Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

overwegingen mbt castratie HELP

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

AnneMarie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Leeuwhondje
Aantal honden: 1

overwegingen mbt castratie HELP

Ongelezen bericht door AnneMarie »

Ik heb een reu van 3 jaar oud en overweeg een castratie
Echter, vind dit een moeilijke beslissing: ik doe iets wat onomkeerbaar is en de gevolgen zijn nu niet 100% te overzien

Voor en tegens:

1. doordat ik kamp met gezondheidsklachten is het voor mij momenteel al een hele opgave met hem te gaan wandelen.
Hij snuffelt en snuffelt, trekt plots één kant uit ed. Ik kan dit niet goed meer hebben.
Natuurlijk zal opvoeding hiermee van doen hebben, maar ik kan het nu echt gewoonweg niet opbrengen. Ik ben op, overspannen, en heb ernstige nek/rugklachten
resultaat: ik ben niet aardig naar mijn hond
Als ie gecastreerd zou zijn zou dit snuffelen dan niet aan de orde zijn, hij hier gewoonweg geen behoefte aan hebben? Dan zouden de correcties ook niet noodzakelijk zijn en we dus eerder een betere band krijgen
In huis gaat het overigens prima, ik ben echt helemaal dol op mijn hond hoor!!!!!
Hij was van pup af aan al een 'weglopertje'

2. Hij rende al zeer vroeg naar andere honden toe
Door enkele ongelukjes met andere honden is ie hier zelf nu wat terughoudender in geworden, kleine honden echter blijven interessant.
Castratie kan helpen dit te verminderen? Wordt ie aanhankelijker???

3. Hij heeft 1 niet ingedaalde bal, dus het is veiliger (echter nog niet noodzakelijk) deze nu al te verwijderen

4. Hij wil nog wel eens 'klaarkomen', thuis geen punt, elders wel (zeker als ze tapijt oid hebben :jank: )

5. Hij heeft een zeer fijne zachte vacht, deze was als pup erg moeilijk bij te houden gaat nu goed maar ben bang dat oiv castratie de vacht moeilijker te bewerken wordt. Men zegt ook wel dat een reu meer een tevenvacht krijgt, dus dan zou dit punt geen nadelig effect kunnen opleveren?????
Maar hoe dan ook, trimsalons geven aan dat ze gecastreerde honden er zó uithalen

6. Castratie blijft een behoorlijke ingreep. Tegelijkertijd heb ik te doen met een flink gedomesticeerde hond en vraag ik mij af of behoefte hebben en dit niet kunnen uiten (fokken zit er voor hem niet in dit leven)door de hond niet zeker zo erg is als gewoon geen behoefte meer hebben?????? Alhoewel die hormonen natuurlijk meer doen dan enkel sexuele drift, het is ook levensenergie/vitaliteit denk ik.....

7. Vraagje: een gecastreerde hond heeft meer trek (eetlust), dus als je niet ingaat op zijn vraag heb je dus een hond die steeds met honger rondloopt? Vind ik erg sneu.
Zou reden zijn om het niet te doen
tegelijkertijd moet ik hem nu wel erg weinig geven wil ie luisteren tijdens training, dus meer blijvende trek zou de training wellicht vergemakkelijken.

Ik snap de vragen lijken erg egoistisch
ik denk hier al heel lang over
ik geef te veel om mijn hond om hier snel een beslissing in te nemen
maar het weglopen en eindeloos snuffelen en krabben beginnen mij op te breken :19:
-Jolanda-
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever

Ongelezen bericht door -Jolanda- »

om op punt 1 te reageren:

dit wordt niet anders dat snuffelen en is meer kwestie van opvoeding.

en punt 2: niet meer of minder dus is geen reden om het te doen.

Dit zijn eigen ervaringen met me eigen reu en castratie heeft daar geen verandering in gebracht :wink:
AnneMarie
Zeer actief

Jokie

welke veranderingen heb je wél opgemerkt?
wat was jouw reden om tot castratie over te gaan?
Zou je het weer doen in jouw geval? :wink:
Angeniet
Erelid

Ongelezen bericht door Angeniet »

Mijn hond is ook gecastreerd, maar snuffelt er echt niet minder om.
Nog steeds rent hij graag naar andere honden toe, het is aan mij om dat een stap voor te zijn. Ik bepaal wanneer het wel of niet mag/kan.
Juda had ook 1 niet ingedaalde bal, voor mij was dat vorig jaar een reden om hem te laten castreren. Nu zou ik die bal zeker laten zitten.
Zijn vacht is veranderd door de castratie en vervilt, ik vind dit reuze jammer. De eerste opmerking van de trimster vorig jaar was: ja, hij heeft een echte castraatvacht :jank:
De eetlust is nog steeds prima, en hij heeft niet de hele tijd honger.
Ik heb het minder voeren in stappen gedaan, zodat hij niet in één keer een 3e portie minder kreeg.
Wat ik ook een minder leuke bijkomstigheid vind, is dat hij onzekerder/schrikkeriger is geworden na zijn castratie.
Assie
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Assie »

punt 1 & 2: Tip trekt momenteel nog even hard (nouja, eigenlijk trekt ie gewoon niet) en rent nog even hard op alle andere honden af. Alhoewel, hij luistert nu wel stukken beter, maar dan kan ook komen omdat ik hem heb gecastreerd toen ik hem pas een maand had en we nu meer aan elkaar gewend zijn.

punt 3: Het is inderdaad niet noodzakelijk om hem daarom te castreren.

punt 4 en 5, daar heb ik niet echt ervaring mee

punt 6: Tip heeft echt niets van de ingreep overgehouden, behalve 1 avondje heel suf zijn natuurlijk. Ik merk verder ook geen groot verschil aan hem qua activiteit. Hij is misschien ietsjes minder alert geworden, maar niet storend zeg maar.

punt 7: Daar heb ik het met mijn dierenarts over gehad (en ook op de uni) In theorie kwam het hier op neer:
Ze krijgen niet meer honger. Door de testosteron wordt het voedsel minder goed verteerd (bovendien zijn ze door de testosteron vaak een stuk alerter op allerlei dingen, bijvoorbeeld teefjes en dus meer in beweging). Ze moeten dan meer eten om toch genoeg voedingsstoffen binnen te krijgen.

