Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Help!!! epilepsie
Moderator: moderatorteam
- Rimpel
- Vaste gebruiker
Help!!! epilepsie
Hallo allemaal
Ikkom net van buiten waar de hond van onze buren waarschijnlijk een epilepsieaamval heeft gehad!!!
Hij lag nog in de tuin en we hoorden lawaai en toen we gingen kijken zagen we hem met zijn voorpoten en achterpoten trekken,een paar minuten heeft dat geduurd.
Hij kwam bij en werd helemaal wild en hysterisch,het schuim stond op zijn bek en hij bleef hard en boos blaffen en grommen.
Buiten heeft hij een soort ren (maar hij is gewoon altijd binnen) en daar liep hij heen en was nog steeds helemaal wild.
Ik ben niet snel bang maar je kon echt absoluut niet bij hem komen!!!!
Nadat hij een paar minuten tekeer was gegaan met schuim op zijn bek is hij neergeploft en in slaap gevallen.
Hij werd rustig en reageerde op onze stemmen en ook kon je hem gelijk weer aaien. Hij had ontzettend dosrt en dronk in 1 keer da bak helemaal leeg.
De dierenarts is gelijki gebeld en heeft het verhaal aangehoord. Hem leek het verstandig om verder geen actie te ondernemen en een eventuele volgende aanval af te wachten.
Ik heb hier mijn vraagtekens bij???
Mijn zoontje heeft zelf epilepsie en bij hem zijn er wel direct allemaal onderzoeken gedaan.
Mijn buurvrouw heeft twee kleine kids en is nu erg bang waar ik me wel iets bij kan voorstellen want hij was op dat moment echt erg aggressief. Stel dat hij een aanval krijgt als de kinderen zoals nu niet bed liggen gewoon aan het spelen zijn??
Hij is nu 10 maanden en heeft een maand of 3 a 4 geleden een ongeluk gehad met een busje waarbij hij zijn achterpoot brak. Toen had hij geen ander letsel?
Waar ik persoonlijk ook aan denk.
Hij komt tegen alle adviezen in bij een fokker uit valkenswaard vandaan die dus meerdere rassen heeft.
Ik weet dat epilepsie ook een erfelijke kwestie kan zijn. Zou dit kunnen?
Om die fokker te bellen weet ik niet of dat veel zin heeft aangezien deze naar mijn mening nooit een eerlijk antwoord zal geven over de gezondheid van de ouderdieren.
Kortom is het allemaal erg moeilijk en ik probeer ze te helpen waar ik kan. Maar ik weet natuurlijk ook niet alles,vandaar dat ik hoop dat jullie misschien weten wat ze moeten doen,en wat een oorzaak zou kunnen zijn?
Ook mbt evt behandeling die de da nu niet wil doen.
Ik hoop op spoedig anwtoord
Ikkom net van buiten waar de hond van onze buren waarschijnlijk een epilepsieaamval heeft gehad!!!
Hij lag nog in de tuin en we hoorden lawaai en toen we gingen kijken zagen we hem met zijn voorpoten en achterpoten trekken,een paar minuten heeft dat geduurd.
Hij kwam bij en werd helemaal wild en hysterisch,het schuim stond op zijn bek en hij bleef hard en boos blaffen en grommen.
Buiten heeft hij een soort ren (maar hij is gewoon altijd binnen) en daar liep hij heen en was nog steeds helemaal wild.
Ik ben niet snel bang maar je kon echt absoluut niet bij hem komen!!!!
Nadat hij een paar minuten tekeer was gegaan met schuim op zijn bek is hij neergeploft en in slaap gevallen.
Hij werd rustig en reageerde op onze stemmen en ook kon je hem gelijk weer aaien. Hij had ontzettend dosrt en dronk in 1 keer da bak helemaal leeg.
De dierenarts is gelijki gebeld en heeft het verhaal aangehoord. Hem leek het verstandig om verder geen actie te ondernemen en een eventuele volgende aanval af te wachten.
Ik heb hier mijn vraagtekens bij???
Mijn zoontje heeft zelf epilepsie en bij hem zijn er wel direct allemaal onderzoeken gedaan.
