Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
hoelang mag ik met een hond van 6 maanden wandelen
Moderator: moderatorteam
-
jilly
- geregistreerd lid
hoelang mag ik met een hond van 6 maanden wandelen
hoi mijn hond rocco en ik willen heel graag met de cursus mee op een grote wandeling te maken. maar dat duurt met koffie erbij ongeveer 4 uur. nou loop ik al heel veel met rocco maar 4 uur heb ik nog nooit gedaan, is dit verstandig (voor 1 keertje) of zal ik het niet doen?
- LongFields
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos - Aantal honden: 3
Als het mijn hond was zou ik het niet doen. Dat is wel een hele lange wandeling voor een hond van een half jaar lijkt mij.
Voor een hond van 6 maanden zou je per wandeling 30 minuten (5 minuten per maand dat de hond oud is is de richtlijn) mogen lopen.
Misschien is het een idee om je hond in een bolderkar mee te nemen, zodat hij regelmatig grote stukken kan uitrusten, of als het een klein hondje is dragen/in een rugzak meenemen.
Als je hond volwassen is kun je nog zoveel lange wandelingen maken als je wil, dus zou ik nu geen risico's lopen.
Voor een hond van 6 maanden zou je per wandeling 30 minuten (5 minuten per maand dat de hond oud is is de richtlijn) mogen lopen.
Misschien is het een idee om je hond in een bolderkar mee te nemen, zodat hij regelmatig grote stukken kan uitrusten, of als het een klein hondje is dragen/in een rugzak meenemen.
Als je hond volwassen is kun je nog zoveel lange wandelingen maken als je wil, dus zou ik nu geen risico's lopen.
- *tweety*
- Zeer actief
Meestal is het zo dat als je pup bijv. 8 weken oud is ongeveer 8 min. mag wandelen. En elke week komt er een minuutje bij. Dus als je hondje 6 maanden is, is het verstandig om ong. een half uur met hem/haar te lopen.
De lange wandelingen kun je beter gaan opbouwen als je hond een jaar is.
Meestal ook ter voorkoming van HD. Niet dat je hond bijv. helemaal geen HD kan krijgen maar dat advies geeft een fokker of dierenarts je meestal wel.

De lange wandelingen kun je beter gaan opbouwen als je hond een jaar is.
Meestal ook ter voorkoming van HD. Niet dat je hond bijv. helemaal geen HD kan krijgen maar dat advies geeft een fokker of dierenarts je meestal wel.

Groetjes Anja en de Goldenknuffels van Yvar en in mijn dierbare herinnering Kyra

-
ed
- Actief
- Contacteer:
Re: hoelang mag ik met een hond van 6 maanden wandelen
jilly schreef:hoi mijn hond rocco en ik willen heel graag met de cursus mee op een grote wandeling te maken. maar dat duurt met koffie erbij ongeveer 4 uur. nou loop ik al heel veel met rocco maar 4 uur heb ik nog nooit gedaan, is dit verstandig (voor 1 keertje) of zal ik het niet doen?
hoi jilly ik zou dat niet doen. en helemaal niet als je een groote hond heb
je hond is pas vol groeid als die 2 jaar is
zijn botten zijn dus ook nog niet vol groeid
mijn hond een newfoundlander
die liet ik uit
toen hij 10 weken was 15 minuten per dag
en dat voer je per week op met een minuut per week er bij
dat is dus voor groote honden
met mijn vorige hond heb ik dat niet gedaan
en heb dat ook geweten ook
operatie na operatie
bijde knieen waren verrot
hd gekregen
groetjes ed

-
Gast
Je bedoelt zeker 15 minuten achter elkaar?ed schreef: toen hij 10 weken was 15 minuten per dag
Je mag zo'n wandeling meerdere keren per dag maken.
-
ed
- Actief
- Contacteer:
sypke schreef:Je bedoelt zeker 15 minuten achter elkaar?ed schreef: toen hij 10 weken was 15 minuten per dag
nee 3 keer 5 minuten per dag
groetjes ed

-
Gast
- Scooby
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse dog
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
Hoi Jilly,
Met een hond van zes maanden zou ik niet langer wandelen dan ongeveer een half uurtje. Zeker geen wandeling van vier uur! Dat vind ik nog echt véél te veel voor zo'n jonge hond van welk ras dan ook.
Onze Bono is nu 11 maanden en ik loop per wandeling nu zo'n 40 minuten met hem. Langer heeft hij nog nooit gelopen en zal hij ook niet doen, voordat hij een jaar is geweest.
