Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Cursus Sociale huishond
Moderator: moderatorteam
- balouh
- Vaste gebruiker
Cursus Sociale huishond
Zaterdag a.s beginnen Balou en ik met de sociale huishond cursus.Dit is een nieuwe cursus van de FHN.Zijn er hier al mensen mee begonnen?
Wij hebben er zin in!!
Wij hebben er zin in!!
- Rossi
- Zeer actief
- Mama Sanneke
- Zeer actief
Re: Cursus Sociale huishond
Wat houd dat in als ik mag vragen ?balouh schreef:Zaterdag a.s beginnen Balou en ik met de sociale huishond cursus.Dit is een nieuwe cursus van de FHN.Zijn er hier al mensen mee begonnen?
Wij hebben er zin in!!
Sanneke, Bazinneke van Luka Poedelmans

Ik ben gewoon mezelf

Ik ben gewoon mezelf
- rie
- Zeer actief
- Contacteer:
Ja ben ook benieuwd wat dat voor een cusus is. 

GROETJES RIE,DJARNO EN SHINTO
Kijk ook eens op http://www.djarnoshinto.web-log.nl en laat misschien ook een berichtje achter
- balouh
- Vaste gebruiker
De sociale huishond is de cursus die voor de G&G 0 (of beginners) komt.
Het is een nieuwe cursus die vanaf dit jaar verplicht is om te doen,als je verder wilt in iedergeval.
Wat je hond O.A moet kunnen is terug komen vanuit een andere groep honden ,voedsel weigeren en hoe hij reageert op verschillende geluidsprikkels.
Het volledige reglement staat wel op de site van de FHN.
Het is een nieuwe cursus die vanaf dit jaar verplicht is om te doen,als je verder wilt in iedergeval.
Wat je hond O.A moet kunnen is terug komen vanuit een andere groep honden ,voedsel weigeren en hoe hij reageert op verschillende geluidsprikkels.
Het volledige reglement staat wel op de site van de FHN.
- Lysette
- Zeer actief
- Contacteer:
-
- Zeer actief
- Rosa
- Zeer actief
- Rosa
- Zeer actief
Weet jij trouwens hoe ze het gaan doen met die oefening "komen indien geroepen" want daar moet een afgezet veld beschikbaar voor zijn?! Enne die is er volgens mij niet in het Engelse Werk...... Ben benieuwd hoe ze dat gaan oplossen!
Groetjes Rosa, Pongo en Rayos
Ik zal je nooit vergeten lieve Pacha (05-11-2008)

- Dibbes
- Zeer actief
- Aantal honden: 2
Ik ben heel benieuwd naar de nieuwe cursus. Zelf ga ik eerst nog een keer G&G1 examen doen. Als ik dat niet haal, moet ik de cursus sociale huishond ook doen. Maar het lijkt me best leuk om Emma bepaalde oefeningen aan te leren, zoals "voedsel weigeren" het lijkt me een uitdaging om dat aan te leren.
Wat houdt de oefening "komen indien geroepen" precies in? Waarom valt dat niet te trainen op een open veld?
Wat houdt de oefening "komen indien geroepen" precies in? Waarom valt dat niet te trainen op een open veld?

