Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Weglopen

Moderator: moderatorteam

Benji&Brenda
Zeer actief
Mijn ras(sen): Teckel
Aantal honden: 1
Contacteer:

Weglopen

Ongelezen bericht door Benji&Brenda »

Britt is nu 9 maanden en tot de leeftijd van 6 maanden kon ik haar makkelijk los laten in het bos en bleef ze prima bij ons. Vanaf 6 maanden ging ze af en toe van ons weg, maar ze kwam al wel redelijk snel terug, meer een klein blokkie door de bosjes.
Nou was ik zondag met collega's in het bos en daar waren ook nog 2 honden bij.
Met die ene hond had ik al eerder een keer gewandeld en toen bleef Britt echt bij dat hondje in de buurt, die vond ze super. Ik ging er dus vanuit dat dat nu ook wel het geval zou zijn en liet haar dus los. Ze keek echter niet eens naar dat hondje en rende vooruit. Ze kwam nog een keer een stukkie terug om te kijken en toen rende ze weer weg. Ik maakte me nog niet echt zorgen, de hele tijd roepen heeft weinig zin, ze moet toch op mij letten? En tot nu toe was ze ook niet lang weggebleven ofzo dus ik ging ervan uit dat ze zo weer terug zou zijn.
Maar niet dus en toen we op een splitsing kwamen toch maar gaan roepen en fluiten, maar nee hoor, niks.
Daar sta je dan, geen idee waar ze zit en je kan helemaal niks. We besloten te splitsen... een paar bleven op de plek, een paar gingen terug naar de parkeerplaats en ik ging samen met iemand op de vlakte kijken. Het is namelijk een bos met zandvlaktes (soesterduinen) en ik had een vermoeden dat ze daar misschien wel was. Eerst niks te zien, maar ja hoor, daar rende een stipje vrolijk in haar uppie over het zand. Ze had blijkbaar wel lol zo in haar eentje :roll:
Toen ik haar toen riep kwam ze wel, maargoed, ik had nu goed gegokt dat ze daar zat maar dat weet je niet altijd en we gaan ook niet altijd naar dat bos daar.

Ze is 9 maanden dus ergens hoop ik dat het gewoon met puberteit te maken heeft?
Mijn vorige teckel kon absoluut niet los, die ging echt pleite en dat had hij ook al vanaf klein pupje, maar bij Britt heb ik nog wel hoop :mrgreen:

Nou hoop ik eigenlijk dat jullie me tips kunnen geven :wink:
Ik doe cursus met Britt en daar doet ze alles prima en zelfs als ze los is gaat ze geen rondje veld doen maar komt altijd direct naar me toe, ondanks dat het veld vol ligt met konijnenkeutels!
Verstoppen heeft geen zin, want ze maakt zich niet druk en vermaakt zich wel en bedenkt helemaal niet van goh waar is mijn baasje nou?
Op cursus zegt de instructeur, ja wat voor ras is het en waar is ze op gefokt en waar zit het bos vol mee?
Eerder zei hij al dat ik haar vast moest laten en pas los kon laten als ze de hier oefening heel goed kent dat ze het zelfs in die moeilijkste omgeving doet. Maarja, het hierkomen op zich lukt wel, als ze eenmaal in mijn bereik is...
Nu zei hij dat ik haar aangelijnd moet houden tot de vlakte en haar dan moet laten rennen daar en na een tijdje me verstoppen en roepen om te trainen.

