Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
epeleptie bij een maltheser
Moderator: moderatorteam
-
Reini
- Zeer actief
epeleptie bij een maltheser
Is er iemand bekend met epilepsie bij een Maltheser??
De hond van mijn moeder heeft twee aanvallen gehad die hier sterk op leken.
Morgen gaat ze naar de dierenarts maar ik dacht ik vraag het hier ook eens.
Zijn symptonen zijn dat hij gaat schudden met zijn kop en lichaam
( eerste keer dacht mijn moeder dat hij uit een diepe slaap kwam )
en gister heeft hij ook direct daarna overgegeven.
Ik ben er erg van geschrokken en hoop dat iemand hier al iets over kan vertellen.
De hond van mijn moeder heeft twee aanvallen gehad die hier sterk op leken.
Morgen gaat ze naar de dierenarts maar ik dacht ik vraag het hier ook eens.
Zijn symptonen zijn dat hij gaat schudden met zijn kop en lichaam
( eerste keer dacht mijn moeder dat hij uit een diepe slaap kwam )
en gister heeft hij ook direct daarna overgegeven.
Ik ben er erg van geschrokken en hoop dat iemand hier al iets over kan vertellen.
Nero, het dappere Yorkie; 14/09/02 - 19/06/07

- Mama Sanneke
- Zeer actief
-
Reini
- Zeer actief
- Mama Sanneke
- Zeer actief
Luka zit altijd te bibberen en zakt door zijn achterste poten,Reini schreef:Hoi Sanneke,
Denk jij dat, gezien de symptonen, dit epilepsie kan zijn?? Of is dat heel wat anders? Hij schudde heel lang met zijn hoofd en lichaam en daarna moest hij overgeven.
Slikt jouw Luka hier medicijnen voor??
zijn kop schud dan ook soms heen en weer, héél heftig, soms ook naarvoor en dan lijkt het off hij moet overgeven.
Dus ja, de symptomen zijn ongeveer hetzelfde.
Soms zie je ook op voorhand dat je hond erg onrustig word.
Sommige honden verliezen ook soms het bewustzijn en worden na de aanval terug wakker.
Luka is enorm angstig na zo'n aanval, ik vind hem eigenlijk behoorlijk bijblijven bij de aanval.
Luka krijgt Fenobarbitol(of was het nu Fenobarbital), 15 mg twee maal daags in capsules die ik in gehaktballetjes doe.
Hij zou er suf van worden ,maar daar merk ik bij Luka niets van.
Hij slaapt nu wel beter door, daarvoor zat ie elke vijf minuten met zijn kop omhoog.
Hij krijgt ook Bachbloesems die Moniek van het forum hier voor me heeft gemaakt.
Luka heeft op 6 maand tijd 3 aanvallen gehad, op zich misschien geen reden om medicatie te geven ware het niet dat hij superangstig is achteraf.
Kwil wel even zeggen dat LUka altijd angstig is geweest maar niet zoals hij nu na een aanval is.
Met die medicatie sluit je wel geen nieuwe aanvallen uit, de drempel om er eentje te krijgen ligt alleen hoger.
Even verder in medisch is een onderwerp over Fenobarbital geopend door mama Sanneke
Sanneke, Bazinneke van Luka Poedelmans

Ik ben gewoon mezelf

Ik ben gewoon mezelf
-
Reini
- Zeer actief
Hartstikke bedankt voor je uitgebreide reactie!
Morgen gaat hij naar de dierenarts en dan zullen we horen of het werkelijk epilepsie is!
Bij deze wil ik nog even van de gelegenheid gebruik maken om te zeggen dat Luka echt een schatje is op de foto in je onderschrift!!
Morgen gaat hij naar de dierenarts en dan zullen we horen of het werkelijk epilepsie is!
Bij deze wil ik nog even van de gelegenheid gebruik maken om te zeggen dat Luka echt een schatje is op de foto in je onderschrift!!

- Moos
- Zeer actief
De Maltezer van mijn achternicht heeft ook epilepsie. Zij krijgt ook 2 maal dags fenobarbital.
Als zij een aanval heeft verliest ze echt het bewustzijn, gaat speekselen, en fietsen met de achterpoten. Gelukkig duurt dit allemaal maar een sec. of 30 en daarna is ze snel weer gewoon de oude, maar het is gewoon heel naar als je hondje epilepsie heeft.
Als zij een aanval heeft verliest ze echt het bewustzijn, gaat speekselen, en fietsen met de achterpoten. Gelukkig duurt dit allemaal maar een sec. of 30 en daarna is ze snel weer gewoon de oude, maar het is gewoon heel naar als je hondje epilepsie heeft.