De richtlijn van 5 minuten erbij wandelen per maand dat je hond oud is, vind ik een goede richtlijn.
Met een hond van zes maanden zou ik niet langer wandelen dan ongeveer een half uurtje. Zeker geen wandeling van vier uur! Dat vind ik nog echt véél te veel voor zo'n jonge hond van welk ras dan ook.
Onze Bono is nu 11 maanden en ik loop per wandeling nu zo'n 40 minuten met hem. Langer heeft hij nog nooit gelopen en zal hij ook niet doen, voordat hij een jaar is geweest.
De richtlijn van 5 minuten erbij wandelen per maand dat je hond oud is, vind ik een goede richtlijn.
Groetjes, Karen
Duitse doggen 'Uut Sutfene'
- Scooby
- Zeer actief
- Contacteer:
Dat vind ik wel héél erg weinig. Een hond moet ook de mogelijkheid hebben om spieren op te gaan bouwen, zeker een jonge hond van een groot ras. Dat lukt zeker niet met 3 keer 5 minuten per dag.ed schreef:sypke schreef:Je bedoelt zeker 15 minuten achter elkaar?ed schreef: toen hij 10 weken was 15 minuten per dag
Groetjes, Karen
- Minhie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Akita
Ik wil net zeggen.. Minyo die zou zich dood vervelen.. in het weekend gaan we altijd naar het park, daar zijn we zon.. 20 min.. misschien iets meer dan mag maar anders rentie nog wel zon 20 min door het huis, en dan bedoel ik echt rennen..Scooby schreef:Dat vind ik wel héél erg weinig. Een hond moet ook de mogelijkheid hebben om spieren op te gaan bouwen, zeker een jonge hond van een groot ras. Dat lukt zeker niet met 3 keer 5 minuten per dag.ed schreef:sypke schreef:Je bedoelt zeker 15 minuten achter elkaar?ed schreef: toen hij 10 weken was 15 minuten per dag

-
jilly
- geregistreerd lid
ik wandel zeker elke dag een uur anderhalf uur met hem verspeid over de hele dag, en in het weekend is dat iets langer omdat we dan naar het bos gaan en dan gaat ie ook zwemmen mag dat eigenlijk wel al zwemmen? Hij loop ook al vanaf dat hij klein was trap, wij hebben namelijk een trap middenin de kamer.
- LongFields
- Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Wat voor hond heb je?
Ik krijg de indruk dat hij al wel erg veel beweegt voor een jonge hond. Zeker als het een wat groter "model" is moet je gewoon het eerste jaar erg voorzichtig zijn.
Zwemmen kan volgens mij weinig kwaad, als het maar niet te lang gebeurt.
Trappen lopen vind ik persoonlijk iets wat een jonge hond niet moet doen, je kunt altijd je trap afschermen door een traphekje of ander obstakel, ook al bevindt de trap zich midden in de kamer...
Traplopen is veel te belastend voor gewrichten die nog in de groei zijn.
Ik hoop dat je een hondje hebt dat als volwassen hond niet al te groot wordt, en als dat wel zo is, dat de vele beweging en het traplopen in zijn eerste halfjaar hem op latere leeftijd niet de kop zal gaan kosten...
Ik krijg de indruk dat hij al wel erg veel beweegt voor een jonge hond. Zeker als het een wat groter "model" is moet je gewoon het eerste jaar erg voorzichtig zijn.
Zwemmen kan volgens mij weinig kwaad, als het maar niet te lang gebeurt.
Trappen lopen vind ik persoonlijk iets wat een jonge hond niet moet doen, je kunt altijd je trap afschermen door een traphekje of ander obstakel, ook al bevindt de trap zich midden in de kamer...
Traplopen is veel te belastend voor gewrichten die nog in de groei zijn.
Ik hoop dat je een hondje hebt dat als volwassen hond niet al te groot wordt, en als dat wel zo is, dat de vele beweging en het traplopen in zijn eerste halfjaar hem op latere leeftijd niet de kop zal gaan kosten...
- starfleet
- Erelid
- Scooby
- Zeer actief
- Contacteer:
Hoi Jilly,jilly schreef:ik wandel zeker elke dag een uur anderhalf uur met hem verspeid over de hele dag, en in het weekend is dat iets langer omdat we dan naar het bos gaan en dan gaat ie ook zwemmen mag dat eigenlijk wel al zwemmen? Hij loop ook al vanaf dat hij klein was trap, wij hebben namelijk een trap middenin de kamer.
