Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

heup problemen

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

dias
nieuw lid

heup problemen

Ongelezen bericht door dias »

Hallo wat ik eens wou vragen ik heb dus een Golden Retriever van 10 maand oud. Ik heb dus nu vernomen dat hij wat heupproblemen heeft .
Ik ben er beginnen opletten toen hij zich na een tijdje slapen niet echt goed recht kon krijgen .Dus als ik aan zijn onderrug voel en hij loopt naast mij klikken de heupen.Je hoort het zelfs thuis als ik aan zijn rug voel een raar gevoel .
Wie heeft ook al zoiets dergelijks meegemaakt .En wat te doen ,is nog zo een jonge hond 10 maand . :denken:
Zou een operatie op oudere leeftijd nodig zijn .
Ik zit er erg vervelend mee ,hij is toch zo lief .
Weet iemand raad , alvast bedankt.
jores
Zeer actief
Mijn ras(sen): engelse springer spaniel en engelse cocker spaniel
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door jores »

welke heupproblemen heeft hij? Heeft dat een da geconstateerd?
groetjes Annemie

Afbeelding verwijderd door moderator ivm foutmelding

http://www.vdjorishoeve.nl
https://www.facebook.com/vdjorishoeve
Nono
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retrievers
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door Nono »

Ik begrijp uit je verhaal dat je dit zelf constateerd.
Daarom zou toch even naar de dierenarts gaan, om de problemen voor te leggen. DA kan dan eventueel foto's maken en dan weet je ook of er daadwerkelijk een probleem is en wat voor heup probleem en wat er eventueel aan kan worden gedaan.
Gast

Ongelezen bericht door Gast »

Als je denkt dat je hond slechte heupen heeft zou ik meteen foto's laten maken door een goede dierenarts. Als er geopereerd moet worden is dat beter bij een jonge hond.
dias
nieuw lid

Alvast bedankt voor de reaktie .
Ik zal zeker eens dezer dagen een goede DA. raadplegen en foto's laten nemen en dan zien we wel wat er mee te doen.
Nogmaals bedankt .
dias
nieuw lid

Hallo iedereen wat ik eens wou zeggen . Ik heb dus deze morgen naar de Dierenarts geweest en die heeft foto's van de heupen genomen .
En de diagnose was dus HD.
Hij heeft mij iets voor geschreven voor de hond en de naam is Seraquin daarmee zou het al wat beter moeten zijn binnen een maand zodat de heupen minder zouden klikken zoals ik zij een akelig gevoel is dat als je op zijn rug aaid terwijl hij loopt .
Wat ik wel eens wou zeggen , het medicijn is ter ondersteuning van de gewrichten .Maar na een maand zou hij een kleine ingreep doen om de heupen in de kom te trekken met een spil en na tien dagen kijken hoe het evalueerd met de medicijnen erbij ,hij moet het dus voor altijd innemen de medicijnen .Maar de spillen moeten er wel uit na 10 dagen .
En dan veel wandelen om de spieren en de pezen niet lam te leggen .
En dan zien we wel hoe het verder gaat .
Ik wou het maar eens zeggen .
Heeft iemand daar ervaring mee met wat ik daarnet schreef!!
Groetjes Dias :wink:
ingridm
Vaste gebruiker
Contacteer:

Ongelezen bericht door ingridm »

Hier ook een hondje waarbij net HD geconstateerd is, alleen klikken zijn heupen niet maar hij begon opeens mank te lopen. Na twee weken pijnstillers zijn we nu bij een orthopeed geweest om alle mogelijkheden te bespreken.

Mijn conclusie is eigenlijk dat een goede DA het zeker 6 tot 8 weken wil aanzien met pijnstillers en ontstekingsremmers alvorens ze gaan snijden, temeer omdat HD een nogal raar verschijnsel is. Sommige honden met ernstige HD ontwikkelen geen klachten en sommige honden met een lichte HD hebben soms heel veel klachten.

Wat ik er van begrepen heb kan een soort van overbelasting er voor zorgen dat er iets van een ontsteking ontstaat in de heupgewrichten, hierdoor wordt er ook minder smering aangemaakt waardoor de hele boel wat wrijving gaat opleveren (kan dus pijn zijn maar ook rare geluiden) en net zoals bij mensen die een blessure oplopen is het vooral belangrijk om een portie rust te nemen maar ook dagelijks wat beweging om de gewrichten een beetje soepel te houden.

Zolang je hond wel blijft lopen en je niet het idee hebt dat hij pijn heeft zou ik eerst maar eens beginnen met een aangepast bewegingsschema (het advies dat wij hebben gekregen is 8 tot 10 keer per dag een kort stukje lopen) en misschien kun je hem wat voedingssupplementen geven voor de gewrichten zoals Primeval of Sasha's Blend. Het middel wat jij noemt ken ik niet.

En daarna zijn er eigenlijk nog heel veel opties.. zeker omdat je hond nog zo jong is. De operatie met de spillen ken ik niet maar ik heb ook goede verhalen gehoord over bijv. homeopathie en acupunctuur.
HD is niet te genezen maar er is wel heel veel te doen op het gebied van pijnbestrijding zodat je hond er niet al te veel last van heeft. Wat ook heel belangrijk is om
1. je hond zo licht mogelijk te houden, hoe zwaarder ze zijn hoe zwaarder je de heupen belast. Dus daar waar nodig zijn dagelijkse voedingsinname aanpassen.
2. de beweging aan te passen. Liefst veel zwemmen of bijv. hem laten meerennen op de fiets (dit langzaam opbouwen) of flink aan de lijn mee laten lopen in rechtlijnige bewegingen. Spelen met andere honden, ballen of stokken beperken.
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”