- Mama Sanneke
- Zeer actief
DankuzeerReini schreef:Hartstikke bedankt voor je uitgebreide reactie!

Ik ben gewoon mezelf

Ik ben gewoon mezelf
-
Hester
- Actief
Geen idee of het epilepsie is. Daarvoor is de info wat te summier. Ben benieuwd hoe het bij de DA gaat morgen en wat die gaat zeggen. Veel sterkte ermee!
In loving memory: Nelson * 28-09-1998 † 20-11-2003
If tears could build a stairway, and memories a lane, I'd walk right up to heaven and bring you home again...
Nelsons site!
If tears could build a stairway, and memories a lane, I'd walk right up to heaven and bring you home again...
Nelsons site!
-
Reini
- Zeer actief
Mijn moeder zit op dit moment bij de dierenarts en ik heb haar dit syndroom doorgegeven. Misschien kan de dierenarts hier wat mee. Maar hopelijk is er niks aan de hand!!!Sjiel schreef:Bij kleine witte langharige hondjes komt het White dog shaker syndrome voor. Misschien is het dat?
linkje

-
Reini
- Zeer actief
Het is epilepsie!!!
Mijn moeder is net terug van de DA.
Ze hebben bloed geprikt en mijn moeder moet nu op gaan schrijven wanneer het weer gebeurt en onder wat voor omstandigheden.
Hij hoeft nog geen medicijnen en als het weg blijft en niet vaak voorkomt ( vaak is meer dan drie keer per jaar )
hoeft hij er niet voor behandeld te worden.
De DA had trouwens nog nooit van 'white dog shake syndrom' gehoord bij malthesers maar je weet maar nooit natuurlijk en nou kan hij daar ook eventueel rekening mee houden!!
Ik ben een klein beetje opgelucht en hoop dat Jerry er nou geen last meer van heeft want hij heeft toch al twee aanvallen gehad kort op elkaar!! Nou in ieder geval bedankt voor de info en als er nog eens iets is dan vraag ik wel weer!!
Ze hebben bloed geprikt en mijn moeder moet nu op gaan schrijven wanneer het weer gebeurt en onder wat voor omstandigheden.
Hij hoeft nog geen medicijnen en als het weg blijft en niet vaak voorkomt ( vaak is meer dan drie keer per jaar )
De DA had trouwens nog nooit van 'white dog shake syndrom' gehoord bij malthesers maar je weet maar nooit natuurlijk en nou kan hij daar ook eventueel rekening mee houden!!
Ik ben een klein beetje opgelucht en hoop dat Jerry er nou geen last meer van heeft want hij heeft toch al twee aanvallen gehad kort op elkaar!! Nou in ieder geval bedankt voor de info en als er nog eens iets is dan vraag ik wel weer!!

- Mama Sanneke
- Zeer actief
Is wel een interresant artikel.Sjiel schreef:Bij kleine witte langharige hondjes komt het White dog shaker syndrome voor. Misschien is het dat?
linkje
Alleen de behandeling met cortico.. is dat cortisone ?

Ik ben gewoon mezelf

Ik ben gewoon mezelf
-
Sjiel
- Zeer actief
Het is ook maar een heeel klein paragraafje in de Ettinger (de "internistenbijbel") 5th ed blz 598-599.Reini schreef:De DA had trouwens nog nooit van 'white dog shaker syndrom' gehoord bij malthesers maar je weet maar nooit natuurlijk en nou kan hij daar ook eventueel rekening mee houden!!
weg gehaald zit een virus in
- Angelique25
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Old English Sheepdog
- Aantal honden: 6
- Contacteer:
Nou, dat is dan een vlotte diagnoseReini schreef:Het is epilepsie!!!![]()
Normaliter wordt overgegaan tot medicatie wanneer er 2 of meer aanvallen per maand plaatsvinden.
Wil je veel goede info over epileptie, hobbel dan even naar de site: http://www.epilepsiebijhonden.nl/
-
Reini
- Zeer actief
Het leek mij ook wat vreemd en erg snel!!
De uitslag van het bloedonderzoek moet nog terug komen dus dan horen we wel weer verder. Het leek mij ook een vlotte diagnose!!
Nou is mijn moeder wel een redelijke paniekzaaier dus misschien heeft ze het niet goed begrepen!
De uitslag van het bloedonderzoek moet nog terug komen dus dan horen we wel weer verder. Het leek mij ook een vlotte diagnose!!
Nou is mijn moeder wel een redelijke paniekzaaier dus misschien heeft ze het niet goed begrepen!