Castreer je de hond, valt het testosteron weg (dit wordt namelijk in de bal(zak) gemaakt. En dus wordt het eten dan makkelijker/beter verteerd. De hond haalt er gewoonweg beter alle goede voedingsstoffen uit.
Ook zal de hond vaak wat minder actief en alert worden. En dus minder bewegen. Hierdoor moet je de hond terugzetten in het voer.
-Jolanda-
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever

Ongelezen bericht door -Jolanda- »

AnneMarie schreef:Jokie

welke veranderingen heb je wél opgemerkt?
wat was jouw reden om tot castratie over te gaan?
Zou je het weer doen in jouw geval? :wink:
welke veranderingen dan wel: uhmmmmmmmmmmmm :denken: (eigenlijk niets dus als ik nadenk)

de reden: onwetendheid en werd aangereaden door hondenschool (dit was dus voordat ik meer leerde over honden en dat het dus achteraf onzin was)

Of ik het weer zou doen : NEE :ok:
Sjiel
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sjiel »

Assie schreef:Door de testosteron wordt het voedsel minder goed verteerd
Testosteron heeft nix met de spijsvertering(proces in de darmen) te maken maar wel met de stofwisseling(processen in de cellen).

Mijn vorige reu is gecastreerd wegens prostaatklachten en ging van een moeilijke eter naar een lopende vuilnisbak.
Laatst gewijzigd door Sjiel op 14 mar 2005 14:50, 1 keer totaal gewijzigd.
weg gehaald zit een virus in
Assie
Zeer actief
Contacteer:

Sjiel schreef:
Testosteron heeft nix met de spijsvertering(proces in de darmen) te maken maar wel met de stofwisseling(processen in de cellen).
Ja klopt, maar in principe komt dat ongeveer op hetzelfde neer. Behalve dat de plaats anders is en het op 'n ander niveau gebeurt :roll: :mrgreen:
Sjiel
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sjiel »

Assie schreef:
Sjiel schreef:
Ja klopt, maar in principe komt dat ongeveer op hetzelfde neer. Behalve dat de plaats anders is en het op 'n ander niveau gebeurt :roll: :mrgreen:
Het vervelende is dat er mensen zijn die wat jij zegt voor waar aannemen omdat je diergeneeskunde studeert. Omdat je dan geacht wordt niet uit je nek te kletsen.
weg gehaald zit een virus in
Assie
Zeer actief
Contacteer:

Ik ben ook niet echt van plan om uit m'n nek te kletsen. Als ik hier iets neerzet, dan ben ik er ook van overtuigd dat het de waarheid is. Ik ga niet bewust leugens verkondingen. Mijn dierenarts vind ik 'n deskundig man, hij heeft me bovenstaande uitgelegd, in die bewoordingen. Als dat dan dus niet blijkt te kloppen kunnen er 2 dingen gebeurt zijn, of ik heb het per ongeluk verkeerd begrepen, of hij had het fout (ik vermoed het eerste)

En dat mensen eerder iets van mij aannemen vind ik 'n beetje dom, ik ben nog 'n echte beginner, zowel op honden gebied (heb pas sinds november 2004 mijn eerste eigen hond), als op dierenarts-gebied (ben pas in september 2004 begonnen). En alleen door mijn studie zou ik wijzer overkomen? Nou nee hoor, ik ben net zo dom (of slim :wink: ) als iedereen hier. En waarschijnlijk nog wel minder ervaren dan een aantal mensen hier.

Iig, ik klets niet bewust uit m'n nek. En als bovenstaande dus niet klopte; mijn excuses.
stefanie
Zeer actief

Ongelezen bericht door stefanie »

Ik denk dat je beter naar een goede cursus kunt gaan dan de hond te laten castreren. Weglopen en snuffelen los je niet op door te castreren. Bovendien is de neus voor eenhond heel belangrijk en hoort snuffelen nou eenmaal bij zijn natuur.
Want als ik lees
maar het weglopen en eindeloos snuffelen en krabben beginnen mij op te breken
dan denk ik dat je gewoon veel tijd moet gaan steken in de opvoeding want daar schort het zo te zien aan. Beetje kort door de bocht om een hond te laten castreren omdat je hem zelf niet goed hebt opgevoed.
Sorry, klinkt niet aardig maar daar komt het volgens mij wel op neer.
Sietske

Ongelezen bericht door Sietske »

Beste Annemarie, ik vind het echt ontzettend knap dat je in je vraagstelling of je hem moet laten castreren, nou precies zoveel redenen kunt zetten om je hond NIET te laten castreren. :mrgreen:

Bravo. :wink:
tutjehola
Actief

Ongelezen bericht door tutjehola »

Ik heb twee reuen in huis die in de bloei van hun leven zijn, en ze zijn beide gecastreerd. Ze reden constant tegen de kinderen op, als ik even niet keek gingen ze weer. Ze gingen in huis terretorium uitzetten, zodra ik de kamer uit was. Dat plassen tegen de tafel, ordijnen, stoelen etc. vind ik echt heel smeri.
Veel gevochten om wie er de baas is, ongeacht alle regeltjes die ik keurig opvolg. Ja, ze weten dat ik de baas ben, en verder gaan ze niet.

