Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

wat nu te doen??

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

gucci
Zeer actief

wat nu te doen??

Ongelezen bericht door gucci »

hallo,

ik zit met een dillema, mijn oude maltezer, is al een jaar of twee niet goed, hij heeft een vergrote lever, zijn milt is fors opgezet, hij heeft een hersenbloeding gehad, zijn darmen werken niet goed, dus opeens kan hij niet meer poepen dan laxeer ik hem en dan gaat het weer een tijdje goed, de DA kan niet eens meer voelen, aan zijn ingewanden omdat het zo hard en opgezet is, het doet geen pijn als je aan hem zit, hij heeft zware artrose in zijn rechterachterpoot en linkervoorpoot, daar heeft hij veel last van, de gewone pijnstillers mag hij niet hebben, ivm met zijn lever, ik heb nu een nieuw soort pijnstiller, die is speciaal voor honden met lever en nierproblemen, maar ik vind dat die niet sterk genoeg zijn, heeft nog steeds pijn bij het lopen, als er maar een kitten of een andere hond in zijn buurt komt begint hij al tekeer te gaan en als ze hem aanraken gaat hij hard gillen, nu mijn dillema, hij is nog steeds blij als hij zijn eten krijgt en als er visite komt, dan zie je hem opleven en dan glimmen zijn ogen weer, maar voor de rest ligt hij alleen maar in zijn mandje en voelt zich niet echt happy, ik vind dit zo zielig voor hem, en soms denk ik dan , is dit nu een hondwaardig leven, maar als hij weer een opleving hebt, dan denk ik tja, hij wil nog wel, hij loopt alleen 's avonds nog een stukje mee, en dan loopt hij daarna ook weer mank, meer lopen kan gewoon dus niet, ik heb een grote tuin en daar loopt hij overdag nog wel in, als hij blij is, dan begroet hij bv. mijn moeder heel enthousiast, maar daarna ligt hij weer met pijn in zijn mand, wat vinden jullie hiervan, vinden jullie dit een hondwaardig leven, of niet, het is zo moeilijk, ik denk zelf dat hij nog wil, in zijn hoofd nog wel maar zijn lichaam laat hem in de steek, maar op zijn slechte dagen kijkt hij me zo droef aan, dat doet gewoon pijn in mijn hart.
Rataplan
Zeer actief
Mijn ras(sen): asielhonden!

Ongelezen bericht door Rataplan »

Ik geloof dat je als eigenaar zelf deze beslissing moet nemen hoe moeilijk dat ook is. Een dierenarts kan aangeven hoe de kwaal verder gaat verlopen en wat er aan te doen is en heeft een adviserende rol maar ik uiteindelijk is het de beslissing van de eigenaar. De grens is namelijk moeilijk te bepalen.
Je moet in je achterhoofd houden voor wie je het doet laat je hem leven omdat hij zelf een leuk leven heeft of laat je hem leven omdat je tegen de pijn van het afscheid en het verlies opziet.
Sterkte.
Obelix 6-5- 2004 - 13-6- 2009 Rataplan 7-4 1998- 18-3-2013 Forever may not be long enough for this love....
Sjiel
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sjiel »

Heb je al eens cortaphen geprobeerd? Dat is een combi van een cortico met een pijnstiller, niet echt geschikt om lang te geven maar voor een hondje zoals het jouwe, die alleen og door pijnstillers op de been wordt gehouden misschien een goede keus :19:

of je je hond moet euthanaseren is aan jou, over het algemeen weten mensen zelf heel goed wanneer het zover is.
weg gehaald zit een virus in
binno
Zeer actief
Mijn ras(sen): labrador
maltezer
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door binno »

Al eens aan Mariadistel gedacht, werkt leverreinigend en ondersteunend. :ok:
Afbeelding
Moos (labrador) Gian (maltezer)
Gast

Ongelezen bericht door Gast »