Mijn buurvrouw heeft twee kleine kids en is nu erg bang waar ik me wel iets bij kan voorstellen want hij was op dat moment echt erg aggressief. Stel dat hij een aanval krijgt als de kinderen zoals nu niet bed liggen gewoon aan het spelen zijn??
Hij is nu 10 maanden en heeft een maand of 3 a 4 geleden een ongeluk gehad met een busje waarbij hij zijn achterpoot brak. Toen had hij geen ander letsel?
Waar ik persoonlijk ook aan denk.
Hij komt tegen alle adviezen in bij een fokker uit valkenswaard vandaan die dus meerdere rassen heeft.
Ik weet dat epilepsie ook een erfelijke kwestie kan zijn. Zou dit kunnen?
Om die fokker te bellen weet ik niet of dat veel zin heeft aangezien deze naar mijn mening nooit een eerlijk antwoord zal geven over de gezondheid van de ouderdieren.
Kortom is het allemaal erg moeilijk en ik probeer ze te helpen waar ik kan. Maar ik weet natuurlijk ook niet alles,vandaar dat ik hoop dat jullie misschien weten wat ze moeten doen,en wat een oorzaak zou kunnen zijn?
Ook mbt evt behandeling die de da nu niet wil doen.
Ik hoop op spoedig anwtoord
Ik ben Chantal en ben in het trotse bezit van twee Sharpei's!
- marian*
- Erelid
- Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
Als ik de buuv was ging ik naar de dierenarts om te vragen naar verder onderzoek.Moet toch mogelijk zijn als het zo'n duidelijke aanval was?
Zéker in het belang van de kinderen lijkt me dat ie z.s.m. behandeld moet worden.
Wat voor hond is het?
Zéker in het belang van de kinderen lijkt me dat ie z.s.m. behandeld moet worden.
Wat voor hond is het?

Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
- Rimpel
- Vaste gebruiker
Oh sorry
Het is een bordeauxdog een reu.
Daarom zijn ze ook een beetje bang.
Een klein hondje,oke maar je weet echt niet hoe hij deed
Zielig!!
De dierenarts zegt dat het nu gene zin heeft en wil een volgende aanval afwachten
Maar ja wanneer komt die?
Morgen,volgende maand,over een jaar of nooit?
Zielig!!
De dierenarts zegt dat het nu gene zin heeft en wil een volgende aanval afwachten
Ik ben Chantal en ben in het trotse bezit van twee Sharpei's!
- marian*
- Erelid
- Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
En die fokker:is dat een puppyfabrikant of een gewone fokker?Rimpel schreef:Oh sorry
Zielig!!

Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
- chaco
- Actief
Ik lees dat de hond 10 maanden is. Onze hond was net een jaar toen hij epilepsie kreeg. Hij had secundaire epilepsie. Dit treedt vaak op bij jonge honden. De eerste aanval zie je dan bij deze vorm van epilepsie vaak voor het eerste jaar.
Dat de DA adviseerd om het nog even af te wachten is redelijk normaal. De meeste Da doen dat, omdat er ook honden zijn die maar eenmalig een toeval krijgen.
Krijgt de hond binnen korte tijd weer een aanval dan moet de DA bloedonderzoek laten doen.
Onze hond is gelukkig maar 1 keer agressief naar ons toe geweest na een aanval. De andere keren was hij na de aanvallen totaal van de kaart. Dus het wil niet zeggen dat hij altijd zo reageert na een aanval.
Mocht hij meerdere aanvallen krijgen, wat ik niet hoop voor de hond en het gezin, dan kan de DA goed vaststellen wat voor soort epilepsie hij heeft en kan er een behandeling gestart worden die vaak goed helpt.
Chaco
Dat de DA adviseerd om het nog even af te wachten is redelijk normaal. De meeste Da doen dat, omdat er ook honden zijn die maar eenmalig een toeval krijgen.
Krijgt de hond binnen korte tijd weer een aanval dan moet de DA bloedonderzoek laten doen.
Onze hond is gelukkig maar 1 keer agressief naar ons toe geweest na een aanval. De andere keren was hij na de aanvallen totaal van de kaart. Dus het wil niet zeggen dat hij altijd zo reageert na een aanval.
Mocht hij meerdere aanvallen krijgen, wat ik niet hoop voor de hond en het gezin, dan kan de DA goed vaststellen wat voor soort epilepsie hij heeft en kan er een behandeling gestart worden die vaak goed helpt.