Weken niet eten als er weer een liefde is, achter alles aan wat beweegt, onrust etc.

Ze zijn nog heel speels, stoeien op een leukemanier, plassen niet tegen alles aan, lopen duidelijk minder achter andere honden aan, komen eerder als ik roep en zijn niet dikker geworden.

Of het nou opvoeding is of iets anders, mijn leven is er een stuk aangenamer van geworden en die van dehonden ook. Ze kunnen nu weer los lopen, zonder dat ik bang ben dat ze oversteken, mogen los thuis als ik er niet ben ipv in de bench tegen het plassen.

Of ze minder trekken aan de riem durf ik niet te zeggen, ze lopen goed naast me als ik dat wil/zeg.
Willem, Nixs, Noppes.
Kenny
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Kenny »

Ik zou hem laten castreren omdat de niet ingedaalde (cryptorche) testikel veel meer kans heeft om tumoraal te ontaarden!!!
Ik denk dat gezondheidsredenen zoals dit wel voldoende zijn om een beslissing te nemen, niet?
Groetjes,
Kenny en Laika
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hutsje »

Hier nog even wat info:

HAP-Congres
Joyce Jackl

Begin oktober gingen Wil van Nuffelen, Henri Bentzon, Elly Stok en Joyce Jackl voor de tweede keer naar het HAP-congres. De sprekers van die dag waren Rudy de Meester, een dierenarts uit België (over de maatschappelijke problematiek rond de fokkerij van agressieve honden en over hyperactieve honden), Prof. Jan van Hooff (over het ontstaan en de functie van dominantie), gedragstherapeut Klaas Weinberg (over de Stap-Contact methode), hondentrainers Joachim van Beek en Bart Bellon (beiden over elektronisch trainen) en Sacha Gaus (over opvoeden volgens de clicker methode). Roger Mugford tenslotte, een Engelse psycholoog/zoöloog, hield een lezing over het effect van castratie op gedrag.
Toen ik in februari van dit jaar in New York een hondenshow bezocht, lag er in de stand van de Amerikaanse Kennel Club (AKC) een grote stapel folders over de noodzaak van het castreren van honden. De AKC hamert hier al jaren op en noemt het de plicht van iedere ‘responsible dogowner’ om zijn of haar hond te castreren zodra er met de hond niet wordt gefokt. In Amerika worden pups al heel jong gecastreerd (teven zowel als reuen), vaak al voordat ze een paar maanden oud zijn. De pupkoper wordt hier meestal contractueel toe verplicht. Het is een praktijk waarover in Nederland meestal fronsend wordt gesproken. Dr. Mugford verklaarde het Amerikaanse standpunt over castratie uit het gegeven dat er per jaar in de Verenigde Staten bijna 1 miljoen ongewenste honden worden afgemaakt. Men heeft daar een enorm zwerfhondenprobleem. Dat bestaat in die mate in Europa niet, en daarom vindt Mugford dat er kritisch naar de voors en tegens van het castreren moet worden gekeken.
Wat is castratie?
Bij de reu worden chirurgisch beide testikels verwijderd; bij de teef worden de baarmoeder en de eierstokken weggehaald. In beide gevallen worden er dus organen weggenomen die geslachtshormonen produceren. Hoewel de ingreep bij de teef meestal ‘sterilisatie’ wordt genoemd, is er in technische zin sprake van castratie. Een reu kan worden gesteriliseerd door de zaadleiders door te knippen. Hij is dan onvruchtbaar, zonder dat dat effect heeft op de hormoonhuishouding.
Mugford constateert dat de castratie van honden de meest uitgevoerde operatie in kleine huisdierenpraktijken is. Het is vreemd dat er desondanks weinig wetenschappelijke literatuur bestaat over de effecten van deze meestal niet-spoedeisende ingreep. Toch lijkt de meerderheid van de dierenartsen en vertegenwoordigers van dierenbeschermingsorganisaties voorstander te zijn van castratie van zoveel mogelijk gezelschapsdieren.
Wat is een goede reden om te castreren?
Bij reuen worden gedragsproblemen vaak als reden voor castratie genoemd. Bij een aantal specifieke problemen kan dat inderdaad helpen:
• markeren (overal poot optillen, ook in huis);
• agressiviteit ten opzichte van andere reuen;
• weglopen;
• overdreven en ongewenst seksueel getint gedrag (rijden op mensen en andere honden).
De AKC noemt in zijn folder als voordeel van het castreren van reuen: geen testikelkanker en minder kans op prostaatkanker. Om de eigenaar ‘over de streep’ te trekken stelt de AKC dat castratie het gedrag niet verandert en dat geen sprake is vangewichtstoename. Mugford laat van deze argumenten niet veel heel. Volgens hem zijn de nadelen van castratie:
• dikker worden;
• afnemen van spiermassa;
• ongewenste persoonlijkheidsverandering (door de eigenaar vaak als ‘luiheid’ omschreven); sommige reuen blijven na castratie op jonge leeftijd altijd druk puppy gedrag vertonen;
• huid- en vachtveranderingen (zachte, krullerige ondervacht);
• minder leervermogen;
• effecten op skelet, gebit en tandvlees;
• hormonale veranderingen.
Bij de teef is castratie de enige oplossing bij een baarmoederontsteking en ernstige schijnzwangerschap. Vaak wordt geclaimd dat het zou helpen tegen tumoren van de melkklieren (mamma tumoren). Mugford onderkent dit maar zet vraagtekens bij de veronderstelde 7-voudige verminderde kans op mammatumoren.
De AKC claimt dat gecastreerde teven vaak gezonder zijn en langer leven dan ongecastreerde.
Mugford stelt dat castratie van de teef waarschijnlijk minder effect op het gedrag heeft dan bij de reu. Echter, een aantal van de nadelen van castratie bij de reu gelden ook voor de teef:
• gewichtstoename door een verandering in de verhouding tussen vetweefsel en spierweefsel;
• veranderingen van huid en vacht;
• persoonlijkheidsveranderingen en waarschijnlijk ook een bepaalde mate van vermindering van het leervermogen. Er lijken aanwijzingen te zijn dat sommige teven na castratie juist agressiever worden.
Als grootste nadeel noemt Mugford de 20% van alle gecastreerde teven die incontinent wordt, dat wil zeggen dat die lijden aan urineverlies. Daar kunnen weliswaar medicijnen tegen worden gegeven, maar dat moet dan gedurende het hele leven van de hond en er zijn bijwerkingen.
Mugford stelt de vraag of het enorme aantal chirurgische ingrepen de relatief geringe positieve effecten van castratie rechtvaardigt. Hij herinnert ons er aan dat er zoveel honden van de fokkerij worden uitgesloten (onder andere door agressieve castratiecampagnes) dat de genenpool van rashonden dramatisch is verkleind.
De inteelt die hiervan het gevolg is, heeft een rampzalige toename van erfelijke aandoeningen tot gevolg.
Inteeltdepressie zelf veroorzaakt een alarmerende toename van kankers bij honden, huidproblemen, afwijkingen aan het skelet en neurologische c.q. gedragsafwijkingen.
Dit zijn allemaal problemen die veroorzaakt worden door een doorgeslagen selectie en door een te grote controle op het voortplantingsgedrag van honden. Is het ongelimiteerde gebruik van een scalpel voor geboortebeperking misschien niet net zo wreed als het overtrainen van een hond?
Gedragsdeskundigen dienen goed op de hoogte te zijn van alle complexe ethische, medische en gedrags aspecten voordat een cliënt geadviseerd kan worden een hond te laten castreren.
gewichtstoename. Mugford laat van deze argumenten niet veel heel. Volgens hem zijn de nadelen van castratie:
• dikker worden;
• ongewenste persoonlijkheidsverandering (door de eigenaar vaak als ‘luiheid’ omschreven); sommige reuen blijven na castratie op jonge leeftijd altijd druk puppy gedrag vertonen;
• minder leervermogen;
Bij de teef is castratie de enige oplossing bij een baarmoederontsteking en ernstige schijnzwangerschap. Vaak wordt geclaimd dat het zou helpen tegen tumoren van de melkklieren (mamma tumoren). Mugford onderkent dit maar zet vraagtekens bij de veronderstelde 7-voudige verminderde kans op mammatumoren.
De AKC claimt dat gecastreerde teven vaak gezonder zijn en langer leven dan ongecastreerde.
Mugford stelt dat castratie van de teef waarschijnlijk minder effect op het gedrag heeft dan bij de reu. Echter, een aantal van de nadelen van castratie bij de reu gelden ook voor de teef:
• gewichtstoename door een verandering in de verhouding tussen vetweefsel en spierweefsel;
• persoonlijkheidsveranderingen en waarschijnlijk ook een bepaalde mate van vermindering van het leervermogen. Er lijken aanwijzingen te zijn dat sommige teven na castratie juist agressiever worden.
Als grootste nadeel noemt Mugford de 20% van alle gecastreerde teven die incontinent wordt, dat wil zeggen dat die lijden aan urineverlies. Daar kunnen weliswaar medicijnen tegen worden gegeven, maar dat moet dan gedurende het hele leven van de hond en er zijn bijwerkingen.
Mugford stelt de vraag of het enorme aantal chirurgische ingrepen de relatief geringe positieve effecten van castratie rechtvaardigt. Hij herinnert ons er aan dat er zoveel honden van de fokkerij worden uitgesloten (onder andere door agressieve castratiecampagnes) dat de genenpool van rashonden dramatisch is verkleind.
De inteelt die hiervan het gevolg is, heeft een rampzalige toename van erfelijke aandoeningen tot gevolg.
Inteeltdepressie zelf veroorzaakt een alarmerende toename van kankers bij honden, huidproblemen, afwijkingen aan het skelet en neurologische c.q. gedragsafwijkingen.
Dit zijn allemaal problemen die veroorzaakt worden door een doorgeslagen selectie en door een te grote controle op het voortplantingsgedrag van honden. Is het ongelimiteerde gebruik van een scalpel voor geboortebeperking misschien niet net zo wreed als het overtrainen van een hond?
Gedragsdeskundigen dienen goed op de hoogte te zijn van alle complexe ethische, medische en gedrags aspecten voordat een cliënt geadviseerd kan worden een hond te laten castreren.
Van gewichtstoename. Mugford laat van deze argumenten niet veel heel. Volgens hem zijn de nadelen van castratie:
• dikker worden;
• minder leervermogen;

Sterilisatie (Castratie)
Graag geven wij een toelichting waarom wij een streng beleid hebben als het om sterilisatie gaat.
In de volksmond zegt men dat een teef gesteriliseerd en een reu gecastreerd wordt.
Eigenlijk is dat niet correct.
Bij het verwijderen van de geslachtsorganen praat men over een castratie.
Aangezien er bij de teef de baarmoeder en eierstokken worden verwijderd is het dus een castratie.

Wij komen steeds vaker tegen dat een dierenarts adviseert om een hond te laten castreren.
Dat kan zijn om gedragsproblemen, medische redenen maar vooral als preventie.
Door een sterilisatie ontstaan er geen Baarmoeder- of eierstokproblemen meer, er is geen loopsheid of schijnzwangerschap meer, de kans op melkklierkanker wordt verminderd en het verminderd de kans op suikerziekte.
Bij reuen beperk je prostaatvergroting, Teelbalkanker en voorhuidontstekingen.
Deze dierenartsen verklaren dat de sterilisatie het beste rond de 5de maand gedaan kan worden.
Bij teven dus voor de eerste loopsheid.

