Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Kan je er wat van zeggen of niet?

Moderator: moderatorteam

Joyce
Zeer actief
Aantal honden: 4

Kan je er wat van zeggen of niet?

Ongelezen bericht door Joyce »

Sinds kort train ik met Molli bij een KC in Assen. Ik heb al verschillende clickertrainingen met haar gedaan, maar het leek me wel leuk om met oma G&G diploma's te halen. Vol goede moed ging ik 3 weken geleden naar de introductie dag. Toen ik daar een Golden Retriever pup met slipketting zag lopen moest ik even slikken, maar onze instructice zei dat iedereen met een gewone halsband moest komen. Alle onderdelen werden behandeld en toen ik vertelde dat Molli niet graag betast werd (en bij de DA een snuitje draagt) vroeg ze of het dan wel verstandig was om met Molli te komen trainen. Ik heb uitgelegd dat zolang je Molli met respect benaderd er niks aan de hand is, alleen dat ze er niet van houdt om op een tafel gezet te worden en betast te worden. De week daarna ben ik dus ook gewoon met Molli gekomen en eigenlijk voelde ik me vanaf het begin al niet thuis op de cursus. Ik doe dus alles een beetje op mijn eigen manier en sjouw lekker door, toch moet ik af en toe echt op m'n tong bijten. We hebben nu een groep van 12 mensen en dit is de 1e keer dat de instructice les geeft. Naar mijn idee krijgen sommige mensen veel te weinig begeleiding. Ik zie een heleboel geruk en getrek op het veld, maar weinig vooruitgang. Zo is er een mevrouw van een jaar of 40 met een jonge Rhodesian Ridgeback. Deze mevrouw voerde woensdag een gesprek met een andere vrouw die een jonge mix reu uit Griekenland had. Ze hadden het erover dat ze nooit een slipketting wilden gebruiken, maar dat ze er nu echt niet meer zonder konden. De vrouw van de mix merkte op dat haar hond soms net klonk alsof hij astma had als hij trok aan de slipketting, volgens de mevrouw van de RR werd dit na een tijdje wel minder. Tja, ze hadden allebei alles al geprobeerd en niks werkte. Deze honden staan nu ook al 3 weken elke keer naast elkaar en elkaar uit te dagen. Woensdag ben ik er met Molli eindelijk maar tussen gaan staan en toen was het de heren snel duidelijk dat Molli echt niet spelen wil. Na het gesprekje tussen deze twee dames was ik bijna van plan om gewoon van het veld af te lopen. De RR krijgt tijdens het 'corrigeren' af en toe ook z'n oor tussen de slip, wat uit in een pijnlijk gejank. Maar dit is alleen maar goed volgens de instructrice, want daar leert ie van... Het is nu al 4 x gebeurt, maar ik zie hem nog niet echt leren.

Al met al dus niet echt een hondenschool waar ik me goed bij voel. Toch is dit de enige school in de buurt waar je voor je G&G kan gaan en wil ik graag die diploma's halen. Ik ben ook nog maar een beginner op het gebied van hondengedrag en 1,5 jaar geleden had ik daar waarschijnlijk ook net zo hard aan de slip staan trekken, maar ik weet gelukkig beter nu. Eindelijk komt dan mijn vraag :mrgreen: In hoeverre kan en mag ik er iets van zeggen. Ik wil niet op de tenen van de instructrice gaan staan, maar als je naar de lichaamstaal van sommige honden kijkt dan vind ik het echt zo sneu. Ik zie mensen die zo teleurgesteld zijn in hun hond dat er alleen nog maar stress en schuldgevoel is, baasje trekt steeds harder aan de riem en hond trekt zich steeds verder terug in zijn schulp. Het probleem is dat ik wel graag wil proberen te helpen, maar dat ik ook niet bemoeizuchtig over wil komen. Ik ben geen gedragsdeskundige, dus kan ik het mezelf wel permitteren om er iets van te zeggen?
martine
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door martine »

