Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Gezondheid Duitse dog?

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

Scooby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse dog
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Scooby »

Mol schreef:ik zijk niemand af, is zeg wat ik opmaak aan het geen wat er geschreven is niks meer niks minder, als ik iemand afzou zijken zou je dat gelijk zien hoor,je zou me toch wat beter moeten kennen.

mol :8):
Hoi Mol,

O.k., dan kwamen jouw reacties anders op mij over dan dat jij bedoeld had. :wink:
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

chrico schreef: -Dan heb je ook dat mensen bepaalde dingen niet serieus nemen. Koorts bijv is een van de veroorzakers van cardiomyo. Een flinke ontstekking negerend omdat het zich niet duidelijk genoeg uit en ja hoor.
-Torsies kunnen allerlei oorzaken hebben maar kan je zelf ook veroorzaken, men ziet het te laat, reageerd te laat.
Hoi Whera,

Volgens mij is Cardiomyopathie nog altijd een erfelijke afwijking. Het kan dan misschien de kop opsteken, omdat iemand te laat reageert op koorts van zijn/haar hond, maar als de hond geen erfelijke aanleg voor die Cardiomyopathie had gehad, had hij door die koorts ook echt geen Cardiomyopathie gekregen.

Wat betreft de maagtorsies; ook al reageer je adrem en zit je binnen een half uur bij de dierenarts, de torsie blijft een feit. Daar kun je toch niets meer aan veranderen door adrem te reageren? Ik denk niet dat je een torsie zèlf kan veroorzaken als eigenaar.
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

chrico schreef:Een rasverenigen staat en valt met en door de leden en fokkers.
Hoi Whera,

Sterker nog; fokkers zijn ook ''maar gewoon" leden van een rasvereniging net zoals een ieder ander die lid is. Ze fokken toevallig, maar dat maakt ze niet meer of minder lid. (Volgens mij denken heel veel mensen van wel namelijk.)
jip007
Erelid
Mijn ras(sen): naakthonden .
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door jip007 »

Scooby schreef:
chrico schreef: -Dan heb je ook dat mensen bepaalde dingen niet serieus nemen. Koorts bijv is een van de veroorzakers van cardiomyo. Een flinke ontstekking negerend omdat het zich niet duidelijk genoeg uit en ja hoor.
-Torsies kunnen allerlei oorzaken hebben maar kan je zelf ook veroorzaken, men ziet het te laat, reageerd te laat.
Hoi Whera,

Volgens mij is Cardiomyopathie nog altijd een erfelijke afwijking. Het kan dan misschien de kop opsteken, omdat iemand te laat reageert op koorts van zijn/haar hond, maar als de hond geen erfelijke aanleg voor die Cardiomyopathie had gehad, had hij door die koorts ook echt geen Cardiomyopathie gekregen.

Wat betreft de maagtorsies; ook al reageer je adrem en zit je binnen een half uur bij de dierenarts, de torsie blijft een feit. Daar kun je toch niets meer aan veranderen door adrem te reageren? Ik denk niet dat je een torsie zèlf kan veroorzaken als eigenaar.
Dan moet je toch eens met Kees gaan praten Karen , want het kan wel degelijk door koorts komen , waarom dacht dacht je dat ik zo bang was met Lance toen hij bijna een week 40.6 had :roll:
Afbeelding
Knuffies van Flirtje, Sophietje, Pommelien en Splinter.
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

Rolinde schreef:Als leek heb je idd snel zo'n gevoel dat ze denken/vinden van kijk daar komt weer zo'n helder licht, mooi nix op uit doen, praat der maar weer onder de tafel!
Ik weet van mezelf dat ik gewoonweg geen voldoende kennis van zaken heb, dit wil ik eerst in orde hebben, voordat ik begin met mijn scheur open te trekken ( ben niet voor niets een tukker hè, die komen graag beslagen te ijs, zodat ze der niet zo gauw uitgelult worden! )
Want je geeft een punt aan, je krijgt weerwoord en hopla daar ga je alweer voor de bijl, want 9 van de 10 keer sta je mooi met je mond vol tanden als een "deskundige" begint te tegenargumenteren!!!

