam of rimidyl)?En loop even weer een paar week iets minder lang en wat vaker.
Kan het ook niet zijn dat ze spierpijn heeft van de wandeling,aangezien ze niet gewend is zo lang te lopen?'K zou in elk geval de poten goed masseren als je een eind hebt gelopen.Bij Donna doe ik dit heel vaak en ze vind het heerlijk,is ook goed voor de doorbloeding.
Wat ik ook doe als Donna veel last heeft is een zak met ijsklontjes om het gewricht leggen.Dit is goed tegen ontstekingen,niet langer dan 15 minuten!
(Dit is een tip van de fysio)
Verder geef ik Donna nu duivelsklauw,weet niet of het helpt maar je moet toch wat he?
sterkte...en als je nog iets wilt weten vraag je maar
Mama Sanneke
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mama Sanneke »

Sterkte ermee Gerda, kan me voorstellen dat je hoopvol was, maar niet opgeven, misschien komt het wel goed :ok:
Sanneke, Bazinneke van Luka Poedelmans
Afbeelding
Ik ben gewoon mezelf
gerda en senna
Vaste gebruiker

bedankt voor alle steun!!! Doet me toch wel goed en geeft ons weer wat moed. Het is ook even afwachten, dinsdag middag heb ik weer een afspraak dus daarna weten we weer wat meer! Zal de uitslag even laten weten.
'
groetjes gerda en een poot van senna
gerda en senna
Vaste gebruiker

aan hilda

bedankt voor de tips! We hebben het er al vaker over gehad en zal het zeker ook even overleggen met haar arts. Tja, lastig te zeggen of het nu te lang is geweest (uur wandeling) het enige is wel dat we het hebben opgebouwd en elke week 5 min. langer zijn gaan lopen. Wel aan de riem...Daarom,je doet het volgens de regels en steeds wordt je weer teleurgesteld! :(: balen en eigenlijks doet het me dan ook wel even goed dat je op deze forum het er even uit kunt gooien, hier begrijpen mensen je.

Sterkte en succes met donna!!!

groetjes gerda en poot van senna
Gast

Re: aan hilda

gerda en senna schreef:Tja, lastig te zeggen of het nu te lang is geweest (uur wandeling) het enige is wel dat we het hebben opgebouwd en elke week 5 min. langer zijn gaan lopen.
Hoe lang liep je maximaal tijdens de herstelperiode, dus aan het eind van het opbouwen? Was dat ook een uur? En die wandeling van een uur was die ook aan de riem?
Novy
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Novy »

Ik heb een kennis gehad die haar hond ook geholpen was aan LPC ,dit heeft een jaar geduurd voordat hond echt weer goed liep,regelmatig verviel die weer in het mank lopen,poot bleef ze4 scheef neerzetten.
Vaak was het tranen dat hond na operatie niet beter leek te lopen ,moed zakte in haar schoenen ,steeds maar weer een spuit in de poot ,maar echt na een jaar was alles over en hond kan alles weer.
Dus houd moed.
Yvon ,

Tyquera & Tarquin † voor altijd in mijn hart 23-05-03/ 13-03-07

en kleine Novy
AfbeeldingAfbeelding
loebas
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door loebas »

Jammer dat jullie hond er nog geen baat bij heeft gehad. Waar zijn jullie geweest voor de operatie? Ben erg nieuwsgierig want mijn oppashond moet binnenkort ook aan twee poten geholpen worden. Alle nieuws, advies etc. volg ik op de voet.
Heel veel sterkte. Elly
Scooby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse dog
Contacteer:

Ongelezen bericht door Scooby »

