Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hartruis

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

fransoos
Zeer actief
Mijn ras(sen): franse bulldog
Aantal honden: 10
Contacteer:

Hartruis

Ongelezen bericht door fransoos »

2 van mijn pups hebben een hartruis
er is een echo gemaakt en er is niks abnormaals gevonden aan het hart, maar door de manier van de ruis ( machinekamergeruis) vermoed de dierenarts een open ductus Botalli

oftewel de foetale bloedsomloop is niet goed gesloten

wie heeft hier ervaring mee, hebben jullie wel of niet laten opereren, en zijn er bij het ouder worden van de hond klachten gekomen ??

de pups zijn beide op het moment absoluut niet ziek, lopen niet achter in ontwikkeling en doen het verders heel erg goed

echt zekerheid dat het dit is hebben we nog niet, maar het ruisgeluid zegt wel dat dit het meest voor de hand liggende is
groetjes Ida en de fransoosjes
Afbeelding

Ervaring is de optelsom van alle vergissingen
die je begaan hebt...
*Linda*
Zeer actief

Ongelezen bericht door *Linda* »

Bij mijn vorige hond is op de leeftijd van een jaar hartruis vastgesteld. Ze is er ruim 15 jaar mee geworden :wink: nooit problemen mee gehad. Het enige waar mijn dierenarts rekening mee hield door die hartruis was welke narcose ze gebruikte.
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
*Linda*
Zeer actief

Oh, zag niet dat het om een bepaald soort ruis ging, mijn hond had geen open ductus botalli....
fransoos
Zeer actief
Mijn ras(sen): franse bulldog
Aantal honden: 10
Contacteer:

Ongelezen bericht door fransoos »

was er bij haar wel een andere oorzaak vastgesteld ??
groetjes Ida en de fransoosjes
Afbeelding

Ervaring is de optelsom van alle vergissingen
die je begaan hebt...
Mol
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mol »

het hoeft helemaal geen uitwerkingen te hebben op het leven van de hond ze kunnen er gewoon oud mee worden.

mol :8):
Sjiel
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sjiel »

Tsja, om meer te weten te komen zou je naar een cardioloog moeten met je puppies. Dan kan je meer over wat het is, de oorzaak, behandeling(evt) en de prognose leren. Dat kan een aardige berg centen kosten, alleen de diagnostiek al. Waarschijnlijk wil die een ECG rontgenfoto en een nieuwe echo maken en eventueel een rontgencontrastopname.
Het is een moeilijke beslissing.
Wat mol zegt kan en de andere kant op kan ook .....
Hoe ga je dat met de nieuwe eigenaren regelen?
Ik weet niet hoe de echo gemaakt is, welk apparaat en door wie gemaakt/beoordeeld. Voor cardiologische problemen vind ik het fijner om een radioloog te laten echoën, betere apparatuur, meer ervaring.
weg gehaald zit een virus in
*Linda*
Zeer actief

fransoos schreef:was er bij haar wel een andere oorzaak vastgesteld ??
Weet niet meer hoe het heette *schaam* Het werd wel altijd gecontroleerd als ik er was voor wat dan ook en is altijd hetzelfde gebleven.
Patrol
Zeer actief

Ongelezen bericht door Patrol »

Kan je niet helpen met info over de betreffende aandoening... sorry.

Maar kan je wel vertellen dat er nogal verschillend over wordt gedacht. Patrol heeft dus een hartruis, is ECG gemaakt en foto's en volgens die DA was het erg genoeg om verder te onderzoeken.... wat ik overigens niet heb gedaan.

Onze nieuwe DA hoorde dat en vroeg zich af waarom de hartfoto's meewaren gestuurd met een hond die met een knieprobleem kwam..... en was niet onder de indruk.

Patrol is vervolgens gewoon geopereerd en herstelde erg snel en goed en heeft dus zeker geen last van haar hartruis.

Sterkte in ieder geval!!
Afbeelding
Sjiel
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sjiel »

:19: appels en peren?
weg gehaald zit een virus in
donna
Zeer actief

Ongelezen bericht door donna »

een open ductus botalli kan je beter wel zo vroeg mogelijk laten dicht binden anders krijgen ze later problemen!mijn hond had er ook eentje,ook al vocht achter de longen en een iets vergroot hart,dit wordt alleen maar erger als je er niets aan doet....de dierenarts gaf haar een jaar of 2 en ouder zou ze niet worden.ze is geopereerd in utrecht toen ze 4 maand was,nu is ze 4,5 jaar!dr conditie is top!
starfleet
Erelid

Re: Hartruis

Ongelezen bericht door starfleet »

fransoos schreef: echt zekerheid dat het dit is hebben we nog niet, maar het ruisgeluid zegt wel dat dit het meest voor de hand liggende is
Ongeveer een jaar geleden was in zo'n SBS dierenprogramma een Keesje van elf weken dat aan die afwijking geopereerd werd, dat kwam helemaal goed, er zijn gradaties in heb ik begrepen. Nader onderzoek zou uit moeten wijzen hoe erg/mild het bij jou pups gesteld is. Het is in ieder geval iets waar ik de nieuwe eigenaren niet mee zou opzadelen zonder gedegen onderzoek.

Anne
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”