Groetjes, Rolinde
Hoi Rolinde,

Je hoeft toch ook niet persé je 'scheur open te trekken' op een ALV? OP een ALV wordt ook gestemd over belangrijke doorslaggevende zaken met betrekking op ons ras. Daar heb je als aanwezig lid net zoveel stemrecht als ieder ander. Als er alleen maar fokkers op zo'n ALV zitten, wordt er uiteraard gestemd in hun eigen straatje. Hoe meer niet-fokkende leden er zijn, hoe meer de 'toekomstoge pupkoper' zijn stem kan laten horen! Dáárvoor ga je ook naar een ALV.
jip007
Erelid

Scooby schreef:
Hoi Whera,

Moet jij eens na een goeie wandeling een volle bak ijskoud water geven aan je hond , dan kan je er op wachten :roll:
Moet jij eens na een goeie wandeling een volle bak ijskoud water geven aan je hond , dan kan je er op wachten :roll:
Afbeelding
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

jip007 schreef:Dan moet je toch eens met Kees gaan praten Karen , want het kan wel degelijk door koorts komen , waarom dacht dacht je dat ik zo bang was met Lance toen hij bijna een week 40.6 had :roll:
Hoi Jip,

Koorts kan de aanleiding zijn, maar de Cardiomyopathie zat er dan al als een hond het naar aanleiding van die koorts krijgt, hoor. Een hond die geen aanleg voor Cardiomyopathie heeft, zal dit ook niet door een (verwaarloosde) koortsaanval krijgen.
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

jip007 schreef:Moet jij eens na een goeie wandeling een volle bak ijskoud water geven aan je hond , dan kan je er op wachten :roll:
Hoi Jip,

O.k., als Whera dat bedoelt, dan is dat inderdaad zo. Ik dacht meer dat het ging over als een maagtorsie al eenmaal een feit is. Dan kan je door er adrem op te reageren, erger voorkomen, maar de maagtorsie is er al. Dat is wat ik bedoelde. :wink:
Rolinde
Vaste gebruiker
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rolinde »

jip007 schreef:
Scooby schreef:
Hoi Whera,

Ligt er denk ik ook wel aan hoe gevoelig die dog ervoor is.
Bij James hoef ik dat niet te doen idd.

Het is nog steeds niet wetenschappelijk bewezen hè?!
En ik denk dat heel veel doggeneigenaren helemaal niet zo voorzichtig zij met dit soort dingen en het gaat de meeste tijd gewoon goed!

Groetjes, Rolinde
Als je de mensen leert kennen ga je nog meer van je dogje houden!

Afbeelding
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

Rolinde schreef:
jip007 schreef:Ligt er denk ik ook wel aan hoe gevoelig die dog ervoor is.

En ik denk dat heel veel doggeneigenaren helemaal niet zo voorzichtig zij met dit soort dingen en het gaat de meeste tijd gewoon goed!

Groetjes, Rolinde
Hoi Rolinde,

Nou, ik denk dat je het voorbeeld wat Jip aanhaalt bij geen enkele dog moet uitproberen, hoor!
jip007
Erelid

Scooby schreef:
jip007 schreef:Dan moet je toch eens met Kees gaan praten Karen , want het kan wel degelijk door koorts komen , waarom dacht dacht je dat ik zo bang was met Lance toen hij bijna een week 40.6 had :roll:
Hoi Jip,

Koorts kan de aanleiding zijn, maar de Cardiomyopathie zat er dan al als een hond het naar aanleiding van die koorts krijgt, hoor. Een hond die geen aanleg voor Cardiomyopathie heeft, zal dit ook niet door een (verwaarloosde) koortsaanval krijgen.
Dat zou betekenen dat kees en nog meer artsen het verkeerd hebben, ik geloof er niets van. Waarom kan bij mensen dan wel de hartspier aangetast worden door een ontsteking in het lichaam.
Afbeelding
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

jip007 schreef:Dat zou betekenen dat kees en nog meer artsen het verkeerd hebben, ik geloof er niets van. Waarom kan bij mensen dan wel de hartspier aangetast worden door een ontsteking in het lichaam.
Hoi Jip,

Ik ben donderdag toch bij Kees. Ik zal het er eens met hem over hebben. :wink: Volgens mij is Cardiomyopathie altijd erfelijk namelijk.
jip007
Erelid

Scooby schreef:
jip007 schreef:Dat zou betekenen dat kees en nog meer artsen het verkeerd hebben, ik geloof er niets van. Waarom kan bij mensen dan wel de hartspier aangetast worden door een ontsteking in het lichaam.
Hoi Jip,

Ik ben donderdag toch bij Kees. Ik zal het er eens met hem over hebben. :wink: Volgens mij is Cardiomyopathie altijd erfelijk namelijk.
ok doe dat maar :wink:
Afbeelding
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

Hoi allemaal,

Weet je wat voor mensen de gezondheid van ons ras om zeep helpen? :devil:

Aangeboden: Duitse dog teef zoekt reu
Prijs: N.o.t.k
Beschrijving: Hallo we zoeken een reu voor onze blauwe teef.
kleur is niet belangrijk en hoeft ook niet perse met stamboom.
we willen graag 1 x een nestje fokken om er zelf ook weer 1 te hoeden.groeten fam snippe

Foto's: Geen foto beschikbaar
Datum: 17-01-2005, 12:52
Gezien: 56 keer bekeken.

