Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Shita speuren/vooruitsturen 25-03-05

Hier kan gesproken worden over de africhting van honden, pakwerk of politiehonden.

Moderator: moderatorteam

Shita
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelaar
Aantal honden: 4
Contacteer:

Shita speuren/vooruitsturen 25-03-05

Ongelezen bericht door Shita »

Shita: speuren 25-03-2005

Vandaag weer gespeurd met Shita. Ik was in mijn eentje dus eerst naar de speurvelden gefietst, daar aangekomen grondpin in de grond gedaan, lijn eraan en Shita daaraan vast geklikt aan het tuig. Spoortje uitgelopen in een U-vorm, op de 2e strek een voorwerp en op de 3e strek het eindvoorwerp. Beide voorwerpen hadden een grondkleur en ik had ze een beetje verstopt. Op het hele spoor geen voer gebruikt, ook niet bij de aanzet.

Lange lijn aan Shita’s tuig geklikt, en bij het piketje aangezet. Ze ging snel, maar was goed geconcentreerd aan het zoeken. De eerste hoek overliep ze een halve meter, maar zelf kwam ze terug en pakte ze de hoek goed. 1e voorwerp pakte ze op en ging erbij liggen. Ze merkte zelf al dat ze fout zat met het oppakken en liet dus ook direkt weer los. Ze bleef netjes liggen toen ik het voorwerp oppakte en in de lucht liet zien. Aan de voet laten komen en opnieuw aangezet. 2e hoek pakte ze netjes zonder te draaien. Toen begon ze steeds sneller te speuren en ik werd zowat gelanceerd haha.. :mrgreen: 2e voorwerp ging ze uit zichzelf liggen zonder oppakken en zonder commando. Dit is pas de 4e keer dat we gingen verwijzen en dat gaat hartstikke goed.

Shita: vooruitsturen 25-03-2005

Daarna gingen we nog even vooruitsturen. Eerst een knuffeltje bovenaan gelegt waar ze helemaal gek op is. 15 meter terug gevolgt. Toen een paar meter volgen en vooruit gestuurd met de lange lijn eraan. Nou ze wist niet hoe snel ze vooruit moest gaan. Zelf liep ik het eerste stukje mee en toen ze er was stond ik ongeveer op 7 meter achter haar. Duidelijk het commando “afâ€
Dag lieve Schorpo, Jessie, Vito, Shita en Zorcan.....

Afbeelding
+ LINK du Clos d'Alsan
little-wolf
Zeer actief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door little-wolf »

:ok:

klinkt goed!!!

ga zo door saampie's!
Nanc
Zeer actief
Mijn ras(sen): Beauceron

Re: Shita speuren/vooruitsturen 25-03-05

Ongelezen bericht door Nanc »

Shita schreef:Shita: speuren 25-03-2005

Op het hele spoor geen voer gebruikt, ook niet bij de aanzet.

De eerste hoek overliep ze een halve meter, maar zelf kwam ze terug en pakte ze de hoek goed.
Wij leren juist om veel voer te gebruiken!
Als ze dan eens een hoek zouden overlopen en ze vinden het juiste spoor weer dan worden ze ook weer snel beloont.
little-wolf
Zeer actief

Re: Shita speuren/vooruitsturen 25-03-05

Nanc schreef:
Shita schreef:Shita: speuren 25-03-2005

Op het hele spoor geen voer gebruikt, ook niet bij de aanzet.

De eerste hoek overliep ze een halve meter, maar zelf kwam ze terug en pakte ze de hoek goed.
Wij leren juist om veel voer te gebruiken!
Als ze dan eens een hoek zouden overlopen en ze vinden het juiste spoor weer dan worden ze ook weer snel beloont.
dat bouw je later af.
Nanc
Zeer actief

