Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Is dit een teek?

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Alan
Vaste gebruiker

Is dit een teek?

Ongelezen bericht door Alan »

Tijdens training vanmorgen viel me deze opvallende massa ook al op. Alleen gaf ik er toen niet al te veel aandacht aan, omdat ik dacht dat het een vuiltje was.

Het is niet heel goed zichtbaar maar het is een harde gladde oranjekleurige traanvormige massa. Ik weet niet of er diep onder pootjes zijn te zien of dat het de zwarte onderhaartjes van May is.
Ik heb maar met een wattenstaafje Frontline erop gebracht, aangezien ik het niet zo makkelijk kon verwijderen met mijn vingers.

Afbeelding
Afbeelding

Graag jullie mening

Alan
vinkje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever
Boomertje

Ongelezen bericht door vinkje »

IK weet niet of dit een teek is, het is moeilijk te zien, maar op een teek mag je zoals ik gelezen heb nooit iets opsmeren, maar de teek verwijderen met een tekenpen.
Afbeelding

Als je de mensen leert kennen, ga je van dieren houden.
Alan
Vaste gebruiker

vinkje schreef:IK weet niet of dit een teek is, het is moeilijk te zien, maar op een teek mag je zoals ik gelezen heb nooit iets opsmeren, maar de teek verwijderen met een tekenpen.
Da's vreemd, op de bijsluiter staat het volgende:
"Frontline is een uniek middel ter bestrijding van vlooien bij honden en katen en van teken bij honden. De werkzame stof fipronil behoort tot de fenylpyrazolen, een nieuwe generatie ectoparasitica"

Ik nam dus aan dat ik dit er gewoon op aan kon brengen...
Hanneke2
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

Alan schreef:
vinkje schreef:IK weet niet of dit een teek is, het is moeilijk te zien, maar op een teek mag je zoals ik gelezen heb nooit iets opsmeren, maar de teek verwijderen met een tekenpen.
"Frontline is een uniek middel ter bestrijding van vlooien bij honden en katen en van teken bij honden. De werkzame stof fipronil behoort tot de fenylpyrazolen, een nieuwe generatie ectoparasitica"

Dep je het ook op de vlooien dan? :roll:
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
*tweety*
Zeer actief

Ongelezen bericht door *tweety* »

Het lijkt er wel op. Dat dit een teek is.
Nooit alcohol of iets dergelijks op een teek smeren, juist dan is de kans groot dat hij zijn gif afgeeft.
Teken moet je verwijderen met een tekenpen.

Frontline moet je of op de vacht van je hond sprayen, of met een pipetje op een wat kalige plek van je hond druppelen.
Groetjes Anja en de Goldenknuffels van Yvar en in mijn dierbare herinnering Kyra

Afbeelding
rob80
Actief

Ongelezen bericht door rob80 »

*tweety* schreef:Het lijkt er wel op. Dat dit een teek is.
Nooit alcohol of iets dergelijks op een teek smeren, juist dan is de kans groot dat hij zijn gif afgeeft.
Teken moet je verwijderen met een tekenpen.

Frontline moet je of op de vacht van je hond sprayen, of met een pipetje op een wat kalige plek van je hond druppelen.
(ter voorkoming van vlooien en teken) :wink:
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Alan schreef:

Nee, niet op de teek zelf!!!
Je doet het pipetje in de nek en dan is het ter VOORKOMING van vlooien en teken.
Dat is link wat je nu gedaan hebt en zeker vlakbij zo'n oogje.

Steekt er nog een stukje uit de vacht? En heb je een tekenpen of een pincet? Dan draaiend eruit halen (als het een teek is, want dat kan ik niet goed beoordelen op de foto).
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
Alan
Vaste gebruiker

Hanneke2 schreef:
Alan schreef:

Omdat het op haar kop is, is het moeilijk rechtstreeks spuiten met die spray... De kans dat je de ogen raakt is groot.
Preventief heb ik haar 22 maart bespoten met Frontline... Tegen vlooien is het dan 3 maanden werkzaam en tegen teken 4 weken.

