Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hulphond

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Rocky1
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rocky1 »

:ok: Hoi marion,ik heb pas op animal planet(dacht ik) een vrouw gezien die in een rolstoel zat,ongeluk met een paard,was in amerika.en die had ook border collies.Die hielpen haar ook met van alles,zelfs haar rolstoel trekken in het zachte zand, :denken: ongelooflijk .Als je persee een border wil :ok: neem hem dan,rocky is nu 10 jaar,en leert nog steeds bij en het zijn werkhonden en die willen altijd bezig zijn.Dus waarom zou een border collie niet goed zijn voor jou :ok: succes ik hoop dat je gauw slaagt :wink:
Afbeelding
ien
Erelid
Contacteer:

Ongelezen bericht door ien »

Marion en Mathieu schreef:Hoi allemaal,

Het is niet mijn bedoeling om op gevoelige tenen te trappen, maar ik heb de hulphond niet uitgevonden, maar heb er wel hele mooie dingen van gezien, zowel voor en door de hond als zijn/haar baas.

Groetjes, Marion
Ik ook :wink:
ik val een beetje laat in dit verhaal maar wil toch nog wat schrijven hoe ik er over denk :wink:
Ik kom in de pratijk regelmatig mensen tegen met "hulp" honden,hulp tussen haakjes want die honden zijn niet getraind om mensen te helpen met allerlei karwijtjes.
Die honden hebben een andere funcie..
Ze helpen mensen in hun eenzaamheid die zo verdomd erg is als je oud bent en afhankelijk bent van god mag weten wie nu weer eens langs komt om een praatje te maken.
Zijn alle honden geen hulp honden voor ons??
Honden worden meer geaaid en aangehaald tegen gekletst enz dan wij met onze partner of medemensen doen.
Zelf forums over wat die beesten moeten eten zijn er :mrgreen: [voor mijn man zoek ik echt geen kooksite op of zo]

Veel mensen hebben ook niet voor niets een hond.
Het is maar hoe je alles bekijkt :roll:

Nu..zelfs met dit weer kom ik s'morgens zo rond 7.30 in mijn wijkronde een groepje hoogbejaarden tegen die met rollator en fikkie erin,ernaast al heerlijk buiten zijn. [Amsterdam Kadoelen=voor Marion :wink: ]
mijn avondronde kom ik ze ook weer tegen.
Deze hondjes zijn goud waard voor deze mensen !!

Marion..wat ik zo lees ben jij er goed mee bezig,en een van de weinigen die bewust en gemotiveerd een hond wil aanschaffen. ..je weet wat je wilt!!.
[velen doen dat niet :wink: .]
Laatst gewijzigd door ien op 06 mar 2005 13:01, 2 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Marion
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Marion »

Dank je wel Rocky,

Ik ben ook in de running voor een Border, maar als er een andere hond geschikt voor me zou zijn en me ook aangeraden wordt én ik hem/haar ook léuk vind (en wederzijds natuurlijk!), dan wordt het waarschijnlijk toch een andere hond. Ik ga dus grotendeels af op wat de Stichting mij aanraadt en uiteraard heb ik ook zeggenschap.

Hoe dan ook, ik zit in een moeilijke en onzekere tijd nu. De 1e hond, een Border was afgekeurd op zijn heupen en ik was er al zo van overtuigd dat ik hem zou krijgen :cry: . Nu durf ik me niet meer zo snel ergens op te verheugen, ik ben namelijk erg snel enthousiast en blij, maar ook snel in de put als het dan niet doorgaat, ik zou blij zijn als ik een paar maanden verder ben en wat meer zeker wist.

Maar ik voel me wel door jullie gesteund hier en ik ben blij dat er zo met me wordt meegedacht, jullie zie ik toch als de experts!