Ook ik vind dat je al heel erg veel wandelt voor een hond van pas zes maanden. De botten en gewrichten zijn dan nog lang niet uitgegroeid.
Zwemmen lijkt me nooit verkeerd voor een jonge hond. Dat is altijd goed voor de spieropbouw en in het water zijn ze gewichtsloos, dus geen belasting voor de botten en gewrichten.
Groetjes, Karen
- starfleet
- Erelid
Hoi Jilly,Scooby schreef:.
Ook ik vind dat je al heel erg veel wandelt voor een hond van pas zes maanden. De botten en gewrichten zijn dan nog lang niet uitgegroeid.
Zwemmen lijkt me nooit verkeerd voor een jonge hond. Dat is altijd goed voor de spieropbouw en in het water zijn ze gewichtsloos, dus geen belasting voor de botten en gewrichten.[/quote]
Anderhalf uur verspreid over de dag vind ik niet beslist niet veel. Die trap vind ik minder. Dat zou ik echt niet doen bij een hond onder het jaar.
Je zet er zo een traphekje voor van een paar euro, dan is het probleem opgelost.
Anne
- Moos
- Zeer actief
ik vind 1.5 uur verspreid over de dag ook niet echt veel, maar het ligt er denk ik ook wel aan of je een hond van een heel groot of juist van een heel klein ras hebt.starfleet schreef:Anderhalf uur verspreid over de dag vind ik niet beslist niet veel. Die trap vind ik minder. Dat zou ik echt niet doen bij een hond onder het jaar.Scooby schreef:
Hoi Jilly,
Zwemmen lijkt me nooit verkeerd voor een jonge hond. Dat is altijd goed voor de spieropbouw en in het water zijn ze gewichtsloos, dus geen belasting voor de botten en gewrichten.
Je zet er zo een traphekje voor van een paar euro, dan is het probleem opgelost.
Anne
Met Saar van 4 maanden (en Moos) ben ik elke dag wel zo'n 2.5-3 uur buiten. Daarvan lopen ze misschien 10 min. aan de riem en de rest los, dus Saar kan een beetje haar eigen tempo aanhouden en aangeven. Maar we lopen ook maar een deel van die tijd, voor de rest wordt er wat gegraven, beetje rondgekuierd, en vooral gespeeld met elkaar en andere honden. En als Saar moe wordt gaat ze even een kwartiertje in de draagtas. Maar goed, we wandelen dus niet 3 uur, we zijn 3 uur buiten.
Als ik ipv 3 uur met Saar maar 30 min. per dag buiten ben loopt ze de overige 2.5 uur met Moos door het huis te stieren, over de parketvloer. Dus ik heb liever dat ze buiten in het bos haar energie kwijt kan dan dat ze binnen nog eens twee uur met elkaar over het parket gaan rennen.

- starfleet
- Erelid
Hier hetzelfde. Veel buiten, maar geen hele afstanden lopen. Gladde vloer vind ik te gevaarlijk voor wilde spelletjes.Moos schreef: Als ik ipv 3 uur met Saar maar 30 min. per dag buiten ben loopt ze de overige 2.5 uur met Moos door het huis te stieren, over de parketvloer. Dus ik heb liever dat ze buiten in het bos haar energie kwijt kan dan dat ze binnen nog eens twee uur met elkaar over het parket gaan rennen.
Anne
- Moos
- Zeer actief
Ja, de gladde vloer vind ik ook niet prettig voor wilde spelletjes, en bovendien is het niet de bedoeling dat er binnen heel wild gerend en gespeeld wordt. Ik vind het heerlijk als ze samen spelen, maar op het kleed of op de bank. En dan stoeien ze dus i.p.v. achter elkaar aan te rennen.starfleet schreef:Hier hetzelfde. Veel buiten, maar geen hele afstanden lopen. Gladde vloer vind ik te gevaarlijk voor wilde spelletjes.Moos schreef: Als ik ipv 3 uur met Saar maar 30 min. per dag buiten ben loopt ze de overige 2.5 uur met Moos door het huis te stieren, over de parketvloer. Dus ik heb liever dat ze buiten in het bos haar energie kwijt kan dan dat ze binnen nog eens twee uur met elkaar over het parket gaan rennen.
Anne
De afgelopen dagen regende het veel, en dan lopen ze beiden dus niet graag buiten (ze hebben geen ondervacht en worden dus echt heel snel tot op het bot nat), en dan merk ik meteen dat ze binnen dus wel weer achter elkaar aan gaan rennen, gewoon omdat ze dat niet buiten hebben kunnen doen.
