Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

vieze piemel voorhuidontsteking?

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

RoMy.V
Vaste gebruiker

vieze piemel voorhuidontsteking?

Ongelezen bericht door RoMy.V »

Hey allemaal,

Ik heb een mops van 1 jaar en hij heeft wel eens groene vlekjes op zijn piemel. Volgens mij is dit een voorhuidontsteking enkel weten jullie wat ik het beste kan doen anders ga ik naar de DA.

Bedankt alvast
Afbeelding
Youp
Zeer actief

Ongelezen bericht door Youp »

Ja dat is een voorhuidontsteking. Hebben heel veel reutjes. Je kunt er weinig aan doen.

Wel kun je dagelijks spoelen met kamillethee. Gewoon met een spuitje. dat werkt zuiverend.

Als hij er geen last van heeft zou ik er niet mee naar de dierenarts gaan. Soms wordt er antibiotica voor gegeven maar dat is vaak maar een tijdelijke oplossing.

Sommige mensen laten hun reu daarom castreren maar dat vind ik wel erg drastisch.
Jolly
Zeer actief

Ongelezen bericht door Jolly »

Ja, mijn reuen hebben hier ook last van, en inderdaad je kunt er weinig aan doen.
Ik wrijf een paar keer per dag zijn piemie schoon, en danhebt tie weer een schone piem :smile:
Groetjes Jolanda
Afbeelding
Scooby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse dog
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Scooby »

Hoi Romy,

Onze Bono heeft er ook last van. Het schijnt veel voor te komen bij (ongecastereerde) reuen tot een maand of 16. Vaak gaat het daarna weer over.
Op dit forum stond laatst een tip om dagelijks Vitamine C te geven. Dat krijgt Bono nu sinds een paar weken en zijn voorhuidsontsteking is daarna een heel stuk minder geworden!
bram en thijs
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote Zwitserse Sennenhond
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door bram en thijs »

Scooby schreef:Hoi Romy,

Onze Bono heeft er ook last van. Het schijnt veel voor te komen bij (ongecastereerde) reuen tot een maand of 16.
Yep. En verder een verhoogde activiteit bij loopse teven.
AfbeeldingAfbeelding
RoMy.V
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door RoMy.V »

Ik heb vitamine C gehaald en dat ga ik nu proberen. Hij lijkt er geen last van te hebben. Maak zijn piel nu dagelijks schoon. En dan kijk ik het even aan.

Bedankt voor jullie hulp :)
Afbeelding
Bas Rouge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Beauceron
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Bas Rouge »

Rein is nu 14 maanden en heeft er ook last van op het moment. Ik heb de indruk dat er een loopsheidgolf is hier in de buurt en dat het daar ook mee te maken heeft samen met zijn leeftijd.
linlin

Ongelezen bericht door linlin »

bram en thijs schreef:
Scooby schreef:Hoi Romy,

Onze Bono heeft er ook last van. Het schijnt veel voor te komen bij (ongecastereerde) reuen tot een maand of 16.
Yep. En verder een verhoogde activiteit bij loopse teven.
of als ze veel rij-'spelletjes' gedaan hebben. en het is gecastreerd.
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Ff een oude topic omhoog gehaald.

Maakt het uit wat voor Vit-C je geeft ? Hoeveel moet ik geven ?
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

sirene schreef:Ff een oude topic omhoog gehaald.