gelukkig zijn er meer en meer mensen zoals jij proficiat

een paar raadgevingen ,
nooit in bijzijn van andere cusisten met de lesgever discuteren
vraag een persoonlijk onderhoud en kom met feiten af
zal ook niet in goede aarde vallen maar de andere honden en cursisten
verdienen iemand met verstand als je het openlijk doet krijg je
zo ongelijk , voelen ze zich zeker aangevallen
ben al 8 jaar geleden van manier veranderd , weet dat het vroeger
makkelijker was om les te geven en vele lesgevers willen niet of zijn te dom om te veranderen
geef de lesgever het voordeel van de twijfel maar haal volgende
argumenten aan;
als je nog met een slipketting werkt moet je het ook goed doen
en is een of twee maal een correctie voldoende
met een slipketting dus de strafmethode leert een hond ontwijkingsgedrag
hij LIJKT gehoorzaam , maar is alleen maar gehoorzaam bij diegene
die hem fysiek te baas kan , beste voorbeeld een Rotweiler die GG loopt
of ander STOER ras , die steeds in de prijzen valt maar waar Mm of de
kinderen niet mee op straat kunnen!!!!!
een hond die luisterd omdat hij het prettig vind zal steeds beter presteren
dan een die moet , een die moet gaat net genoeg presteren om niet gestraft te worden , onze honden werken vanuit een heel andere motivatie
en geef zelf het goede voorbeeld , weet dat je moet slikken
maar er is hoop , uiteindelijk gaan die oude manier er wel uit maar
het gaat niet zo vlug zoals we wel zouden willen
je mag me gerust op de hoogte brengen van de argumenten van je lesgever , zal proberen je verder te helpen , ben gedragstherapeute
en lesgever vroeger op de oude manier en nu al 8 jaar , dus een van de eerste , op de volledig belongsgerichtte manier
daarom weet ik ook dat de verandering niet makkelijk is en je je eigen ego even terzijde moet zetten uit liefde en respeckt voor de hond
Martine
de beste man is een dobermann
www.dogs-dream.com
Maaike
Zeer actief

Ongelezen bericht door Maaike »

Ik denk niet dat je moet gaan spreken over die mevrouwen, dat is hun probleem. Als jij je gehinderd voelt/wordt door haar manier van lesgeven of door medecursisten, zou ik er zeker wel wat van zeggen en vragen naar oplossingen; maar dus enkel wat betrekking heeft op jou met je hond (daarvoor sta je neem ik aan ook op dat veld en niet voor die mevrouwen, hoe sneu ook). Zoals jij zelf al zegt eigenlijk, moet je ervoor oppassen dat je haar niet de les gaat lezen, ik schat zo in dat ze daar niet op zit te wachten... mocht ze niet openstaan voor oplossingen, kan je ook nog formeel een klacht indienen bij het bestuur met het vriendelijke verzoek om tot een oplossing te komen.... Wordt er bij andere instructeurs ook zo les gegeven op de KC, of gaat dat een stuk beter naar jouw zin? Je begrijpt denk ik wel waar ik naar toe wil: de een is de ander niet....is er geen andere instructeur die dezelfde cursus geeft?

Ik moet zeggen dat ik 12 cursisten veel vind voor een "verse" instructrice, dan had 8 een nettere hoeveelheid geweest en een stuk overzichtelijker.
Groetjes van mij en een poot van Casper
Afbeelding
**Ella**
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

O, ik zou dat niet trekken. Ik ga uit mijn dak als ik dat soort dingen zie gebeuren, jonge honden die mishandelt worden..want dat is het.
Bij mij resulteert zo'n les dus in het vertrekken op een manier dat ik hoop de hele groep te prikkelen om na te denken met wat ze aan het doen zijn en ik neem contact op met de opperbaas van die school om te vragen of hij op de hoogte is van het feit dat zijn instruktrice wat leermethode's betreft nog 20 jaar achter loopt.
Verder vertel ik iedereen die het wil horen dat het een vreselijke slechte school is. Bah, ik word al boos als ik je bericht lees.
Dat diploma , daar kon wat mij betreft dus ook de hens in, want ik sponser geen mishandelingspraktijken.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Ik vind overigens dat je voldoende van honden weet om te onderbouwen hoe en wat hoor. Jij zegt hier altijd zinnige dingen en ik denk dat je prima onderbouwd de discussie met die doos aankan.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Angeniet
Erelid
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Angeniet »