Ze hoeft van mij echt niet te volgen in het bos maar ik wil wel graag dat ze in het zicht blijft of in ieder geval in de buurt is en zich regelmatig laat zien en dan ook dichtbij is dat ik haar kan roepen en dat ze dan komt, maar hoe kan ik dit trainen???
Hopelijk hebben jullie tips voor me.
Groetjes Brenda en een pootje van Britt en Bram - www.stativo.nl
Afbeelding
Roelfien
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Roelfien »

Inderdaad, tis een puber. :mrgreen:
Maar wel ook nog met een karaktertje en een neus, dus ik denk dat de instructeur gedeeltelijk wel gelijk heeft. Zeker nu ze je uitprobeert of je zelfs totaal even vergeten is. Flink oefenen aan de 10 meter lijn, jezelf de allerleukste op deze aardbol maken met koekjes en lievelingsspeeltjes en dan gewoon weer opbouwen, eerst aan de lange lijn, dan op prikkelarme omgevingen los en dan zo de moeilijkheidsgraad opbouwen.
En proberen te voorkomen dat ze toch de fout in gaat, want dan ga je toch weer een stapje terug. En als ze toch even wegloopt en uiteindelijk bij je terug komt, alsnog super belonen. :mrgreen:
Helemaal compleet strak aan de lijn totdat ze super luistert in een moeilijke omgeving lijkt me iets teveel van het goede, gewoon er ergens tussenin gaan zitten, zeg maar. :ok:
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
Benji&Brenda
Zeer actief
Contacteer:

Ja als ze komt beloon ik haar altijd wel goed.
Hier op het hondenuitlaatveld kan ik haar zo loslaten, dan blijft ze echt wel op me letten. Alleen dan weet ze juist weer niet zo goed wat hier is, tenzij ik een bal of een stok pak, maar een koekje, nee dat hoeft mevrouw dan niet :mrgreen:

Ik weet ook wel dat het een teckel is en geen herder maar er zijn ook zat teckels die wel los kunnen en ik wil dat zij dat ook kan, want het is zo'n leuk gezicht om ze lol te zien maken zo en bovendien moet ze haar energie toch ook kwijt he :wink:
En jachthonden moeten ook juist goed kunnen luisteren toch dus moet zij het ook wel kunnen :wink:

Maar alle tips zijn welkom in ieder geval :wink:

Alleen zorgen dat ik het leukste op deze aardbol wordt valt nog niet mee daar in het bos. Ze vond zelfs andere honden niet interessant, terwijl dat ene hondje wat ook mee was de vorige keer een grote vriendin van haar was :19:
Afbeelding
Roelfien
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Roelfien »

Ohhh, maar ik praat niet alleen vanuit mijn herdertje hoor.
Eerder vanuit mijn kleine foxterreur reldelletje. :smile:

Maar je geeft zelf al aan dat het commando "hier" door je hond nog niet goed begrepen wordt en dat je andere dingen nodig hebt om haar te laten komen. Ga daar op trainen, want ja, natuurlijk moeten ze lekker los kunnen en natuurlijk moet ze kunnen spelen. Maar ze moet niet onder een auto lopen. Nu is het gebeurd in een gebied, zandvlakte, waar je overzicht hebt. Maar een ongeluk zit in een klein hoekje vooral als je ergens bent, waar je niet precies weet wat er achter een bosje ligt. :wink:
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
Benji&Brenda
Zeer actief
Contacteer:

Ohhh, maar ik praat niet alleen vanuit mijn herdertje hoor.
Eerder vanuit mijn kleine foxterreur reldelletje.

Maar je geeft zelf al aan dat het commando "hier" door je hond nog niet goed begrepen wordt en dat je andere dingen nodig hebt om haar te laten komen
:mrgreen: ik bedoelde ook meer in het algemeen :wink:

Ik vraag me af of ze hier niet goed begrijpt. In huis weet ze het, op cursus ook, in het bos komt ze ook als ik roep en ze nog binnen het gehoorveld is, maar op het veld inderdaad niet, behalve dan weer als er andere honden bij zijn, dan doet ze het juist weer wel :19:
Nu is het gebeurd in een gebied, zandvlakte, waar je overzicht hebt. Maar een ongeluk zit in een klein hoekje vooral als je ergens bent, waar je niet precies weet wat er achter een bosje ligt.
Daarom mag ze ook alleen los op het omheinde losloopveld en in het bos... maar dat durven we op het moment dus ook niet zo goed (het bos) maar ze heeft het duidelijk wel nodig om haar energie kwijt te kunnen, dus tjah, best lastig...
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “G&G en Obedience”