Nu ga ik me dan weer verdiepen in het boek "Denken als een hond" van John Fisher, ik heb nu immers weer alle tijd om me wat dat betreft een beetje voor te bereiden :denken:

Groetjes, Marion
Groetjes, Marion

Afbeelding

Neem jezelf nooit te serieus en lachen is gezond!
Marion
Vaste gebruiker

Hoi Ien,

Wat leuk! Dus jij woont bij mij in de buurt? Misschien komen we elkaar wel eens tegen, ik doe heel vaak boodschapen bij jou in het "dorp" :wink: . Ik rijd op een blauwe, móóie scootmobiel en meestal te hard :mrgreen: En wie weet ooit met een fijne hond naast me? Nu nog alleen met een fijne mán naast me :ok:

En mijn hulphond hoeft geen nare klusjes te doen, hoor! Ik heb een afwasmachine :wink: en de was kan ik ook nog zelf m.b.v. van mijn wasautomaat, hahaha!

Het gaat vooral om van alles op te rapen wat ik 1000x keer uit mijn handen laat fl.......:roll: En dat schijnt voor de honden vooral een spelletje te zijn! En de deur open te doen als er bezoek komt en de telefoon pakken als ik er te ver vanaf ben.

Bedankt voor het vertrouwen in mij :F: !

Groetjes, Marion
Groetjes, Marion

Afbeelding

ien
Erelid
Contacteer:

Ongelezen bericht door ien »

Marion en Mathieu schreef:Hoi Ien,

Wat leuk! Dus jij woont bij mij in de buurt? Misschien komen we elkaar wel eens tegen, ik doe heel vaak boodschapen bij jou in het "dorp" :wink: .

Groetjes, Marion
als ik denk dat ik weet wie jij bent :mrgreen: degene die altijd sjeest door de winkel..en iedereen bijna van de sokken rijd ja,dan kan jij dit wel aan :smile:
Ik zal je wel eens aanspreken als ik je tegen kom :ok:

groetjes,
ineke
Afbeelding
Marion
Vaste gebruiker

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: Hoi Ien,

Ik zal me voortaan gedragen en netjes in z'n 2 door de winkel rijden, hoewel dat doe ik al :denken: , in z'n 1 dan maar??? :mrgreen:

Groetjes, Marion
Groetjes, Marion

Afbeelding

martine
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door martine »

hoi Marion
denken als een hond en van de beste boeken die ik ken
heb het genoegen gehad Ficher live mee te maken.
heb de meeste van mijn diplmoma's en cursusen bij zijn opvolger
en vriend Jonh Rogerson gedaan.
een aanrader is ook reinforcement training van Ficher.
Ficher ,Dunbar USA, en een beetje later carin Pryor de dolfijntrainster
haar boek
Stop Met Blaffen en dan de clicker methode het fluitje van de dolfijntrainers echte aanraders
leer je echt dat je fysiek niks hoeft te kunnen om je hond iets te leren
of het hem aangenaam te maken.
Hadden ooit op workchop een zware discussie over timing!
zelf ben ik nog steeds overtuigd van een juiste timing is pro gaat vlugger
maar we kregen ooit een hele zware gehandicpate die zijn hond
jajajaja een border zelf had opgeleid te zien en die zei TIMING HEB IK NIET BEN AL BLIJ DAT IETS BEWEEGT.
nou en vele huishonden zijn niet zo gehoorzaam , gelukkig en tevreden.
komt echt goed met je en je hulphond twijfel al lang niet meer
martine
de beste man is een dobermann
www.dogs-dream.com
Mama Sanneke
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mama Sanneke »

Quote Martijn :
Nee. Een blindengeleidehond is nog veel slechter af!
Jouw geval vindt ik dubieus. Blindengeleidehonden daar ben ik faliekant tegen

En waarom dan wel Martijn ?
Er zijn ook honden die helpen bij mensen die bewusteloos vallen, die waarschuwen, ben je daar dan ook tegen ?
Ik geef toe dat ik persoonlijk vind dat een hulphond beperkingen word opgelegd.
Maar andersom als je een zieke hond hebt is dat toch ook zo ?
Sanneke, Bazinneke van Luka Poedelmans
Afbeelding
Ik ben gewoon mezelf
billy
Erelid
Mijn ras(sen): Fox en Duitse Jacht terrier
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door billy »

Ik snap het niet hoor Martijn, ik ken iemand met een blindegeleide hond een kortharige collie, die hond heeft het echt heel goed. Zal vragen of ik wat foto's of haar site mag neerzetten, maar weet niet of dat zin heeft.