Daarom ben ik bij KC Assen weggegaan.
Bij de eerste les kreeg Juda al de slipketting om en zodra hij niet netjes meeliep, moest ie bijna worden gesmoord. Na 3x was voor mij én voor hem de lol er volkomen vanaf. Die eigenwijze miep was er niet vanaf te brengen dat het ook anders kon. De groeten met jullie, zei ik. Het heeft ook daarna wel even geduurd voor ik hem fatsoenlijk zijn halsband om kon doen.
Daarna een paar maanden niks gedaan en in Tynaarlo gaan trainen.
Wat een verschil. Maar daar heb jij toch ook al getraind, Joyce? Jammer dat ze daar geen GG doen.
Laatst gewijzigd door Angeniet op 06 feb 2005 14:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Joyce
Zeer actief

Ik moet zeggen dat ik daar nu al zo'n beetje m'n eigen gangetje ga. Zo mag je bijvoorbeeld niet praten tijdens wandelen zonder trekken, maar ik vertel gewoon hele verhalen tegen Molli. Het is ook niet dat de instructrice zegt dat je je hond zo hoog mogelijk op moet hangen, ze ziet niet eens dat het gebeurd. Wat waarschijnlijk nog veel erger is. We moeten oefeningen stuk voor stuk doen, van andere scholen was ik altijd gewend om gewoon de oefeningen door elkaar te doen en dat de instructeurs gewoon langsliepen om te kijken hoe het gaat, nu sta je dus de helft van de tijd naar de anderen te kijken.

Ik heb me in ieder geval voorgenomen om woensdag wel heen te gaan om mijn ideeen hierover te geven. Ik heb nu nog voldoende tijd om rustig na te gaan denken over wat ik kwijt wil en als ik daarmee ook al 1 iemand bereik die erachter komt dat het anders kan dan ben ik al blij. Verder heb ik een tip gekregen over de KC in Hoogeveen, waar slipkettingen verboden zijn. Iets verder rijden, maar wel een stuk gezelliger voor mij denk ik. :)
Angeniet
Erelid

Ongelezen bericht door Angeniet »

Joyce
Zeer actief

In Tynaarlo heb ik idd ook getraind, 2 the point ken ik niet. Ik ga die site eens even goed bekijken. Dankje!
Gast

Ongelezen bericht door Gast »

Ik train ook bij KC Assen en deel je bezwaren. Ik heb met Sypke ook 3 clickercursussen gedaan eerst en toen de A in Assen. Ben nu bezig met de B en doe met Mees nu A. Met Mees doe ik ook Obedience in Jubbega, met de clicker, in een groepje van 5. Een wereld van verschil!!!
Ik wil met Sypke ook G&G gaan doen en dat kan niet op veel plekken in de buurt helaas. Met Mees stop ik zeker na de A cursus omdat er een groot verschil is in aanleermethode en de uitvoering van de oefeningen bij Obedience en G&G.
fenneke
Zeer actief
Mijn ras(sen): zwitserse witte herder en nu hûn

Ongelezen bericht door fenneke »

jammer :mrgreen:
Fenneke en Baloe
Afbeelding
Gast

Angeniet schreef:http://home.hetnet.nl/~hondencentrum2thepoint/
Ken je deze hondenschool al?
Ik ken iemand die daar jachttraining doet en het erg leuk vindt. Ik denk erover om daar ook met Sypke jachttraining te gaan doen. Ik voel me een beetje schuldig dat Mees een keer in de week heel erg leuk traint (Obedience) en Sypke vooral saai en stom traint :mrgreen:
mytwodogs
Actief

Ongelezen bericht door mytwodogs »

Een ding snap ik niet. Assen zit volgens mij ook bij Cynophilia. En voor het landelijke GG-examen mag de hond zeker geen slipketting om.
Waarom dan wel met de slip trainen?

