Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Herstel na castratie
Moderator: moderatorteam
- Mama Sanneke
- Zeer actief
Herstel na castratie
Hoe zit dat met het herstel na een castratie ?
Kan iemand mij daar meer over vertellen ?
Gewoon ter info hoor !
Kan iemand mij daar meer over vertellen ?
Gewoon ter info hoor !
Sanneke, Bazinneke van Luka Poedelmans

Ik ben gewoon mezelf

Ik ben gewoon mezelf
- Caro.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse Draak
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
Bij een reu bedoel je neem ik aan?
Daar komt niet zo veel herstel bij kijken: de hond zal de dag van de operatie suf zijn vanwege de narcose. Wellicht de volgende dag ook nog niet helemaal de oude, maar na 2 of 3 dagen is er weinig meer aan de hand (medisch gezien dan).
Uiteraard kunnen er net zoals bij iedere operatie complicatie optreden zoals ontstekingen.
Daar komt niet zo veel herstel bij kijken: de hond zal de dag van de operatie suf zijn vanwege de narcose. Wellicht de volgende dag ook nog niet helemaal de oude, maar na 2 of 3 dagen is er weinig meer aan de hand (medisch gezien dan).
Uiteraard kunnen er net zoals bij iedere operatie complicatie optreden zoals ontstekingen.
- Mama Sanneke
- Zeer actief
Ja bij een reu.Stang schreef:Bij een reu bedoel je neem ik aan?

Ik ben gewoon mezelf

Ik ben gewoon mezelf
-
jores
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): engelse springer spaniel en engelse cocker spaniel
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
Het stelt niks voor. De eerste dag zijn ze suf en daarna is alles voor hun weer bij het oude
Onze Joep was een dag na de castratie alweer aan het rijden op een knuffelbeest
Je moet alleen opletten dat ze van de wond afblijven
groetjes Annemie
Afbeelding verwijderd door moderator ivm foutmelding
http://www.vdjorishoeve.nl
https://www.facebook.com/vdjorishoeve
- Caro.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse Draak
- Contacteer:
-
Gast
- Mama Sanneke
- Zeer actief
Nee hoor STangske, ik vroeg het alleen maar omdat hij dat ooit misschien later moet laten doen, omdat zijn ballekes niet volledig ingedaald zijn.Stang schreef:Ik weet niet of het om Luca gaat, maar zou het je op zich niet aanraden bij een angstige hond.
Laat zijn ballekes maar zitten !
Laatst gewijzigd door Mama Sanneke op 07 feb 2005 08:26, 1 keer totaal gewijzigd.

Ik ben gewoon mezelf

Ik ben gewoon mezelf
- Mama Sanneke
- Zeer actief
het was vooral daaraan dat ik dacht, hoe hou je een hond van een wond af, kheb al zo van die soort kappen gezien, maar ik denk dat Luka daar bang van zou zijn.jores schreef:Het stelt niks voor. De eerste dag zijn ze suf en daarna is alles voor hun weer bij het oudeOnze Joep was een dag na de castratie alweer aan het rijden op een knuffelbeest
![]()
Niet dat ik hem ga laten castreren hoor, voor alle duidelijkheid !
Maar misschien moet het ooit en daarom mijn vraag.

