Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

overmatig plassen?

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Jilleroo
geregistreerd lid

overmatig plassen?

Ongelezen bericht door Jilleroo »

ik weet niet goed of ik dit bij dit forum neer moet zetten (ben nieuw ) maar ik was toch benieuwd.
ik heb sinds oktober een dwergkees, een reutje.
wij hebben voorheen ook altijd honden gehad maar eigenlijk alleen teefjes en ik heb eerder wel een reutje gehad maar geholpen.

hij is dus niet geholpen en een jaar oud (24 okt jaar geworden)
hij wordt netjes uitgelaten sochtensvroeg, om een uur of 12 om 6 en savondslaat ook weer.
dat is goed gegaan tot de laatste 2 weken ongeveer. (hij is volledig zindelijk)
maar nu ineens plast en poept ie tussendoor elke keer.
maar nooit echt bij geweest maar wel ondervonden doordat ik in bed zou gaan liggen en dus mn dekbed en matras nat waren.
meerdere keren (zo blijf ik bezig met wassen.
nou dacht ik eerst dat het misschien kwam dat ie wat vaker moest plassen dus nu gaan we tussendoor nog meer uit.
vanmorgenvroeg liet mn moeder hem uit, komt weer binnen, loopt even later naar de keuken om hem te betrappen op plassen op de vloer...
dat was dus net na het uitlaten.
vanavond liet ik hemvoor het eten ong 6 uur) uit. moest de post nog ophalen uit de bus (flat) en ga dus net (kwart voor 9 ) weer naar beneden en neem gelijk de kans om hem nog maar een keer uit te laten (en begrijp me goed : dat zijn geen 2 bomen maar een lekker rondje lopen waarbij hij genoeg kan plassen en dat ook doet)
ik kom binnen, ga naar mn kamer (hij mee want hij blijft me achtervolgen altijd) ga op mn bureaustoel zitten , kijk naar mn bed waar hij opgesprongen is, en net als ik kijk zie ik hem zn poot optillen waarom ik een schreeuw geef dat ie dat heel gauw moet laten en overeind schiet, goed een paard ruppels maar valt nog mee dus.
maar hij was net uitgelaten !!!

is dit normaal voor een jong reutje? en waarom alleen mijn bed en de vloer in de keuken ? mn zitzak heeft ie ook al te pakken gehad en ik vraag me af.
is dit normaal voor een reu (niet geholpen) die 1 jaar oud is ? of kan er iets anders aan de hand zijn?
ik heb zelf wel zitten denken aan dominantie sproeien ofzo, maar dan zou ie toch meubelsmoeten doen enzo?
weet iemand hier wat meer van?
en wat kunnen jullie aanraden ?

Alvast bedankt!!
pas op, ik ben een wandelend natuurramp
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

Heb je al eens door een dierenarts laten nakijken of er medisch niks aan de hand is?
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
Jilleroo
geregistreerd lid

Zoals eerder vermeld: we dachten eerst dat ie gewoon wat vaker uitmoest, pas vandaag (en net een half uur gelee) hebben we hem erop betrapt net na het uitlaten, dus nee we zijn nog niet naar de DA geweest.
en gezien dat dat nu niet kan wou ik graag vast hier vragen wat jullie erover denken.
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

Jilleroo schreef:Zoals eerder vermeld: we dachten eerst dat ie gewoon wat vaker uitmoest, pas vandaag (en net een half uur gelee) hebben we hem erop betrapt net na het uitlaten, dus nee we zijn nog niet naar de DA geweest.
en gezien dat dat nu niet kan wou ik graag vast hier vragen wat jullie erover denken.
Ik denk dat je het beste een medische oorzaak eerst uit kunt sluiten;stel je voor dat je hem gaat straffen vooer iets waar ie niks aan kan doen?
Alhoewel het natuurlijk dan wel vreemd is dat ie het alleen op bepaalde plaatsen doet.
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
Jilleroo
geregistreerd lid

ik zou ook liever eerst medisch uitsluiten maar gezien de DA nu waarchijnlijk in zn bed ligt... snap je ? wou gewoon weten of dit meer voorkwam, ik ga zowieso morgen naar de DA met hem,
echt straffen heb ik nog niet gedaan (idd omdat je nog niet weet waarom,
heb alleen een gil gegeven opdat ie niet op mn bed zou plassen (eerste reactie eh). maar als iemand dit meegemaakt heeft omdat het vaker voorkomt ofzo wil ik het graag weten.
ik heb dus in het verleden een reutje gehad (ander ras) maar die was geholpen en ik heb zoiets noot meegemaakt (weet niet of dat ermee te maken heeft maar goed..)

maar bedankt voor je advies , gelukkig al aan gedacht;)
Youp
Zeer actief

Ongelezen bericht door Youp »

Is hij ook meer gaan drinken? Dan is het namelijk makkelijk te verklaren. Dan moet je dus de oorzaak van het vele drinken zien te achterhalen.