Tuulijk bouw je dat later af. Bij onze vereniging wordt nooit gespeurd zonder voer. Op een strek bijv veel voer en dan weer wat minder, dan weer veel, dus een beetje onvoorspelbaar houden. Zo remmen ze zichzelf ook af. Ze schreef nl ook dat de hond steeds sneller ging speuren zodat ze zelf bijna gelanceerd werd.... Maar dat is dan ook begrijpelijk als je zonder worst speurt.
En ze is ook nog niet heel ver met speuren, want ik las dat ze pas is begonnen met de voorwerpen.
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Nanc schreef:Tuulijk bouw je dat later af. Bij onze vereniging wordt nooit gespeurd zonder voer. Op een strek bijv veel voer en dan weer wat minder, dan weer veel, dus een beetje onvoorspelbaar houden. Zo remmen ze zichzelf ook af. Ze schreef nl ook dat de hond steeds sneller ging speuren zodat ze zelf bijna gelanceerd werd.... Maar dat is dan ook begrijpelijk als je zonder worst speurt.
En ze is ook nog niet heel ver met speuren, want ik las dat ze pas is begonnen met de voorwerpen.
Bij ons is het heel wisselend.
Bij Marouck ben ik begonnen met voer, maar op het moment dat we dat af gingen bouwen en er dus stukken niets meer lag gaf ze er totaal de brui aan. :wink:
We zijn toen overgegaan op slepen met pens.
Ik gebruik dus totaal geen voer meer op het spoor, en de sleep gaan we nu langzaam afbouwen.
Er zijn echter ook leden die alleen met voer speuren of een combinatie maken met slepen en af en toe voer op het spoor.
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
little-wolf
Zeer actief

Nanc schreef:Tuulijk bouw je dat later af. Bij onze vereniging wordt nooit gespeurd zonder voer. Op een strek bijv veel voer en dan weer wat minder, dan weer veel, dus een beetje onvoorspelbaar houden. Zo remmen ze zichzelf ook af. Ze schreef nl ook dat de hond steeds sneller ging speuren zodat ze zelf bijna gelanceerd werd.... Maar dat is dan ook begrijpelijk als je zonder worst speurt.
ik gebruik voer en mn hond laat de helft liggen :19:

je kan al met hoeken e.d bezig zijn zonder voorwerpen bezig te zijn.
op je voorwerpen moet je thuis oefenen.

ja kan ook de lijn tussen de achterpoten doen heb ik begrepen om de snelheid in te dammen.
Nanc
Zeer actief

Zeker ben je met hoeken bezig voordat je met de voorwerpen begint!!!
De voorwerpen zijn het laatste wat je normaal gesproken in bouwt. Met hoeken beginnen we hier al bijna meteen: 1 of 2 keer een recht spoortje en daarna beginnen we dan meteen met een hoek. Tenminste als de hond het goed doet, wat hier het geval is.

Wat bedoel je met: voorwerpen moet je thuis oefenen?
Ik vraag dat omdat we hier op onze vereniging 1 keer in de week gezamelijk speuren op zondag en thuis speuren we dan ieder voor zichzelf nog 1 keer.
De voorwerpen oefenen doen we dus en op de vereniging en een keer thuis, dus niet alleen thuis.

En als jou hond de helft van het voer laat liggen, dan gaat ie misschien toch te vlug. Is dit niet het geval dan kun je denk ik wat minder voer gebruiken. Maar je gaat toch zeker nooit helemaal zonder voer speuren.... :denken:
Dat was de opmerking die ik naar aanleiding van het verhaal van Shita plaatste.
Wat een ander hier mee doet moet ie zelf weten, het is meer als tip bedoelt.

En de lijn doe je normaal gesproken al onder een van de voorpoten door of tussen de achterpoten. Dit is nodig omdat als je 'm moet remmen en je zou de lijn over zijn rug hebben lopen zeg maar, dan trek je zijn kop omhoog......
little-wolf
Zeer actief

Nanc schreef:Zeker ben je met hoeken bezig voordat je met de voorwerpen begint!!!
De voorwerpen zijn het laatste wat je normaal gesproken in bouwt. Met hoeken beginnen we hier al bijna meteen: 1 of 2 keer een recht spoortje en daarna beginnen we dan meteen met een hoek. Tenminste als de hond het goed doet, wat hier het geval is.

Wat bedoel je met: voorwerpen moet je thuis oefenen?
Ik vraag dat omdat we hier op onze vereniging 1 keer in de week gezamelijk speuren op zondag en thuis speuren we dan ieder voor zichzelf nog 1 keer.
De voorwerpen oefenen doen we dus en op de vereniging en een keer thuis, dus niet alleen thuis.