Ik ben gewoon mezelf

Ik ben gewoon mezelf
- Angeniet
- Erelid
Juda was na een dag of 3 alweer redelijk de oude, bij hem was de ingreep ook zwaarder ivm niet ingedaalde bal. Ik hem hem geen kap omgehad, ik had nog van die zgn. fietsbroeken (soort korte broek) van mijn dochter liggen. Dat slobberde niet, zat niet te strak en hij kon niet bij de wond komen. Dat is heel goed gegaan.
-
jores
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): engelse springer spaniel en engelse cocker spaniel
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
Mama Sanneke schreef:het was vooral daaraan dat ik dacht, hoe hou je een hond van een wond af, kheb al zo van die soort kappen gezien, maar ik denk dat Luka daar bang van zou zijn.jores schreef:Het stelt niks voor. De eerste dag zijn ze suf en daarna is alles voor hun weer bij het oudeOnze Joep was een dag na de castratie alweer aan het rijden op een knuffelbeest
![]()
Niet dat ik hem ga laten castreren hoor, voor alle duidelijkheid !
Maar misschien moet het ooit en daarom mijn vraag.
Wij doen ze dan een t-shirt aan dat we achtervastzetten met babyveiligheidsspelden. Ze hebben dan een soort luierpakje aan
Een kap vindt ik ook niks
groetjes Annemie
-
Sjiel
- Zeer actief
Dat is dan ook niet een gewone castratie.Angeniet schreef:Juda was na een dag of 3 alweer redelijk de oude, bij hem was de ingreep ook zwaarder ivm niet ingedaalde bal.
.Mamma Sanneke schreef:Nee hoor STangske, ik vroeg het alleen maar omdat hij dat ooit misschien later moet laten doen, omdat zijn ballekes niet volledig ingedaald zijn
Het hangt ervan af hoever ze zijn ingedaald? Bij mijn hondje zit er 1 in de buikholte, die is zelfs nog nooit in zicht geweest. Een operatie waarbij de buikholte wordt geopend is wat zwaarder. Maar meestal zijn honden na een dag of 2 weer behoorlijk op de been. Wel moet je na een buikoperatie voorzichtiger zijn dan na een gewone castratie ivm de hechtingen.
Mijn eigen hondje laat ik alleen castreren als daar een medische reden voor is. En een "alleen maar" niet ingedaalde bal is geen medische reden.
weg gehaald zit een virus in
- Mama Sanneke
- Zeer actief
Ben ik volledig mee akkoord, als het medisch niet moet, dan gebeurd het ook niet.Sjiel schreef:Dat is dan ook niet een gewone castratie.Angeniet schreef:Juda was na een dag of 3 alweer redelijk de oude, bij hem was de ingreep ook zwaarder ivm niet ingedaalde bal.
.Mamma Sanneke schreef:Nee hoor STangske, ik vroeg het alleen maar omdat hij dat ooit misschien later moet laten doen, omdat zijn ballekes niet volledig ingedaald zijn
Het hangt ervan af hoever ze zijn ingedaald? Bij mijn hondje zit er 1 in de buikholte, die is zelfs nog nooit in zicht geweest. Een operatie waarbij de buikholte wordt geopend is wat zwaarder. Maar meestal zijn honden na een dag of 2 weer behoorlijk op de been. Wel moet je na een buikoperatie voorzichtiger zijn dan na een gewone castratie ivm de hechtingen.
Mijn eigen hondje laat ik alleen castreren als daar een medische reden voor is. En een "alleen maar" niet ingedaalde bal is geen medische reden.
Zijn ballekes zouden halverwege zitten, niet in de buikholte maar ook niet op de normale plaats.