Het lijkt dus een mooie oplossing om veel problemen te voorkomen.
Maar zoals bij alles heeft een castratie ook nadelen.
En het zijn deze nadelen die wij zwaarder vinden wegen dan de voordelen die grotendeels voor ons onbegrijpelijk zijn.
Het voorkomen van kanker is natuurlijk een fijne zaak maar je kunt je dan ook afvragen of je dan niet gelijk alles moet verwijderen want kanker komt in vele vormen voor.
Daarnaast is ook een verantwoordelijkheid nodig van de fokkers en hondeneigenaren om beter naar de achtergrond van een hond te kijken.
Veel medische problemen zijn rasgebonden.
Er zou dus door een hondeneigenaar gezocht moeten worden naar een fokker die de verantwoordelijkheid neemt en de ouders voor de rasgebonden afwijkingen laat testen of dieren met deze medische problemen uitsluit van de fok.
Het is opvallend dat er teven zijn die pups voortbrengen die vaak al rond de 6de maand baarmoeder- of blaasproblemen hebben.
De natuurlijke selectie hebben wij als mens afgenomen.
De hond kan zelf niet meer bepalen of een pup mag blijven leven.
Of de hond heeft het instinct niet echt meer of de mens haalt het jong weg en brengt het desnoods met de hand groot.
De zwakke factoren worden in stand gehouden.
Daar ligt dus de kern.

Maar vooral de manier waarop er gedacht wordt over een ingreep als een sterilisatie.
Mensen beseffen niet dat zij hun dier wel eens zouden kunnen verliezen tijdens de operatie.
Een buikoperatie is niet zomaar iets.
En vaak horen wij dat de hond het perfect doet.
Maar dit is gemeten in mensengevoelens.
Wij zouden niet zomaar uit bed klimmen, sterker nog, het zou niet eens mogen.
Maar een hond is een dier met een instinct en ziek of zwak zijn kan dodelijk zijn of je rang kosten.
Zo is het in hondentaal.
De hond moet.
En de hond moet al zoveel.

Er zijn nog een paar nadelen te noemen.
Hormonen zijn noodzakelijk bij de ontwikkeling van het lichaam en het geestelijk gestel van een dier.
Ik heb nog nooit een antwoord van een dierenarts gekregen waar ik iets mee kan.
Wat zijn die gevolgen als je een hond zo jong laat castreren ?
En hoe kun je dat meten ?
Wie zegt dat de hond niet langer had geleefd als zijn ontwikkeling niet was verstoord?
Op gedragsgebied wordt nu het hoofd wel gebogen.
Er is dus duidelijk aan te tonen dat hormonen op die leeftijd belangrijk zijn.
Een teef kan namelijk door een tekort aan het hormoon oestrogeen dominanter worden en in sommige gevallen zelfs agressief.
Een dominante teef kan na een sterilisatie dus grotere problemen veroorzaken.
Maar een onderdanige teef kan daarin tegen opeens een dominant gedrag geven waar een hondeneigenaar niet op berekend is.
Het hoeft geen probleem te zijn als de hondeneigenaar stevig in de schoenen staat maar binnen gezin waar een lieve hond opeens dominant gedrag geeft kan dit ernstige problemen veroorzaken.
Zeker als er kleine kinderen in het spel zijn.

Bij reuen heeft het hormoon testosteron een grote invloed.
Al tijdens de zwangerschap is dit hormoon actief.
Het bepaald het gedrag van de reu in het echte leven.
Bijvoorbeeld het oplichten van de poot bij het plassen geeft een rangorde aan.
Soms kan dit hormoon op invloed op de teef hebben en zie je bijvoorbeeld teven die hun poot optillen bij het plassen of gaan rijden.
Doordat een reu dus zo sterk onder invloed van de Testosteron staat zijn veranderingen binnen het gezin vaak al genoeg aanleiding om gedragsveranderingen te geven.
Deze mogelijkheid moet dan ook zeer grondig bekeken worden voordat men over een castratie praat.
Daarnaast kunnen reuen een soort 'chemische" castratie krijgen.
De reu krijgt dan het vrouwelijke hormoon toegediend.
Heeft de reu duidelijke gedragsveranderingen dan kan men stellen dat het hormoon Testosteron grote invloed op het gedrag heeft.
Men moet echter nooit onderschatten wat aandachtsoefeningen of training kan doen.
Een goede band tussen hondeneigenaar en de hond is vaak net zo doorslaggevend als een castratie.
Men moet dan wel bereid zijn om de hond als wolf en als individu te leren kennen.

Bent u al een beetje op weg om onze motivatie te begrijpen ?
Anders geef ik u graag nog wat extra nadelen.
"In sommige gevallen kunnen teven onzindelijk worden maar dit kan met medicijnen vaak totaal of gedeeltelijk verdwijnen"
U loopt dus het risico om een onzindelijke hond in huis te krijgen.
En de hond is pas 5 maanden.
En de hond kan nog wel 10 jaar mee.
Onze herplaatsingen hebben ook gedeeltelijk met deze onzindelijkheid te maken.
Mensen vinden dit vaak een aanleiding om de hond dan maar te herplaatsen.
Een vreselijk gevolg voor de hond.
Vooral omdat het risico volgens dierenartsen te verwaarlozen was en anders zijn er altijd nog medicijnen.