Ik wilde haar ook een dezer dagen weer bespuiten, maar ja nu blijkt het toch te laat te zijn...
Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

Ik weet wel heel zeker dat dit een teek ik. Gewoon eruit draaien met een tekentang (Frontline wil niet zeggen dat je hond gegarandeerd geen teken heeft).
Heb je geen tekentang, maar je vriendin wel lange nagels? Moet ze haar hand zo ver mogelijk naar rechts draaien, de teek met z'n hele lijf omvatten (zo zacht mogelijk) en dan - met teek tussen haar vingers - zo ver mogelijk naar links draaien, en aan het eind het kreng eruit trekken.
Lukt dat niet, dan zou ik maandag maar een tekentang aanschaffen. Kost 1 euro. Zit bij mij standaard in mijn broekzak :wink:
Branka
moderator
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door Branka »

Alan schreef:

Frontline is o.a. om te voorkomen dat een teek op jouw hond komt te zitten. Dus het er achteraf op smeren is niet de bedoeling. Een teek die misselijk wordt kan juist zijn maaginhoud in zijn gastheer uitspugen en dat is juist gevaarlijk.
Ik kan moeilijk op de foto zien of het een teek is. Best mogelijk. Kan je pootjes zien? Dan heb je een grote kans dat het inderdaad een teek is.
Weghalen m.b.v. een tekentang o.i.d. is het beste. Lukt het je niet alleen, dan even hulp vragen van iemand om haar koppie even stil te houden. Met je ene hand de haren opzij houden en de huid strak en de andere hand de tekentang erop zetten en paar slagen draaien. Grote kans dat je dan een teek hebt verwijderd :wink:
Afbeelding
Marion.

Alan schreef:"Frontline is een uniek middel ter bestrijding van vlooien bij honden en katen en van teken bij honden.
Ter voorkoming van!!!

Zit de teek eenmaal vast, dan gewoon eruit draaien. Verder niets. Geen Frontline, geen alcohol.
Marion.

Alan schreef:Preventief heb ik haar 22 maart bespoten met Frontline... Tegen vlooien is het dan 3 maanden werkzaam en tegen teken 4 weken.

Ik wilde haar ook een dezer dagen weer bespuiten, maar ja nu blijkt het toch te laat te zijn...
Troost je. Ook als je je hond net 2 weken ingespoten hebt met het gif Frontline, kan ze toch alweer teken oplopen. Frontline werkt niet afdoende, geen enkel chemisch middeltje werkt afdoende. Iedere dag het hele lijf van je hondje afkroelen, en de eventueel gevonden teken verwijderen, werkt het beste :wink:
Alan
Vaste gebruiker

Oke operatie ten dele geslaagd.

De teek is er uit, m.b.v. pincet, zie foto. Maar ik ben bang, dat ik stom ben geweest door er frontline op te smeren... Hopelijk krijgt ze geen ziektes...

Afbeelding

Wond ontsmet met wodka (50% alcohol), omdat er geen betadine meer in huis was. Hoop dat ik het hiermee voldoende heb gehandeld.

Maar ja, stom stom stom van die Frontline...

Thx allemaal,

Alan, Emily & pootje van May
Rataplan
Zeer actief
Mijn ras(sen): asielhonden!

Ongelezen bericht door Rataplan »

En een slokje wodka voor de schrik voor het baasje :mrgreen:
Obelix 6-5- 2004 - 13-6- 2009 Rataplan 7-4 1998- 18-3-2013 Forever may not be long enough for this love....
Marion.

Zo te zien heb je hem er heel uit gekregen. Zou de volgende keer geen pincet meer gebruiken, zijn lijfje lijkt namelijk al wat gerimpeld. Zo kan hij dus zijn lichaamssappen terug hebben gespoten in het lijf van je hond.

Maar goed, geen paniek. Betadine is niet nodig. De kans dat precies deze teek besmet was, is niet zo groot. Ik haal zulke teken dagelijks van mijn hondjes af, en ze leven nog steeds :wink:
Alan
Vaste gebruiker

Marion. schreef:Zo te zien heb je hem er heel uit gekregen. Zou de volgende keer geen pincet meer gebruiken, zijn lijfje lijkt namelijk al wat gerimpeld. Zo kan hij dus zijn lichaamssappen terug hebben gespoten in het lijf van je hond.