Beste Gerda,

Vervelend dat jullie hond weer zo slecht loopt nu. Toch vraag ik me ook af of een uur wandelen na 11 weken herstel misschien niet een beetje te veel van het goede is geweest?
Zowel onze Lana als onze Levi zijn geopereerd aan l.p.c. (Lana ook aan l.p.a.). Lana aan beide ellebogen en Levi aan één elleboog. Beiden liepen vanaf de dag na de operatie niet meer mank en hebben dat daarna ook nooit meer gedaan. Maar ik heb dan ook een heel ander revalidatie-schema gehad dan ik hier altijd op het forum lees. Ik moest vanaf dag 1 iedere twee uur vijf minuten lopen en dat twee weken lang. Ik heb dat toen ook heel consequent gedaan en had een hele uitlaatpool opgezet, zodat ze iedere twee uur vijf minuten kon lopen.
Lana heeft zeer zware arthrose ontwikkeld na de operaties in beide ellebogen. Zij staat daarvoor nu ook continu op pijnstilling (sinds 2,5 jaar). Wel een hele lage dosering, maar ze kan niet zonder. Daarnaast geef ik haar ook dagelijks Arthroluxyl C. Dat is een voedingssupplement ter ondersteuning van het bewegingsapparaat.
Na de operatie van Levi kreeg ik het advies om het eerste jaar die Arthroluxyl C dagelijks te geven. Dat heb ik ook gedaan en zij heeft nergens last van.
Misschien is het een idee om jullie hond ook Arthroluxyl C te gaan geven de komende tijd?

Lana heeft inmiddels acupuctuur, fysiotherapie en ortho-manuele therapie gehad voor haar ellebogen. Vooral van de fysiotherapie en de ortho-manuele therapie heeft ze heel erg veel baat gehad. Ik kan jullie dat dan ook zeker aanraden!

De operatie van Lana is inmiddels 6,5 jaar geleden (Lana is nu 8 jaar). De operatie van Levi is nu bijna 4 jaar geleden. (Levi is nu bijna 5 jaar.)

Sterkte met alles.
donna
Zeer actief

Ongelezen bericht door donna »

Novy schreef:Ik heb een kennis gehad die haar hond ook geholpen was aan LPC ,dit heeft een jaar geduurd voordat hond echt weer goed liep,regelmatig verviel die weer in het mank lopen,poot bleef ze4 scheef neerzetten.
Vaak was het tranen dat hond na operatie niet beter leek te lopen ,moed zakte in haar schoenen ,steeds maar weer een spuit in de poot ,maar echt na een jaar was alles over en hond kan alles weer.
Dus houd moed.
Wat voor spuiten kreeg deze hond in haar poot?Was dat hyaluronzuur?
Ben hier nl erg benieuwd naar.
gerda en senna
Vaste gebruiker

Tja volgens mij ligt het aan het pratijk waar de operatie wordt uitgevoerd en welk herstel schema je dan mee krijgt. Ken namelijk nog een hond bij me in de buurt die dezelfde operatie heeft gehad als senna maar die had een andere herstel schema. Volgens mij kijken ze ook naar de hond en hoever etc. de atrose al is gevorderd. Die hond is trouwens in de zelfde kliniek als senna geopereerd. Senna is geopereerd in leeuwarden, kliniek voor gezelschapsdieren. In senna haar herstel schema zou ze bij 8 weken naar de operatie al weer los mogen lopen. Wij hebben senna toen nog niet los laten lopen, naar de operatie is ze alleen nog maar in contact geweest met de hond van mijn ouders, ze begroeten elkaar en verder laten ze elkaar links liggen. Als wij senna los zouden doen dan gaat ze alleen maar snuffelen en komt er van beweging weinig terecht dus eigenlijks loopt ze bijna niet los.Aan de riem loopt ze gewoon mee en krijgt ze wel even de tijd om lekker te gaan snuffelen. In de tussentijd is ze ook bij mijn eigen dierenarts op controle geweest en toen leek alles nog goed te gaan. afwachten maar, vanaf dinsdag weet ik meer.

groetjes gerda en een poot van senna
Gast

Hoe lang liep je maximaal tijdens de herstelperiode, dus aan het eind van het opbouwen? Was dat ook een uur?
Jacky
Zeer actief
Mijn ras(sen): retrievers
Contacteer:

Ongelezen bericht door Jacky »

Doe het heel rustig aan met opbouwen. Mijn zus heeft ook een Berner die geopeerd is , en ook dat heeft enorm lang geduurd. Alles op het tempo van de hond.
Afbeelding

Odin 2001-2013
Ivan 2001
Balou
Actief
Mijn ras(sen): Groenendaeler
Contacteer:

Ongelezen bericht door Balou »

Hoi Gerda,

Ik zou zeker beginnen met een voedingssuppelment als Glucobest. Juist nu na zo'n operatie. Het verschil zal niet van vandaag op morgen te merken zijn, maar op termijn zeker wel. Er zijn inmiddels al verschillende dierenartsen die regelmatig na soortgelijke operatie's Glucobest voor schrijven. Bovendien wordt het al langer voor mensen gebruikt. Zoek in google eens op glucosamine of atrose, dan kom je verschillende artikelen tegen.