En ik ken iemand hier in het dorp met een hulphond , een malthezer, door de hond kan ze zelfstandig wonen, ik kom haar vaak tegen met dr hond, hij mag vaak los lekker spelen met andere honden.

Ik zie het probleem niet zo, tuurlijk zal het niet altijd goed gaan , maar dat is met zoveel honden zo die bij mensen zijn die niets mankeren.

Groetjes Els
Afbeelding
billy
Erelid

Martijn schreef:
billy schreef:Ik snap het niet hoor Martijn, ik ken iemand met een blindegeleide hond een kortharige collie, die hond heeft het echt heel goed. Zal vragen of ik wat foto's of haar site mag neerzetten, maar weet niet of dat zin heeft.
Wat mij betreft niet.

Wee je wat ik niet snap? Dat we met zijn allen in huilen uitbarsten als we over hondengevechten horen, echten is voor een hond een doodnormaal gedrag. Maar als we een hulphond zien die gedoemd is om levenslang op zijn tenen te lopen, die niet op directe hulp mag rekenen als hij ziek is (niet zien is niet weten) en nooit echt hond mag zijn en dan heb ik het niet over een kwartiertje hollen.
En ik ken iemand hier in het dorp met een hulphond , een malthezer, door de hond kan ze zelfstandig wonen
Het plezier dat de eigenaar er aan ontleent begrijp ik ja, maar wat heeft het hondje er aan om bij iemand te wonen die een hond heeft genomen met minder dan zuivere motieven?
Een hond goed verzorgen is een redelijk heftige taak, daar moet je mee beginnen omdat je dat graag wilt doen. Niet omdat je iets aan de hond moet hebben.
Ik zie het probleem niet zo, tuurlijk zal het niet altijd goed gaan
Nee, het gaat meestal niet goed.
maar dat is met zoveel honden zo die bij mensen zijn die niets mankeren.
Als een hond een hond bij iemand die niets mankeert van alles tekort komt vinden we dat toch ook niet acceptabel? Waarom dan nu ineens wel?
Ten eerste huil ik niet zo gauw. :mrgreen:
Tja, die 2 honden die ik ken hebben een heel goed leven, beter als menig andere hond en het is geen kwartiertje hollen.
Ik vind het juist geweldig om te zien dat ze overal naartoe kunnen dankzij hun hond.

Groetjes Els
Afbeelding
chrico
Zeer actief

Ongelezen bericht door chrico »

Ik ga toch weer even reageren :mrgreen:
Maar als we een hulphond zien die gedoemd is om levenslang op zijn tenen te lopen, die niet op directe hulp mag rekenen als hij ziek is (niet zien is niet weten) en nooit echt hond mag zijn en dan heb ik het niet over een kwartiertje hollen.
Het is jammer dat je alleen de slechte voorbeelden heb meegemaakt.
De blinden met hond die ik ken letten juist heel erg op hun hond en zodra zij het idee hebben dat de hond wat heeft word er meteen gereageerd.
Niet zien betekend niet meteen niet weten.
Hoeveel mensen "zien" het niet dat hun hond wat heeft terwijl de hond geen hulphond is.
Het plezier dat de eigenaar er aan ontleent begrijp ik ja, maar wat heeft het hondje er aan om bij iemand te wonen die een hond heeft genomen met minder dan zuivere motieven?
Een hond goed verzorgen is een redelijk heftige taak, daar moet je mee beginnen omdat je dat graag wilt doen. Niet omdat je iets aan de hond moet hebben.
De mensen die een hulphond hebben willen ook graag een hond in huis hebben. Er zal er vast wel 1 of 2 tussen zitten die anders geen hond hadden gehad maar over het algemeen is het een keuze die ze anders ook gemaakt zouden hebben.
Ik ken een aantal mensen die absoluut geen hond willen, al zou het leven een stuk "makkelijker" worden.
Nee, het gaat meestal niet goed
Vertel??
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding afbeelding
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
jidde

Ongelezen bericht door jidde »

Ik begin je mening te snappen martijn. Er lopen bij mij 2 mensen met een blindegeleidenhond. 1 zwarte labrador, die als snel vervangen werd door een andere hond. Deze man weet denk ik niet veel van honden.
Verder loopt er hier een man met een witte herder. Hij komt bij mij over als een hondenliefhebber. Hij loopt regelmatig met meerdere mensen en honden en dan loopt zijn hond ook los.

ik denk inderdaad dat het niet voor alle honden leuk is om blindegeleidenhond te zijn. Het klinkt hard, maar ik denk dat het in sommige ogen het toch een gebruiksvoorwerp is.
Nee, ik zie wel wat in martijn zijn mening eigenlijk...
chrico
Zeer actief

Tuurlijk mag de keerzijde ook gezien worden en niet iedereen is hetzelfde.