Maar goed, geen paniek. Betadine is niet nodig. De kans dat precies deze teek besmet was, is niet zo groot. Ik haal zulke teken dagelijks van mijn hondjes af, en ze leven nog steeds :wink:
Ik heb die kreng zojuist nog eens goed bekeken en vergeleken met een foto online van een teek en volgens mij zit het kopje er nog aan, dus is hij helemaal heel eruit gehaald.

Een gedeeltelijke geruststelling dat de kans op een besmette teek niet al te groot is, maar ja de kans is er dus wel, dus is het de komende tijd opletten of ze iets krijgt.

Ik schaf zo snel mogelijk een tekentang aan.

Thanx allemaal
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

Alan schreef:
Marion. schreef:Zo te zien heb je hem er heel uit gekregen. Zou de volgende keer geen pincet meer gebruiken, zijn lijfje lijkt namelijk al wat gerimpeld. Zo kan hij dus zijn lichaamssappen terug hebben gespoten in het lijf van je hond.

Ik heb die kreng zojuist nog eens goed bekeken en vergeleken met een foto online van een teek en volgens mij zit het kopje er nog aan, dus is hij helemaal heel eruit gehaald.

Een gedeeltelijke geruststelling dat de kans op een besmette teek niet al te groot is, maar ja de kans is er dus wel, dus is het de komende tijd opletten of ze iets krijgt.

Ik schaf zo snel mogelijk een tekentang aan.

Thanx allemaal
Één tip heb ik dan nog voor je:doe het meteen goed en schaf een goede tang aan of zo'n haakje.
Die plastic gevallen die voor tekentang/pincet moeten doorgaan zijn vrij snel kapot :mrgreen:
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
Alan
Vaste gebruiker

marian* schreef:Één tip heb ik dan nog voor je:doe het meteen goed en schaf een goede tang aan of zo'n haakje.
Die plastic gevallen die voor tekentang/pincet moeten doorgaan zijn vrij snel kapot :mrgreen:
Oke zal ik doen.

Trouwens voor een ieder die ongeveer hetzelfde heeft meegemaakt als ik, (dus een blunder heeft gemaakt), hier de belangrijkste symptomen waar je op moet letten:

De tijd tussen het moment van besmetting en de eerste symptomen duurt één tot twee weken. In het acute stadium van de ziekte worden de volgende ver­schijnse­len waargenomen: sloom, niet eten, hoge koorts, ver­snelde pols en ademhaling. Later kan bloedarmoede ontstaan, die gepaard gaat met rood gekleurde urine. In dit stadi­um zijn de parasieten vaak gemak­ke­lijk aantoon­baar in een uit­strijkje van bloed. Zonder behandeling gaat de ziekte verder: geelzucht, een vergrootte milt en opzetten van de lympheklieren. De ziekte kan ernstige gevolgen hebben en een fatale afloop is mogelijk, dus wacht niet met naar de dierenarts gaan met uw hond!

Zonder behan­deling kan een aanzien­lijk per­centa­ge van de honden aan babesiose sterven; overle­ven­de honden blijven drager van de bloedparasiet.

http://www.avrodierennatuur.nl/dierenin ... _teek.aspx
Scooby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse dog
Contacteer:

Ongelezen bericht door Scooby »

marian* schreef:Één tip heb ik dan nog voor je:doe het meteen goed en schaf een goede tang aan of zo'n haakje.
Hoi Marian,

Ik heb twee plastic tekentangen (die je nu voor 1 Euro kunt kopen), de één is acht jaar oud, de ander vijf jaar en de functioneren nog prima.
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

Scooby schreef:
Hoi Marian,

Ik heb twee plastic tekentangen (die je nu voor 1 Euro kunt kopen), de één is acht jaar oud, de ander vijf jaar en de functioneren nog prima.
Bij mij waren die dingen in no time kapot,dus ik heb toen een metalen tang aangeschaft.
Vaak zijn die plastic dingen aan de onderkant ook nog eens erg scherp,dus ik heb toch liever de metalen tang.
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

Alan schreef:
Je kan zoiets gewoon niet voorkomen, dan kan je niet meer met je hond uit in het warmere seizoen. Elke dag controleren, elke maand een ampul frontline, tekentang bij de hand en meer kan je niet doen.