Adverteerder
Naam: snippe (E-mail de adverteerder) (Alle advertenties)
Telefoonnummer: 0528-278418
Regio: Drenthe
kanche
Zeer actief
Locatie: Baasje van Gijs en twee stralende sterretjes ** over de regenboogbrug
Contacteer:

Ongelezen bericht door kanche »

Voor dat ik bull terriers had, heb ik drie duitse doggen gehad niets dan elende gehad met de gezondheid daarom ben ik ook over gestapt op een ander ras de eerste dog die ik had is 4 jaar geworden de tweede ook en de 3e is 8 geworden en je moet niet vragen hoe wat heb ik er een verdriet van gehad.
Afbeelding
Rolinde
Vaste gebruiker
Contacteer:

Scooby schreef:
Rolinde schreef:Als leek heb je idd snel zo'n gevoel dat ze denken/vinden van kijk daar komt weer zo'n helder licht, mooi nix op uit doen, praat der maar weer onder de tafel!
Ik weet van mezelf dat ik gewoonweg geen voldoende kennis van zaken heb, dit wil ik eerst in orde hebben, voordat ik begin met mijn scheur open te trekken ( ben niet voor niets een tukker hè, die komen graag beslagen te ijs, zodat ze der niet zo gauw uitgelult worden! )
Want je geeft een punt aan, je krijgt weerwoord en hopla daar ga je alweer voor de bijl, want 9 van de 10 keer sta je mooi met je mond vol tanden als een "deskundige" begint te tegenargumenteren!!!

Groetjes, Rolinde
Hoi Rolinde,

Je hoeft toch ook niet persé je 'scheur open te trekken' op een ALV? OP een ALV wordt ook gestemd over belangrijke doorslaggevende zaken met betrekking op ons ras. Daar heb je als aanwezig lid net zoveel stemrecht als ieder ander. Als er alleen maar fokkers op zo'n ALV zitten, wordt er uiteraard gestemd in hun eigen straatje. Hoe meer niet-fokkende leden er zijn, hoe meer de 'toekomstoge pupkoper' zijn stem kan laten horen! Dáárvoor ga je ook naar een ALV.

Als het even kan, ga ik echt een keer naar die ALV!!

Groetjes Rolinde

Afbeelding
Rolinde
Vaste gebruiker
Contacteer:

Scooby schreef:
Rolinde schreef:
jip007 schreef:Ligt er denk ik ook wel aan hoe gevoelig die dog ervoor is.

Groetjes, Rolinde
Hoi Rolinde,

Nou, ik denk dat je het voorbeeld wat Jip aanhaalt bij geen enkele dog moet uitproberen, hoor!

Dat risico wil ik ook helemaal niet lopen, maar denk dat er genoeg zijn die het wel gewoon doen.....

Groetjes, Rolinde

Afbeelding
Rolinde
Vaste gebruiker
Contacteer:

jip007 schreef:
Scooby schreef:
Hoi Jip,

Dat zou betekenen dat kees en nog meer artsen het verkeerd hebben, ik geloof er niets van. Waarom kan bij mensen dan wel de hartspier aangetast worden door een ontsteking in het lichaam.

Toevallig heb ik laatst iets daarover gelezen, denk wel dat je gelijk hebt Jip!

Groetjes, Rolinde

Afbeelding
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

basil schreef:even een klein tussendoortje....cardiomyopathie is niet bewezen erfelijk. met een hond met cardiomyopathie mag je gewoon fokken. of je het moet doen is een tweede natuurlijk. ik heb een hond gehad met cardiomyopathie en dat was echt een uitzondering in zijn ras. ik heb hem dus toen teruggetrokken als dekreu. gelukkig had hij nog niet gedekt. daar heb ik erg veel commentaar op gehad, juist omdat het niet bewezen erfelijk is. ik vond het alleen geen hond om mee te fokken :wink:
Hoi Annemieke,

Waarom controleren ze een aantal rassen waarbij Cardiomyopathie toch regelmatig voorkomt (dus erfelijk?!) wel uitgebreid op het hart voor ermee gefokt mag worden?
Essy