Raar hoor :denken:

Groetjes Angela

Ps. de site van hoogeveen:

http://www.kchoogeveen.nl/
Gast

mytwodogs schreef:Een ding snap ik niet. Assen zit volgens mij ook bij Cynophilia. En voor het landelijke GG-examen mag de hond zeker geen slipketting om.
Waarom dan wel met de slip trainen?
Er zijn niet zoveel mensen die doorgaan tot G&G I en verder. Ik heb een tijdje G&G2 en G&G beginners getraind met 2 honden die niet van mij zijn en in die groepen zie je geen slipkettingen.

Wat je trouwens veel ziet bij KC Assen en wat ik minstens zo erg vind zijn bazen wier hond een halti of gentle leader dragen en daarmee corrigeren!! Dat is zo ontzettend slecht voor de nek!! Een halti of gentle leader is bovendien een hulpmiddel om een hond wat gemakkelijker aandacht voor je te laten hebben. Maar aandachtsoefeningen doen ze daar niet aan helaas.

Je ziet dat het bij de puppycursus al fout gaat. De nadruk ligt heel erg op het uitvoeren van de oefeningen, alle oefeningen worden erg lang gedaan. Pups verliezen snel hun aandacht, dus wat zie je: allemaal honden die leren dat aandacht voor de baas niet nodig is. Dat zie je bij de A en B cursus terug. Ik train in groepen waar bijna geen enkele hond aandacht voor de baas heeft.
mytwodogs
Actief

Ongelezen bericht door mytwodogs »

Tjonge, het is daar wat. Ik dacht dat als je bij Cynophilia aangesloten bent, zo wie zo geen slipketting mag gebruiken. Tenminste, dat mag absoluut niet in Hoogeveen. Ikzelf kom uit Assen en heb helaas ook geen goede ervaring in Assen. Maar dat is al jaren geleden. De pups moesten toen gelijk bij de eerste les los, met als gevolg dat mijn kleine ras, besprongen werd door een grotere boxer en herderpup. HIj krijsde het toen uit, maar ik moest hun gewoon hun gang laten gaan. Daarna was hij bang voor andere honden. Ook zag ik toen dat een Jack Russel met baknijd aangepakt werd. Het vrouwtje moest voer in zijn bakje doen en met de hand erbij. Het beestje gromde, werd opzijn rug (nekvel) geduwd door de instructeur. De JR greep de instructeur, maar deze bleef drukken. Vervolgens moet het vrouwtje het van de instructeur overnemen. Dat deed ze huilend :devil: Jammer dat ze er nog steeds een ouderwetse manier van lesgeven aanhouden.

Groetjes
martine
Zeer actief
Contacteer:

het betert inderdaad wel

maar even een paar opmerkingen een school waar slipkettingen verboden
zijn is al een vooruitgang maar ze zijn daarom nog niet helemaal
beloninggericht dus zonder dwang enkel met motivatie
een gentle laeder is inderdaad een hulpmiddel maar NIET om aandacht te krijgen , is gewoon tegen het trekken , corrigeren is niet nodig
mensen die dat doen zijn gek en hebben er helemaal geen verstand van
maar dit is tegenwoordig IN om nieuwe technieken zoals bv ook de
dog trainings discks en de klicker ondeskundig te gebruiken
alhoewel de halti nog steeds verkochte versie wel al veel jaren bestaat de gentle leader is een verbeterde uitgave
velen hebben ondertussen wel de klok horen luiden maar weten de klepel , nog , niet hangen
geen enkele hond heeft een harde hand nodig maar het is een feit dat honden die opgevoed zijn met dwang en je roept en tiert en rukt niet ze niet luisteren niet omdat ze het nodig hebben maar gewoon zoals ik al vertelde ze niet echt gehoorzaam zijn maar vermijdingsgedrag vertonen
dus als het baasje niet trekt en roept weten ze niet waar ze het hebben
Martine
www.dogs-dream.com
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