Hoi Sonja,

Het beste is Vitamine C zonder chemische toevoegingen en houdbaarheidsstoffen en dergelijke. Deze kun je krijgen bij een reformwinkel of bij De Tuinen van...
Ik geef Bono de dosering die ook voor mensen aangeraden wordt, maar voor een Mullu zou ik niet weten wat je moet geven?
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Scooby schreef:

Hoi Sonja,

Het beste is Vitamine C zonder chemische toevoegingen en houdbaarheidsstoffen en dergelijke. Deze kun je krijgen bij een reformwinkel of bij De Tuinen van...
Ik geef Bono de dosering die ook voor mensen aangeraden wordt, maar voor een Mullu zou ik niet weten wat je moet geven?
Okee, ik zal eens kijken. Mullu geef ik wel de helft dan.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
makkie
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door makkie »

Voorhuidontsteking

Inleiding

Voorhuidontsteking (de medische term is balanopostitis) is een veel voorkomend probleem bij reuen.
De reu verliest hierbij steeds enkele druppeltjes (lichtgekleurde, soms groenige) pus uit z'n geslachtsopening. De hond zelf heeft er nauwelijks hinder van, maar zijn omgeving vaak des te meer, vooral wanneer de hond in huis woont en er vloerbedekking ligt.

Oorzaak

De oorzaak is een infectie van de voorhuid. Dit treedt heel makkelijk op omdat de omstandigheden binnen de voorhuid ideaal zijn voor bepaalde bacterieën. Het is er warm, vochtig en ook aan voedsel in de vorm van urine is er geen gebrek.

Voorkomen

Voorhuidsontsteking zien we bij geslachtsrijpe reuen van alle rassen en alle leeftijden. Bijna alle reuen hebben er af en toe last van, maar bij sommigen neemt het echt hinderlijke vormen aan.

Diagnose

Het is niet moeilijk om vast te stellen of een reu een voorhuidsontsteking heeft. Een blik op z'n geslachtsdeel is meestal voldoende om te weten hoe het ervoor staat. Bovendien verraadt de patiënt zich door een spoor van pusdruppeltjes achter te laten.

Behandeling

De behandeling bestaat uit het bestrijden van de infectie. Dit kan door in de voorhuid desinfecterende vloeistof of zalf aan te brengen (de z.g. voorhuidcleaners, bijvoorbeeld Panolog, dat ook voor ooronstekingen kan worden gebruikt) of door een penicillinekuur. Vaak is drie dagen achter elkaar inbrengen van de zalf in de penisschacht (even goed inmasseren) en daarna eenmaal per maand voldoende om van de klachten af te komen. Desnoods kan de hond ook tijdelijk "chemisch gecastreerd" worden. Hiervoor krijgt hij een injectie met een hormoon dat de werking van zijn eigen hormonen tijdelijk onderdrukt. Het vervelende is alleen dat na het stoppen van de behandeling de klachten vroeg of laat weer terugkeren. Als laatste mogelijkheid is er nog het castreren van de hond. Dit is in ruim 85 % van de gevallen voldoende om de kwaal definitief te verhelpen. In de overige 15 % worden de klachten meestal wel veel minder.
Indien de "chemische castratie bij uw hond effect had, weten we ook zeker dat castreren de kwaal zal verhelpen.

groetjes marion
Lysette
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lysette »

sirene schreef:
Scooby schreef:

Hoi Sonja,

Job weegt 25 kg en krijgt 2500 mg per dag. Hij is er helemaal vanaf :ok:
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding foto

In liefdevolle herinnering; Job & Floor
Jay1978
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Jay1978 »

Dazzle had dit toen ik em net had, vrij vaak. (Hij was al gecastreert)
Ik heb een toen een tijdje verse orangesap gegeven en het is over gegaan en niet meer terug gekomen. Tot nu toe.
irstas

Ongelezen bericht door irstas »

ik wil zeggen gewoon een beetje spoelen en vooral geen middeltjes van de dierenarts gebruiken want die verergeren het vaak alleen maar, leuke nieuwe tips hier trouwens ik zal het onthouden.
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Lysette schreef:
Job weegt 25 kg en krijgt 2500 mg per dag. Hij is er helemaal vanaf :ok:[/quote]