Is het niet gewoon tijd om je hond in te laten slapen?
gucci
Zeer actief

dat is nu mijn dilemma, hij heeft zijn goede en slechte dagen, de Da zei twee jaar geleden al, hij maakt het niet lang meer, en toch is hij er nog steeds, als hij zich goed voelt, dan heeft hij praatjes en is op zijn manier aan het spelen, okee niet lang maar even een klein sprintje kan er dan wel af, of hij ligt lekker op het gras te rollen, en dan zie je die blik in zijn ogen, hij geniet op zo'n moment, maar op zijn slechte dagen, dan ligt hij voornamelijk en heeft pijn, dat zie je dan ook duidelijk aan hem, ik vind het dan heel moeilijk om voor hem de knoop door te hakken, omdat hij geestelijk nog wel wil, hij geniet van die kleine dingetjes, als mijn moeder komt, dan slooft hij zich uit en ligt lekker op schoot, maar die pijn in zijn poten en buik, die nekken hem dan weer op de andere dagen, als het etenstijd is, dan staat hij ook nog uitbundig bij zijn bak te wachten, ik weet ook dat er grenzen zijn, maar wanneer is mij nog niet geheel duidelijk, ik zal eens vragen aan mijn DA over die cortico in combi met pijnstiller, ik heb vorig jaar al mijn dierbare witte herder in moeten laten slapen, zoiets ergs heb ik nog niet eerder meegemaakt, ik heb dagen met een schuldgevoel gelopen, en was compleet van de kaart, nog heb ik schuldgevoel daarover, maar ik weet ook wel dat het voor haar toen de oplossing was, maar toch blijft het gevoel, heb ik het niet te vroeg besloten, kon er niet iets anders verzonnen worden, enz, moeilijk hoor, ik weet dat er een keer een dag komt voor weer zo'n moeilijke beslissing maar die stel ik het liefst nog even uit. ga toch eens verder vragen voor andere pijnstilling voor hem, kijken of hij zich daar weer wat hondser van gaat voelen.
Gast

Ik vind dat je het niet tegenover een hond kunt verantwoorden dat hij hele dagen pijn heeft, zeker niet gedurende een lange periode. Hij is al 2 jaar slecht, schreef je in je 1e bericht. Hoe oud is hij?
gucci
Zeer actief

hoe oud hij is weten we niet precies, ik heb hem 11 jaar geleden over genomen van mensen die hem niet meer wilde hebben, zij zeidden dat hij ongeveer 1,5 was, hij is 6 jaar gelden aangevallen door een stafford, die heeft hem toen bijna dood gebeten, toen heeft hij een tijdje op het randje gezweefd, maar gelukkig overleefd, door die heftige aanval, heeft hij bloedingen in zijn ogen opgelopen, hij is niet blind maar ziet niet erg goed, die hersenbloeding kan een gevolg zijn van die aanval maar kan ook een andere oorzaak hebben, hij heeft kanjer in zijn lichaam, en twee jaar geleden was hij ook erg slecht, zo slecht dat ik hem toen wilde laten inslapen, maar ook daar herstelde hij weer van, hij heeft niet elke dag pijn het zijn van die golven, het komt en het gaat weer, dat is dan ook mijn hamvraag, is hij elke dag slecht en pijn dan weet ik ook dat dat geen waardig leven meer is, maar omdat hij zich ook wel de dag erna weer goed voelt, is dat zo tegenstrijdig, als hij zich goed voelt geniet hij daar ook zo van..ik ga van de week zowiezo naar de DA met de kittens voor inenting en dan zal ik het er met hem eens goed over hebben, als er nog medicatie is wat zijn leven wel aanzienlijk verkort, ivm zijn lever, maar dat hij geen pijn meer heeft is dat misschien ook een optie. liever een korter leven zonder pijn denk ik dan. maar het is moeilijk hoor, als iemand anders dit tegen mij vertelt zeg ik ook , joh laat inslapen dat is voor het beestje het beste maar als het je eigen hond is, is het toch weer wat moeilijker, zeker omdat hij ook zijn blije momenten heeft..lastig hoor beslissen over leven en dood..
gucci
Zeer actief

ik schrijf kanjer maar moet natuurlijk kanker zijn..verkeerd getypt..
pooh
Zeer actief
Mijn ras(sen): zwiterse witte herder

