Ik denk dat honden zich zeer gemakkelijk aanpassen zolang de roedel bekend is. Dat omgeving verandert is eén, maar dat de regels daar vervolgens aan aangepast worden hebben ze volgens mij enorm snel door. Braaf opgevoedde honden gaan ineens schooien op verjaardagsfeestjes, terwijl ze dat normaal nooit doen om maar eens wat te noemen. Ik denk dat de veranderingen in gedrag ook veel eeder te linken zijn aan het handhaven van de regels ja of nee en de mate waarin je consequent kan zijn en dat dan weer gerelateerd aan de omgeving. Nelson weet heel goed wanneer ik te piepelen ben en wanneer niet. Hij maakt daar soms dan ook dankbaar gebruik van. Dat ligt aan mij en mijn reactie hangt weer af van de omgeving (en mijn humeur.Ik ben er al een tijd van overtuigd dat de context waarin iets gebeurt voor een hond zwaarder meetelt dan voor mensen en hieruit blijkt dat een simpele verandering van omgeving al een boel kan veranderen. Hebben jullie dat ook weleens gemerkt? En maak je daar dan ook gebruik van?

Ik neig er dus naar te vinden dat de omgeving geen hol uitmaakt, maar wel de mate waarin wij als bazen ons aanpassen aan de omgeving.