Geef jij ook die zonder conserveringsmiddelen ed ? Blijf je het doorgeven of stop je er mee als het over is ? Of een onderhoudsdosering ?
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Lysette
Zeer actief
Contacteer:

sirene schreef:
Lysette schreef:
Geef jij ook die zonder conserveringsmiddelen ed ? Blijf je het doorgeven of stop je er mee als het over is ? Of een onderhoudsdosering ?[/quote]
Ik geef gewoon van de aldi. Die heeft pillen van 1000mg en niet time released. Zullen vast wel conserveermiddelen inzitten maar die eet ik zelf ook dus ja :mrgreen: Ik blijf het gewoon geven. Kan geen kwaad en dan komt het ook niet meer terug :ok:

sirene
Zeer actief
Contacteer:

Lysette schreef:
sirene schreef:
Lysette schreef:
Geef jij ook die zonder conserveringsmiddelen ed ? Blijf je het doorgeven of stop je er mee als het over is ? Of een onderhoudsdosering ?
Ik geef gewoon van de aldi. Die heeft pillen van 1000mg en niet time released. Zullen vast wel conserveermiddelen inzitten maar die eet ik zelf ook dus ja :mrgreen: Ik blijf het gewoon geven. Kan geen kwaad en dan komt het ook niet meer terug :ok:[/quote]

Ik kijk net op mijn Vit-C die ik heel af en toe slik. 50 mg :roll: Dat zal wel geen zoden aan de dijk zetten hè. Morgen maar ff wat anders halen.
Dankjewel!
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Lysette
Zeer actief
Contacteer:

sirene schreef:
Lysette schreef:
sirene schreef:
Lysette schreef:
Ik geef gewoon van de aldi. Die heeft pillen van 1000mg en niet time released. Zullen vast wel conserveermiddelen inzitten maar die eet ik zelf ook dus ja :mrgreen: Ik blijf het gewoon geven. Kan geen kwaad en dan komt het ook niet meer terug :ok:
Ik kijk net op mijn Vit-C die ik heel af en toe slik. 50 mg :roll: Dat zal wel geen zoden aan de dijk zetten hè. Morgen maar ff wat anders halen.
Dankjewel![/quote]
Nee dan blijf je aan de gang :mrgreen:

Scooby
Zeer actief
Contacteer:

Lysette schreef:Job weegt 25 kg en krijgt 2500 mg per dag. Hij is er helemaal vanaf :ok:
Hoi Lysette,

Dat had je inderdaad al eens eerder geschreven, maar voor volwassenen raden ze een maximale hoeveelheid van 1000 mg. per dag aan staat op de potjes. Dan vind ik 2500 mg. voor een hond van 25 kg. dus héél erg veel. Te veel Vitamine C kan hele schadelijke gevolgen hebben voor een mens, dus ik neem aan ook voor een hond?!
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

Lysette schreef:Ik geef gewoon van de aldi. Die heeft pillen van 1000mg en niet time released. Zullen vast wel conserveermiddelen inzitten maar die eet ik zelf ook dus ja :mrgreen: Ik blijf het gewoon geven. Kan geen kwaad en dan komt het ook niet meer terug :ok:
Hoi Lysette,

Op die potjes staat dus dat de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid 1000 mg. per dag is.
En die pillen zitten inderdaad bomvol conserveringsmiddelen en andere troep die nergens voor nodig is. :wink:
Sjiel
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sjiel »

Er zit altijd ascirbinezuur in :eek: :eek: :eek:
weg gehaald zit een virus in
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Sjiel schreef:Er zit altijd ascirbinezuur in :eek: :eek: :eek:
Wat bedoel je daarmee ? Vit. C is ascorbinezuur als ik het goed heb begrepen. Wat is daar mis mee ?

