Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Vooroordelen over honden

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Rocky1
Zeer actief
Contacteer:

Vooroordelen over honden

Ongelezen bericht door Rocky1 »

:denken: Lees ik in een roddelblad het volgende :denken: Er bestaan drie grote vooroordelen over honden die zo weerlegt kunnen worden:
Alle honden haten postbodes.honden blaffen vaak tegen postbodes omdat ze op hun terrein komen.Dat ze dan wel eens bijten heeft te maken met de angst van de postbode.Door de angst wordt extra adrealine geproduceerd;honden kunnen dit ruiken en worden er aggressief van.
Rashonden zijn minder gezond dan bastaardhondjes.Ook niet waar.Alleen heeft men sommige rassen zozeer doorgefokt dat er gezondheidsproblemen ontstaan,bijvoorbeeld aan heupen of rug.
Kleine hondjes zijn minder lief.Dat vooroordeel heeft te maken met het feit dat kleine hondjes vaak meer worden verwend en slechter worden opgevoed.
Wat is dat nou voor een onzin,elke hond heeft zijn eigen karakter en zijn baasje voedt hem op.Met dat doorfokken ben ik het wel mee eens.Kan wel eens misgaan.En kleine hondjes zijn stik lief :pffff: Wat vinden jullie daarvan :19:
Afbeelding
Nouba
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Nouba »

Je hebt hartstikke lieve kleine hondjes waar je er wel 10 van kunt hebben, maar je hebt ook strontvervelende agressieve mormels die alles mogen. Als een van mijn grote honden dan laat merken van: ik ben hier niet van gediend, krijg je ook nog een woedend baasje op je nek..... Het verschilt erg en het ligt voor een heel groot deel aan de baas.

Over kruisingen: wij hebben drie rashonden, gelukkig nog een heel gezond ras. (Groenendaelers). Als je een kruising van twee gezonde rashonden hebt zal het best een gezonde hond worden. Als je een vuilnisbakje uit de handel hebt weet je dat je een (dure) kat in de zak koopt.

Kortom: het zijn ten dele vooroordelen en ook nog eens generalisaties.
En mijn drie honden zijn aardig voor postbodes. De postbode staat ze altijd te aaien.
Groetjes,
Elly en de hondjes. :wink:
sample
Zeer actief

Ongelezen bericht door sample »

Wat ik me afvraag is: Zijn dat vooroordelen of generalisaties? Ik vind namelijk in die drie dingen best een kern van waarheid zitten. Maar het gaat natuurlijk niet op voor elke hond. Of elke baas.
Rocky1
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rocky1 »

sample schreef:Wat ik me afvraag is: Zijn dat vooroordelen of generalisaties? Ik vind namelijk in die drie dingen best een kern van waarheid zitten. Maar het gaat natuurlijk niet op voor elke hond. Of elke baas.
:ok: Dat vind ik ook :wink:
Afbeelding
Jopensam
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Jopensam »

Tja er zijn zoveel vooroordelen......meestal door mensen de wereld in gebracht die totaal geen verstand hebben van honden.
Wat ik vaak hoor is dat labradors zulke luie slome honden zijn....nou :denken: dan bekijk die 2 van mij maar eens! Labradors zijn van origine jachthonden....dus juist actieve outdoorhonden....Wij lopen ontzettend veel met die van ons, en ze zijn zuperactief en hebben een mega conditie....dus lui; ECHT NIET!
Groetjes Melanie,Jessy, Nicci en Jordan
Nouba
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Nouba »

Jopensam schreef:Tja er zijn zoveel vooroordelen......meestal door mensen de wereld in gebracht die totaal geen verstand hebben van honden.
Wat ik vaak hoor is dat labradors zulke luie slome honden zijn....nou :denken: dan bekijk die 2 van mij maar eens! Labradors zijn van origine jachthonden....dus juist actieve outdoorhonden....Wij lopen ontzettend veel met die van ons, en ze zijn zuperactief en hebben een mega conditie....dus lui; ECHT NIET!
Daar ben ik het helemaal mee eens!! Maar in elke bewering zit wel een kern van waarheid, dat klopt. Misschien verspreiden negatieve berichten zich sneller dan positieve???

Een Labrador past zich volgens mij heel goed aan. Dat gaat vaak ten koste van zichzelf... De meeste mensen hebben het idee: o, een Lab is een makkelijke hond. We hoeven er niets mee te doen en we hoeven hem nauwelijks op te voeden. En dan krijg je van die dikke, zielig meesjokkende honden.... Triest, en jammer van zo'n ras.