Het is een supplement speciaal voor botproblemen ontwikkeld en zal op langere termijn een grote bijdrage leveren aan het tegen gaan van artrose vorming, wat altijd na een operatie aan botten of gewichten ontstaat. Vraag het anderes eens na bij je eigen dierenarts.

Succes!
Groetjes Twanneke

Afbeelding
www.vamana.nl
Novy
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Novy »

donna schreef:
Novy schreef:Ik heb een kennis gehad die haar hond ook geholpen was aan LPC ,dit heeft een jaar geduurd voordat hond echt weer goed liep,regelmatig verviel die weer in het mank lopen,poot bleef ze4 scheef neerzetten.
Dus houd moed.
Wat voor spuiten kreeg deze hond in haar poot?Was dat hyaluronzuur?
Ben hier nl erg benieuwd naar.
Weet niet wat voor spuiten dat waren ,dan moet ik haar daar eens naar vragen.
Yvon ,

Tyquera & Tarquin † voor altijd in mijn hart 23-05-03/ 13-03-07

en kleine Novy
AfbeeldingAfbeelding
dusk
Actief

Ongelezen bericht door dusk »

Hoi Gerda...

Onze rocky was 28 feb. geopereerd en dat maakt dus nu ongeveer 8 weken... de 1e 4 weken hebben we hem zijn behoeften laten doen op balkon zodat hij minimaal hoefde te lopen... de afgelopen 4 weken gaat hij 3 maal daags een trap op en af en 5 tot 15 min lopen per keer... Wij hebben geen revalidatie schema mee gehad nog echt duidelijk advies over opbouwen... maar gelukkig heb ik hier op het forum een hoop mee gepikt omtrent de revalidatie...

Pas sinds 1 week maken we affentoe iets langere wandelingen met rocky... +_ 40 min... met een rust pauze op 20 minuten... Zijn we lekker aan het water gaan zitten. Op deze manier heeft hij verder nergens last van maar als we die 40 min aaneengesloten hadden gewandeld dan liep hij wel opvallend veel meer mank. Ik weet dat het niet verstandig is om al zo snel zo lang te lopen maar Rocky is nog niet eens een jaar en hij moet echt zijn energie kwijt... daarnaast heeft hij zich uitstekend rustig gehouden tijdens zijn herstel.

Vaak hoor je net als bij BONO en LEVI dat het manken vrij gauw na de operatie over was maar bij onze rocky is dat helaas ook niet zo... hij loopt iets anders dan voor de operatie (en dan bedoel ik dat hij er niet beter op is gaan lopen) maar echt manken kan ik het niet noemen. Hoewel de gedachte dat het stukje bot eruit is en het feit dat hij helemaal geen pijn meer heeft mij wel gerust stelt, vind ik toch dat de operatie tot nu toe niet echt denderend veel heeft veranderd. Uiteraard is het ook een geruststelling dat de artrose niet meer zo snel zal toenemen. Ze hadden ook een stukje van zijn ellepijp uitgezaagd en na 6 weken gingen we een foto maken om te kijken of het aan elkaar was gegroeid. Dit was helaas ook niet het geval... dus ook wij waren een beetje teleurgesteld Gerda.

Ik wens je iniedergeval heel veel succes en geniet maar lekker elke dag van je Senna... Ik ben god ook nog elke dag dankbaar dat ik rocky heb, en elke dag dat hij er nog is mag ik mezelf gelukkig prijzen.