En als jou hond de helft van het voer laat liggen, dan gaat ie misschien toch te vlug. Is dit niet het geval dan kun je denk ik wat minder voer gebruiken. Maar je gaat toch zeker nooit helemaal zonder voer speuren.... :denken:
Dat was de opmerking die ik naar aanleiding van het verhaal van Shita plaatste.
Wat een ander hier mee doet moet ie zelf weten, het is meer als tip bedoelt.

En de lijn doe je normaal gesproken al onder een van de voorpoten door of tussen de achterpoten. Dit is nodig omdat als je 'm moet remmen en je zou de lijn over zijn rug hebben lopen zeg maar, dan trek je zijn kop omhoog......
hoe weet jou hond watie moet gaan doen als er ineens iets op t spoor ligt?
hij snapt niet datie daarbij moet gaan liggen.
je oefent thuis stapje voor stapje datie bij een voorwerp moet gaan liggen.

waarom zou je niet zonder voer kunnen speuren? op t end krijgtie toch zn beloning?
neem aan dat je op exames ook geen voer mag gebruiken?
Nanc
Zeer actief

Enkel tijdens het speuren moet ie gaan liggen natuurlijk. Maar zoals jij het beschrijft lijkt het alsof je gewoon thuis, in huis oid, met voorwerpen wilt gaan oefenen..... Dat is niet logisch he. Een voorwerp kan van alles zijn dus zou ie ook bij speelgoed van de kinderen en zo moeten gaan liggen dan :denken: Nee dus, dus enkel tijdens het speuren :ok:

En tijdens het examen mag er inderdaad geen worst worden gebruikt.
Dat is enkel tijcens het examen he! De hond denkt dan steeds: nog even en de worst komt, he verdorie, nog even en dan moet het komen he! En voordat de hond er erg in heeft is ie al aan het eind.
Zou je vaker gaan speuren zonder worst, waar zou hij het dan voor doen? Om jou te plezieren? Echt niet. Dan zegt ie naar een paar keer: "Doe het zelf maar!" en gelijk heeft ie.
En als hij enkel aan het eind voer krijgt, dan gaat ie op een gegeven moment racen, wat niks meer met speuren te maken heeft. Dat gaf Shita zelf al aan. Je moet een speurende hond in normale pas bij kunnen houden en sneller mag ie niet gaan.

Maar waar heb je het eigenlijk over. Zelf speur je ook met voer zei je.
Dat is wat ik ook steeds zeg hoor!!!! Niet speuren zonder voer.

Als je nog iets wilt weten laat het maar weten dan.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Nanc schreef:Enkel tijdens het speuren moet ie gaan liggen natuurlijk. Maar zoals jij het beschrijft lijkt het alsof je gewoon thuis, in huis oid, met voorwerpen wilt gaan oefenen..... Dat is niet logisch he. Een voorwerp kan van alles zijn dus zou ie ook bij speelgoed van de kinderen en zo moeten gaan liggen dan :denken: Nee dus, dus enkel tijdens het speuren :ok:
waarom??
mijn hond apporteerd maar mag alles apporteren als pup hoor.. hoe meer hoe beter dus ook thuis :wink:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Nanc
Zeer actief

Dat is iets heel anders he!
Wij hebben kinderen en dan zou de hond bij alles wat kinderen op de grond hebben liggen tijdens het spelen moeten gaan liggen.
Dat hoeft ie enkel tijdens het speuren.
Apporteren zoals jij zegt gebeurt gewoon in het spel van de pup. Niet te vergelijken dus.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Nanc schreef:Dat is iets heel anders he!
Wij hebben kinderen en dan zou de hond bij alles wat kinderen op de grond hebben liggen tijdens het spelen moeten gaan liggen.
Dat hoeft ie enkel tijdens het speuren.
Apporteren zoals jij zegt gebeurt gewoon in het spel van de pup. Niet te vergelijken dus.
ik neem aan dat als je begint met speuren dat je een bepaald aantal voorwerpen hebt en niet 100 voorwerpen (dat heb ik nu nog niet eens... :denken: ) dus je kunt het best oefenen lijkt me met een paar speurvoorwerpjes, later kun je dat natuurlijk uitbouwen maar dat hoeft niet meteen....
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Nanc
Zeer actief

Bij ons op de vereniging leren ze ons om tijdens het speuren de hond af te laten liggen bij de voorwerpen en niet als je niet speurt. Het een heeft met het ander te maken nl.