- Angelique25
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Old English Sheepdog
- Aantal honden: 6
- Contacteer:
Ik betwijfel of het aan je moeder ligt daar wel meer DA's direct met de diagnose en een pot (klote)pillen klaarstaan zonder ook maar 3 seconden verder gekeken te hebben. Maar het bloedonderzoek afwachten is het minste wat gedaan kan worden.Reini schreef:Het leek mij ook wat vreemd en erg snel!!
De uitslag van het bloedonderzoek moet nog terug komen dus dan horen we wel weer verder. Het leek mij ook een vlotte diagnose!!![]()
-
Reini
- Zeer actief
Dat is ook waar. We moeten gewoon het bloedonderzoek eerst maar even afwachten!!Angelique25 schreef:Ik betwijfel of het aan je moeder ligt daar wel meer DA's direct met de diagnose en een pot (klote)pillen klaarstaan zonder ook maar 3 seconden verder gekeken te hebben. Maar het bloedonderzoek afwachten is het minste wat gedaan kan worden.Reini schreef:Het leek mij ook wat vreemd en erg snel!!
De uitslag van het bloedonderzoek moet nog terug komen dus dan horen we wel weer verder. Het leek mij ook een vlotte diagnose!!![]()

-
Hester
- Actief
Ik sta ook te kijken van de snelheid waarmee er een diagnose gesteld wordt. Want wat Angelique zegt, klopt. Bij primaire epilepsie is er geen aanwijsbare oorzaak. Bij secundaire epilepsie is er wel een aanwijsbare oorzaak. Maar die oorzaak kan pas gevonden worden als er onderzoeken zijn gedaan zoals Angelique die al noemde. Dus op zijn vroegst kan er secundaire epilepsie worden vastgesteld als er uitslagen binnen zijn. Komt er niks uit de onderzoeken en zijn andere mogelijkheden uitgesloten en blijven de aanvallen komen dan zou er gesproken kunnen worden van primaire epilepsie. In dit stadium (wat ik er uit op kan maken) kan er hooguit gesproken worden van epileptiforme aanvallen. Dus aanvallen die doen denken aan epilepsie, maar waarvan nog niet vastgesteld is/kan worden dát het daadwerkelijk epilepsie is.
Mijn hond had primaire epilepsie en daar is toch wel een jaar, anderhalf jaar overheen gegaan voordat er door een internist van de Spoedkliniek in Amsterdam op primaire epilepsie werd gediagnostiseerd. Daarbij: je moeder moet nu alles bij gaan houden en opschrijven...Mijn ervaring is dat dat het eerste is waar je mee begint om in kaart te brengen hoe e.e.a. verloopt. Naast de onderzoeken die Nelson gehad heeft is, toentertijd, mijn verslaglegging daar ook in betrokken om tot een diagnose te komen. Dus dat de DA vraagt om verslaglegging is een prima stap, maar dat hij nu al een conclusie trekt...lijkt me wat vroeg. (Het klinkt misschien wat arrogant om te zeggen, ik ben zelf geen DA. Maar dat is de informatie die ik zelf in de loop der jaren zo ken.)
En je zegt dat je moeder een paniekzaaier is? Het lijkt me niet dat dat zo van invloed hoeft te zijn op een diagnose. Wat wel belangrijk is, is dat wanneer haar hond een insult krijgt, ze zelf zo rustig mogelijk blijft. Dat is misschien niet makkelijk maar ook niet onmogelijk. Dat wil ik wel even meegeven.
Ik ben benieuwd wat er uit de onderzoeken komt.
Mijn hond had primaire epilepsie en daar is toch wel een jaar, anderhalf jaar overheen gegaan voordat er door een internist van de Spoedkliniek in Amsterdam op primaire epilepsie werd gediagnostiseerd. Daarbij: je moeder moet nu alles bij gaan houden en opschrijven...Mijn ervaring is dat dat het eerste is waar je mee begint om in kaart te brengen hoe e.e.a. verloopt. Naast de onderzoeken die Nelson gehad heeft is, toentertijd, mijn verslaglegging daar ook in betrokken om tot een diagnose te komen. Dus dat de DA vraagt om verslaglegging is een prima stap, maar dat hij nu al een conclusie trekt...lijkt me wat vroeg. (Het klinkt misschien wat arrogant om te zeggen, ik ben zelf geen DA. Maar dat is de informatie die ik zelf in de loop der jaren zo ken.)
En je zegt dat je moeder een paniekzaaier is? Het lijkt me niet dat dat zo van invloed hoeft te zijn op een diagnose. Wat wel belangrijk is, is dat wanneer haar hond een insult krijgt, ze zelf zo rustig mogelijk blijft. Dat is misschien niet makkelijk maar ook niet onmogelijk. Dat wil ik wel even meegeven.
Ik ben benieuwd wat er uit de onderzoeken komt.
In loving memory: Nelson * 28-09-1998 † 20-11-2003
Nelsons site!
Nelsons site!