martine schreef:een gentle laeder is inderdaad een hulpmiddel maar NIET om aandacht te krijgen , is gewoon tegen het trekken , corrigeren is niet nodig
Hoe kom je daarbij?
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Gast

martine schreef: een gentle laeder is inderdaad een hulpmiddel maar NIET om aandacht te krijgen , is gewoon tegen het trekken
Een gentle leader of een halti is ook bedoeld om eenvoudiger aandacht van je hond te krijgen.
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

sypke schreef:
martine schreef: een gentle laeder is inderdaad een hulpmiddel maar NIET om aandacht te krijgen , is gewoon tegen het trekken
Een gentle leader of een halti is ook bedoeld om eenvoudiger aandacht van je hond te krijgen.
Een halti of GL is helemaal niet bedoeld tegen het trekken. Het is bedoeld als hulpmiddel om je hond ander gedrag in te trainen en bv bij het uitvallen naar andere honden te gebruiken om te voorkomen dat de hond kan fixeren. Het is bij uitstek het middel wat je inzet als je aandacht voor de baas wil aanleren.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Anna*

Ongelezen bericht door Anna* »

Dit vind ik een goede omschrijving voor een gentle leader (indirect dus zeker te gebruiken tegen het trekken, om die reden wordt het ook wijd en zijd aanbevolen)
  • De Gentle Leader is een soort koptuig (halster) voor honden, dat wordt gebruikt in plaats van een halsband/slipketting. Het biedt u de mogelijkheid de hond zonder geweld en met slechts weinig fysieke kracht onder controle te houden. Het is daarom juist voor bezitters van fysiek en/of mentaal sterke honden zo’n perfect hulpmiddel omdat deze honden door hun (wils)kracht en onverwachte bewegingen hun begeleider bij het gebruik van een gewone halsband/slipketting nog al eens op sleeptouw nemen.
bron: http://www.dogweb.nl/winkel/gentlel.html
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Anna Penta schreef:Dit vind ik een goede omschrijving voor een gentle leader (indirect dus zeker te gebruiken tegen het trekken, om die reden wordt het ook wijd en zijd aanbevolen)
  • De Gentle Leader is een soort koptuig (halster) voor honden, dat wordt gebruikt in plaats van een halsband/slipketting. Het biedt u de mogelijkheid de hond zonder geweld en met slechts weinig fysieke kracht onder controle te houden. Het is daarom juist voor bezitters van fysiek en/of mentaal sterke honden zo’n perfect hulpmiddel omdat deze honden door hun (wils)kracht en onverwachte bewegingen hun begeleider bij het gebruik van een gewone halsband/slipketting nog al eens op sleeptouw nemen.
Ik dus niet, maar ik denk dat het ook erg afhnagt van wat je als normaal beschouwt. Als je het als normaal beschouwt en dus okee vindt om je hond als paard met een halster mee te nemen dan snap ik dat je je kan vinden in de omschrijving. Ik denk daar anders over. Ik vind dat je een hond behoort op te voeden voor ieders gemak. Een hond went aan een halti, maar leuk vindt bijna geen eén hond het. Ze hebben namelijk wel gewoon last van dat ding. Mijn moeder gebruikte hem voor Laika ivm soms het uitvallen en als ze hem omdeed zag je het staartje zakken.
Ik vind dat je hulpmiddelen inzet om probleemgedrag aan te pakken of weg te trainen of als ruggesteuntje bij trainen. Niet als levenslang vonnis.
Trekken aan de lijn leer je af door je hond op te voeden.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Anna*