Maar ook gewichtstoename is een nadeel.
Over het algemeen zegt men dat een teef ongeveer 10 tot 20% minder eten nodig heeft.
Dit geldt ook voor de reu.
Naast dit alles kunnen er ook nog vachtproblemen ontstaan.
Dit kan bijvoorbeeld structuurverandering of haaruitval zijn.
De hormonen hebben invloed op de eiwitsynthese die verantwoordelijk is voor de haargroei.
Langzaam ontstaat er zo een lijst met punten waar men serieus over na moet denken.
Maar vooral de reden is van belang.
Wij hebben in ons contract de voorwaarde dat bij medische redenen iemand toestemming krijgt voor een castratie.
Maar wij willen eerst de motivatie weten.
Een castratie mag NOOIT als de oplossing gezien worden.
In sommige gevallen is het een ondersteuning maar in de meeste gevallen is de castratie om de hondeneigenaar gemakkelijk te maken.
Een motivatie waar wij niet achter staan.

Nicky van Loveren

bron:http://www.lagulalupis.nl/index.php
Afbeelding
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Wil de hond »

Volgens mijn ervaringen geven niet-ingedaalde ballen vaak een verhoogde testosteron-produktie. In die mate dat het wegnemen van uitsluitend de niet-ingedaalde bal al een verbetering te zien kan geven.

Ik zou dan ook zo snel mogelijk zo´n "zieke" bal weg laten halen, als het om mijn eigen hond zou gaan. De andere bal zou ik dan in eerste instantie lekker laten bungelen waar hij bungelt, en me gaan richten op het trainen van mijn hond.

Als je zegt dat korrekties noodzakelijk zijn, begrijp ik dat je bedoelt dat je hem vaak moet korrigeren. Volgens mij betekent dit dat je iets niet goed doet in deze. Je zult dan ook veel baat kunnen hebben bij trainen, onder begeleiding. Meer baat dan bij een volledige kastratie. Ik denk niet dat jij alleen daarmee voldoende bereiken zult. Het lijkt me heel vervelend voor jezelf en voor je hond om je een half jaar na kastratie alsnog in te schrijven op een kursus, omdat de ingreep niet het beoogde resultaat gaf.
Daan

Ongelezen bericht door Daan »

Ik heb mijn hond laten castreren omdat hij naar mijn mening leed onder 'ziekelijke verliefdheden'
Hij had ook twee niet ingedaalde ballen.
Euh, eerst 1 niet voelbare bal en die andere is ook vrij jong /heel jong weer terug de buik in gepiept.
Er kwamen 2 knotsen van ballen uit zijn buik.

Hij was , als best redelijk luisterende hond van een loopse tevenspoor niet af te brengen.
Meermaals heb ik hem moeten ophalen voor de deur van mensen die 3 straten verderop wonen.
Niet eten, piepen, janken, en je werkelijk de wijk doorsleuren naar DE DEUR..
Dat is dus ten goede verandert.

Maar hij trekt nog steeds als hij de kans krijgt, en hij rent nog altijd op vreemde honden af.
Hij is iets meer gericht op mij buiten, maar ik ben bang dat dat meer te maken heeft met het feit dat ik zijn training sinds januari heb geintensiveerd.

2 nadelen.
1)Hij is inderdaad erg hongerig, wat ook ergens weer een voordeel is, omdat ik zijn aandacht nu wel kan krijgen met een stukje worst. Ik ben weer terug op cursus (en nu wel een leuke hondenschool, naar mijn zin :ok: ) maar als je niet tegen een bedelende hond kan, is dat een grooot nadeel.

2) In huis vind ik hem erg rustig. Ik merk dat ik hem meer moet prikkelen tot aktiviteit.
Als ik dat binnenshuis niet doe, gaat hij tussen de grote en de kleinere uitjes, alleen maar liggen luieren.
Hij is dus wat luier.
Maar... daar zal met een tweede hond vast verandering in komen.
En ik bouw veel speelmomenten in.

Mijn enige tip is om goed na te gaan of dat wat jij wil bereiken wel realistisch is door castratie.
Mijn enige motivatie was dat verliefde gedrag omdat ik vond dat hij daar onder leed.
Mijn secundaire motivatie was het risico van die niet ingedaalde ballen.

Mijn DA stond niet te springen om hem te castreren.
Wij hebben er een jaar over getwijfeld.
Het ziekelijk verliefd zijn heeft de doorslag gegeven, en achteraf gezien vond de uitvoerende DA dat de ballen inderdaad risicovol waren, maar dat weet je pas achteraf.
Golden Stanley

Ongelezen bericht door Golden Stanley »

Daan schreef:Ik heb mijn hond laten castreren omdat hij naar mijn mening leed onder 'ziekelijke verliefdheden'
Hij had ook twee niet ingedaalde ballen.
Euh, eerst 1 niet voelbare bal en die andere is ook vrij jong /heel jong weer terug de buik in gepiept.
Er kwamen 2 knotsen van ballen uit zijn buik.

Hij was , als best redelijk luisterende hond van een loopse tevenspoor niet af te brengen.
Meermaals heb ik hem moeten ophalen voor de deur van mensen die 3 straten verderop wonen.
Niet eten, piepen, janken, en je werkelijk de wijk doorsleuren naar DE DEUR..
Dat is dus ten goede verandert.

Maar hij trekt nog steeds als hij de kans krijgt, en hij rent nog altijd op vreemde honden af.
Hij is iets meer gericht op mij buiten, maar ik ben bang dat dat meer te maken heeft met het feit dat ik zijn training sinds januari heb geintensiveerd.

2 nadelen.
1)Hij is inderdaad erg hongerig, wat ook ergens weer een voordeel is, omdat ik zijn aandacht nu wel kan krijgen met een stukje worst. Ik ben weer terug op cursus (en nu wel een leuke hondenschool, naar mijn zin :ok: ) maar als je niet tegen een bedelende hond kan, is dat een grooot nadeel.