Dan krijgen ze allebei een botje, en zijn ze weer een paar uur rustig zoet

-
Gast
Volgens mij is het heel gezond voor een jonge hond om zoveel buiten te zijn! Ik zou ook liever hebben dat mijn pup buiten speelt op een vaste ondergrond dan thuis op een gladde. Er wordt tegenwoordig ook vaak gedaan alsof pups helemaal niks meer mogen. Ik vind dat grote onzin. Een gezonde pup kan heel wat beweging aan. Kijk maar eens hoeveel pups in het nest met elkaar spelen. En dan mogen ze met 8 weken opeens niks meer?
- Scooby
- Zeer actief
- Contacteer:
Hoi,sypke schreef:Volgens mij is het heel gezond voor een jonge hond om zoveel buiten te zijn! Ik zou ook liever hebben dat mijn pup buiten speelt op een vaste ondergrond dan thuis op een gladde. Er wordt tegenwoordig ook vaak gedaan alsof pups helemaal niks meer mogen. Ik vind dat grote onzin. Een gezonde pup kan heel wat beweging aan. Kijk maar eens hoeveel pups in het nest met elkaar spelen. En dan mogen ze met 8 weken opeens niks meer?
Er zit natuurlijk een heel groot verschil tussen wandelen met een pup/jonge hond of op een plek gaan zitten en de hond lekker zijn gang laten gaan. Voor dat laatste ben ik ook een grote voorstander met een jonge hond. Het is inderdaad heerlijk voor een jonge hond om buiten te zijn en als je dan op een plek kunt zitten waar af en toe ook nog eens een andere leuke hond langskomt, vang je gelijk twee vliegen in één klap; je wandelt niet te veel en je hond doet wel hele belangrijke sociale contacten op.
Groetjes, Karen
-
jilly
- geregistreerd lid
ik loop anderalf uur hooguit in het bos met hem nou ja loop ik laat hem dan zijn gang gaan juist omdat hij dan andere honden tegenkomt. en voor de rest laat ik hem even uit als hij moet, en daarnaast ligt ie ook in de tuin te spelen op zijn matje als het mooi weer is. Ik vind dat wel redelijk zo, ben verder de tijd die ik thuis ben alleenmaar met de hond bezig aandacht te geven hahaha.
- Branka
- moderator
- Mijn ras(sen): Golden Retriever
- Scooby
- Zeer actief
- Contacteer:
Branka schreef:Ik vind 1,5 uur voor een pup van 6 maanden dus erg veel. Juist als ie veel van die tijd speelt want dan maakt ie de ongecontroleertste bewegingen die mogelijk zijn. B.v. gekke sprongen en abrubt afremmen. Wees zuinig op jouw pupje, als je het nu verknalt heb je daar jaren last van.
Hier kan ik me alleen maar bij aansluiten. Ik vind 1,5 uur ook veel te lang voor een hond van zes maanden. Ook al wandel je niet de hele tijd. Het is ook nog eens dagelijks.
Je vergeeft het jezelf nooit als later mag blijken dat er iets naars aan de hand is met je hond wat je had kunnen voorkomen door het eerste jaar rustiger aan te doen met hem.
Groetjes, Karen
- LongFields
- Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Hier kan ik het helemaal mee eens zijn!Scooby schreef:Branka schreef:Ik vind 1,5 uur voor een pup van 6 maanden dus erg veel. Juist als ie veel van die tijd speelt want dan maakt ie de ongecontroleertste bewegingen die mogelijk zijn. B.v. gekke sprongen en abrubt afremmen. Wees zuinig op jouw pupje, als je het nu verknalt heb je daar jaren last van.
Hier kan ik me alleen maar bij aansluiten. Ik vind 1,5 uur ook veel te lang voor een hond van zes maanden. Ook al wandel je niet de hele tijd. Het is ook nog eens dagelijks.
Je vergeeft het jezelf nooit als later mag blijken dat er iets naars aan de hand is met je hond wat je had kunnen voorkomen door het eerste jaar rustiger aan te doen met hem.
Wat is nou een jaartje rustig aan doen op een heel hondenleven?