Eline* schreef:
Anna Penta schreef:Dit vind ik een goede omschrijving voor een gentle leader (indirect dus zeker te gebruiken tegen het trekken, om die reden wordt het ook wijd en zijd aanbevolen)
Ik dus niet, maar ik denk dat het ook erg afhnagt van wat je als normaal beschouwt. Als je het als normaal beschouwt en dus okee vindt om je hond als paard met een halster mee te nemen dan snap ik dat je je kan vinden in de omschrijving. Ik denk daar anders over. Ik vind dat je een hond behoort op te voeden voor ieders gemak. Een hond went aan een halti, maar leuk vindt bijna geen eén hond het. Ze hebben namelijk wel gewoon last van dat ding. Mijn moeder gebruikte hem voor Laika ivm soms het uitvallen en als ze hem omdeed zag je het staartje zakken.
Ik vind dat je hulpmiddelen inzet om probleemgedrag aan te pakken of weg te trainen of als ruggesteuntje bij trainen. Niet als levenslang vonnis.
Trekken aan de lijn leer je af door je hond op te voeden.
Dat zijn twee dingen. Jij zegt dat een halti of gl helemaal niet is bedoeld tegen het trekken. Maar dat is jouw persoonlijke mening. Ik ken het ding in de eerste plaats zoals in door mij aangehaalde omschrijving wordt gegeven, nl. om controle te krijgen over een hond waar je anders geen controle over hebt.

Dat ik er zelf in de eerste plaats aan zou denken, zeg ik niet. Ik kan zelfs helemaal meegaan met jouw verhaal, eerst door training proberen controle over je hond te krijgen :wink:
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Anna Penta schreef:Dat zijn twee dingen. Jij zegt dat een halti of gl helemaal niet is bedoeld tegen het trekken. Maar dat is jouw persoonlijke mening. Ik ken het ding in de eerste plaats zoals in door mij aangehaalde omschrijving wordt gegeven, nl. om controle te krijgen over een hond waar je anders geen controle over hebt.

Dat ik er zelf in de eerste plaats aan zou denken, zeg ik niet. Ik kan zelfs helemaal meegaan met jouw verhaal, eerst door training proberen controle over je hond te krijgen :wink:
Oorspronkelijk werd de gl alleen ingezet bij probleemgedrag, zoals bv het uitvallen naar mensen of andere honden. Dan heb je inderdaad geen controle en kan je de GL inzetten om meer controle te krijgen en die controle te gebruiken als insteek om ander gedrag aan te leren.
Dan werkt de Gl. Tegen het trekken werkt de Gl niet. Zodra je hem afdoet en vervangt voor een halsband heb je weer een sleurende hond.
De Martin Gausscholen doen bijna allemaal alsof je een hond niet kan opvoeden zonder GL en ik heb zelf de indruk dat er daardoor steeds vaker mensen kiezen voor een Gl gewoon enkel en alleen omdat de hond trekt. Nou zijn er natuurlijk ook erg veel mensen liever lui dan moe, maar wat mij betreft staat het als symbool voor laksheid als je bij een trekkende hond jaar in jaar uit met een GL gaat lopen.
Dan ben ik je in mijn ogen fout bezig. Een GL zit niet fijn en een GL kan gewoon een leuke nekklacht bezorgen aan je hond als hij er een keer inknalt.
Ik ben absoluut niet tegen het gebruik van een GL, maar wel als hulpmiddel en niet als vervang voor halsband omdat de baas lui is of een te grote hond heeft gekocht. Als een hond van het formaat is dat je hem niet aankan moet je er niet aan beginnen..maar goed; das weer een andere discussie. :denken:
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Anna*

Dank voor de uitgebreide uitleg. Ik denk dat dit voor eenieder erg duidelijk is.
Jeffy
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zwitserse witte herder

Ongelezen bericht door Jeffy »

Ik ben het helemaal met je eens Eline, maar ik ken wel een hond die de halti om wil hebben. Die voelt zich heel onzeker zonder dat ding. Heel raar, want het is een superzelfverzekerde hond :denken: Maar dat zal wel door gewenning komen denk ik. En de eigenaar van de hond doet ook niet haar best om het trekken af te leren, dus die zal de hond altijd wel om houden.
Bij mijn hond gebruik ik hem alleen in drukke situaties als bijvoorbeeld door de stad (nou ja dorp :mrgreen: ) lopen, waar veel mensen zijn. Dit omdat hij nog wel eens wil snappen naar mensen :N: En met de halti om is dat goed te begeleiden.
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

jeffy schreef:Bij mijn hond gebruik ik hem alleen in drukke situaties als bijvoorbeeld door de stad (nou ja dorp :mrgreen: ) lopen, waar veel mensen zijn. Dit omdat hij nog wel eens wil snappen naar mensen :N: En met de halti om is dat goed te begeleiden.
Zo gebruikte ik hem ook voor mijn inmiddels overleden hond Laika. Ook zij kon af en toe ineens happen en om controle te hebben over haar kop deed ik bv in de lift vaak de GL om. :wink:
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Jeffy
Zeer actief

