Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Artrose => rare beenhoudingen? (+ foto nu)

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Artrose => rare beenhoudingen? (+ foto nu)

Ongelezen bericht door laeken »

Ik heb een kort en raar vraagje. Sinds kort lijkt Wuilus geen pijn meer te hebben aan haar artrose (geen trappen meer lopen???)
Nu kan ze sinds precies een half jaar ook iets raars, nl haar benen in haar nek leggen. Ik weet dat het raar klinkt maar er lijken geen gewrichten meer in haar achterpoten te zitten. :19:

Om een voorbeeld te noemen, soms ligt ze te slapen op haar buik met haar achterpoten gestrekt naar voren zodat haar voeten naast haar hoofd liggen :denken: Helemaal recht en totaal ontspannen langs de hele lengte van haar lichaam dus en dan tegen haar zijkant aangedrukt. Dat kan een hond helemaal niet zover ik weet. Het lijkt tegenwoordig wel een Japans slangenmensje. Niet eng en niet erg alleen vraag ik me af hoe dat kan? Haar hele achterkant lijkt totaal lenig te zijn :denken:

Wat ik op het eerste gezicht kan bedenken is dat de artrose haar gewrichten gewoon weggesleten heeft en dat ze nu dus een heup zonder kop heeft waardoor de achterpoot totale vrijheid van houding heeft gekregen. Daarom ook dat het pijnloos is geworden.
Laatst gewijzigd door laeken op 22 jan 2005 22:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
bram en thijs
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote Zwitserse Sennenhond

Ongelezen bericht door bram en thijs »

Bram kan zijn poot in een soort van nazi-groet houden: niet vooruit/omhoog maar rechtsaf/omhoog, ziet er heel merkwaardig uit.
AfbeeldingAfbeelding
laeken
Zeer actief

Kijk, hier zie je een beetje welke kant de poot op gaat:

Afbeelding

Hier ligt hij weer een stapje verder (als je goed kijkt zie je dat ze met haar kop op haar achtervoet ligt :denken: ) naar voren en ik moet even wachten tot ze op haar buik gaat liggen want dan wordt het helemaal bizar! :eek:

Afbeelding
Afbeelding
Elly*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
Contacteer:

Ongelezen bericht door Elly* »

Heel soms had Anak ook haar achterpoot helemaal naar voren gestrekt.

Ik weet niet of ik er nog een foto van heb. Heb er eigenlijk nooit speciaal zo op gelet.
*Linda*
Zeer actief

Ongelezen bericht door *Linda* »

Mijn hond ligt ook heel vaak zo maar heeft verder helemaal geen klachten wat gewrichten ed. betreft?
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Dorien
Zeer actief

Ongelezen bericht door Dorien »

Zoiets? :denken:
Afbeelding
Ik heb Shanu nooit met haar poten zo naar voren op haar buik zien liggen. Altijd op haar zij.
Groet,
Dorien
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Ik kijk net naast me en Nels ligt dus zo :
Afbeelding

Hij kantelt alleen zijn hele bekken naar voren..doet wuil dat ook? Dan heeft het namelijk niet van doen met heupen of zo, maar met de rug en de soepelheid daarin. Wel fijn dat ze goed gaat wat betreft de pijn! :ok:
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
jip007
Erelid
Mijn ras(sen): naakthonden .
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door jip007 »

Inky ligt ook vaak op haar buik met haar achterpoten gestrekt ernaast , ik zal er wel een keer een foto van maken :wink:
Afbeelding
Knuffies van Flirtje, Sophietje, Pommelien en Splinter.
laeken
Zeer actief

Nee jullie honden liggen op hun zij, Wuilus ligt rechtop met de poten naar voren. Op deze foto ligt haar achterkant nog enigszins op de zij, maar soms ligt ze op haar buik met de voeten van haar achterpoten in haar wangen gedrukt, recht naar voren. Er ligt dan een loos gatje op de grond en een klein kontje zonder iets eromheen. Hmmmzzz, ik zal daar een foto van moeten maken eer het er echt raar uit gaat zien geloof ik :denken: :mrgreen:
Afbeelding
laeken
Zeer actief

jip007 schreef:Inky ligt ook vaak op haar buik met haar achterpoten gestrekt ernaast , ik zal er wel een keer een foto van maken :wink:
Precies, zo bedoel ik inderdaad. Maar is dat normaal dus?
Afbeelding
jip007
Erelid

MARC_S schreef:
jip007 schreef:Inky ligt ook vaak op haar buik met haar achterpoten gestrekt ernaast , ik zal er wel een keer een foto van maken :wink:
Precies, zo bedoel ik inderdaad. Maar is dat normaal dus?
inky heeft het altijd zo gedaan , en jetset ligt ook af en toe zo , dus ik denk dat het normaal is, teminste dat hoop ik :wink:
Afbeelding
Dorien
Zeer actief

