Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Vraag Duitse herder-kwaal

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Moniek B.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Flatcoated en Golden Retriever
Aantal honden: 2
Contacteer:

Vraag Duitse herder-kwaal

Ongelezen bericht door Moniek B. »

Belle (een Golden retriever) heeft af en toe last van haar ogen. Dan is het net of het pigment wegtrekt van haar derde ooglid. Daar verschijnen dan allemaal witte puntjes in het zwarte. Volgens mijn DA is het een reactie op UV-licht, een afwijking die ze eigenlijk alleen bij Duitse Herders heeft gezien :roll:
Als het zonnig weer is, krijgt ze druppels in de ogen (cortison geloof ik). Daarmee was het de laatste keer snel verholpen. Maar ben benieuwd of er iemand is die hier iets meer van af weet?
Groetjes,
Monique, Ean en Griffin!
Monique Bladder
Maaike
Zeer actief

Ongelezen bericht door Maaike »

Nog nooit van gehoord :19: . Vraag het anders even op www.forum.duitseherders.com Misschien dat zij er meer vanaf weten.
Groetjes van mij en een poot van Casper
Afbeelding
**Ella**
Sjiel
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sjiel »

Vertaald uit het boek van Stades:

Pannus/keratitis pannosa/chronische oppervlakkige keratitis/ photoallergische keratitis/ vascular and pigmentary keratitis/ Duitse herder keratitis.

Meestal begint het aan de buitenste ooghoekkant. Zonder behandeling kan binnen een jaar de hele cornea bedekt zijn.
Het is een auto-immuun gemedieerde keratitis.

Behandeling moet levenslang voortgezet worden. Als deze gestopt wordt keren de symptomen snel terug. De symptomen zijn dan vaak ernstiger en de respons op de behandeling minder.

Bij grote UV belasting(zonnige dag, in de sneeuw of op het water) moet er vaker gedruppeld worden
Plaatsen en situaties met veel UV licht moeten vermeden worden. Je kan UV werende zonnebril voor honden gebruiken.
weg gehaald zit een virus in
Sjiel
Zeer actief

Ben je bij een oogarts geweest? Het komt in de ernstigste vorm bij duitse herders en kruizingen hiervan voor, iets minder ernstig bij langharige tekkels en bij uitzondering komt het bij de CAirn, groendendaler en collies voor (bij de laatste ook samen met collie-neus)
Moniek B.
Zeer actief
Contacteer:

Nee,niet bij oogarts geweest. Ze heeft druppels gekregen die ik nu toedien als het erg zonnig is. Ze krijg dexamethason, oogdruppels. Denk je dat het nodig is dat ik nog naar de oogarts ga met haar? Wat kan die doen voor Belle?

toeval bestaat trouwens niet; zocht het keratis-verhaal dat je noemde op. Vind ik een onderzoek dat vriendlief gedaan heeft naar herpes in het oog bij mensen. Of zoiets :wink:
Groetjes,
Monique, Ean en Griffin!
Monique Bladder
Sjiel
Zeer actief

Het verhaal van Stades is nog een stukje langer dan wat ik geschreven heb. Het wordt me daaruit niet duidelijk of het bij andere rassen net zo verloopt als bij de duitse herder.
Misschien heeft jouw dierenarts gebeld met een oogarts? Het UKG heeft een telefonisch spreekuur voor dierenartsen.

Je kan de oogdruppels met een zonnebril combineren

Afbeelding

Ik zou het voor mezelf een fijn idee vinden als er ook een oogarts naar zou kijken(als het mijn hond was dan).
Moniek B.
Zeer actief
Contacteer:

Hmmmm... ze heeft niet gebeld, daar was ik namelijk bij. Zal eens vragen of ze dat niet alsnog wil doen.
Die zonnebrillen had ik al gezien :mrgreen: Ik denk dat ik die maar voor haar ga halen voor de zomer...
Groetjes,
Monique, Ean en Griffin!
Monique Bladder
Moniek B.
Zeer actief
Contacteer:

Heb nog even gebeld met mijn DA. Die heb ik alles voorgelegd maar ze heeft me gerust weten te stellen. Wat Belle heeft is plasmacellulaire conjuctivus. Het staat in hetzelfde boek als jij hebt geciteerd Sjiel.
Het verschil is dat Belle het alleen op het derde ooglid heeft, en verder niet in het oog zelf, op het hoornvlies en zo.