Dat is toch ook een oorspronkelijk doel ervan? Doe ik het toch niet helemaal fout :mrgreen:
martine
Zeer actief
Contacteer:

een halti zit niet lekker een GL kun je beter op maat zetten
sommige mensen zijn inderdaad te lui om hun hond op te voeden of
hebben het verkeerd gedaan , moeten ze dan hun hond weg doen
of thuis blijven ???
je hebt ermee controle over je hond zonder fysieke inspanning
het geeft je controle geen aandacht
het werkt dominerend , vandaar in het begin en als je het slecht aanleert
de staart omlaag , en rustgeven via de drukpunten achter de oren
een halti werkt alleen als een halster van een paard
een Gl is een hulpmiddel voor als het ergens mis is gegaan en het is zeker
nooit de bedoeling je pup via de GL op te voeden
ik ken geen enkel geval waar de GL nekklachten of andere heeft veroorzaakt het word gezegt maar is niet wetenschappelijk bewezen
of opgenomen in een of andere statistiek
dat de slipketting en vooral die met de grote schakels stottenhoofd beschadiging veroorzaakt is wel bewezen
www.dogs-dream.com
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

martine schreef:een halti zit niet lekker een GL kun je beter op maat zetten
sommige mensen zijn inderdaad te lui om hun hond op te voeden of
hebben het verkeerd gedaan , moeten ze dan hun hond weg doen
of thuis blijven ???
Nee hoor, gewoon als nog fatsoenlijk je hond opvoeden. Of is iedere trekkende herplaatser ook veroordeeld tot GL-gebruik?
je hebt ermee controle over je hond zonder fysieke inspanning
het geeft je controle geen aandacht
het werkt dominerend , vandaar in het begin en als je het slecht aanleert
de staart omlaag , en rustgeven via de drukpunten achter de oren
een halti werkt alleen als een halster van een paard
een Gl is een hulpmiddel
Een GL en een halti zijn precies eender, alleen de halti heeft iets meer bandjes dan de GL. Het effect is gelijk. Dat het dominerend is, daar wil ik nog wel eens een boompje over opzetten. Ik vind het net zoveel onzin alsdat de slipketting een beet in de nek nabootst. Een band om de snuit en de druk daardoor is niet gelijk aan een beet over de snuit en dus daarom dominerend. Het is voor de hond niets meer of minder dan een band om zijn snuit die hem verhindert zijn kop vrijuit te bewegen.
ik ken geen enkel geval waar de GL nekklachten of andere heeft veroorzaakt het word gezegt maar is niet wetenschappelijk bewezen
of opgenomen in een of andere statistiek
dat de slipketting en vooral die met de grote schakels stottenhoofd beschadiging veroorzaakt is wel bewezen
De slip veroorzaakt inderdaad bij verkeerd gebruik nekletsel, maar de Gl doet dat dus ook. Daar heb je geen wetenschappelijk bewijs voor nodig, maar een normaal mens heeft aan gezond verstand genoeg.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Jeffy
Zeer actief

Volgens mij wil je dat een hond ontspannen naast/bij je loopt, niet dat hij met zijn staart lager dan zijn neutrale houding loopt. Dan is je hond niet ontspannen.
En nekletsel kan het inderdaad veroorzaken. Dat is logisch, daar hoeft toch helemaal geen wetenschappelijk bewijs voor te komen? :mrgreen: :wink:
Plaats reactie

Terug naar “G&G en Obedience”