- balouh
- Vaste gebruiker
- Rosa
- Zeer actief
8. Komen indien geroepen (groepsoefening)Dibbes schreef: Wat houdt de oefening "komen indien geroepen" precies in? Waarom valt dat niet te trainen op een open veld?
Algemeen:
Er moet een afgezet terrein beschikbaar zijn waarop geen vreemde honden komen van minimaal 25 bij 40 meter.
De groepen loslopende honden moet bestaan uit 4 honden (in andere gevallen zal de groep gesplitst moeten
worden of aangevuld moeten worden met sociale honden van de vereniging).
Geleider dient te allen tijde in te grijpen indien dit nodig wordt geacht.
Beschrijving:
Op teken van de keurmeester begeven de honden en geleiders zich in de omheinde ruimte. Daarna geeft de
keurmeester toestemming en worden de honden losgemaakt.
Op verzoek van de keurmeester, of wanneer de geleider dit inschat, dient de geleider in te grijpen om de hond in
het gareel te houden.
De geleiders mogen zich vrij over het veld bewegen.
Na enige tijd (ongeveer 3 minuten) krijgt de eerste geleider een seintje en moet deze zijn hond roepen. De hond
moet bij de geleider komen, zodanig dat de geleider de hond kan aanlijnen. Daarna moet de hond weer vrij
gelaten worden. Gelijk nadat de hond is weggelopen bij de geleider krijgt de geleider een seintje om nogmaals de
hond te roepen. Ook nu moet de hond weer dichtbij genoeg zijn om aangelijnd te kunnen worden. De volgende
geleider krijgt nu een seintje om zijn hond te roepen. Dit gaat zo door totdat de hele groep aan de beurt geweest
is. Tijdens deze oefening mogen de honden met elkaar spelen, maar dit hoeft niet. Indien honden zich misdragen,
mogen de geleiders de hond tot de orde roepen, zonder dat dit van invloed is op het resultaat van de oefening.
Het mag echter niet de bedoeling zijn dat de hond continue aan het volgen is bij de geleider. Daarnaast mogen de
geleiders niet lichamelijk aan hun honden komen. Tot de orde roepen dient mondeling te gebeuren. In het geval
dat er gevochten wordt, krijgen beide honden alsnog een kwalificatie onvoldoende voor de oefening omgang
hond-hond (dit in de mate waarin zulks geschied). Opdringerige types zullen ongetwijfeld eens een snauw
krijgen. Bange honden kunnen achterna gezeten worden.
Kwalificatie:
Goed: De hond komt beide keren vrijwel onmiddellijk bij de geleider en laat zich belonen of aanhalen. (Geen
spelletje pak-me-dan).
Voldoende: De baas moet beide keren twee maal roepen voordat de hond komt.
Matig: De hond komt één van beide keren niet/moeilijk. De hond laat zich niet aanlijnen. De hond doet één maal
een spelletje pak-me-dan met de baas.
Onvoldoende: De hond maakt ruzie met de andere honden. De hond komt beide keren niet.
Ik ben benieuwd naar morgenavond! Ik laat het jullie weten hoe ik het vond.... en ik zal ook nog eens naar bovenstaande oefening vragen!!!