Ik houd mezelf wel in mijn achterhoofd dat hij misschien veel jonger dan gedacht een spuitje zal moeten krijgen omdat hij misschien op latere leeftijd ook niet meer met pijnstillers zou kunnen lopen.
Afbeelding
Gast

dusk schreef:de afgelopen 4 weken gaat hij 3 maal daags een trap op en af
Is dat wel gezond?! Traplopen lijkt me ook voor een gezonde jonge Herder Bernersennen kruising niet goed.
dusk
Actief

sypke schreef:
dusk schreef:de afgelopen 4 weken gaat hij 3 maal daags een trap op en af
Is dat wel gezond?! Traplopen lijkt me ook voor een gezonde jonge Herder Bernersennen kruising niet goed.
Waar we woonden moest hij 2 trappen op en af... we zijn nu speciaal ook voor hem verhuisd en nu is het 1 makkelijke trap... plus dat ik hem deels draag met een tuigje door hem een beetje op te liften. In amsterdam vind je echt bijna niks op de begane grond tenzij je echt veeeel geld hebt.

Anders moeten we hem wegdoen of laten in slapen en dat zijn geen opties voor mij!
Afbeelding
Gast

dusk schreef: Waar we woonden moest hij 2 trappen op en af...
Is dat niet mede de oorzaak van zijn medische problemen? Pups en jonge honden tot een jaar draag je de trap op en af, die laat je niet zelf lopen.
dusk
Actief

ED en LPC onstaat niet door trappen lopen ofzo maar word genetisch overgedragen door zijn voorouders... schijnt. Daarnaast konden wij rocky na 6 maanden niet meer tillen omdat hij te zwaar werd... dat was gevaarlijk zelfs voor ons en de hond om hem dan te tillen.
Afbeelding
Gast

dusk schreef:ED en LPC onstaat niet door trappen lopen ofzo maar word genetisch overgedragen door zijn voorouders... schijnt.
Het wordt mede door voeding en milieu (beweging, traplopen, gladde vloer) bepaald.
dusk schreef:Daarnaast konden wij rocky na 6 maanden niet meer tillen omdat hij te zwaar werd... dat was gevaarlijk zelfs voor ons en de hond om hem dan te tillen.
Dit vind ik zo dom! Als je voor een ras of kruising kiest houd je rekening met je woonsituatie. Als je twee hoog woont neem je dus een hond die je nog kunt tillen tot hij een jaar is. Een hond die pakweg niet zwaarder wordt dan 15 kilo.
Balou
Actief
Mijn ras(sen): Groenendaeler
Contacteer:

Ongelezen bericht door Balou »

sypke schreef:
dusk schreef:ED en LPC onstaat niet door trappen lopen ofzo maar word genetisch overgedragen door zijn voorouders... schijnt.
Het wordt mede door voeding en milieu (beweging, traplopen, gladde vloer) bepaald.
dusk schreef:Daarnaast konden wij rocky na 6 maanden niet meer tillen omdat hij te zwaar werd... dat was gevaarlijk zelfs voor ons en de hond om hem dan te tillen.
Dit vind ik zo dom! Als je voor een ras of kruising kiest houd je rekening met je woonsituatie. Als je twee hoog woont neem je dus een hond die je nog kunt tillen tot hij een jaar is. Een hond die pakweg niet zwaarder wordt dan 15 kilo.
Hoho, de therorie dat traplopen slecht zou zijn voor honden schijnt inmiddels al weer te zijn achterhaald...
Groetjes Twanneke

Afbeelding
www.vamana.nl
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

dusk schreef:ED en LPC onstaat niet door trappen lopen ofzo maar word genetisch overgedragen door zijn voorouders... schijnt. Daarnaast konden wij rocky na 6 maanden niet meer tillen omdat hij te zwaar werd... dat was gevaarlijk zelfs voor ons en de hond om hem dan te tillen.
Is niet helemaal waar hoor dat het altijd een erfelijkheids kwestie is. Het kan zeker wel zo zijn, maar ED (een LPC) kan ook ontstaan door bv een trauma.
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
Gast

Balou schreef: Hoho, de therorie dat traplopen slecht zou zijn voor honden schijnt inmiddels al weer te zijn achterhaald...
Een hond die traploopt, met name trap af, belast zijn gewrichten enorm. Dat is dus slecht voor een jonge hond, zeker voor een hond met ouders van ED gevoelige rassen.
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”