Maar waar het mij om ging, ik zeg het voor de zoveelste keer, is dat je niet moet speuren zonder voer.
Maar Little Wolf (Ik ken haar/zijn naam niet) deed als of ie het hier niet mee eens was terwijl ie in het begin zelf wel aangaf dat ie speurt met voer. Die hond liet de helft liggen zei die.
little-wolf
Zeer actief

Nanc schreef:Bij ons op de vereniging leren ze ons om tijdens het speuren de hond af te laten liggen bij de voorwerpen en niet als je niet speurt. Het een heeft met het ander te maken nl.

Maar waar het mij om ging, ik zeg het voor de zoveelste keer, is dat je niet moet speuren zonder voer.
Maar Little Wolf (Ik ken haar/zijn naam niet) deed als of ie het hier niet mee eens was terwijl ie in het begin zelf wel aangaf dat ie speurt met voer. Die hond liet de helft liggen zei die.
ja duhuh, in het begin wel ja.
maar als je verder bent, laat je t voer weg heh.

weet je wat verschil is, gaan liggen bij je voorwerp en af gaan.
en naar mijn idee heb je vaste voorwerpen die je grbuikt en niet tigduizend verschillende. dus niet t speelgoed van je kids.

en ja, ik leer het voorwerp thuis aan.
en breid dat uit naar buiten en uiteindelijk op het spoor, zodat hij weet wat de bedoeling is als hij t voorwerp tegen komt.
lijkt mij niet bevoordelijk om op t spoor te gaan klote om de hond te laten liggen bij een voorwerp.
Nanc
Zeer actief

en breid dat uit naar buiten en uiteindelijk op het spoor, zodat hij weet wat de bedoeling is als hij t voorwerp tegen komt.
lijkt mij niet bevoordelijk om op t spoor te gaan klote om de hond te laten liggen bij een voorwerp.
Te gaan staan klote om de hond te laten liggen bij een voorwerp :denken:
Zodra ze bij het voorwerp is zeg ik "af" en dan gaat ze liggen. Niks geen gekloot :19:
En na een aantal keer valt het kwartje en dan gaan ze uit zich zelf af. :ok:
malinois
Zeer actief
Contacteer:

little-wolf schreef:ja duhuh, in het begin wel ja.
maar als je verder bent, laat je t voer weg heh.
:mrgreen: die opmerking!
maar laat je het daarna helemaal weg, nooit weer voer?
hier speuren ze soms met voer, soms weken zonder, dan 1 of 2 stukjes... heel verschillend, ligt ook aan de hond.
weet je wat verschil is, gaan liggen bij je voorwerp en af gaan.
en naar mijn idee heb je vaste voorwerpen die je grbuikt en niet tigduizend verschillende. dus niet t speelgoed van je kids.
juist dat bedoelde ik ook.
gaan kloten zal ie toch wel, daar is ie hond voor :mrgreen:
maar ik zie ook geen probleem om het thuis aan te leren....
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Nanc schreef: Zodra ze bij het voorwerp is zeg ik "af" en dan gaat ze liggen. Niks geen gekloot :19:
er zijn ook onder die iets meer protesteren of gewoonweg niet af willen gaan... zo makkelijk gaat dat ook weer niet hoor... :denken:
heb er genoeg zien stuntelen.... voor mij een reden om te apporteren!
Afbeelding
little-wolf
Zeer actief

idd.

wij doen het zo omdat:

Als je ze thuis aanleert hoef je er bij het spoor geen druk op uit te oefenen!

Het voorwerp verwijzen is gewoon bij het voorwerp gaan liggen, en is geen af commando.

Als men gaat speuren is de hond meestal nog jong, en beheerst dan de af oefening nog niet, dus als men dan de voorwerpen thuis aanleert zal de hond vanzelf erbij gaan liggen ook al kent hij het AF commando nog niet.