En als je een minder sociale hond hebt? Moet die er gewoon tussen? Of een hond die wat angstig is van zo'n hele bubs? Vind t een beetje raar, als bij ons alle honden van VEG op 1 veldje gekwakt worden, weet ik niet of ik daar wel zo blij mee moet zijn. En mensen met een minder lieve hond kunnen dan geen GH halen?
- meta.meulenbelt
- Vaste gebruiker
- Contacteer:
Vier honden plus baasjes en keurmeester op een oppervlakte van minimaal 25 bij 40 meter lijkt mij geen "hele bubs". En ja, je hond moet wel redelijk sociaal zijn. Daarom heet het examen "Sociale huishond". Daar kun je op trainen van jongs af aan. En als je als hondenschool/club een examen aanvraagt, dan laat je natuurlijk een hond niet meedoen als hij niet sociaal reageert naar andere honden. Daar moet je dan op trainen, eventueel met een vast groepje honden die dan met z'n vieren dat examen tegelijk doen.annepanne schreef:En als je een minder sociale hond hebt? Moet die er gewoon tussen? Of een hond die wat angstig is van zo'n hele bubs? Vind t een beetje raar, als bij ons alle honden van VEG op 1 veldje gekwakt worden, weet ik niet of ik daar wel zo blij mee moet zijn. En mensen met een minder lieve hond kunnen dan geen GH halen?
Overigens, tijdens het examen Verkeerszekere Hond moet je ook altijd een stukje sociaal gedrag laten zien, als je hond vastligt met baas uit zicht en er een andere baas met hond langsloopt. Ook daar moet je op trainen.
Groetjes,
Meta
Meta Meulenbelt
AHOV-Hondenschool
http://www.ahov.nl
http://felyce.blogspot.com
http://www.ahov.nl/cairns
AHOV-Hondenschool
http://www.ahov.nl
http://felyce.blogspot.com
http://www.ahov.nl/cairns
Ik vind vier honden best wel een aantal, eigenlijk. Snap dat je je niet-sociale hond niet mee laat doen. maar dat houdt dan in dat je met je hond ook geen GG kan doen, en ik vind gewoon dat je, als je je agressieve hond goed onder appel hebt, je best cursussen moet kunnen volgen. Waar zijn de cursussen anders voor? Helemaal als ik zie dat je bij ons zonder VEG (en ik begreep uit de vorige mail dat de eisen van VEG hierop aangepast worden, was mij niet bekend overigens) aan bijna geen enkele andere cursus kan beginnen. En de eisen van VZH vind ik niet vergelijkbaar, daar gaat t erom dat je hond, terwijl ie aangelijnd ligt, zich normaal gedraagd terwijl een hond passeert. Kijk, iedereen doet neem ik aan zn best om een sociale hond te krijgen, maar t is nu eenmaal zo dat dit niet in alle gevallen goed lukt, bv bij traumatische pup-ervaring om maar iets te noemen. Vind dat ook zulke mensen moeten kunnen trainen. Ik vind de eis van vier hondjes lekker bij mekaar dan gewoon te zwaar.
- Rosa
- Zeer actief
Hallo Allemaal,
Nou inmiddels heb ik twee lessen gehad en ik vind het inderdaad niet echt heel erg verschillen met de A cursus die ik hiervoor heb gevolgd. Wel merk ik dat in onze groep het niveau verschil erg groot is! Er zit één golden in de groep die echt nog zich gedraagt als een pup, maar dus de pup cursus wel al heeft gevolgd (d8 ik) en er is ook iemand erbij die de B cursus heeft gedaan maar het examen niet gehaald heeft en die steekt er in de meeste dingen best wel boven uit! Daartussen zit nog van alles en nog wat.... Wij hebben trouwens best een grote groep vind ik, wel 2 instructeurs maar ik zie toch liever iets kleinere groepjes!
De oefening "komen indien geroepen" is inmiddels veranderd heb ik afgelopen keer gehoord! Ben ik zelf wel blij mee. Nu is het de bedoeling dat je je hond bij je roept tussen andere honden door die gewoon vast zitten aan de lijn en op een redelijke afstand van je hond bevinden.
Balouh en Dibbes gaan jullie woensdag nog naar die lezing van die gedragstherapeut?
Groetjes,
Rosa
Nou inmiddels heb ik twee lessen gehad en ik vind het inderdaad niet echt heel erg verschillen met de A cursus die ik hiervoor heb gevolgd. Wel merk ik dat in onze groep het niveau verschil erg groot is! Er zit één golden in de groep die echt nog zich gedraagt als een pup, maar dus de pup cursus wel al heeft gevolgd (d8 ik) en er is ook iemand erbij die de B cursus heeft gedaan maar het examen niet gehaald heeft en die steekt er in de meeste dingen best wel boven uit! Daartussen zit nog van alles en nog wat.... Wij hebben trouwens best een grote groep vind ik, wel 2 instructeurs maar ik zie toch liever iets kleinere groepjes!
De oefening "komen indien geroepen" is inmiddels veranderd heb ik afgelopen keer gehoord! Ben ik zelf wel blij mee. Nu is het de bedoeling dat je je hond bij je roept tussen andere honden door die gewoon vast zitten aan de lijn en op een redelijke afstand van je hond bevinden.
Balouh en Dibbes gaan jullie woensdag nog naar die lezing van die gedragstherapeut?
Groetjes,
Rosa

- Lysette
- Zeer actief
- Contacteer:
Dat zou een hele verbetering zijn want in vond de oefening met losse honden echt heel domRosa schreef: De oefening "komen indien geroepen" is inmiddels veranderd heb ik afgelopen keer gehoord! Ben ik zelf wel blij mee. Nu is het de bedoeling dat je je hond bij je roept tussen andere honden door die gewoon vast zitten aan de lijn en op een redelijke afstand van je hond bevinden.
Groetjes,
Rosa

Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding foto
In liefdevolle herinnering; Job & Floor
In liefdevolle herinnering; Job & Floor
- Dibbes
- Zeer actief
Dat weet ik nog niet. Eigenlijk is woensdagavond mijn paardrijavond, die zeg ik niet snel af, Maar dit lijkt me wel heel leuk. Weet je wie de lezing doet?Rosa schreef: Balouh en Dibbes gaan jullie woensdag nog naar die lezing van die gedragstherapeut?
Groetjes,
Rosa
Ik heb dit seizoen nog niet kunnen trainen helaas. De eerste keer kon ik niet, de tweede week was de les afgezegd en afgelopen week is Emma loops geworden, dus moet ik nog langer wachten voor ik weer kan trainen.

