Vanmorgen om half 6 ging de wekker al. Om 6 uur liep ik buiten met Nika en Marouck, en de drie kwartier erna heb ik buiten doorgebracht met Ciga, Maxim en Selly de Duitse Herders en Danco

Rond 5 voor 7 ben ik maar aangereden richting Mierlo, waar ik me om half 8 moest melden.
Veel te vroeg was ik daar (geen verkeer op de weg, dat rijdt lekker door

Langzaam druppelt de rest binnen, de ene wat luidruchtiger dan de ander. Zenuwen begonnen al behoorlijk op te komen voor een aantal mensen.
Rond 8 uur vertrokken de eerste examen-deelnemers naar de speurvelden voor het IPO-speurgedeelte. Ik ben niet meegegeaan, maar ben lekker met Marouck een half uur het bos ingegaan, waar ik de ergste energie eraf gehaald heb door met een balletje te gooien.
Als ik weer terugben op de club en Marouck weer in de auto ligt, zijn Sonja en Harry (de trainers

Rond kwart over 9 zijn de speurders terug en wordt er langzaam een start gemaakt voor het VZH-examen.
Ik krijg van Harry het advies Marouck nog even een keertje extra uit te laten en nog wat laatste aanwijzingen.
Terwijl de eerste 2 deelnemers hun resultaten te horen krijgen, sta ik op de parkeerplaats met Marouck, ondertussen wat heen en weer lopend om haar alert te houden. Ze is blafferig (niet een heel gunstig teken). Dan krijg ik een seintje dat ik het veld op mag om me aan te melden.
Eenmaal op het veld zet Marouck het meteen op een blaffen, ze is springerig en heel druk. De moed zakt me in de schoenen

De keurmeester stelt me gerust, geeft aan dat ik best wat mag praten tijdens het volgen en dan moet ik me klaarmaken.
Tijdens het volgen is Marouck er niet goed bij. Ze kijkt niet naar me, dringt voor, in de bochten gaat ze te ruim....eenmaal door de groep volgend is ze er ineens wel bij, netjes draait ze mee.
Dan lijn ik haar af en loop onaangelijnd opnieuw door de groep, dit gaat goed. Bij de rest van het loopprogramma krijg ik hetzelfde beeld als bij het aangelijnd volgen....echt erbij is ze niet en het lukt me ook niet om haar aandacht vast te houden.
Voordat ik me klaarmaak voor de zit-oefening stelt de keurmeester me nog een keer gerust (ik zie ondertussen lijkbleek krijg ik later te horen).
Zoals afgesproken met Harry hou ik iets in tijdens de zit-oefening (inwerken) maar die oefening verloopt verder vlot.
Dan de af-oefening die heel netjes gaat. Tijdens het hierkomen komt ze als een speer, tikt me even aan (die rem werkt nog niet altijd) en bij het aan de voet komen gaat ze wat scheef zitten.
Ik mag haar aanlijnen en naar de rand van het veld voor de oefening afliggen.....wat ik dus doodeng vind.
Op het teken van de keurmeester lijn ik Marouck af, geef haar het af-commando (waarbij ze schuin in de richting van het veld gaat liggen

Halverwege de oefening krijg ik vanaf de kant een duimpje te zien...het gaat nog steeds goed.
Dan het schot.....2 duimen omhoog....het tweede schot, weer 2 duimen omhoog. Langzaam begin ik me te ontspannen, het lijkt erop dat dit goed gaat.
Als ik het teken krijg dat ik Marouck mag ophalen ligt ze nog steeds

Ik meld me af bij de keurmeester en bibberend wacht ik op de beoordeling.
Het is geen vetpot maar het is genoeg.....geslaagd voor het A-gedeelte met 46 punten. Ik heb vooral punten verloren met het volgen, tja....geen verrassing

De volgende uren is het wachten....eerst moeten de SPH2-examens gedraaid worden, dan het appèlgedeelte van de IPO3-kandidaten nog, en dan eten.
En na het eten het B-gedeelte.
Ik moet ineens als eerste, krijg te horen wat ik moet doen en schiet ineens in de paniek....dit is niet het nieuwe B-gedeelte

Het afliggen uit zicht als er een andere hond langs komt gaat goed, dan moet ik door een groep heenlopen en word ik ingesloten door die groep. Marouck vindt dat erg gezellig en gaat kwispelend tegen mensen opstaan. Door mijn paniek omdat het anders verloopt dan ik verwacht had reageer ik niet rustig genoeg, waardoor Marouck alleen maar drukker wordt. Dan moet ik ineens op een weg een stukje volgen en ondertussen de hond een keer laten zitten en laten liggen. Zitten gaat wel, liggen doet ze pas na 2 commando's....Marouck krijgt gewoon niet genoeg duidelijkheid van me. Dan word ik nog ingehaald door een fietser, waar ze niet op reageert en als ze ineens links iets ziet wat ze interessant vindt en ze dus wat naar links komt val ik ook nog eens zowat over haar heen.
Ik meld me af bij de keurmeester maar gelukkig.....ook al was het chaos en ging het helemaal niet zoals de bedoeling was....Marouck en ik zijn geslaagd!!!!!!

Of nu het B-gedeelte anders was als ik verwacht had door de Belgische keurmeester??? Geen idee

Ondertussen zie ik weer lijkbleek......maar eindelijk kan ik me ontspannen.