-
Cindy de Wolf
- Zeer actief
Hoi,
Je moet ook naar de hond kijken, wat doet hij normaal al en hoe doet ie het. Sammy van ons eem golden ging met 7 maanden mee naar Zwitserland en daar hebben we 4 dagen lang lange wandelingen (4 uur of langer) door de sneeuw gemaakt en ze heeft er niets aan overgehouden. De eerlijkheid gebied mij te zeggen dat we normaal al minimaal een uur met haar liepen, dus totaal niet volgens het boekje. Haar broer daarentegen Baloe (=van mijn ouders) is opgevoed volgens het boekje, korte wandelingen, elke week een paar minuten extra en wat blijkt zware HD en ED. Dus als je hond normaal loopt en niet als een gek loopt te springen e.d. moet het mijns inziens gewoon kunnen.
Cindy
Je moet ook naar de hond kijken, wat doet hij normaal al en hoe doet ie het. Sammy van ons eem golden ging met 7 maanden mee naar Zwitserland en daar hebben we 4 dagen lang lange wandelingen (4 uur of langer) door de sneeuw gemaakt en ze heeft er niets aan overgehouden. De eerlijkheid gebied mij te zeggen dat we normaal al minimaal een uur met haar liepen, dus totaal niet volgens het boekje. Haar broer daarentegen Baloe (=van mijn ouders) is opgevoed volgens het boekje, korte wandelingen, elke week een paar minuten extra en wat blijkt zware HD en ED. Dus als je hond normaal loopt en niet als een gek loopt te springen e.d. moet het mijns inziens gewoon kunnen.
Cindy
- Belle
- Zeer actief
- Aantal honden: 3
Bij Belle heb ik ook alles volgens het boekje gedaan, en Belle bleek ook HD te hebben. Maar dat wil niet zeggen dat dit komt omdat ze weinig heeft gelopen. Ik moet er niet aan denken dat ik die hond had overbelast toen ik nog niet wist dat ze HD had. Ik denk dat de gevolgen dan erger waren geweest. Iedereen kent wel voorbeelden van honden die lange wandelingen hebben gemaakt als pup, maar toch gezonde heupen hebben, net als het omgekeerde. Zo ken ik ook mensen die 90 zijn geworden en hun leven lang hebben gerookt, dat wil niet zeggen dat roken gezond is.Cindy de Wolf schreef:Hoi,
Cindy
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
- Scooby
- Zeer actief
- Contacteer:
Hoi Marjolein,
Plus daarbij het feit dat je het jezelf, volgens mij, nooit zou vergeven als je hond wel zware HD en/of ED blijkt te hebben en je wéét dat je er veel te veel mee gedaan hebt toen hij jong was. IK neem dat risico in elk geval niet.
Plus daarbij het feit dat je het jezelf, volgens mij, nooit zou vergeven als je hond wel zware HD en/of ED blijkt te hebben en je wéét dat je er veel te veel mee gedaan hebt toen hij jong was. IK neem dat risico in elk geval niet.
Groetjes, Karen
- tomaj
- Vaste gebruiker
- Locatie: Goirle *************** Voornaam: Karin Geb.Datum: 24-08-'69 Aantal honden: *2* Geslacht: Vrouw
- Contacteer:
Ik heb alles eens zitten lezen en ik vraag mij af of het niet ook aan het ras ligt.
Zelf heb ik WSL`s en jawel toen onze Tzigan als pup binnen kwam heb ik mij ook in eerste instantie gehouden aan de 10 min. wandelen per keer, en prompt na 3 dagen brak meneer de tent af, hij racetje over de banken en stoelen heen en was niet meer te houden. Op advies van de fokster waarmee ik hem ben gaan halen en die al op dat moment geruime ervaring had met de laika ben ik een uur gaan wandelen met hem en de wandelingen erna een half uur tot 3 kwartier.
Tzigan Stond met 6 mnden langs de fiets en met 1 jaar heb ik z`n heupen laten controleren en die waren goed, geizen de hoekingen bij onze rassen krijg je maar zeer zelden perfecte uitslag. Weet niet hoe het nu heet daar het allemaal veranderd is.
Met Jarga ben ik ook direct gewoon een uur gaan wandelen, en ook zij liep met een half jaar al langs de fiets, zelfs al voor de trainingskar, en ook zij heeft een goede HD uitslag voor haar heupen.
En ook Tomaj heeft vanaf het begin gewoon mee gelopen, heel soms nam ik die even op de arm, maar binnen 5 min. was dat alweer over, en na een paar keer dat gedaan te hebben ben ik er mee gestopt en ook zij heeft goede heupen.