- balouh
- Vaste gebruiker
Hoi Rosa,
Ik weet nog niet nog ik naar die lezing toe ga!
Balouh heeft met de oefening "komen indien geroepen" zijn eerste knok partij al gehad.
Ze waren met z'n 4ren los en 2 honden gaan over Balouh heen hangen en dat was misse boel natuurlijk .Balouh ging te keer als een leeuw en ik schrok me een hoedje want dat heb ik nog nooit van hem meegemaakt!
Ze zeiden gelijk wel dat het een hele natuurlijke reactie van hem was er is natuurlijk niets dominater dan een hond die over je heen hangt.
ik ben er ini edergeval toen behoorlijk van geschrokken.Later hoorde ik ook wel dat die hond niet zo goed kan met andere honden en dat hij vaker bonje heeft.Maar goed ik merk nu toch een verandering in Balou's gedrag het is toch iets meer een haantje geworden en dat was hij voor die tijd niet.
, misschien komt het ook wel door zijn leeftijd (16 maanden).
Ik vindt het ook jammer dat het grote groepen zijn en dat er best wel een leeftijd verschil is.De meeste honden bij mij in de groep zijn zo'n maand of 7 a 8 en hebben net de puppycursus gedaan .Ik heb met Balou ook al de jongehonden groep gehad ,dus ook al de meeste oefeningen voor Sociale huishond.
Weet jij al hoe ze het met het 'examen "willen gaan doen?
Ik hoorde dat als je een officieel examen wil doen dat je dat dan nog later kan gaan doen,weet jij er iets van?
[/quote]
Ik weet nog niet nog ik naar die lezing toe ga!
Balouh heeft met de oefening "komen indien geroepen" zijn eerste knok partij al gehad.
Ze waren met z'n 4ren los en 2 honden gaan over Balouh heen hangen en dat was misse boel natuurlijk .Balouh ging te keer als een leeuw en ik schrok me een hoedje want dat heb ik nog nooit van hem meegemaakt!
Ze zeiden gelijk wel dat het een hele natuurlijke reactie van hem was er is natuurlijk niets dominater dan een hond die over je heen hangt.
ik ben er ini edergeval toen behoorlijk van geschrokken.Later hoorde ik ook wel dat die hond niet zo goed kan met andere honden en dat hij vaker bonje heeft.Maar goed ik merk nu toch een verandering in Balou's gedrag het is toch iets meer een haantje geworden en dat was hij voor die tijd niet.
, misschien komt het ook wel door zijn leeftijd (16 maanden).
Ik vindt het ook jammer dat het grote groepen zijn en dat er best wel een leeftijd verschil is.De meeste honden bij mij in de groep zijn zo'n maand of 7 a 8 en hebben net de puppycursus gedaan .Ik heb met Balou ook al de jongehonden groep gehad ,dus ook al de meeste oefeningen voor Sociale huishond.
Weet jij al hoe ze het met het 'examen "willen gaan doen?
Ik hoorde dat als je een officieel examen wil doen dat je dat dan nog later kan gaan doen,weet jij er iets van?