Chaco
- Rimpel
- Vaste gebruiker
-
Kenny
- Vaste gebruiker
@Rimpel
meestal wordt niet direct volle bak behandeld bij een (tot nu toe) éénmalige aanval. Je DA doet dus de normale gang van zaken.
@Chaco
Je bedoelt net het omgekeerde nl. primaire (met onbekende oorzaak) epilepsie komt net voor bij jonge honden en secundaire (met een onderliggende oorzaak, dus secundair aan iets) epilepsie komt eerder bij oude honden voor denk maar aan een hersentumor, encefalitis (hersenontsteking), ...
De grens ligt denk ik op ongeveer 6 jaar (jonger is primair/ouder secundair)
Andere kenmerken van primair naast jonge leeftijd zijn raspredispositie, beginnen op rustige momenten ('s nachts, 's avonds), gegeneraliseerde aanvallen, onvoorspelbaar patroon, neiging tot clustervorming (hoop aanvallen kort na mekaar) en verder geen afwijkingen gevonden op neurologisch en algemeen onderzoek (dus geen oorzaak, dus primair)
meestal wordt niet direct volle bak behandeld bij een (tot nu toe) éénmalige aanval. Je DA doet dus de normale gang van zaken.
@Chaco
Je bedoelt net het omgekeerde nl. primaire (met onbekende oorzaak) epilepsie komt net voor bij jonge honden en secundaire (met een onderliggende oorzaak, dus secundair aan iets) epilepsie komt eerder bij oude honden voor denk maar aan een hersentumor, encefalitis (hersenontsteking), ...
Andere kenmerken van primair naast jonge leeftijd zijn raspredispositie, beginnen op rustige momenten ('s nachts, 's avonds), gegeneraliseerde aanvallen, onvoorspelbaar patroon, neiging tot clustervorming (hoop aanvallen kort na mekaar) en verder geen afwijkingen gevonden op neurologisch en algemeen onderzoek (dus geen oorzaak, dus primair)
Groetjes,
Kenny en Laika
Kenny en Laika
-
Hester
- Actief
Tja, ik weet ook niet beter dan dat ze niet meteen behandelen na een eerste aanval. Observatie is het sleutelwoord in dit verhaal. Noteren wat er gebeurt, waar, tijdstip, duur, opvallende dingen in situatie en gedrag. De diagnose epilepsie wordt niet acuut gesteld. Na een eerste aanval zal menn m.i. niet verder komen dan de benaming: epileptiform insult. Om tot de uiteindelijke diagnose epilepsie te komen gaat er langdurig en gedegen onderzoek vooral d.m.v. het elimineren van andere mogelijkheden.
Laatst gewijzigd door Hester op 29 jul 2005 17:02, 1 keer totaal gewijzigd.
In loving memory: Nelson * 28-09-1998 † 20-11-2003
If tears could build a stairway, and memories a lane, I'd walk right up to heaven and bring you home again...
Nelsons site!
If tears could build a stairway, and memories a lane, I'd walk right up to heaven and bring you home again...
Nelsons site!
- chaco
- Actief
Oh, zou kunnen, ik dacht dat onze DA zei dat het secundaire epilepsie was. Maar je zou best gelijk kunnen hebben. Onze hond kreeg het op een leeftijd van 1 jaar. Oorzaak onbekend (kwam niet voor in de lijn) en hij had zeer ernstige clusteraanvallen, zo´n 10 op een dag en dan 2 á 3 dagen achter elkaar.@Chaco
Chaco
- Sennaruby
- Zeer actief
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Onze golden Senna was een jaar toen ze haar eerste aanval kreeg. De DA zei dat ze nog geen medicijnen hoefde en geen onderzoek, pas als ze nog een aanval zou krijgen. Het is precies een jaar goed gegaan en toen kreeg ze op een dag drie aanvallen. De DA heeft toen onderzoek gedaan en nu krijgt ze fenobarbital waar ze goed op reageert. Ze krijgt nu een half jaartje fenobarbital. We zijn begonnen met 2x daags 25 mg en nu zit ze sinds 3 weken op 3x daags 25 mg en dat gaat heel goed.