Scar is nu te oud om me te helpen en door zijn vergeetachtigheid gaat hij dingen gebruiken die hem ooit geleerd zijn om te helpen.
Niet altijd even handig en leuk, maar hij heeft jaren goeie dienst gedaan dus dat heb ik maar te accepteren net als de streken van Milk.

Niet iedereen met een hulphond ziet zijn/haar hond als een gebruiksartikel. Er zullen er vast wel een aantal tussen zitten maar het grootste gedeelte ziet dat niet zo.
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
jidde

Ongelezen bericht door jidde »

Nee, ik denk dat er ook zat tussen zitten die echt om honden geven en hondenliefhebbers zijn, waaronder jou en de topicstartster :ok:
Branka
moderator
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door Branka »

Ik denk dat het met de baasjes hulphonden net zo is als met de baasjes van 'gewone' huishonden: je hebt er goede en slechte tussen zitten.
Ik ken b.v. ook een blinde man die absoluut geen geleidehond wil. Waarom niet? Hij heeft niets met honden. Goede keuze van hem dus.
Afbeelding
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Branka schreef:Ik denk dat het met de baasjes hulphonden net zo is als met de baasjes van 'gewone' huishonden: je hebt er goede en slechte tussen zitten.
Ik ken b.v. ook een blinde man die absoluut geen geleidehond wil. Waarom niet? Hij heeft niets met honden. Goede keuze van hem dus.
Dat denk ik ook.

Daarnaast worden de honden er natuurlijk wel op geselecteerd. Er zijn honden die het prachtig vinden om van alles voor het baasje te doen, dus dat lijkt me absoluut geen 'straf' voor die honden.
Mijn eigen Kaya zou het geweldig vinden om zich de hele dag tegen alles aan te bemoeien :mrgreen:, terwijl het voor Moritz een absolute straf zou zijn.

Uiteraard hangt alles af van hoe er verder met de hond omgegaan wordt, maar dat is altijd zo, ook bij een 'gewone' hondenbaas.
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
chrico
Zeer actief

Martijn schreef:
chrico schreef: Het is jammer dat je alleen de slechte voorbeelden heb meegemaakt.
De blinden met hond die ik ken letten juist heel erg op hun hond en zodra zij het idee hebben dat de hond wat heeft word er meteen gereageerd.
Niet zien betekend niet meteen niet weten.
Hoeveel mensen "zien" het niet dat hun hond wat heeft terwijl de hond geen hulphond is.
Wat is je punt? Dat het niet uitmaakt als je niet kan zien?
Waar heb je die hond dan voor nodig?
Ik reageer op jouw punt :mrgreen:

Tuurlijk maakt het uit of je kan zien of niet maar niet om je hond te verzorgen. Dat wat onze ogen zien voelen hun handen. Als het iets is dat wij op het oog kunnen zien dan is er ook een verandering in houding of gedrag van de hond en dat word zeker wel opgemerkt.
Blind zijn wil niet zeggen dat je geen goede baas kan zijn voor een hond omdat je ogen het laten afweten.
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Hanneke2
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

Stang schreef: Daarnaast worden de honden er natuurlijk wel op geselecteerd. Er zijn honden die het prachtig vinden om van alles voor het baasje te doen, dus dat lijkt me absoluut geen 'straf' voor die honden.
Ik ken inderdaad ook honden die het prachtig vinden om de krant en allerlei andere dingen naar de baas te brengen, dat is in wezen tenslotte 'natuurlijk' apporteergedrag. En de ijskast open maken... die van mij zou dat ook wel willen leren. :mrgreen: Niks mis mee als je daar als baas van weet te profiteren, lijkt me.