- Dibbes
- Zeer actief
Ik heb even de laatste versie van de site van de FHN afgehaald.
Er hoeft nu dus nog maar 1 hond los te lopen en geroepen te worden. De andere combinaties volgen kris-kras over het veld. De afzetting van het terrein mag gewoon uit een lint bestaan hoorde ik.
Er hoeft nu dus nog maar 1 hond los te lopen en geroepen te worden. De andere combinaties volgen kris-kras over het veld. De afzetting van het terrein mag gewoon uit een lint bestaan hoorde ik.
8. Komen indien geroepen (groepsoefening)
Algemeen:
Er moet een afgezet terrein beschikbaar zijn waarop geen vreemde honden komen van minimaal 25 bij 40 meter.
De groepen honden moet bestaan uit 4 honden (in andere gevallen zal de groep gesplitst moeten worden of
aangevuld moeten worden met sociale honden van de vereniging).
Geleider dient te allen tijde in te grijpen indien dit nodig wordt geacht.
Beschrijving:
Op teken van de keurmeester begeven de honden en geleiders zich in de omheinde ruimte. De geleiders mogen
zich vrij over het veld bewegen. De honden zijn aangelijnd.
Na enige tijd krijgt de eerste geleider een seintje en moet deze zijn hond losmaken, en geeft de hond het
commando om te gaan zitten of liggen. De hond moet blijven zitten of liggen. Blijft de hond niet zitten of liggen,
dan mag deze door de ringmeester vastgehouden worden ( vasthouden is 1 kwalificatie lager). De geleider loopt
10 meter in de door de keurmeester aangegeven richting en op teken van de keurmeester moet de geleider de
hond voorroepen. Deze moet bij de geleider komen, zodanig dat de geleider de hond kan aanlijnen. De andere
combinaties blijven in beweging zonder de combinatie te hinderen die met de uitvoerende oefening bezig is. De
volgende geleider krijgt nu een seintje om zijn hond te roepen. Dit gaat zo door totdat de hele groep aan de beurt
geweest is. Indien honden zich misdragen, mogen de geleiders de hond tot de orde roepen, zonder dat dit van
invloed is op het resultaat van de oefening. Tot de orde roepen dient mondeling te gebeuren.
Kwalificatie:
Vasthouden door de ringmeester leidt tot 1 kwalificatie lager.
Goed: De hond komt vrijwel onmiddellijk bij de geleider en laat zich belonen of aanhalen. (Geen spelletje pakme-
dan).
Voldoende: De baas moet twee maal roepen voordat de hond komt.
Matig: De hond komt niet/moeilijk. De hond laat zich niet aanlijnen. De hond doet een spelletje pak-me-dan met
de baas.
Onvoldoende: De hond maakt ruzie met de andere honden. De hond komt niet.

- Dibbes
- Zeer actief
- Rosa
- Zeer actief
De lezing wordt gegeven door Mevr. Bets Engel, op google zag ik dat zij ook een paar boeken heeft geschreven.
Ik ga ook naar de lezing toe, ik ben zelf bezig met de opleiding gedragstherapie bij Van Hall dus vind het wel leuk om eens te horen wat ze te vertellen heeft!
Ik ga ook naar de lezing toe, ik ben zelf bezig met de opleiding gedragstherapie bij Van Hall dus vind het wel leuk om eens te horen wat ze te vertellen heeft!

- Rosa
- Zeer actief
Jeetje dat is wel ff schrikken, Balouh, vooral ook balen dat ze wisten dat het niet een sociale hond is en dat het dus eigenlijk wel een beetje voorspelbaar was dat dit dus ging gebeuren! In ieder geval dus ook fijn voor jou dat die oefening is veranderd! Ik hoop dat Balouh er verder geen vervelende ervaringen aan over houd! Hoe doet hij nu aan de lijn tegen die andere hond?
Zover ik weet kan je kiezen tussen twee examens een club examen of een landelijk examen. Bij het club examen kan je gewoon verder trainen bij de club maar verder geen andere landelijke examens doen zoals GG 1 etc. Ik heb geen idee hoe ze die examens gaan invullen dus of je voor een landelijk examen gewoon bij Cave Canem terecht kan of dat je dan ergens anders in het land moet zijn! Dus eeeh ik weet ook niet hoe het precies zit
Zover ik weet kan je kiezen tussen twee examens een club examen of een landelijk examen. Bij het club examen kan je gewoon verder trainen bij de club maar verder geen andere landelijke examens doen zoals GG 1 etc. Ik heb geen idee hoe ze die examens gaan invullen dus of je voor een landelijk examen gewoon bij Cave Canem terecht kan of dat je dan ergens anders in het land moet zijn! Dus eeeh ik weet ook niet hoe het precies zit