Ik ben me er wel van bewust dat dit niet mer ieder ras kan, maar ik denk dat je ook zelf naar je hond moet kijken tijdens een wandeling, zie je dat hij/zij moe wordt til hem dan op en neem het een tijdje op de arm of in de nek, draagt iest makkelijker en heb je later voordeel bij.
Al mijn pups maar ook alle andere laika pups gaan altijd direct mee naar het bos en lopen maar, doe je dit niet dan krijg je een zeer destructieve hond omdat hij zowel lichaamelijk en geestelijk niet moe is en dan is de lol er bij zowel hond als baas zo vanaf....
Maar nogmaals of ik dit zo met een ander ras zou doen, ik denk het niet.
Zelf heb ik WSL`s en jawel toen onze Tzigan als pup binnen kwam heb ik mij ook in eerste instantie gehouden aan de 10 min. wandelen per keer, en prompt na 3 dagen brak meneer de tent af, hij racetje over de banken en stoelen heen en was niet meer te houden. Op advies van de fokster waarmee ik hem ben gaan halen en die al op dat moment geruime ervaring had met de laika ben ik een uur gaan wandelen met hem en de wandelingen erna een half uur tot 3 kwartier.
Tzigan Stond met 6 mnden langs de fiets en met 1 jaar heb ik z`n heupen laten controleren en die waren goed, geizen de hoekingen bij onze rassen krijg je maar zeer zelden perfecte uitslag. Weet niet hoe het nu heet daar het allemaal veranderd is.
Met Jarga ben ik ook direct gewoon een uur gaan wandelen, en ook zij liep met een half jaar al langs de fiets, zelfs al voor de trainingskar, en ook zij heeft een goede HD uitslag voor haar heupen.
En ook Tomaj heeft vanaf het begin gewoon mee gelopen, heel soms nam ik die even op de arm, maar binnen 5 min. was dat alweer over, en na een paar keer dat gedaan te hebben ben ik er mee gestopt en ook zij heeft goede heupen.
Ik ben me er wel van bewust dat dit niet mer ieder ras kan, maar ik denk dat je ook zelf naar je hond moet kijken tijdens een wandeling, zie je dat hij/zij moe wordt til hem dan op en neem het een tijdje op de arm of in de nek, draagt iest makkelijker en heb je later voordeel bij.
Al mijn pups maar ook alle andere laika pups gaan altijd direct mee naar het bos en lopen maar, doe je dit niet dan krijg je een zeer destructieve hond omdat hij zowel lichaamelijk en geestelijk niet moe is en dan is de lol er bij zowel hond als baas zo vanaf....
Maar nogmaals of ik dit zo met een ander ras zou doen, ik denk het niet.
Karin en de Laiki dames
Laiki and rats are a way of Life
Laiki and rats are a way of Life
- Ca Cajuina
- Zeer actief
Maar als je het eerste jaar zo weinig loopt met de hond. Hoe komt hij dat aan zijn bespiering om, als hij een slecht beendergestel heeft, die te ondersteunen?
Brengt mij bij het volgende. Wat als je een reu hebt, je loopt er weinig mee volgens het boekje en je laat hem ook nog castreren voor het 1ste levensjaar. Dan verminder je alleen de kans op een "fitte" hond zonder medicijnen. Er zijn namelijk zat honden met een zwak beendergestel (laten de foto's zien) die nog gewoon behendigheid doen omdat zij een goed bespiering hebben waardoor de druk op de beenderen wordt opgevangen.
Brengt mij bij het volgende. Wat als je een reu hebt, je loopt er weinig mee volgens het boekje en je laat hem ook nog castreren voor het 1ste levensjaar. Dan verminder je alleen de kans op een "fitte" hond zonder medicijnen. Er zijn namelijk zat honden met een zwak beendergestel (laten de foto's zien) die nog gewoon behendigheid doen omdat zij een goed bespiering hebben waardoor de druk op de beenderen wordt opgevangen.
Groetjes Michelle en een kus van Conan en Akira en Hera

- LongFields
- Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Hoe oud is je hond nu?Cindy de Wolf schreef:Hoi,
Cindy
Vaak komen gewrichtsproblemen pas na een paar jaar aan het licht. Dan kun je het eerste jaar niet meer veranderen of ongedaan maken.
Ik zou mezelf het niet vergeven als ik na een paar jaar erachter zou komen dat alle beweging die mijn hond het eerste jaar gekregen had ervoor had gezorgd dat er HD of ED ontstaan was. Dat risico neem ik gewoon niet. Niet dat mijn honden niks doen het eerste jaar, maar wel duidelijk gematigd.