Maar wat ik dus gewoon niet snap van hulphonden is dat andere huisgenoten de hond moeten negeren. Nou zal de ene hond daar anders op reageren dan de andere, maar het lijkt me *juist* voor een hulphond prettig als er andere mensen in huis zijn die af en toe even lekker met de hond kunnen spelen of uren kunnen wandelen. Volgens mij blijft het 'werken' dan ook veel leuker. En dan zal die hond misschien een keer niet meteen de telefoon opnemen omdat hij met een kind en een balletje bezig is. Nou nou, wat erg. Dan neemt het kind de telefoon op, toch?

Ik heb niks tegen hulphonden, zolang ze maar een redelijk normaal hondenleven kunnen leiden. Maar het wordt in mijn ogen 'zielig' als er sprake is van afleren van allerlei natuurlijk gedrag. Zoals bij blindegeleidehonden. Ik zie er wel eens eentje lopen met zo'n strak vooruitkijkend bekkie, krampachtig proberend om *niet* te kijken naar andere honden of andere interessante dingen, en dat vind ik gewoon triest.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
jacq1970
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door jacq1970 »

Hoi Marion,

geen probleem hoor, ik kan wel wat hebben hoor!
Het was niet dat ik gekwetst was ofzo, bedoelde het een beetje grappig, maar tis moelijk om het cynische ondertoontje er bij tezetten :wink:

Ik wist wel ( dacht ik dan) wat je bedoelde, meer de mensen die de honden als mode item zien zonder daarbij aan de hond zijn behoeftes tedenken.

Ik voel me ook niet zo snel aangesproken hoor, iedereen heeft zijn eiegen mening over bepaalde zaken dat blijkt maar weer uit dit topic, en zo hou je de discussie democratisch, dat is namelijk ieders recht in Nederland.

Groetjes Jacqueline
Afbeelding
billy
Erelid

Hanneke2 schreef:
Stang schreef: Daarnaast worden de honden er natuurlijk wel op geselecteerd. Er zijn honden die het prachtig vinden om van alles voor het baasje te doen, dus dat lijkt me absoluut geen 'straf' voor die honden.
Ik ken inderdaad ook honden die het prachtig vinden om de krant en allerlei andere dingen naar de baas te brengen, dat is in wezen tenslotte 'natuurlijk' apporteergedrag. En de ijskast open maken... die van mij zou dat ook wel willen leren. :mrgreen: Niks mis mee als je daar als baas van weet te profiteren, lijkt me.

Maar wat ik dus gewoon niet snap van hulphonden is dat andere huisgenoten de hond moeten negeren. Nou zal de ene hond daar anders op reageren dan de andere, maar het lijkt me *juist* voor een hulphond prettig als er andere mensen in huis zijn die af en toe even lekker met de hond kunnen spelen of uren kunnen wandelen. Volgens mij blijft het 'werken' dan ook veel leuker. En dan zal die hond misschien een keer niet meteen de telefoon opnemen omdat hij met een kind en een balletje bezig is. Nou nou, wat erg. Dan neemt het kind de telefoon op, toch?

Ik heb niks tegen hulphonden, zolang ze maar een redelijk normaal hondenleven kunnen leiden. Maar het wordt in mijn ogen 'zielig' als er sprake is van afleren van allerlei natuurlijk gedrag. Zoals bij blindegeleidehonden. Ik zie er wel eens eentje lopen met zo'n strak vooruitkijkend bekkie, krampachtig proberend om *niet* te kijken naar andere honden of andere interessante dingen, en dat vind ik gewoon triest.
Ik was vorige week bij degene met een blindengeleidehond en ja ik mocht haar niet aanhalen, nou dat is geen ramp toch.
Ze doet dat omdat ze anders aangehaald wil worden door iedereen en ze gaat opspringen.
En dat ziet ze dan niet als ze bv in een winkel is of weet ik veel waar.
Ze zijn afhankelijk van de hond dus dat kan gewoon niet en ik vind dat echt niet zielig hoor.