Rotbeesten zijn het.

Anne :boos:
Marion.

Scooby schreef:
Hoi Marian,

Ik heb alleen maar plastic tangen. Eén in mijn broekzak, één op de keukentafel, één in mijn nachtkastje.... Als ze per ongeluk mee in de was gaan, zijn ze kapot ja. Maar zo niet, dan doen ze het jaren lang hoor :wink:

En Alan, maak je niet druk. Ik pluk dagelijks teken van mijn honden af. Ook teken die zich al vastgezogen hebben. Vanmiddag één onder Saar's oksel (daar kroel je niet zo vaak) en dat was dus al een druif die op het punt van afvallen stond.
Teken zijn godsgruwelijk smerig, maar niet het einde van de wereld :wink:
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Ik gebruik de Trix, die kan je gewoon bij de apotheek kopen en ik ben er erg tevreden over. Wat ziektes betreft, de teek is nog klein en heeft dus niet lang vastgezeten. Geen zorgen hoor. :wink:
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Femia
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Femia »

Volgens mij is de Babesiosa teek toch zwart? In ieder geval een donkere teek. Deze teek lijkt mij normaal. Je kan hem voor de zekerheid bewaren in een potje alcohol, mochten er verschijnselen komen dan kan je deze teek laten zien. En de datum onthouden.
Probeer je niet te veel zorgen te maken, niet alle teken zijn besmet met lyme.
Een teek moet je binnen 24 uur verwijderen en inderdaad nooit verdoven.
Even een beetje betadine of sterilon na het verwijderen er op en heel erg oppassen met die middeltjes bij de ogen (wattenstaafje gebruiken ofzo)
Afbeelding
Charlotte*
Zeer actief

Ongelezen bericht door Charlotte* »

Jeetje wat een heisa om een teek :mrgreen:
Gewoon teek eruit draaien..klaar!!! Als de teken wat groter zijn trek ik ze er gewoon met mijn vingers uit, en als de tekentang in de buurt is gebruik ik die.
Groetjes van Charlotte
Afbeelding
Scooby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse dog
Contacteer:

Ongelezen bericht door Scooby »

Sandro schreef:Jeetje wat een heisa om een teek :mrgreen:
Gewoon teek eruit draaien..klaar!!! Als de teken wat groter zijn trek ik ze er gewoon met mijn vingers uit, en als de tekentang in de buurt is gebruik ik die.

Woehahaha, precies wat ik dacht. :wink:
Addy

Ongelezen bericht door Addy »

Hanneke2 schreef:
Alan schreef:

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: , als je hond veel last heeft van teken kan je evt een scaliborband aanschaffen, het duurt echter twee weken eer deze optimaal werkt en inderdaad lijkt het op een teek
Addy
Knoeppie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Beagle

Ongelezen bericht door Knoeppie »

Sandro schreef:Als de teken wat groter zijn trek ik ze er gewoon met mijn vingers uit
:N: Onee, trek ze er alsjeblieft niet uit maar DRAAI ze eruit. Je hoeft echt geen tekenpincet te hebben als ze zo groot zijn, zet je vinger er op en draai hem een kwartslag.

Ik heb in mijn 21 (morgen) jarige leven een teekje of 50 gehad en er helaas 1x de Ziekte van Lyme aan overgehouden, de kans dat ze die krijgen is echt minimaal, wees dus maar gerust.
Groetjes Michaëla en Knoeppie

Afbeelding
Sjiel
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sjiel »

*tweety* schreef: Nooit alcohol of iets dergelijks op een teek smeren, juist dan is de kans groot dat hij zijn gif afgeeft.
??????????
weg gehaald zit een virus in
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”