Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

de kruisbanden

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

boxersien

de kruisbanden

Ongelezen bericht door boxersien »

Als de kruisbanden gescheurd zijn of kapot, zet de poot dan op (zwelt hij)? Mijn hond heeft aan links achterpoot zware HD en rechts was helemaal goed een jaar geleden. Nu loopt hij met rechts ook heel slecht. Ik heb nog eigenlijk geen idee wat het kan zijn en wil volgende week effe langs de DA (hopelijk willen mijn ouders dat ook anders zit ik met een probleem, ik ben 17). Eerst dachten we ook HD of artrose in die heup, maar die poot reageert helemaal niet op metacam. Hoe kun je zien of er wat mis is met de kruisbanden??
rob80
Actief

Ongelezen bericht door rob80 »

Beau heeft hd aan rechterheup. Toch begon hij op een gegeven moment ook links mank te lopen. Dit omdat hij rechts probeert te ontlasten en zo moet de linkse poot alles opvangen waardoor te grote belasting ontstaat en daar ook mank gaat lopen. Misschien vergelijkbaar?
boxersien

Misschien wel, maar effe denken.. ongeveer 1,5 jaar geleden hebben wij het ontdekt (ik kreeg hem toen hij 3,5 was, nu is hij bijna 5,5) en sinds 1 maand loopt hij dus nu rechts mank (volgens mij had hij hem ook eerst verdraaid). Voordat we gingen eten was er niet veel aan de hand en na het eten stond hij er helemaal niet meer op en nu loopt hij mank als het heel koud is en als hij lang heeft geslapen of gelegen. Het begon dus opeens en hij draaide zijn poot toen heel raar (nu niet meer, dat was alleen de eerste twee dagen).
rianneke
Zeer actief

Re: de kruisbanden

Ongelezen bericht door rianneke »

boxersien schreef:Als de kruisbanden gescheurd zijn of kapot, zet de poot dan op (zwelt hij)? Mijn hond heeft aan links achterpoot zware HD en rechts was helemaal goed een jaar geleden. Nu loopt hij met rechts ook heel slecht. Ik heb nog eigenlijk geen idee wat het kan zijn en wil volgende week effe langs de DA (hopelijk willen mijn ouders dat ook anders zit ik met een probleem, ik ben 17). Eerst dachten we ook HD of artrose in die heup, maar die poot reageert helemaal niet op metacam. Hoe kun je zien of er wat mis is met de kruisbanden??
Onze hond is 6 weken geleden, geopereerd aan een kruisband. En om antwoord op je vraag te geven, de poot kan opzetten maar hoeft niet. Bij layka was dit niet het geval en dachten ze in eerste instantie dat het een kneusing was, nadat het met pijnstillers niet overging werden er foto's gemaakt en was het gerafeld en zwaar opgerekt. Een operatie dus. Het is ons opgevallen doordat ze met die poot begon te hinken maar verder was er niets te zien, ze sprong nog, speelde nog, kortom deed alles met die poot. Ik hoop dat je wat aan mijn verhaal hebt en beterschap met je hond

groetjes
rianne
Afbeelding

Groetjes,
Rianne en Layka
Scooby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse dog
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Scooby »

Hoi Jacqueline,

Toen Lana haar kruisband gescheurd had, zagen we dat aan het feit dat ze die achterpoot in stand iets ontlastte. Tijdens het lopen, merkte je het eigenlijk niet. Ook kwam er ter hoogte van haar knie een bobbel aan de zijkant.
Als jullie hond inderdaad een kruisband gescheurd heeft, is het zaak om zo snel mogelijk met hem/haar naar de dierenarts te gaan hiervoor. Binnen twee weken na de scheuring van de kruisband ontstaat er namelijk al arthrose in het kniegewricht!
boxersien

Scooby schreef:Hoi Jacqueline,

Toen Lana haar kruisband gescheurd had, zagen we dat aan het feit dat ze die achterpoot in stand iets ontlastte. Tijdens het lopen, merkte je het eigenlijk niet. Ook kwam er ter hoogte van haar knie een bobbel aan de zijkant.
Als jullie hond inderdaad een kruisband gescheurd heeft, is het zaak om zo snel mogelijk met hem/haar naar de dierenarts te gaan hiervoor. Binnen twee weken na de scheuring van de kruisband ontstaat er namelijk al arthrose in het kniegewricht!
Helaas is het al langer. Wij dachten namelijk eerst aan overbelasting, HD of artrose zelf (eigenlijk nu nog). Ik wil wel naar de DA, maar mijn ouders helaas niet. Ik blijf het nog proberen.

Ik merk nu wel duidelijk dat hij bij koud weer er veel meer last van heeft, daarom denk ik aan artrose. Toch komen de kruisbanden ook steeds naar boven, ik vind het vreselijk moeilijk
gz
Actief
Mijn ras(sen): Boxer

Ongelezen bericht door gz »

Bas heeft 4 maal een operatie gehad aan zijn kruisbanden. Als hij even lekker gerent had kwamen we thuis en dan liep ie even een paar uur op 3 poten. Na wat rust liep hij weer goed. Het ontlasten is meestal een teken van een kapotte kruisband. Bas heeft ook atrose maar door een goede ingreep van de dierenarts (een eigen kruisband aangemaakt van zijn eigen peesweefsel) is het met Bas allemaal goed gekomen.
Scooby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse dog
Contacteer:

Ongelezen bericht door Scooby »

boxersien schreef:Ik merk nu wel duidelijk dat hij bij koud weer er veel meer last van heeft, daarom denk ik aan artrose. Toch komen de kruisbanden ook steeds naar boven, ik vind het vreselijk moeilijk
Hoi,

Lana heeft juist bij kouder weer minder last van haar arthrose. En ik zou toch echt niet te lang wachten met naar de dierenarts gaan.
gz
Actief
Mijn ras(sen): Boxer

Ongelezen bericht door gz »

Scooby schreef: Hoi,

Lana heeft juist bij kouder weer minder last van haar arthrose. En ik zou toch echt niet te lang wachten met naar de dierenarts gaan.
Sluit ik me bij aan ... hoe langer je ermee wacht des te erger kan het worden.
rianneke
Zeer actief

Ongelezen bericht door rianneke »

gz schreef:
Scooby schreef: Hoi,

Sluit ik me bij aan ... hoe langer je ermee wacht des te erger kan het worden.
Ik sluit me er ook bij aan, wij zijn meteen na een week gegaan en er was dus ook nog geen artrosevorming.

succes ermee

rianne
Afbeelding

Groetjes,
Rianne en Layka
boxersien

Misschien gaan we volgende week wel (als ze dan nog willen). Waarschijnlijk toch niet de kruisbanden en alleen artrose. Vandaag was het ong. 10 graden en hij had helemaal nergens last van, hij liep helemaal normaal. Nu vriest het weer en hij loopt opeens weer mank.
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”