Ik ben gewoon mezelf

Ik ben gewoon mezelf
-
Sjiel
- Zeer actief
Soms zijn ze te voelen aan naast de plasser, tussen waar ze horen en het lieskanaal, daar waar ze bij kleine mensjes op een liesbreuk controleren in de lies.Mama Sanneke schreef:Ben ik volledig mee akkoord, als het medisch niet moet, dan gebeurd het ook niet.
Zijn ballekes zouden halverwege zitten, niet in de buikholte maar ook niet op de normale plaats.
weg gehaald zit een virus in
-
AnneMarie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Leeuwhondje
- Hutsje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): moddercockers
- Aantal honden: 2
-
AnneMarie
- Zeer actief
De één zegt een dag, de andere hond is na een week weer de oude
Volgens een da is het risico van operatie even groot als het laten zitten van een niet ingedaalde bal die tumoreus kan ontaarden
Helaas geen cijfers hierbij
Het blijft een narcose/operatieve ingreep en dat is nu eenmaal risicovol, al hoor ik zelden dat een hond een castratie niet overleeft?!
Uiteraard, een niet ingedaalde bal in de buikholte is een ander verhaal dan een gewone castratie of een bal in de lies die eruitgehaald wordt.
Ik hoorde laatst van een wond die weer ging bloeden na de operatie, zoiets kan natuurlijk ook nog, of een infectie
Volgens een da is het risico van operatie even groot als het laten zitten van een niet ingedaalde bal die tumoreus kan ontaarden
Helaas geen cijfers hierbij
Het blijft een narcose/operatieve ingreep en dat is nu eenmaal risicovol, al hoor ik zelden dat een hond een castratie niet overleeft?!
Uiteraard, een niet ingedaalde bal in de buikholte is een ander verhaal dan een gewone castratie of een bal in de lies die eruitgehaald wordt.
Ik hoorde laatst van een wond die weer ging bloeden na de operatie, zoiets kan natuurlijk ook nog, of een infectie
-
AnneMarie
- Zeer actief
-
AnneMarie
- Zeer actief
Ik kan er nu over meepraten....
Gisteren is mijn hond gecastreerd en 1 niet ingedaald balletje is weggehaald
Om 13.oo uur moest ik hem brengen. 's Morgens rustig en veel buiten geweest.
Eerst kreeg ie een spuitje met pijnstiller en één om hem rustig te maken (Vindyl en methadon) dan terug met hem in de wachtruimte en een minuutje of 10-15 wachten
Hij werd suf. De andere hond die er zat ging flink hijgen, dit kan ook, is normaal. Rechtleggen helpt om dit te verminderen.
Toen werd ie meegenomen en met behulp van een maskertje en gasnarcose geopereerd.
Ze heeft vanuit één punt het gewone en het niet ingedaalde balletje weggehaald, dit zat in de lies. Was wel gegraaf....
Ik heb beide gezien, het niet ingedaalde balletje was ongeveer 1/4 zo groot als het 'gewone'balletje
Om 16 uur mocht ik bellen of alles goed was, als er echt iets zou zijn, zouden ze wel bellen hoor, maar toch fijn om tussendoor ff te horen.
Om 18.30 heb ik hem opgehaald. Hij was nog suffig.
's avonds slapen slapen slapen. Hij trilde wat (kou?) bijkomend van de narcose. Heeft bij mij niets meer gedronken of gegeten.
Overigens kon ie wel de trap oplopen maar zo'n hondje doet uit gewoonte dingen waar hij dan al doende achterkomt dat ie suf is. Hij ging ook in de auto tussen mij hangen, maar was zo moe, de drup
Volgende dag, vanmorgen ook nog een moe hondje. In de loop van de dag heeft ie wat gegeten en anderhalve drinkbak opgedronken
Heb nog twee pijnstillers meegekregen, 1 gegeven, hij heeft geen pijn. Vanmiddag rustig aan gedaan, wandeling was vermoeiend voor hem, vanavond ging het een stuk beter. En nu: speelt ie zelfs weer
al is het rustig aan
Het valt me dus alles mee. Het is een zwaardere operatie door het niet ingedaalde balletje, al zat dit niet echt helemaal diep in zijn buik.
Vanavond had ie weer trek.
Had ook wel trek denk ik want vanaf 's avonds 20.00 uur de dag voor operatie mocht ie niets meer en hij had 's avonds en de volgende ochtend trek
heb zelf niet eens gegeten 's morgens en hoorde dit ook al van anderen
Het wondje is nu wat rood, het is van binnen gehecht, hij hoeft geen kap op, hij hoeft niet terug of er moet iets zijn.
Het kan iets nabloeden of opzwellen maar dit kan geen kwaad.
Dus 1 dagje.....en rustig aan doen uiteraard
maar dan is ie al best weer op orde
Die andere hond liep zelfs zo de wachtkamer uit, mijn hondje was nog erg suffig
Gisteren is mijn hond gecastreerd en 1 niet ingedaald balletje is weggehaald
Om 13.oo uur moest ik hem brengen. 's Morgens rustig en veel buiten geweest.
Eerst kreeg ie een spuitje met pijnstiller en één om hem rustig te maken (Vindyl en methadon) dan terug met hem in de wachtruimte en een minuutje of 10-15 wachten
Hij werd suf. De andere hond die er zat ging flink hijgen, dit kan ook, is normaal. Rechtleggen helpt om dit te verminderen.
Toen werd ie meegenomen en met behulp van een maskertje en gasnarcose geopereerd.
Ze heeft vanuit één punt het gewone en het niet ingedaalde balletje weggehaald, dit zat in de lies. Was wel gegraaf....
Ik heb beide gezien, het niet ingedaalde balletje was ongeveer 1/4 zo groot als het 'gewone'balletje
Om 16 uur mocht ik bellen of alles goed was, als er echt iets zou zijn, zouden ze wel bellen hoor, maar toch fijn om tussendoor ff te horen.
Om 18.30 heb ik hem opgehaald. Hij was nog suffig.
's avonds slapen slapen slapen. Hij trilde wat (kou?) bijkomend van de narcose. Heeft bij mij niets meer gedronken of gegeten.
Overigens kon ie wel de trap oplopen maar zo'n hondje doet uit gewoonte dingen waar hij dan al doende achterkomt dat ie suf is. Hij ging ook in de auto tussen mij hangen, maar was zo moe, de drup
Volgende dag, vanmorgen ook nog een moe hondje. In de loop van de dag heeft ie wat gegeten en anderhalve drinkbak opgedronken
Heb nog twee pijnstillers meegekregen, 1 gegeven, hij heeft geen pijn. Vanmiddag rustig aan gedaan, wandeling was vermoeiend voor hem, vanavond ging het een stuk beter. En nu: speelt ie zelfs weer
Het valt me dus alles mee. Het is een zwaardere operatie door het niet ingedaalde balletje, al zat dit niet echt helemaal diep in zijn buik.
Vanavond had ie weer trek.
Had ook wel trek denk ik want vanaf 's avonds 20.00 uur de dag voor operatie mocht ie niets meer en hij had 's avonds en de volgende ochtend trek
heb zelf niet eens gegeten 's morgens en hoorde dit ook al van anderen
Het wondje is nu wat rood, het is van binnen gehecht, hij hoeft geen kap op, hij hoeft niet terug of er moet iets zijn.
Het kan iets nabloeden of opzwellen maar dit kan geen kwaad.
Dus 1 dagje.....en rustig aan doen uiteraard
maar dan is ie al best weer op orde
Die andere hond liep zelfs zo de wachtkamer uit, mijn hondje was nog erg suffig