2) In huis vind ik hem erg rustig. Ik merk dat ik hem meer moet prikkelen tot aktiviteit.
Als ik dat binnenshuis niet doe, gaat hij tussen de grote en de kleinere uitjes, alleen maar liggen luieren.
Hij is dus wat luier.
Maar... daar zal met een tweede hond vast verandering in komen.
En ik bouw veel speelmomenten in.

Mijn enige tip is om goed na te gaan of dat wat jij wil bereiken wel realistisch is door castratie.
Mijn enige motivatie was dat verliefde gedrag omdat ik vond dat hij daar onder leed.
Mijn secundaire motivatie was het risico van die niet ingedaalde ballen.

Mijn DA stond niet te springen om hem te castreren.
Wij hebben er een jaar over getwijfeld.
Het ziekelijk verliefd zijn heeft de doorslag gegeven, en achteraf gezien vond de uitvoerende DA dat de ballen inderdaad risicovol waren, maar dat weet je pas achteraf.
Voor dat probleem staan wij nu ook. Whooper heeft ook 2 niet ingedaalde teelballen en dat was op zich geen probleem, maar sinds 1,5 week dat er weer verschillende teefjes loops zijn en je laat hem uit, dan raakt ie helemaal over de rooie en krijgt spontaan een erectie waardoor hij dus niet meer kan plassen. Eenmaal thuis duurt het zeker 1,5/2 uur voordat de boel weer normaal is. Ontzettend moeilijk maar dit heeft bij ons de doorslag gegeven om hem wel te laten castreren, omdat hij hierdoor prostaatproblemen kan krijgen. A.s. maandag gaat het gebeuren en dat is echt met pijn in mijn hart.
Nog steeds ben ik van mening dat castreren vanwege ongehoorzaamheid een gebrek is aan consequent opvoeden.
cloris
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dogo Argentino en de Portugese Keizerhond

Ongelezen bericht door cloris »

Even hoor, ik weet niet hoe dit dan bij honden zit maar bij paarden heb ik het wel vaak meegemaakt, hengsten met een niet ingedaalde bal laat ik dus wel casteren aangezien ze daar heel veel problemen door kunnen krijgen en dan bedoel ik medische. Plus dat ze meestel vele malen agressiever zijn dan de gewone hengsten.
Dus met een niet ingedaalde bal zou ik minder moeite hebben als het zijn gezondheid zou kunnen gaan bedreigen.
Maar verder laat ik geen reuen castreren omdat hun gedrag dan beter bij mij zou passen of omdat ze dan misschien beter zouden gaan luisteren dan moet je geen reu nemen!
Mijn reu is vorig jaar op medische gronden gecastreerd en hij is er best door veranderd, zijn multi-tolerante houding naar teven toe is drastisch veranderd. Hij snuffelt nog steeds overal en doet verder nog alles wat hij ook deed als reu dus of je die dingen gaat bereiken met een castratie....
Ik blijf het verminking van je hond vinden.
Afbeelding
De Koning is dood, lang leve de Keizer
Juan Manuel Fangio is one of the best car racers the world has ever known
Fangio; I would give anything for just one minute with you... Ik mis je vriend...
Gast

Ongelezen bericht door Gast »

Nou Jessica, ik heb heel wat vakliteratuur gelezen over medische onderzoeken naar de voordelen van castratie bij de teef en die zijn toch echt heel duidelijk bewezen. Over dat je dan alles weg moet halen omdat kanker overal in kan ontstaan, dat is natuurlijk wel een beetje overdreven. Bovendien ontstaan mammatumoren o.i.v. hormonen, die hormonen vallen weg bij castratie. Ook de honden die doodziek met een baarmoederontsteking of pyometra bij de DA aankomen en dan met spoed geopereerd moeten worden zijn niet meer te tellen. Iemand die graag een goed nest wil van zijn/haar teef neemt natuurlijk andere beslissingen, maar zo niet dan is castratie van de teef echt het beste. De meningen zijn verdeeld maar ik heb wel vetrouwen in de specialisten op dit gebied. En waar de fout of oorzaak ligt, dat zal ongetwijfeld in ons fokbeleid zijn. In de natuur gaat alles heel anders, maar ja, onze honden leven meestal heel ver van die natuur af tegenwoordig.
Gast

Anne-Marie, waarom probeer je eerst niet een hormonale- of chemische castratie? Dan kun je kijken of het echt wel helpt tegen de problemen van je hond? En dit is niet definitief. De werking is wel minder maar toch...
cloris
Zeer actief

Dorine schreef:Anne-Marie, waarom probeer je eerst niet een hormonale- of chemische castratie? Dan kun je kijken of het echt wel helpt tegen de problemen van je hond? En dit is niet definitief. De werking is wel minder maar toch...
Dat een chemische castratie dat brengt wat de eigenaar zoekt zegt absoluut niet dat een reguliere castratie dat ook doet
Afbeelding
Fangio; I would give anything for just one minute with you... Ik mis je vriend...
Gast

Toch wel Cloris, alleen in sterkere mate. Een chemische of hormonale castratie heeft minder effect dan een operatieve.
cloris
Zeer actief

Dorine schreef:Toch wel Cloris, alleen in sterkere mate. Een chemische of hormonale castratie heeft minder effect dan een operatieve.
hoeft helemaal niet, een chemische legt de hele hormoonhuishouding plat, een reguliere niet, want ook in de bijnierschors worden ook hormonen aangemaakt, en dit gebeurd heel vaak na de castratie, waarbij of teveel of te weinig hormonen worden aangemaakt met alle gevolgen van dien.
Daarom ontstaat er vaak een verkeerd beeld van hoe een hond zich zou gaan gedragen na een castratie.
Bij een chemische is alles vaak zo als men wil kwa veranderdingen maar dat kan heel erg tegenvallen als men dan besluit tot de reguliere castratie
Afbeelding
Gast