Probeer eens bij te houden hoeveel hij drinkt. Een hond mag absoluut niet meer dan 100ml per kilo lichaamsgewicht. Ik weet niet hoeveel hij weegt maar stel: 7 kilo, hij mag dan max. 700ml per dag drinken.
Het is het handigst als je dit doet voordat je naar de da gaat. Dan weet hij/zij al een beetje in welke richting hij moet zoeken.
Groetjes Kim en een poot van Diesel en Zahra
Afbeelding
Zoie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Zoie »

Youp schreef:. Een hond mag absoluut niet meer dan 100ml per kilo lichaamsgewicht. Ik weet niet hoeveel hij weegt maar stel: 7 kilo, hij mag dan max. 700ml per dag drinken.
Meer zijn gaan drinken is natuurlijk een aanwijzing voor een medische oorzaak, maar hoezo mag een hond absoluut niet meer drinken dan het getal dat jij opgeeft ?
Afbeelding
Jilleroo
geregistreerd lid

hij is niet meer gaan drinken dan hij al deed, (zn waterbak is niet zo groot dus ik kan daar mooi zicht op houden.)
maar ik vraag me wel af net als Zoie waarom een hond niet meer dan 100 ml per lichaamsgewicht zou mogen drinken?
binno
Zeer actief
Mijn ras(sen): labrador
maltezer
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door binno »

even van het internet geplukt ( www.dierenkliniekduurstede.nl ):

VEEL DRINKEN
Als een dier veel drinkt en niet in gewicht toeneemt, moet het vocht ergens weer verloren gaan. Daar zijn drie mogelijkheden voor. Vocht verlaat het lichaam als urine, in geval van diarree met de ontlasting en in geval van warmte of nervositeit via de bek door veel hijgen.
Bij de klacht 'veel drinken' zal het dier in elk geval meer drinken dan het voorheen deed. Binnen zekere grenzen hoeft dat niet op een ziekte te wijzen. Een voer verandering, warmte of een grote inspanning kan al oorzaak zijn van meer drinken. In die gevallen blijft de hoeveelheid die gedronken wordt binnen de normaalwaarden tot ongeveer 50 ml per kg hond of kat. Dat is dus voor een dier van 5 kg maximaal 250 ml, voor een hond van 20 kg max. 1 liter. Bij een twee keer zo grote hoeveelheid is er duidelijk sprake van veel drinken, maar hoeft dit nog niet op een echte ziekte wijzen.
Echt afwijkend wordt het als de totale hoeveelheid boven de 100 ml per kg. komt.

VEEL PLASSEN
De hoeveelheid die wordt geplast is wat lastiger te meten dan de hoeveelheid die gedronken wordt. Als hulpmiddel daarvoor hebben wij de controle van een plasje.
Als urine erg waterig is en een laag soortelijk gewicht heeft (hoe lager, hoe meer het op water gaat lijken) is er meestal sprake van teveel plassen.
Ook het onderscheid tussen vaak en veel plassen is erg belangrijk. Bij een blaasontsteking zal het dier vaak plassen, maar per keer komt er maar een klein plasje. De totale urineproductie hoeft dan helemaal niet verhoogd te zijn.
Afbeelding
Moos (labrador) Gian (maltezer)
Trina
Zeer actief
Mijn ras(sen): Newfoundlander
Golden Retriever
Australien Kelpie
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Trina »

Het is dus een herplaatser, die je zo ongeveer 4 maanden gelden gekregen hebt?

Zou het niet kunnen dat de hond zich thuis gaat voelen en nu zijn geurvlag wil plaatsen?
De hond is 1 jaar, dus nog heel erg jong, zit in de fase dat hij jullie gaat uitproberen.

Het kan ook een uiting van stress zijn. Ken je zijn verleden? Waar komt hij vandaan en waarom is hij herplaatst?

Het kan ook zijn dat hij op deze manier jullie aandacht krijgt. Plassen=aandacht.

Dat zijn allemaal dingen die ik, naast een medische reden, allemaal zou willen weten.
Afbeelding
Jilleroo
geregistreerd lid

we hebben de hond van de fokker overgenomen, daar was hij teruggebracht door de originele eigenaar die vond dat de hond teveel achter hem aanliep en dergelijken,
aandacht tekort krijgt ie niet, ik ben vrijwel altijd thuis en hij mag gerust achter me aan lopen, krijgt meer aandacht dan dat ie zelf zou willen.
voor zover ik kan merken voelt ie zich erg prettig thuis en is het niet echt een kwestie van stress.
en over die geurvlagen: waarom dan alleen op mn bed, tegen de zitzak en op de keukenvloer? zou hij dan niet andere kamers ook moeten merken? zoals het tapijt in de kamer die nieuw is?

we hebben maandag een afspraak bij de DA dus dan zien we de medische kant, tot die tijd is het denk ik maar behelpen.
Trina
Zeer actief
Golden Retriever
Australien Kelpie
Contacteer:

Hij is nu dus in een jaar tijd van de fokker naar de eigenaar gegaan.
Toen weer terug naar de fokker en in oktober naar jullie.
Dat is veel voor een hond van een jaar hoor.
Sommige honden doen er lang over om aan een nieuwe situatie te wennen.