Groetjes Els
Afbeelding
*Linda*
Zeer actief

Ongelezen bericht door *Linda* »

Ik herken dat ook Hanneke, die honden die verbeten recht vooruit kijken omdat ze geen contact mogen met soortgenoten.......Verder wordt het standpunt van Martijn mij ook wat duidelijker nu. Ik denk dat er zeker honden zijn die het fantastisch zouden vinden om zich de hele godganse dag met de baas te bemoeien (mijn oude Patries had dat geweldig gevonden :mrgreen: ) maar er worden inderdaad ook honden ingezet die er dus niet geschikt voor zijn en die zijn dus dood en doodonggelukkig. Dus niet screenen op alleen maar de brave lobbessen die bereid zijn 12 jaar ongelukkig naast de baas te lopen maar ook op de werklustigheid van een hond. De regels zouden wat meer voor de honden bijgesteld kunnen worden, dus niet alleen kijken hoe functioneert de hond maar ook of de hond geestelijk nog gezond en in balans is. Zo niet, ingrijpen door stichting waar de hond vandaan komt en kijken hoe het komt dat de hond psychisch overbelast wordt en daarop zijn dagritme aanpassen in overleg met de eigenaar. Er mag best Arbeidsduurverkorting worden ingesteld voor hulp en geleidehonden :wink:
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
chrico
Zeer actief

Wij hebben Scar in de loop van de tijd geleerd dat het tuig om, werk betekend. Ook hij loopt dan alleen te werken. Hij wil niet aangehaald worden, kijkt niet naar andere honden, doet wat hem geleerd is om te doen. Als iemand hem onderweg aanraakt merk ik dat hij dat vervelend vind, maar om nou te zeggen dat hij krampachtig negeert, nee.
Tuig af is vrij zijn en doen en laten wat hij wil, binnen grenzen dan.
Heeft hij zijn halsband om dan is hij gewoon hond en loopt hij ook met de andere gezinsleden.
In huis is hij buiten mijn rechterhand ook gewoon hond. Als hij ligt te kluiven en er staat iemand aan de deur dan kijkt hij me aan. Zeg ik niets dan gaat hij verder waar hij mee bezig was.
We werken samen, dat is iets dat je jezelf aanleert.
Als ik val dan hoef ik niets te zeggen, dan pakt hij mijn mobiel en lig ik gunstig :mrgreen: dan helpt hij mij omhoog door mijn stoel binnen handbereik te brengen.
Heb ik iets nodig waar ik niet bijkan dan pakt hij dat om na een knuffel weer te gaan en staan waar hij wil.
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

chrico schreef:Blind zijn wil niet zeggen dat je geen goede baas kan zijn voor een hond omdat je ogen het laten afweten.
Kan je me dat eens uitleggen? Als je nou niet voor jezelf kan zorgen..hoe in hemelsnaam dan goed voor je hond? Ik snap dat niet zo goed.
Je benen niet kunnen gebruiken vind ik echt iets geheel anders dan niets zien. Je kan niet zien of jouw hond zich heeft verwond, je kan niet de oogopslag zien van een hond die zich niet lekker voelt of ongelukkig.
Je mist in mijn ogen belangrijke informatie over je dier.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
chrico
Zeer actief

Wat versta je onder voor jezelf zorgen? Blinden hebben grotendeels buitenshuis de hond nodig maar redden zich binnenshuis prima.

Het niet zien als je hond zich verwond klopt, dat kan ik niet ontkennen. Maar als jij een langharige hond heb zien wij dat ook niet zo snel, pas als het bloed door het haardek lekt, dan zien wij het. Dat soort verwondingen worden ook snel opgemerkt doordat de baas contact heeft met zijn hond en anders ziet de partner dat wel. En zoniet, dan hoor je het zodra de hond de wond gaat schoonlikken.
Een hond die ongelukkig is of zich ziek voelt en bij een baas woont die een band heeft met zijn hond word ook opgemerkt vanwege de houding en lichaamstaal die de hond spreekt.