Nou, laten we er maar niet over twisten, maar ik hou me maar aan m'n DA. Mijn reuen heb ik altijd laten castreren. Is een persoonlijke keuze. Ik ben geen fokker, anders laat je dat wel... :wink:
moeli
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door moeli »

Was ook op het hapcongres, en dit heeft mij nog meer versterkt in het niet zomaar laten castreren van honden .Je kiest voor een reu of een teef met een bepaalde reden en daar hoort een bepaald gedrag bij , ik vind het bijna ongehoord dat da al aanraden om een reu te laten castreren voor er ook nog maar problemen zijn. Mijn oudste teef is vorig jaar op twaalfjarige lftd geopereerd aan een flinke baarmoederontsteking, dit was dus overmacht en ze is er prima boven op gekomen , mijn middelste teef heeft nu drie nestjes gehad en dat vind ik genoeg ,maar dit is een beetje een "zelfverzekerde teef ", die laat ik in geen geval castreren i.v.m. toename van dit gedrag. . Met mijn twee jongste teven heb ik sowieso fokplannen dus daar is het niet aan de orde . De op een na jongste is wel rondom de loopsheid zeer moeilijk ,ervoor erg uitvallen naar andere honden, erna is er geen land mee te bezeilen ,maar na haar eerste nestje zijn de problemen bij de loopsheid van nu toch een stuk minder geworden. Je kunt er wel älles uit willen snijden waar mischien ooit problemen mee kunnen komen , maar ja dan kun je beter geen hond nemen., want dan houd je niets over , een hond heeft blijkbaar veel meer kans om ergens kanker te ontwikkelen. groetjes jannemieke
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hutsje »

Dorine schreef:Nou Jessica, ik heb heel wat vakliteratuur gelezen over medische onderzoeken naar de voordelen van castratie bij de teef en die zijn toch echt heel duidelijk bewezen.

De nadelen ook.

Over dat je dan alles weg moet halen omdat kanker overal in kan ontstaan, dat is natuurlijk wel een beetje overdreven. Bovendien ontstaan mammatumoren o.i.v. hormonen, die hormonen vallen weg bij castratie.

Na de derde loopsheid cartreren geeft geen verminderde kans op mamatumoren. Vroeg (voor of net na de 1e loopsheid) castreren geeft onevenredige groei, ze worden hoger en hebben minder spiermassa.

Ook de honden die doodziek met een baarmoederontsteking of pyometra bij de DA aankomen en dan met spoed geopereerd moeten worden zijn niet meer te tellen.

Het aantal honden dat NIET met dit soort klachten komen is vele malen groter.

Iemand die graag een goed nest wil van zijn/haar teef neemt natuurlijk andere beslissingen, maar zo niet dan is castratie van de teef echt het beste. De meningen zijn verdeeld maar ik heb wel vetrouwen in de specialisten op dit gebied.

Ik ook, de stukken die ik neerzette komen ook van specialisten.

En waar de fout of oorzaak ligt, dat zal ongetwijfeld in ons fokbeleid zijn. In de natuur gaat alles heel anders, maar ja, onze honden leven meestal heel ver van die natuur af tegenwoordig.
Mijn reuen heb ik altijd laten castreren.
Hoeveel teven met een "sterk" karakter heb jij laten castreren?
Afbeelding
AnneMarie
Zeer actief

Dank voor alle reacties

Met name de tekst over het congres was erg boeiend.

Weet ik het nog niet.......

We weten niet of die niet ingedaalde bal zorgt voor extra hitsigheid.....
we weten niet of dit uiteindelijk kanker veroorzaakt.....
Maar je weet sowieso niet of je hond ooit kanker krijgt.

Hij komt meerdere keren per dag klaar in huis met spetters all over.
Dat is dan natuurlijk wel weg. Maar is dat zo erg? Hier niet elders kan het wel vervelend zijn (op een tapijt bv)
Of ie hier gelukkig van word weet ik niet

Gedragsveranderingen is geen reden, inderdaad opvoeden is daar het grootste belang en dit gaat nu goed. Ik ben blij met zijn karakter en geniet van zijn 'mannetjestaan" (krabben met achterpoten)

Enige reden is dus medisch
en het veelvuldig klaarkomen in huis (dat herkennen niet veel hondenbezitters valt me vaak op, hebben het dan over pus en ontsteking maar dat is het niet) duidt misschien op een extra verhitte bal
Loopse teefjes, wordt ie niet heel wild van
Hij rijdt wel graag op andere honden

Twijfel = niet doen?????? :19:
Mijn da haalt alleen alles weg, niet alleen de niet ingedaalde bal..
kan dit wel vragen natuurlijk
AnneMarie
Zeer actief

Reactie van de dierenkliniek:

" De kans dat een niet-ingedaalde testikel in een tumor veranderd is
ongeveer even groot als het risico dat gepaard gaat met narcose voor een
castratie"

En: In de nabije toekomst zal het mogelijk zijn om via een laparoscopie (kijkoperatie) de binnenbal te verwijderen.

En: 'als de hond verder geen klachten heeft laten we de binnenbal gewoon zitten'

Misschien hebben anderen hier wat aan.

Dus mijn hond blijft intact
Vachtverandering zie ik niet zitten
Ik vind hem prima zo, afgezien van al die spetters dan :denken:
AnneMarie
Zeer actief

Dorine schreef:Toch wel Cloris, alleen in sterkere mate. Een chemische of hormonale castratie heeft minder effect dan een operatieve.
Chemische castratie = inspuiten vrouwelijk hormoon
echte castratie = weghalen mannelijk hormoon

= niet hetzelfde :denken:
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”