Maar natuurlijk moet je naar de Da gaan.
Ik wil hier alleen maar mee zeggen dat de hond best wel wat meegemaakt heeft in zijn korte leventje en dat je ook rekening moet houden met de dingen die ik noemde.
Afbeelding
Jilleroo
geregistreerd lid

snap ik, maar had ie dat dan al niet vanaf het begin moeten doen dat ie bij ons was i.p.v. de laatste 2 weken ? (in het geval van stress..)
we zullen morgen nog wel zien bij de DA
Trina
Zeer actief
Golden Retriever
Australien Kelpie
Contacteer:

Jilleroo schreef:snap ik, maar had ie dat dan al niet vanaf het begin moeten doen dat ie bij ons was i.p.v. de laatste 2 weken ? (in het geval van stress..)
we zullen morgen nog wel zien bij de DA
Nee, zoals ik al zei, kan het bij sommige honden lang duren voor ze echt hun plek hebben gevonden.

Wij hebben hier sinds mei vorig jaar een herplaatser en we zien nog steeds nieuwe ontwikkelingen in hem.
Sinds een paar weken b.v. durft hij niet te eten. Dit is hiervoor nooit voorgekomen, hij at achter elkaar zijn bak leeg. We moeten er nu bij blijven tot hij aan zijn eerste brokken begonnen is en dan eet hij wel door.
We denken dat dit te maken heeft met het geknal rond oudejaar, maar het blijft gissen, want verder is er, bij mijn weten, niets geweest dat anders was dan anders.
Maar goed, dit is een mishandelde hond en geen enkel geval is hetzelfde natuurlijk.

Ik zeg ook niet dat het zo is bij jouw hond, want ik ben geen deskundige, maar wat als er geen medische oorzaak is? Dan weet je in ieder geval dat een gedragsverandering ook met veel andere zaken te maken kunnen. hebben.
Afbeelding
Suzan
Zeer actief

Ongelezen bericht door Suzan »

Het reutje wordt volwassen, ik denk dat het daar aan ligt. Hij wil zijn geurtjes achterlaten en dat hoeft echt niet op elk plekje in huis te zijn. 'k Herken het probleem. Niet meer op je bed laten, dan houd je die in ieder geval droog. Ik denk dat het puur reutje gedrag is, foei roepen als je het ziet gebeuren en voorkomen dat hij op bed en stoelen kan plassen. groetjes, gerda.
Youp
Zeer actief

Ongelezen bericht door Youp »

Meer zijn gaan drinken is natuurlijk een aanwijzing voor een medische oorzaak, maar hoezo mag een hond absoluut niet meer drinken dan het getal dat jij opgeeft ?
Zoals hier boven al beschreven is dit echt afwijkend. Dit wijst vaak op een medisch probleem.
Als je weet dat je hond teveel drinkt en je zegt dat tegen de da dan zal hij waarschijnlijk urine en bloedonderzoek doen om de nierwaarden te bepalen.

Maar blijkbaar drinkt hij niet te veel.

Ik denk eerlijk gezegd ook dat hij aan het puberen is. Toch vind ik het verstandig dat je even naar de da gaat. Succes!
Groetjes Kim en een poot van Diesel en Zahra
Afbeelding
Jilleroo
geregistreerd lid

Ik ben bij de DA geweestgister en medisch gezien is er niets mis met hem..
dus gaat het om het feit dat ie idd aan het puberen is denk ik dan..
weet ik dat tenminste en kan ik ermee aan de slag...

jullie allemaal iig bedankt
Sjiel
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sjiel »

Youp
De formulering is een beetje beroerd. Als je het zo brengt is het net alsof je het je hond onmogelijk moet maken om veel te drinken. Terwijl je bedoelt dat het afwijkend is als een hond meer dan 100 ml/kg/dag drinkt. Toch?
Het drinken hangt ook af van het soort voer dat de hond krijgt.

De oorzaak van veel drinken is, op een paar uitzonderingen na, vochtverlies. Vaak is dat door veel plassen. Om dat de hoeveelheid die een dier drinkt nou eenmaal makkelijker is vast te stellen dan de hoeveelheid urine , wordt er naar het drinken gevraagd.
weg gehaald zit een virus in
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”