Dit stukje zal ook wel een generalisatie zijn, :mrgreen: maar ik zie helaas veel te veel van die honden lopen....
Groetjes,
Minhie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Akita
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Minhie »

Humm... ik ben het er ook nietmee eens maar ik denk ook dat het een beetje ... algemeen is generaliseren..natuurlijk zijn er overal wel uitzonderingen op..Over die kleine honden.. nu zal ik we de wind van voren krijgen maar ik heb tot nu toe lievere grote honden gezien dan kleine honden..maar ik weet ook dat er hele lieve kleine honden zijn... ken der ook genoeg van... Maar soms ben ik blij dat een J.R niet groter is dan dattie is... hahaha en tot zover is minyo heel nieuwschierig hoor naar de postbode hahah :mrgreen:
Afbeelding
rianneke
Zeer actief

Ongelezen bericht door rianneke »

minhie schreef:Humm... ik ben het er ook nietmee eens maar ik denk ook dat het een beetje ... algemeen is generaliseren..natuurlijk zijn er overal wel uitzonderingen op..Over die kleine honden.. nu zal ik we de wind van voren krijgen maar ik heb tot nu toe lievere grote honden gezien dan kleine honden..maar ik weet ook dat er hele lieve kleine honden zijn... ken der ook genoeg van... Maar soms ben ik blij dat een J.R niet groter is dan dattie is... hahaha en tot zover is minyo heel nieuwschierig hoor naar de postbode hahah :mrgreen:

inderdaad de wind van voren!! IK denk dat dat komt omdat je onze lieve kleine layka nog nooit hebt gezien hahaah. Ik denk dat het aan je persoonlijke voorkeur ligt, maar ik vind kleine en grote honden even lief. Vaak worden kleine honden slechter opgevoed, of super verwend en krijg je van die krengetjes. Ook is het zo dat ze vaak iets feller zijn, omdat ze zich toch moeten verdedigen tegen die grote honden. Ik denk dat het heel vaak aan het baasje ligt, hoe de hond zich ontwikkelt. Maar natuurlijk zijn er uitzonderingen.

groetjes

rianne en layka
Afbeelding

Groetjes,
Rianne en Layka
Mama Sanneke
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mama Sanneke »

minhie schreef:Humm... ik ben het er ook nietmee eens maar ik denk ook dat het een beetje ... algemeen is generaliseren..natuurlijk zijn er overal wel uitzonderingen op..Over die kleine honden.. nu zal ik we de wind van voren krijgen maar ik heb tot nu toe lievere grote honden gezien dan kleine honden..maar ik weet ook dat er hele lieve kleine honden zijn... ken der ook genoeg van... Maar soms ben ik blij dat een J.R niet groter is dan dattie is... hahaha en tot zover is minyo heel nieuwschierig hoor naar de postbode hahah :mrgreen:
Ik denk dat je ze in alle maten en temperamenten hebt.
Je hebt ook JR die lieve vriendjes zijn.
Luka is ook een hele lieve hond :pffff:
Sanneke, Bazinneke van Luka Poedelmans
Afbeelding
Ik ben gewoon mezelf
jip007
Erelid
Mijn ras(sen): naakthonden .
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door jip007 »

Nou ik moet wel zeggen dat onze naqui echt wel feller is dan de doggen , terwijl hij een strengere opvoeding krijgt :roll:
Afbeelding
Knuffies van Flirtje, Sophietje, Pommelien en Splinter.
dropje
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door dropje »

bij kleine hondjes word er direct gedacht aan de jr terwijl er genoeg kleine rassen zijn die poepie lief zijn ook zonder fatsoenlijke opvoeding.
ik vind het dus ook een beetje kort door de bocht door te zeggen dat kleine hondjes van die ettertjes zijn.
dat grote honden niet verwend worden geloof ik niet.
zie geregeld grote honden met een maatje meer.
iones
Zeer actief

Re: Vooroordelen over honden

Ongelezen bericht door iones »