Als je speurt en dan pas de voorwerpen gaat aanleren op het spoor, zal de hond ineens verschrikken van He wat ligt daar nu......En moet je de hond nog eens gaan verplichten om te gaan liggen, of kan het voorwerp juist overlopen, omdat hij niet weet wat het voorwerp daar doet, Of is zo met zijn neus bezig dat hij gewoon door speurt.

En als men de voorwerpen aan leert, dan kan je van voorwerp naar voorwerp speuren, en dan zijn de voorwerpen de beloning, waardoor de hond waarschijnlijk nooit een voorwerp zal overlopen.
Shita
Zeer actief
Contacteer:

Effe voor de duidelijkheid. Ik speur al heel lang met Shita, ik had haar aangeleerd de voorwerpen te apporteren. Dit vindt ze niet leuk, ze wil gewoon doorspeuren. Nu met verwijzen komt er veel meer rust in Shita.

Maare....jij zegt in elke reactie dat je schrijft dat je voer moet gebruiken... wat nou ALS JE HOND NIETS VOOR VOER DOET ? wat nou als hij/zij liever de beloning op het eind heeft in de vorm van balletje/rolletje? Ga nou niet beweren dat voer de allerbeste oplossing is, ja misschien voor jou, maar ik ben jou niet en Shita is niet hetzelfde als jouw hond. honden moeten niet op voer speuren, maar op menselijke geuren. Het gras wat jij vertrapt, daar komen sappen uit en dat ruiken ze, DAAR speuren ze op. Ik leg nu expres geen voer meer op het spoor, om het haar moeilijker te maken, met voer kan ze alles wel ja. Als ik op de hoeken voer leg dan is het ook heel erg makkelijk voor haar. Dat kan ze allemaal al wel. Het gaat er nu om dat ze zelf leert speuren op menselijke geuren, geuren van het kapotgetrapte gewas en niet op worstgeur... Voorwerpen verwijzen heb ik eerst een paar keer thuis geprobeerd, en na een par keer had ze dat al door.

De manier die ze op "jouw club" doen betekend niet dat dat bij elke hond werkt, effe dat je het weet!

Afbeelding
+ LINK du Clos d'Alsan
malinois
Zeer actief
Contacteer:

wat een drama zeg... :roll:
de ene doet het met worst, de ander zonder, de een gebruikt altijd worst (behalve met een examen/wedstrijd) de ander gebruikt het af en toe... de een gebruikt een balletje de ander absoluut niet..de een apporteerd, de ander verwijst etc. etc. etc. alles is goed, als het bij de hond past.
Krijg nu het idee dat het een welles nietes spelletje wordt... wie is de beste :denken:
Afbeelding
little-wolf
Zeer actief

malinois schreef:wat een drama zeg... :roll:
de ene doet het met worst, de ander zonder, de een gebruikt altijd worst (behalve met een examen/wedstrijd) de ander gebruikt het af en toe... de een gebruikt een balletje de ander absoluut niet..de een apporteerd, de ander verwijst etc. etc. etc. alles is goed, als het bij de hond past.
Krijg nu het idee dat het een welles nietes spelletje wordt... wie is de beste :denken:
ikke :pffff:
malinois
Zeer actief
Contacteer:

little-wolf schreef:
:mrgreen: oke gefeliciteerd! :flower:
Afbeelding
Shita
Zeer actief
Contacteer:

Nouja ik voelde me een beetje aangevallen omdat ik geen voer meer gebruik :19: Dat doet toch ieder voor zich, bij de ene hond werkt het voer wel, bij de ander niet Je moet je trainingsmethode aanpassen aan de hond. als 1 methode toevallig bij jouw hond wel werkt betekend dat niet dat dit voor elke hond geldt.

Afbeelding
+ LINK du Clos d'Alsan
little-wolf
Zeer actief

malinois schreef:
little-wolf schreef:
:mrgreen: oke gefeliciteerd! :flower:
ohnee, baloutje natuurlijk :mrgreen:

danke voor die bloemen :cheer:
Plaats reactie

Terug naar “KNPV en IPO”