- Rosa
- Zeer actief
Balen joh Dibbes dat je nog niet veel hebt kunnen trainen met Emma en nu moet je dus nog ongeveer 3 weken wachten of niet? Ik heb net even de foto's bekeken van Emma, mooie hollandse herder! Een vriendin van mij heeft 2 hollandse herders lang haar echt leuke honden zijn dat! Ben daardoor wel gek geworden op de hollandse herder. De kort haar schijnt wat pittiger te zijn of valt dat wel mee? Hoe kom jij aan Emma? Komt ze uit een werkhondenlijn of is ze meer gefokt als gezinshond (om het zomaar ff te noemen) wat doe je allemaal met haar? Alleen gehoorzaamheid of ook nog behendigheid o.i.d.? Hoe oud is ze eigenlijk? (sorry beetje boel vragen...... maar vind t erg leuk om wat meer te weten te komen van de hollandse herder)

- balouh
- Vaste gebruiker
Hoi Rosa,
Heb toch besloten om met de cursus sociale huishond te stoppen.
Ik ga zaterdag beginnen met de VGBO (Voortgezet GoldenBasis Opleiding)
Hopelijk krijgt Balou hier wat meer uitdaging het is namelijk meer op de Golden gerichte opleiding en misschien gaan we daarna wel de jacht doen ,wie weet!
Jij nog veel plezier met je cursus.
Heb toch besloten om met de cursus sociale huishond te stoppen.
Ik ga zaterdag beginnen met de VGBO (Voortgezet GoldenBasis Opleiding)
Hopelijk krijgt Balou hier wat meer uitdaging het is namelijk meer op de Golden gerichte opleiding en misschien gaan we daarna wel de jacht doen ,wie weet!
Jij nog veel plezier met je cursus.
- Dibbes
- Zeer actief
- balouh
- Vaste gebruiker
- Roelfien
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Toevallig hebben wij vorige week die oefening gedaan (in mijn overigens enige en laatste les bij die cursus, want je moet daar eigenlijk alles al kunnen en dat kan Yentie niet,dus wij gaan gehoorzaamheid A doen)
Maar de eerste keer is het niet de bedoeling dat je hond zomaar los gegooid wordt. Bij ons stond iedereen keurig met zijn hond aan de lijn aan de ene kant van het afgezette veldje en 1 baasje mocht met zijn hond in het midden gaan staan, dan neemt de instructeur de hond van je over en klikt hem dan los als je op een klein afstandje staat. Jij roept, ene hand koekje, andere hand eronder en zo lok je hondjelief naar je toe, terwijl je onderhands de riem beetpakt en hond vastzet aan de lijn.
Later ga je dat pas uitbouwen naar meer vrijheid en ga je richting die 3 minuten vrij lopen voordat er geroepen wordt.
Dat is in mijn optiek ook de manier waarop het getraind moet worden: binnen een gecontroleerde omgeving en met een gecreëerde situatie die je zoveel mogelijk probeert te beheersen zodat negatieve ervaringen met die oefening zo min mogelijk kunnen voorkomen.
Dus ik snap echt niet dat Balouh zomaar los gegooid is in een groep honden die elkaar nog amper kennen, les hoeveel was het nu helemaal?
Overigens kwam mijn Yentietje braaf, hahahaha, maar ja, zit en hier is het enige dat ze kent, hahahahahaha.
Maar de eerste keer is het niet de bedoeling dat je hond zomaar los gegooid wordt. Bij ons stond iedereen keurig met zijn hond aan de lijn aan de ene kant van het afgezette veldje en 1 baasje mocht met zijn hond in het midden gaan staan, dan neemt de instructeur de hond van je over en klikt hem dan los als je op een klein afstandje staat. Jij roept, ene hand koekje, andere hand eronder en zo lok je hondjelief naar je toe, terwijl je onderhands de riem beetpakt en hond vastzet aan de lijn.
Later ga je dat pas uitbouwen naar meer vrijheid en ga je richting die 3 minuten vrij lopen voordat er geroepen wordt.
Dat is in mijn optiek ook de manier waarop het getraind moet worden: binnen een gecontroleerde omgeving en met een gecreëerde situatie die je zoveel mogelijk probeert te beheersen zodat negatieve ervaringen met die oefening zo min mogelijk kunnen voorkomen.
Dus ik snap echt niet dat Balouh zomaar los gegooid is in een groep honden die elkaar nog amper kennen, les hoeveel was het nu helemaal?

Overigens kwam mijn Yentietje braaf, hahahaha, maar ja, zit en hier is het enige dat ze kent, hahahahahaha.
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
In memoriam Yentie en Toby