Ik had nog een vraagje, de werking berust neem ik aan op het teveel geven van Vit.C waardoor het overtollige uitgeplast wordt. Het zuur zorgt dan dat de ontsteking over gaat. Heb ik dat goed beredeneert ?
Wat is de ADH Vit. C voor een hond ?
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

sirene schreef:Ik had nog een vraagje, de werking berust neem ik aan op het teveel geven van Vit.C waardoor het overtollige uitgeplast wordt. Het zuur zorgt dan dat de ontsteking over gaat. Heb ik dat goed beredeneert ?
Klopt! :ok:
flatcoat4ever
Actief
Mijn ras(sen): Flatcoated Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door flatcoat4ever »

Flash heeft er met zijn 7 jaar af en toe last van (inderdaad bij loopse teven in de omgeving, maar ook als hij ergens gezwommen heeft endaarna in het zand heeft liggen rollen, ws wat korreltjes onder de voorhuid) en dan klopt het nog eigenlijk niet, ik ben de gene die er last van heeft!!
Maar opgelost door zachtjes tegen zijn piemel te tikken of te wijzen en zeg ga dat ff wassen, wat ie dan trouw als een hond doet :mrgreen:

De wijlen golden had er heel dikwijls een ontsteking, en dat was echt vies!!!!:jank:
Als of je met een pan vol erwtensoep door het huis was lopen knoeien :eek:
Alle behandelingen, truckjes en tips zowel regulier van de DA of alternatief ten spijt het bleef, toch geen reden geweest om 'm te castreren maar kan me voorstellen dat als je vaste vloerbedekking hebt of dat je hond op de bank mag je toch tot die stap komt!!

Wat uiteindelijkhielp was om 'm elke 2 uur even te laten plassen, de bacterieen spoelden dan denk ik weg voordat ze kans kregen een echte ontsteking te vormen :19:
gr. Martha eerst met Flash nu met Jalke & Bob en pleeghond Nobel
Afbeelding
Rust in vrede mijn Flash, mijn allerliefste Jochie
(Jet Black Flash of the Ginyard, 19 mei 1998 - 24 april 2011)
Discoduif
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Discoduif »

Hoi,

Even een reactie op de vitamine C (geleerd van een natuurgeneeskundig arts en een homeopatisch dierenarts). Uit diverse onderzoeken is gebleken dat vitamine C een gunstig effect heeft op het collageen. Omdat veel honden snel groeien is het belangrijk dat het collageen van een goede kwaliteit is (dit heeft effect op de bot- en spieropbouw, denk bijv. aan HD). Een hond in de groei heeft dus vitamine C nodig en wat meer dan een volwassen hond. Die krijgt het als 'onderhoudsdosis' om de kwaliteit op peil te houden.

Verder helpt vitamine C tegen blaasaandoeningen, blaasontsteking en voorhuidsontsteking. De 'onderhoudsdosis' is ca. 1000 mg per dag (= 1 tablet) voor een hond van 20 - 30 kg. Een hond in de groei (groot ras) geef je 2 x 1000 mg per dag. Bij bijv. blaasontsteking geef je zo'n 4 x 1000 mg per dag. (Voor bijv. een teckel 500 / 750 mg per dag 'onderhoud').

Van groot belang is wel: GEEN chemische vitamine C gebruiken, maar altijd orthomoleculair. Chemische vitamine C wordt niet of slecht opgenomen in het lichaam en heeft dus nauwelijks resultaat. Orthemoleculaire vitamine C bestaat uit lichaamseigen stoffen en worden dus erg goed opgenomen in het lichaam. Bijvoorbeeld vitamine C van Orthyca of Plantina. Reguliere afgifte, ontzuurd enz. is allemaal niet nodig. 'Zure' vitamine C helpt juist tegen blaasproblemen enz.

Onze hond krijgt elke dag vitamine C en heeft geen last van voorhuidsontstekingen (Ridgeback reu, 14 maanden).

Groetjes,
Sandra
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

Discoduif schreef:Onze hond krijgt elke dag vitamine C en heeft geen last van voorhuidsontstekingen (Ridgeback reu, 14 maanden).

Groetjes,
Sandra
Hoi Sandra,

Ik denk dat het ook per reu heel veschillend is. Onze Bono krijgt ook iedere dag Vitamine C en heeft ef en toe wel last van voorhuidontstekingen (duitse dog reu, 15 maanden).
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”