Wij zien ook wel eens iets later dat de hond een wondje heeft. die je niet eens is opgevallen.
Misschien ben ik wel te nuchter en probeer ik niet iedereen over 1 kam te scheren, maar ik denk niet dat hulphonden het slechter hebben dan de meeste huishonden.
Daarbij gaat men er vaak van uit dat blinde mensen alleenstaand zijn en er dus geen ziende controle op de hond is.
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
billy
Erelid

Degene die ik ken is bijna blind maar ook nog doof, eigenlijk zou ze geen hond moeten hebben dus, ik laat het hier maar bij en goed verwoord Whera :ok:

Groetjes Els
Afbeelding
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

chrico schreef:Wat versta je onder voor jezelf zorgen? Blinden hebben grotendeels buitenshuis de hond nodig maar redden zich binnenshuis prima.

Het niet zien als je hond zich verwond klopt, dat kan ik niet ontkennen. Maar als jij een langharige hond heb zien wij dat ook niet zo snel, pas als het bloed door het haardek lekt, dan zien wij het. Dat soort verwondingen worden ook snel opgemerkt doordat de baas contact heeft met zijn hond en anders ziet de partner dat wel. En zoniet, dan hoor je het zodra de hond de wond gaat schoonlikken.
Een hond die ongelukkig is of zich ziek voelt en bij een baas woont die een band heeft met zijn hond word ook opgemerkt vanwege de houding en lichaamstaal die de hond spreekt.

Wij zien ook wel eens iets later dat de hond een wondje heeft. die je niet eens is opgevallen.
Misschien ben ik wel te nuchter en probeer ik niet iedereen over 1 kam te scheren, maar ik denk niet dat hulphonden het slechter hebben dan de meeste huishonden.
Daarbij gaat men er vaak van uit dat blinde mensen alleenstaand zijn en er dus geen ziende controle op de hond is.
Ik vind het altijd een beetje lastig discusieren als de maatstaaf van wat wel of niet goed is wordt gemeten door het feit dat het altijd slechter kan...dus het is goed.Het feit dat ook ziende mensen wel eens niet direct iets opmerken doet niet af aan het feit dat een blinde het ieder geval niet op zal merken. Als die zijn hond wordt platgereden moet ie op straat gaan voelen waar ie ligt.

Wat ik versta onder voor jezelf zorgen is dat je ieder geval niet afhankelijk bent van de ogen van je hond. Ik heb daar moeite mee.
Mijn zicht is een belangrijk zintuig. Ik weet dat de andere zintuigen van blinde mensen vele malen beter getraind zijn dan die van ons, maar dat maakt ze nog niet ziende.
Ik ben op zich ook redelijk nuchter hoor. Een hond past zich makkelijk aan en beseft zich niet dat het gras bij de buren groener is. Hij leeft zijn leven en nou ja..dat is het. Maar het is een leven in dienst van..en dat stelt de belangen van de hond dus bij voorbaat al secundair. Dat is bij meer werkende honden zo en daar ben ik het dus ook vaak niet mee eens. De belangen van het dier horen in mijn ogen altijd centraal te staan en dan pas kan je kijken naar de rest van de poppenkast.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Mol
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mol »

wat een slap gelul zeg, of dat een blind persoon niet voor een hond kan zorgen, en omdat de hond in dienst staat voor is het zielig , wat een gewouwel, als jij je hond als een gelijke behandeld dus dat jou hond nie doet wat jij zegt dan ben je in mijn ogen velen malen minder kapabel om voor een hond te zorgen dan een blind persoon.
en ja een blind persoon moet zoeken als zijn hond plat gereden word, moet jij ook als het donker is en je ziet geen had voor ogen.
en ja de hond moet werken voor zijn baas, zouden ze daarom veel al rassen nemen met een hoge will to please :denken:

hallo tis een bijft een hond hoor geen mens, behandel het dier dan ook als een hond en zet hem niet gelijk aan het zelfde nivo van een mens, tis een hulpstuk voor blinde buiten en een maatje binnen net zo goed als voor ieder ander.

mol :8):
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Wil de hond »

Dat idee heb ik dus ook, het is altijd zo geweest dat honden gebruikt werden, als gebruikshond. Vrijwel alle rassen hebben hun ontstaan toch te danken aan een bepaald gebruiksdoel waar ze voor "gemaakt" zijn?