Ongelezen bericht door pooh »

Ik denk dat er niemand is die via een forum kan zeggen wat je het beste kunt doen.
Voor mij zegt het al genoeg dat je met deze vraag rondloopt, rationeel gezien weet je dat je hondje zo goed als op is, emotioneel ben je er nog helemaal niet aan toe.
Ik herken je dilemma en ongetwijfeld zijn er vele mede forummers die deze voor jou moeilijke tijd herkennen.

Ik zou nog even genieten van je hondje nu het nog kan, en langzaam proberen te wennen aan de gedachte dat hij er op een gegeven moment niet meer zal zijn.

Ik wens je veel sterkte en wijsheid de komende tijd.
Gast

Het blijft moeilijk. Vaak ziet een ander heel goed wat je moet maar zelf kun en wil je nog niet de beslissing nemen. Ik zou aan je DA een eerlijk advies vragen. Wanneer je een goede DA hebt en hem vertrouwt zou ik daar op afgaan. Je zal zelf uiteindelijk ja of nee moeten zeggen, maar als een arts het sterk aanraadt lijkt het mij iets minder moeilijk. Veel sterkte ermee.
gucci
Zeer actief

bedankt voor jullie reacties, jullie slaan de spijker precies op zijn kop, ik weet diep in mijn hart dat we eens een moeilijke keuze moeten gaan maken, maar ben er nog niet aan toe, ben nog steeds de dood van mijn herder aan het verwerken, klinkt misschien erg soft, maar heb daar nog steeds een enorm schuldgevoel van, vorig jaar zomer, heeft mijn maltezer het ook moeilijk gehad met de warmte, toen heb ik het er met mijn moeder al over gehad, nu wil ik de zomer afwachten als het weer zo warm wordt en hij is weer zo ziek dan zal ik toch echt in het belang van mijn hondje een keus maken, ik ga van de week met de DA in gesprek en wil weten wat hij hier van vindt, ik mag in ieder geval de dosis van zijn pijnstillers wat verhogen, het valt me ook op dat als het koud en regenachtig is, hij meer last heeft van pijn, bij droog en zonnetje, temp zo rond 20 graden voelt hij zich ook beter, maar dat is ook bij mensen zo bv met reuma vocht is dan ook een veroorzaker van meer pijn. in ieder geval bedankt, en het blijft allemaal erg moeilijk, je hebt toch een stuk van je leven gedeeld met hem. maar ik ben ook weer zo dat alles in zijn belang is, als ik die glim in zijn ogen niet meer zie, dan weet ik dat ik die keus moet maken voor hem.
Minhie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Akita
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Minhie »

Ik denk dat je goed moet nadenken wat nou het beste is voor hem. en dit klinkt misschien heel hard, en zo bedoel ik het niet, maar het zou heel egoistisch zijn, als een hond alleen maar pijn heeft en je hem toch dwingt om te laten leven. En bij jou heeft hij ook fijna momenten, maar ik hoop dat je snapt wat ik bedoel..Ik wens je verder veelsterkte!! :wink:
Afbeelding
starfleet
Erelid

Re: wat nu te doen??

Ongelezen bericht door starfleet »

gucci schreef: ik denk zelf dat hij nog wil, in zijn hoofd nog wel maar zijn lichaam laat hem in de steek, maar op zijn slechte dagen kijkt hij me zo droef aan, dat doet gewoon pijn in mijn hart.
Dat zijn altijd moeilijke keuzes en ook heel persoonlijk. Als er veel slechte dagen komen en steeds minder goede moet je je wel gaan afvragen hoever je nog wil gaan. Het is heel naar als je later een schuldgevoel hebt omdat je het idee hebt dat hij in zijn laatste maanden teveel geleden heeft.

Sterkte en wijsheid gewenst.

Anne
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”