Rocky1 schreef::denken: Lees ik in een roddelblad het volgende :denken: Er bestaan drie grote vooroordelen over honden die zo weerlegt kunnen worden:
Alle honden haten postbodes.honden blaffen vaak tegen postbodes omdat ze op hun terrein komen.Dat ze dan wel eens bijten heeft te maken met de angst van de postbode.Door de angst wordt extra adrealine geproduceerd;honden kunnen dit ruiken en worden er aggressief van.
Mijn honden haten geen postbodes. Alleen onze eerste hond, een poedel die Beatle heette. Die had er wel een hekel aan. MAar dat was zowiezo al een bijtgrage hond die door niemand buiten het gezin geaaid kon worden.
Rocky1 schreef::
Rashonden zijn minder gezond dan bastaardhondjes.Ook niet waar.Alleen heeft men sommige rassen zozeer doorgefokt dat er gezondheidsproblemen ontstaan,bijvoorbeeld aan heupen of rug.
Aangezien er meer broodfokkers zijn die zogenaamde rashonden fokken dan fokkers die echt liefhebber zijn van een ras en naar eer en geweten handelen, is het zo gekomen dat de meeste bastaardjes wel degelijk sterker zijn dan de meeste rashonden. Daarnaast zijn sommige rassen ronduit zwak omdat ze niet degelijk gebouwd zijn. Vooral de grote zwaar gebouwde honden, die worden al niet oud. En honden met aparte bouw zoals de bassethounds of bulldogjes die vaak niet eens normaal op de wereld kunnen komen en met warm weer niet fatsoenlijk kunnen ademen en lange wandelingen kunnen maken.
Rocky1 schreef::
Kleine hondjes zijn minder lief.Dat vooroordeel heeft te maken met het feit dat kleine hondjes vaak meer worden verwend en slechter worden opgevoed.
Wat is dat nou voor een onzin,elke hond heeft zijn eigen karakter en zijn baasje voedt hem op.Met dat doorfokken ben ik het wel mee eens.Kan wel eens misgaan.En kleine hondjes zijn stik lief :pffff: Wat vinden jullie daarvan :19:
Het is wel zo dat kleine hondjes vaker slechter opgevoed worden. Verder heeft ieder ras een eigen karakter en is het ene ras feller dan het andere. En die heb je onder grote rassen zowel als kleine rassen.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
Dingo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder

Ongelezen bericht door Dingo »

Waar zal ik beginnen met me hedder :mrgreen:
AfbeeldingAfbeelding
Who finds a faithful friend, finds a treasure.
linlin

Ongelezen bericht door linlin »

Dingo schreef:Waar zal ik beginnen met me hedder :mrgreen:
alle hedders hebben platvloerse, ongemanierde bazen die hun hond als pikverlenging hebben. hatseflats! :wink:

over die vooroordelen:
de mormels hebben toevallig een ontzettende hekel aan de postbode.
de mormels zijn niet raszuiver. en toevallig (afkloppen) erg gezond.
de mormels zijn klein. en toevallig ook vrij fel.

toevallig! :mrgreen:
speurneus
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door speurneus »

Nouba schreef:Je hebt hartstikke lieve kleine hondjes waar je er wel 10 van kunt hebben, maar je hebt ook strontvervelende agressieve mormels die alles mogen. Als een van mijn grote honden dan laat merken van: ik ben hier niet van gediend, krijg je ook nog een woedend baasje op je nek..... Het verschilt erg en het ligt voor een heel groot deel aan de baas.

Over kruisingen: wij hebben drie rashonden, gelukkig nog een heel gezond ras. (Groenendaelers). Als je een kruising van twee gezonde rashonden hebt zal het best een gezonde hond worden. Als je een vuilnisbakje uit de handel hebt weet je dat je een (dure) kat in de zak koopt.

Kortom: het zijn ten dele vooroordelen en ook nog eens generalisaties.
En mijn drie honden zijn aardig voor postbodes. De postbode staat ze altijd te aaien.
Groetjes,
Harstikke mee eens
groetjes Ina en de doggies
mugo
Vaste gebruiker
Contacteer:

Ongelezen bericht door mugo »

Helaas over labradors bestaan ook heel veel voordelen, wat heel veel asielhonden oplevert. In tegenstelling tot wat men beweert komen ze niet opgevoed uit het nest. :roll:

En zijn ze ook nog es ongelooflijk eigenwijs :pffff: en doen de helft van de tijd wat ze zelf willen. :denken:

Zulke dingen zijn jammer, en komt het ras niet ten goede.
Afbeelding
Mama Sanneke
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mama Sanneke »

Het is zoals met pubers,
je hebt er die luisteren en helaas ook die het niet doen :smile:
Sanneke, Bazinneke van Luka Poedelmans
Afbeelding
Ik ben gewoon mezelf
mugo
Vaste gebruiker
Contacteer: