Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
vraag over artrose
Moderator: moderatorteam
- pooh
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): zwiterse witte herder
vraag over artrose
Is het waar dat een hond geopereerd kan worden aan artrose en dat na de operatie alles weer goed is?
Ik vraag dit omdat een vriendin van mij een BM heeft van 11 maanden. Beestje (60 kg) liep stroef aan de voorpoten dus ze hebben foto's laten maken bij de DA. De hond heeft dus artrose wordt hier binnenkort aan geopereerd.
Nou weet ik er heel weinig van maar ik was in de veronderstelling dat een operatieve ingreep aan/bij de botten juist artrose kon veroorzaken.
Weet iemand hier iets over?
Ik vraag dit omdat een vriendin van mij een BM heeft van 11 maanden. Beestje (60 kg) liep stroef aan de voorpoten dus ze hebben foto's laten maken bij de DA. De hond heeft dus artrose wordt hier binnenkort aan geopereerd.
Nou weet ik er heel weinig van maar ik was in de veronderstelling dat een operatieve ingreep aan/bij de botten juist artrose kon veroorzaken.
Weet iemand hier iets over?
- Caro.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse Draak
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
Wat ik erover weet is dat het op zich wel kan, maar meestal weinig zin zal hebben. In eerste instantie is er goed resultaat, maar omdat iedere operatie ook weer artrose tot gevolg heeft, zal het op de langere termijn geen effect hebben.
Maar pin me hier niet op vast hoor; dit is wat ik erover gehoord heb.
Verdere reacties lees ik met belangstelling, want Kaya heeft ook flinke artrose en nu op 3-jarige leeftijd er echt al behoorlijk last van.
Maar pin me hier niet op vast hoor; dit is wat ik erover gehoord heb.
Verdere reacties lees ik met belangstelling, want Kaya heeft ook flinke artrose en nu op 3-jarige leeftijd er echt al behoorlijk last van.
-
Sjiel
- Zeer actief
In sommige gewrichten kan je door arthrodese de artrose weghalen en kan een hond weer pijnvrij (aandat gewricht) zijn.
Alleen houdt artrodese in dat het gewrichtskraakbeen verwijderd wordt en het gewricht vergroeit/verdwijnt en niet met gebogen/gestrekt kan worden.
Bij paarden met spat wordt dit nog wel eens gedaan.
Alleen houdt artrodese in dat het gewrichtskraakbeen verwijderd wordt en het gewricht vergroeit/verdwijnt en niet met gebogen/gestrekt kan worden.
Bij paarden met spat wordt dit nog wel eens gedaan.
weg gehaald zit een virus in
- Scooby
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse dog
- Contacteer:
Dit is ook wat ik er over gehoord heb.Stang schreef:Wat ik erover weet is dat het op zich wel kan, maar meestal weinig zin zal hebben. In eerste instantie is er goed resultaat, maar omdat iedere operatie ook weer artrose tot gevolg heeft, zal het op de langere termijn geen effect hebben.
Groetjes, Karen
Duitse doggen 'Uut Sutfene'
-
carolien
- Actief
- Mijn ras(sen): kr chihuahua, kr jack russ, mix van....??
- Aantal honden: 3
mijn hond heb ik 2 augustus jl moeten laten inslapen na 2jr onder behandeling te zijn geweest bij een da
die raadde een operatie zelfs af, omdat het een behoorlijk zware is en de kans dat het trg kwam erg groot was, was het niet in dezelfde poot,dan in haar andere poot
die raadde een operatie zelfs af, omdat het een behoorlijk zware is en de kans dat het trg kwam erg groot was, was het niet in dezelfde poot,dan in haar andere poot
Chera, Quincy R.I.P. Blaize 22-8-11- (6 jaar)

- pooh
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): zwiterse witte herder
Even een korte update: De hond blijkt na een second opinon geen arthrose te hebben maar ED aan beide voorpoten.....
Hieraan wordt hij volgende week geopereerd (eerst aan een poot natuurlijk en over een paar weken aan de andere)
Is dit een vreemd vervolg overigens? Dat blijkt dat het geen arthrose is maar ED? Volgens mij is het verschil toch voor een ervaren oog goed te zien...Of zit ik ernaast?
Hieraan wordt hij volgende week geopereerd (eerst aan een poot natuurlijk en over een paar weken aan de andere)
Is dit een vreemd vervolg overigens? Dat blijkt dat het geen arthrose is maar ED? Volgens mij is het verschil toch voor een ervaren oog goed te zien...Of zit ik ernaast?
- Scooby
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse dog
- Contacteer:
Hoi,pooh schreef:Is dit een vreemd vervolg overigens? Dat blijkt dat het geen arthrose is maar ED? Volgens mij is het verschil toch voor een ervaren oog goed te zien...Of zit ik ernaast?
Het lijkt mij ook dat een beetje dierenarts dit verschil moet kunnen zien op de foto's... Wel is het zo dat door de ED vaak arthrose ontstaat.
Groetjes, Karen
-
Sjiel
- Zeer actief
Rontgenfoto's beoordelen is niet altijd even eenvoudig, soms is er een radioloog voor nodig om alle afwijkingen te zien.Scooby schreef:Hoi,pooh schreef:Is dit een vreemd vervolg overigens? Dat blijkt dat het geen arthrose is maar ED? Volgens mij is het verschil toch voor een ervaren oog goed te zien...Of zit ik ernaast?
Het lijkt mij ook dat een beetje dierenarts dit verschil moet kunnen zien op de foto's... Wel is het zo dat door de ED vaak arthrose ontstaat.
weg gehaald zit een virus in
- Ca Cajuina
- Zeer actief
Door ED kan ook arthrose ontstaan dus wellicht was de athrose wel aanwezigpooh schreef:Even een korte update: De hond blijkt na een second opinon geen arthrose te hebben maar ED aan beide voorpoten.....
Groetjes Michelle en een kus van Conan en Akira en Hera

- mister
- Actief
- Mijn ras(sen): Duitse Dog, Amerikaanse stafford
- Aantal honden: 2
atrose is (vrijwel) altijd een reactie op een ander probleem. Met een operatie kun je vrijwel niks aan de al aanwezige arthrose doen maar de situatie wel verbeteren door het probleem te stabiliseren (door te behandelen) wat de atrose veroorzaakt zodat athroseproses wordt afgeremt en een betere kwalitijd voor de hond ontstaat.
Groetjes chantal en mister
Groetjes chantal en mister