Ongelezen bericht door Dorien »

Ik heb ineens een helder moment! :idea:
Ik heb dit eerder gezien bij de dierenarts waar ik werk. Daar zaten die oudere honden ook echt met de poten recht naar voren. Heel bizar om te zien. Het was iets veel voorkomends bij oude honden, met name grote rassen, zoals de herder. Het had te maken met degeneratie van het ruggemerg als ik me niet vergis. Ookwel spondylose genoemd. Kan het dit misschien zijn?
Groet,
Dorien
jip007
Erelid

Dorien schreef:Ik heb ineens een helder moment! :idea:
Ik heb dit eerder gezien bij de dierenarts waar ik werk. Daar zaten die oudere honden ook echt met de poten recht naar voren. Heel bizar om te zien. Het was iets veel voorkomends bij oude honden, met name grote rassen, zoals de herder. Het had te maken met degeneratie van het ruggemerg als ik me niet vergis. Ookwel spondylose genoemd. Kan het dit misschien zijn?
inky heeft wel last van haar knieen , maar jetje heeft nergens last van :denken:
Afbeelding
jip007
Erelid

Dorien schreef:Ik heb ineens een helder moment! :idea:
ik denk het niet hoor, onze oude dino had artrose in haar rug , met verlammings verschijnselen in haar achterhand , maar die lag normaal.
Afbeelding
jip007
Erelid

Ze ging net omdraaien om te kijken wat ik aan het doen was , maar je ziet het wel he. Normaal liggen haar poten gestrekt naast haar.
Afbeelding
Afbeelding
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Het lijkt inderdaad iets met haar rug/heupen..als de rug stijf is krijg je volgens mij de houding zoals zij die aanneemt. Als ze "normaal" gaat liggen moet ze namelijk een draai maken met haar bekken opzij en heeft haar poot meer speling nodig in het heupgewricht.
Als dat niet kan omdat dat vast zit moet haar rug dus echt stijf blijven zeg maar. Snap je iets van mijn redenatie? :denken:
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
jip007
Erelid

ja ik snap het , alleen zijn haar heupen en rug goed , alleen haar knieen zijn door de gescheurde kruisbanden naar de knoppen.
Afbeelding
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

jip007 schreef:ja ik snap het , alleen zijn haar heupen en rug goed , alleen haar knieen zijn door de gescheurde kruisbanden naar de knoppen.
Ik kan me bij Inky voorstellen dat ze dan haar knieen niet wil buigen en ook zo wil neerleggen dat er geen druk opstaat. En als je dan nieuwsgierig bent en wel wil volgen wat er gebeurt dat je dan in een standje Wuil gaat liggen? :denken:
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Nika ligt ook af en toe zo. Zij heeft in ieder geval geen denderende heupen en aangezien spondylose ook regelmatig voorkomt bij boxers zou het me niets verbazen dat ze dat ook heeft of gaat krijgen :wink:
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
jip007
Erelid

Eline* schreef:
jip007 schreef:ja ik snap het , alleen zijn haar heupen en rug goed , alleen haar knieen zijn door de gescheurde kruisbanden naar de knoppen.
Ik kan me bij Inky voorstellen dat ze dan haar knieen niet wil buigen en ook zo wil neerleggen dat er geen druk opstaat. En als je dan nieuwsgierig bent en wel wil volgen wat er gebeurt dat je dan in een standje Wuil gaat liggen? :denken:
Ik denk dat het bij wuilus ook niet met zijn rug te maken heeft .
Afbeelding
Hughy
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hughy »

inky heeft het altijd zo gedaan , en jetset ligt ook af en toe zo , dus ik denk dat het normaal is, teminste dat hoop ik

nou ik vind het er niet normaal uit zien hoor :mrgreen: het ziet er eigenlijk heel komisch uit
Afbeelding Mart dogloos, Hughy en Lemon in mijn herinnering
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

Rex lag ook vaak zo afgelopen zomer. Niet zo extreem als Wuilus volgens mij, maar wel echt met haar achterpoten naar voren en niet opzij. Kijk maar:

Afbeelding
laeken
Zeer actief

jip007 schreef:Ze ging net omdraaien om te kijken wat ik aan het doen was , maar je ziet het wel he. Normaal liggen haar poten gestrekt naast haar.
Afbeelding
Yep dit is um! Prachtige foto van wat ik bedoel :ok:

Zo ligt Wuil dus ook regelmatig sinds een paar maanden. Ik denk dat Inky dat gewoon lekker vind maar dat Wuilus iets medisch moet hebben omdat ze het pas sinds kort doet. :wink:
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Suzanne de Lange schreef:Rex lag ook vaak zo afgelopen zomer. Niet zo extreem als Wuilus volgens mij, maar wel echt met haar achterpoten naar voren en niet opzij. Kijk maar:

Afbeelding
Alsof ik mijn oude dame zie liggen :I: rex had toch ook ineens zwakte in haar achterhand? Wuilus ook de laatste tijd, soms staat ze te snuffelen en dan zakt ze spontaan op haar gat, staat op en snuffeld verder :mrgreen: Niet leuk maar ze lijkt het niet erg te vinden gelukkig. Ik weet dat ze over een tijdje door zal zakken helaas maar tot die tijd laat ik haar lekker gaan zoals het gaat. :wink:
Afbeelding
reja
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door reja »

Zo lag mijn oudje ook vaak het laatste jaar.
En dan had die lieverd echt mijn hulp vaak nodig om op te staan.
Het is inderdaad wel een vreemd gezicht.
Hij deed het ook vaak met twee achterpoten, dan zag je voor twee achterpootjes tussen de voorpoten.
Ik heb eigenlijk nooit met de DA overlegd wat het betekende.

Groetjes, Joyce
Afbeelding
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

MARC_S schreef:
Suzanne de Lange schreef:Rex lag ook vaak zo afgelopen zomer. Niet zo extreem als Wuilus volgens mij, maar wel echt met haar achterpoten naar voren en niet opzij. Kijk maar:

Afbeelding
Alsof ik mijn oude dame zie liggen :I: rex had toch ook ineens zwakte in haar achterhand? Wuilus ook de laatste tijd, soms staat ze te snuffelen en dan zakt ze spontaan op haar gat, staat op en snuffeld verder :mrgreen: Niet leuk maar ze lijkt het niet erg te vinden gelukkig. Ik weet dat ze over een tijdje door zal zakken helaas maar tot die tijd laat ik haar lekker gaan zoals het gaat. :wink:
Klopt Marc. Ze werd al jaren zwakker achter hoor, maar dit is vrij plotseling erger geworden. Wat zij deed was met 1 achterpoot slepen als ze mee uit ging. Op den duur kreeg ze af en toe een wondje aan haar tenen omdat het over de stoep schuurde.
Volgens mijn dierenarts was haar ene heup ook slechter dan haar andere, daar had ze meer last van toen hij haar eens onderzocht.

Ik moet wel een beetje lachen om mijn eigen foto nu, die oude Rex ligt een beetje geërgerd te kijken omdat die twee krullenbollen zo aan het racen zijn door de tuin. Wel tekenend voor hoe de situatie afgelopen zomer was...
jip007
Erelid

Hier Marc nog 2 , ik weet ook precies waarom inky het doet. Ze heeft moeite met opstaan , en als ze als een normale hond ligt , dan moet ze 1 poot onder haar door trekken om te kunnen opstaan. En vaak zitten haar poten dan gekruist en gaat dat heel moeilijk. Zo als op de foto , liggen de poten al goed voor het opstaan , ze hoeft ze alleen maar op te trekken :wink: Ze worden heel slim als ze wat gaan mankeren, als inky per ongeluk op de plavuizen gaat liggen , kan ze niet opstaan , dan sleept ze zich naar het kleed waar het wel lukt.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Sjiel
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sjiel »

Zijwaartse beweging doet meer pijn dan een voorwaartse? Dat zou het kunnen verklaren , toch?
weg gehaald zit een virus in
cloris
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dogo Argentino en de Portugese Keizerhond
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door cloris »

jip007 schreef:Hier Marc nog 2 , ik weet ook precies waarom inky het doet. Ze heeft moeite met opstaan , en als ze als een normale hond ligt , dan moet ze 1 poot onder haar door trekken om te kunnen opstaan. En vaak zitten haar poten dan gekruist en gaat dat heel moeilijk. Zo als op de foto , liggen de poten al goed voor het opstaan , ze hoeft ze alleen maar op te trekken :wink: Ze worden heel slim als ze wat gaan mankeren, als inky per ongeluk op de plavuizen gaat liggen , kan ze niet opstaan , dan sleept ze zich naar het kleed waar het wel lukt.
Afbeelding
Afbeelding
Zo ligt Chira ook vaak Jip...en ook die heeft geen super achterhand.. ik heb er geen fotos van, maar ze heeft ook altijd 1 achterbeen gestrekt als ze op een "rolletje" ligt zeg maar..
Afbeelding
De Koning is dood, lang leve de Keizer
Juan Manuel Fangio is one of the best car racers the world has ever known
Fangio; I would give anything for just one minute with you... Ik mis je vriend...
Demi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rottweilers en het Kenzo, Izzy en Ivy ras!
Contacteer:

Ongelezen bericht door Demi »

Toen Donja zieker werd en meer moeite had met het opstaan, ging ze ook vaak in die houding liggen. Het opstaan ging dan voor haar een stuk makkelijker.
Lieve lieve Lila, Calsey, Damien en Donja, ik mis jullie..
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”