Bij de eerstvolgende controle van oren en ogen kijkt ze er nog een keer extra naar. Maar ze zag nu geen aanleiding om naar de oogarts te gaan.
Groetjes,
Monique, Ean en Griffin!
Monique Bladder
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door M@scha »

Moniek B. schreef:Nee,niet bij oogarts geweest. Ze heeft druppels gekregen die ik nu toedien als het erg zonnig is. Ze krijg dexamethason, oogdruppels. Denk je dat het nodig is dat ik nog naar de oogarts ga met haar? Wat kan die doen voor Belle?

toeval bestaat trouwens niet; zocht het keratis-verhaal dat je noemde op. Vind ik een onderzoek dat vriendlief gedaan heeft naar herpes in het oog bij mensen. Of zoiets :wink:
nu snap ik er niks meer van.

ben heeel benieuwd wat dat dexamethason doet, want mijn sam heeft dexamethasonpillen tegen zijn kale plekken... :denken:
Afbeelding
Moniek B.
Zeer actief
Contacteer:

Heb dit gevonden:

Dexamethason is een merknaam van oogdruppels waarin de corticosteroïde di-Na-fosfaat zit verwerkt. Hetzelfde middel is ook door andere firma's in de handel gebracht onder namen als Decadron, Maxidex, etc.

Dexamethason is een corticosteroïde. Het is verkrijgbaar onder de soortnaam en onder de merknamen Decadron en Oradex. De corticosteroïden zijn zeer effectieve middelen omdat deze de ontstekingsreacties in het lichaam remmen.

Dexamethason is een matig sterk werkend corticosteroid. Het zit in Decadron oordruppels en wordt gebruikt voor behandeling van eczeem van de buitenste gehoorgang. De corticosteroïden zijn zeer effectieve middelen omdat deze de ontstekingsreacties in het lichaam remmen. Het verloop van zo'n ontsteking is daardoor heel wat minder heftig, waardoor beschadiging van het weefsel kan worden voorkomen.

Is wel voor mensen dan, maar zal hetzelfde zijn. Staat me ook bij dat de DA dat gezegd heeft toen ze de druppels voorschreef. Het is dus een ontstekingsremmer.
Groetjes,
Monique, Ean en Griffin!
Monique Bladder
Sjiel
Zeer actief

Dexamethason is een corticisteriod, het is ontstekingsremmend en is immuunsupressief.

Het pannus, waar ik eerst dacht dat het om ging, is een auto-immuunziekte. Dat betekent dat het lichaam antilichamen tegen lichaamseigen cellen/eiwitten maakt. Om die reactie te onderdrukken geef je corticosteroiden.

Ook tegen overdreven immuunreacties zolas bij allergieen kan je corico's geven. Hiermee onderdruk je de symptomen. In het geval van een allergie is het aan te raden om uit te vinden waar de hond allergies voor is.

Als je hond een infectie heeft, onderdruk je alleen de afweer, de symptomen kunnen (gedeeltelijk) verdwijnen. Helaas vermeerderen de ziekteverwekkers zich wel.
Sjiel
Zeer actief

Moniek B. schreef:. Wat Belle heeft is plasmacellulaire conjuctivus. Het verschil is dat Belle het alleen op het derde ooglid heeft, en verder niet in het oog zelf, op het hoornvlies en zo.
Gelukkig, het is niet wat ik dacht. Wat Belle heeft is minder heftig.
Moniek B.
Zeer actief
Contacteer:

Ben ook wel wat gerustgesteld hoor, maar baal er wel echt van. Belle is namelijk echt een zonne-hondje. Toen het vorige week even een beetje zonnig was tussen de buien door, lag ze in de sneeuw te genieten van de zon. Koppie omhoog, oogjes iets dicht. Heerlijk om te zien.
Ze is herplaatst bij mij en de vorige eigenaar heeft haar niet goed behandeld om het zachtjes uit te drukken. Wil haar laten genieten van al het mooie in het leven en voor haar is dat duidelijk de zon :wink: Dat ga ik haar niet ontnemen, pijn heeft ze niet heeft de da me verteld, dus dan maar het risico lopen dat ze minder oud wordt door eventuele oogproblemen. En een zonnebrilletje op. Maar de zon ga ik mijn zonnemeissie niet ontnemen...
Groetjes,
Monique, Ean en Griffin!
Monique Bladder
Sjiel
Zeer actief

En een foto plaatsen van Belle met bril.
Moniek B.
Zeer actief
Contacteer:

:mrgreen: Ga ik zeker doen
Groetjes,
Monique, Ean en Griffin!
Monique Bladder
Plaats reactie