Ik heb er maar één hoor. Ik heb een Cão de Fila de São Miguel, ook wel Azores Cattle Dog genoemd. Voorlopig erkend door de FCI.
Het is een pittig beestje. Ik ben dan ook blij dat ik de EG bijna af heb met hem want hij moet iets te werken hebben. Hij vindt het achternajagen van dieren het allerleukste, joggers en fietsers ook. Van al die dingen (ik heb hem 3 maanden, volwassen uit een Portugees asiel gehaald) kan ik hem alleen bij katten en soms paarden nog niet terughalen. Dat is natuurlijk een probleem, maar we werken er hard aan.
Het is een hond met veel karakter, maar op zich goed te trainen. Ze zijn alleen wel honden waar je bovenop moet zitten met positieve training, want als ik een dag verslap is hij ook vergeten dat ik leuker ben dan andere dingen. Het is absoluut af te raden hardhandig met deze dieren om te gaan, maar dat vind ik eigenlijk bij alle honden. Ok, daarin valt niet wanneer hij voor mijn voeten loopt dat ik niet door hem heen loop, want dat doe ik wel... Eigen schuld. Maar geen straffen oid, want dan vinden ze je niet meer leuk en ben je je goede contact kwijt bij het trainen wat zo belangrijk is.
Het is geen hond voor iedereen, maar dat vind ik met meer rassen die je vaak ziet in Nederland. Ik denk dat het algemene beeld van de persoon met stoere hond die niet weet wat hij in huis heeft bij iedereen wel bekend is, en die door hun gedrag het voor de echte liefhebbers verpesten.
Het is een kleinere hond, hij weegt nu zo'n 30 kilo, in vergelijking met de meeste molossers dan he? Hij is altijd brindle, meestal donkerder dan de mijne:
Dit is een rare foto maar je kan zijn tekening wel zien

Een witte borst en aftekening mag. De neus van Mika is ook brindle, dus behalve de witte aftekening is hij geheel brindle. Je ziet wel honden met een donkerdere brindle die dan een bijna zwarte snoet hebben.
Poeh wat kan ik nog meer vertellen. Oorspronkelijk zijn ze gefokt (en in de meeste gevallen werken zo nog als zodanig) voor het veedrijven (koeien) en het waken. Waken tegen stropers maar vroeger vooral piraten. De eilanden van de azoren liggen in de atlantische oceaan, veel piraten die richting Zuid-Amerika gingen, gingen daar nog even vee jatten. Het zijn dus geharde wakers, en kunnen goed tegen de vochtigheid van de nacht (ik kijk naar de mand en zie Mika ondersteboven liggen snurken

Wát een waakhond!)
Nou ja als je meer wil weten roep maar hoor!