Dat je een hond op verschillende manieren kunt gebruiken en dat er betere en mindere manieren zijn is zonder meer waar, maar zeggen dat het altijd fout is om een hond ondergeschikt te maken aan de mens door hem ergens voor te gebruiken, nee, dat kan ik niet.

Je moet de lat niet te hoog leggen vind ik, als je het hebt over wat goed is voor een hond. Voor je het weet mag dan haast niemand meer een hond hebben.
Marion
Vaste gebruiker

Hoi Martijn,

Ik heb zeker wel begrip voor jouw twijfels, nou ja twijfels, je schijnt het echt zeker te weten :neenee:

Ik ben natuurlijk niet onbevooroordeeld en ga af op de ervaringen en berichten van de mensen die via "De hond kan de was doen" een hulphond hebben en ik zie niet dat die honden ongelukkig zijn, ik zie dan alleen maar honden met kwispelende staarten samen met hun baasje de dingen doen en ik heb niet het gevoel dat ze het daardoor zwaarder hebben dan Borders die schapen hoeden met de boer? Ook maken ze allerminst de indruk gestrest of ongelukkig te zijn :smile:

Het zijn werkhonden en vinden het per definitie al heerlijk als ze wat kunnen doen, ze zijn "will to please" zoveel heb ik al over de Border gelezen, maar voor hetzelfde geld krijg ik een Labrador(was mijn 2e keus!), want het is momenteel erg moeilijk om aan Borders te komen. Tot die tijd lees ik alles wat los en vast is over honden en doe ik ook hier veel tips en ideeën op.

"Mijn hond" hoeft echt niet álles te doen en er zal ook heel veel tijd over zijn om uitgebreid te spelen en te keten. En ik ben natuurlijk ook een heel leuk en lief mens :pffff:

Maar nogmaals, ik vind het fantastisch dat jij je zo ongerust maakt over het lot van sommige honden.

Groetjes, Marion
Groetjes, Marion

Afbeelding

Zoie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Zoie »

ik weet niet of ik zelf een hond zou nemen als ik zou denken dat ik mijn hond geen goed leven te bieden had voor mijn eigen gemak. Denk het niet, want ik zou er zelf erg ongelukkig van worden. Maar goed, ik zit niet in een situatie waarin een hond een uitkomst voor mij zou zijn, dus dat is makkelijk praten.

Ik weet gewoon niet genoeg van de praktijk af om een oordeel te kunnen geven over het verschijnsel blindegeleidehond. Maar blinden kunnen natuurlijk ook in een samenlevingsverband met zienden leven, met zienden werken, met zienden op straat lopen enz. Idd is niet kunnen zien een ernstige beperking, op allerlei gebieden, en een blinde baas is natuurlijk niet ideaal voor een hond. Maar een blinde moet met zoveel dingen steunen op zienden, waarom zou dat voor de verzorging van zijn hond dan niet kunnen gelden.

Ik vind het niet principieel verkeerd om honden een taak te geven, die hebben ze toch altijd gehad. Natuurlijk moet het welzijn van de hond dan ook gegarendeerd zijn, en idd als dat er bij inschiet is er niets tegen om dat aan te kaarten, er oog voor te hebben, en er tegen te protesteren. De waarheid mag gezegd worden, en als de gemiddelde blindengeleidehond een rot leven heeft, mag dat ook gezegd worden.

Maar een mens heeft ook belangen, en we gebruiken dieren voor van alles en nog wat terwijl we ze een dieronwaardig rotleven geven. Ik begrijp de emotie wel als het om honden gaat, we zijn nu eenmaal hondenliefhebbers, maar ik blijf toch ook vinden dat er iets willekeurigs in zit.

Overigens geloof ik wel dat een een heleboel hulphonden een goed leven kunnen hebben met een taak die bij hun aard past. Ik zie hierook wel eens een vrouw met een scooter haar hond uitlaten. Misschien zal ik haar eens aanspreken, maar dat zou best een hulphond kunnen zijn die die vrouw met van alles en nog wat helpt, en verder een prima leven heeft. Maar opnieuw, ik weet er gewoon niet genoeg van de praktijk af om er een definitief oordeel over te hebben. Maar pincipieel ben ik niet tegen het verschijnsel hulphond.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”