Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hoera???

Moderator: moderatorteam

pooh
Zeer actief
Mijn ras(sen): zwiterse witte herder

Hoera???

Ongelezen bericht door pooh »

Ameno en ik hebben de eerste 10 behendigheids lessen achter de rug. Tot vandaag ging alles aan de lange lijn en ik moet zeggen, we deden het best goed.

Maar vandaag op de 10e les ging de hond dus voor het eerst los...oh oh oh wat hebben wij staan stuntelen ik liep naar de verkeerde hindernissen, Ameno liep langs de hindernissen om vervolgens aan de goede kant ervoor te gaan zitten en mij schaapachtig aan te kijken...onze rondetijd was dik 9 minuten :eek:

Maar we hebben wel lol gehad :mrgreen: Volgende week: nieuwe ronde, nieuwe kansen.

Is er een gemiddelde leertijd eigenlijk voor honden voordat ze dit een beetje onder de knie hebben? Iedere hond is natuurlijk anders, maar de honden die echt goed zijn die bij ons trainen doen toch al jaren aan behendigheid...
meta.meulenbelt
Vaste gebruiker
Contacteer:

Ongelezen bericht door meta.meulenbelt »

Hallo Pooh,

Eigenlijk schrik ik ervan dat je pas na 9 lessen los geoefend hebt met je hond. Tijdens de opstapcursus behendigheid op onze hondenschool gaan de honden vanaf ik dacht les 4 los, d.w.z. dat er nog wel een zgn. handvaatje aan de halsband zit (los stukje lijn). Tijdens de eerste 3 lessen worden de hindernissen aangeleerd, aangelijnd.
Er worden vanaf dat de honden los zijn kleine parcoursjes geoefend van max. 3 hindernissen achter elkaar. Voor de moeilijke hindernissen (wip, paaltjes) zit dan dat handvaatje er nog aan. Tijdens les 10 lopen alle deelnemers een parcours waarin alle toestellen zitten, en dat doen ze voor het grootste deel los. De sprongen staan dan nog laag (40 cm voor grote honden, 20 cm voor kleintjes), de schutting staat ook nog op de laagste stand (voor kleine hondjes) en er zijn 6 ipv 12 paaltjes. Na deze cursus trainen mensen verder in de beginnersgroep, en na ca. 3 maanden gaan ze door naar de recreantengroep. Vanaf dat moment zouden ze mee kunnen doen met een wedstrijd in de debutantenklasse. Gemiddeld zit er tussen 6 maanden en 1 jaar tussen het starten met de opstapcursus en het deelnemen aan de eerste wedstrijd. Dit hangt natuurlijk ook af van de leersnelheid van de hond en baas, en de ervaring van de baas (als je met een tweede hond gaat trainen gaat de vooruitgang meestal beduidend sneller).

Groetjes,
Meta
pooh
Zeer actief

Ik snap dat het nogal onlogisch klinkt om na 9 lessen pas de hond los te laten. Een van de regels bij ons op de hondenschool is dat je honden pas los mogen als ze minstens 12 maanden oud zijn,ze willen daarmee voorkomen dat honden van wat grotere rassen als losgeslagen wild over de hindernissen gaan springen.

Onze groep bestaat dus uit jonge honden die nu allemaal pas net 1 jaar zijn. Er is ook een groep beginners die trainen volgens het schema wat jij beschrijft, maar die honden zijn dus allemaal lichamelijk uitgegroeid en geestelijk zijn ze ook wat verder

Vanaf nu trainen wij dus alleen nog maar los, tenzij blijkt dat hond en baas daar nog helemaal niet klaar voor zijn :wink:
meta.meulenbelt
Vaste gebruiker
Contacteer:

Ongelezen bericht door meta.meulenbelt »

pooh schreef:Ik snap dat het nogal onlogisch klinkt om na 9 lessen pas de hond los te laten. Een van de regels bij ons op de hondenschool is dat je honden pas los mogen als ze minstens 12 maanden oud zijn,ze willen daarmee voorkomen dat honden van wat grotere rassen als losgeslagen wild over de hindernissen gaan springen.

Onze groep bestaat dus uit jonge honden die nu allemaal pas net 1 jaar zijn. Er is ook een groep beginners die trainen volgens het schema wat jij beschrijft, maar die honden zijn dus allemaal lichamelijk uitgegroeid en geestelijk zijn ze ook wat verder
Ah, nu begrijp ik het beter. Bij ons mag je starten met de opstapcursus behendigheid als de Voortgezette Gehoorzaamheid goed is afgerond. Dat is de tweede cursus die mensen met hun hond kunnen doen. De leeftijd van de honden die starten met de opstapcursus is dan rond één jaar. Ze hebben dan doordat ze die VG cursus hebben afgerond ook bewezen redelijk gehoorzaam te zijn (een onderdeel is bijv. los volgen).

Overigens denk ik dat het beter is om te wachten tot de honden redelijk gehoorzaam zijn en rond 12 maanden oud zijn voordat je met de cursus begint, want voor mijn gevoel is het steeds aan de lijn oefenen niet zo goed. De honden zijn dan daarop geconditioneerd, en zodra ze los komen is dat weer een heel nieuwe situatie, die apart getraind moet worden. Als je met kleine parcoursjes los begint (2 à 3 hindernissen) en ook al heel gauw met de hond rechts gaat werken, dan worden die situaties meteen geïntegreerd en is dat niet vreemd voor de hond. Je doet dat natuurlijk niet meteen op topsnelheid, maar bouwt eerst aan de controle. Snelheid komt dan later wel.

Groetjes en veel succes verder!
Meta
pooh
Zeer actief

Dat je hond enigzins luistert is inderdaad een vereiste bij ons ook
Ik heb met Ameno de GG1 al afgerond, alleen officieel examen gaat nog niet, daar is ze te jong voor. Maar op zich luisterd ze wel redelijk, zeker voor haar leeftijd.

Bij ons was het trainen aan de riem dus vooral gebaseerd op de groei :wink: Maar je hebt wel gelijk hoor dat het oefenen op behendigheid nu zonder riem weer een apart trajectje gaat worden.
Maar ach dat houdt ons bezig he :mrgreen:
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

Bij onze club mag je pas beginnen met behendigheid als je hond minimaal 1 jaar oud is, en met goed gevolg de A-cursus heeft afgerond.

Ik heb voorheen op een andere club getraind, waar ook gold dat je hond minimaal een jaar oud moest zijn, en waar je een toelatingsexamen voor moest doen. Bij deze club heb ik met 3 honden getraind op behendigheid, maar nog nooit aan een lange lijn!
Het lijkt me ook helemaal niet handig met een lange lijn. Wij hadden als het nodig was een heel kort riempje aan de halsband (alleen een handvat eigenlijk, om je hond even gauw vast te kunnen grijpen indien nodig) en verder niet.

Na de zomervakantie ga ik met Nozem ook behendigheid trainen. Ik heb daar enorm veel zin in, kan bijna niet wachten!
Met Sjefke ga ik de draad weer oppakken. Ik hoop snel in te kunnen stromen in een groep die al wat verder is. Sjefke heeft alle toestellen al aangeleerd op de andere vereniging een paar jaar terug, en moet alleen de paaltjes nog wat beter gaan beheersen om een parcours te kunnen lopen.
pooh
Zeer actief

Handig is het ook niet hoor aan een lange lijn. Eigenlijk hebben de honden vooral geleerd om de toestellen te beheersen.

Ameno is een hond die met vlagen besluit dat dingen eng zijn, zomaar ineens. Ik vond het gestuntel aan een lijn dus wel prettig, Ameno voelt ze zich dan toch gesteunt en is nu dus ook voor geen enkel toestel bangig of heel voorzichtig.
Voor ons was het voor het aanleerproces dus om meerdere redenen prettig.

Eigenlijk begint het voor ons nu pas dus. Ze is alleen zo verdomde snel dat ik hoop dat we samen een gezellig ritme kunnen vinden waarbij ik niet nog bij de start sta en zij al alle toetstellen genomen heeft. Dan moet ik haar leren bordjes te lezen met nummers erop, dat is vast veel moeilijker :mrgreen:
Plaats reactie

Terug naar “G&G en Obedience”