Ongelezen bericht door Essy »

chrico schreef:
Essy schreef:Nou de eerstvolgende ledenvergadering ben ik er hoor! En kan mij misschien iemand vertellen waar ik kan vinden waar een RV precies voor staat. Ik wist bv niet dat je als een fokker met honden fokt waarvan jij vindt dat die niet goed zijn, dat je bij de RV voor terecht kunt. Kunnen die een fokker dan ook daadwerkelijk sommeren een hond uit de fok te halen?
Dat is wel het ene uiterste tegenover de andere hoor.
Hoe kan jij nu oordelen of een hond wel of niet geschikt is???? Dat zal wat worden als een "leek" daarover gaat oordelen. Dat kan je beter overlaten aan dierenartsen en de wil van de fokker. Soms is het voor hele ervaren fokkers al moeilijk is om een bepaalen hond wel of niet geschikt is en dan zal een "leek" dit wel zomaar kunnen :smile:

Als blijkt dat jouw pup een erfelijk bepaalde afwijking heeft en dit door de dierenarts is vastgesteld. Dan zou er met de ouder van wie hij die erfelijke afwijking heeft gekregen toch niet meer gefokt moeten worden, dat bedoelde ik. Ik had moeten zetten die niet gezond zijn ipv van die niet goed zijn.
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

Essy schreef:Nou de eerstvolgende ledenvergadering ben ik er hoor! En kan mij misschien iemand vertellen waar ik kan vinden waar een RV precies voor staat. Ik wist bv niet dat je als een fokker met honden fokt waarvan jij vindt dat die niet goed zijn, dat je bij de RV voor terecht kunt. Kunnen die een fokker dan ook daadwerkelijk sommeren een hond uit de fok te halen?
Dat is wel het ene uiterste tegenover de andere hoor.
Hoe kan jij nu oordelen of een hond wel of niet geschikt is???? Dat zal wat worden als een "leek" daarover gaat oordelen. Dat kan je beter overlaten aan dierenartsen en de wil van de fokker. Soms is het voor hele ervaren fokkers al moeilijk is om een bepaalen hond wel of niet geschikt is en dan zal een "leek" dit wel zomaar kunnen :smile:

Als blijkt dat jouw pup een erfelijk bepaalde afwijking heeft en dit door de dierenarts is vastgesteld. Dan zou er met de ouder van wie hij die erfelijke afwijking heeft gekregen toch niet meer gefokt moeten worden, dat bedoelde ik. Ik had moeten zetten die niet gezond zijn ipv van die niet goed zijn.
dat een erfelijke afwijking gedocumenteerd word is oke uiteraard, maar zo als jij het nu stelt is te simpel, ten eerste "de ouder"waar het van af komt? it takes two to tango.... als er bij beide ouderdieren geen problemen zijn vastgesteld is het moeilijk om te zeggen nou haal ze maar uit het fok programma want er is een pup met een probleem uit voort gekomen... soms is een combi gewoon niet oke, soms heb je gewoon pecht etc etc... dat is ook een stuk van fokken... uiteraard als fokker heel kritisch zijn en ik zou de combi niet herhalen... komt er nog een ker een probleem uit, of nog vaker...dan oke...
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

yamie schreef:uiteraard als fokker heel kritisch zijn en ik zou de combi niet herhalen... komt er nog een ker een probleem uit, of nog vaker...dan oke...
Hoi,

Zowiezo zie ik het nu van herhalingsnesten niet zo.
greatdane
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Dog-Wolfspitz
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door greatdane »

basil schreef:even een klein tussendoortje....cardiomyopathie is niet bewezen erfelijk. met een hond met cardiomyopathie mag je gewoon fokken. of je het moet doen is een tweede natuurlijk. ik heb een hond gehad met cardiomyopathie en dat was echt een uitzondering in zijn ras. ik heb hem dus toen teruggetrokken als dekreu. gelukkig had hij nog niet gedekt. daar heb ik erg veel commentaar op gehad, juist omdat het niet bewezen erfelijk is. ik vond het alleen geen hond om mee te fokken :wink:
Ik heb eens lopen zoeken en er zijn een paar onderzoeken aan de gang in de states,maar er blijken dus meer soorten van deze cardiomyopathie te zijn.Namelijk DCM=dilated cardiomyopathie en ACM=arrhythmogenic cardiomyopathie en HCM=hypertrophic cardiomyopathie,de laatste is dus vrij zeldzaam.Maar ze praten over beiden dat het dus wel erfelijk is.
Afbeelding
Bruno 07-05-2012-*16-10-2012
jip007
Erelid

greatdane schreef:
Ik heb eens lopen zoeken en er zijn een paar onderzoeken aan de gang in de states,maar er blijken dus meer soorten van deze cardiomyopathie te zijn.Namelijk DCM=dilated cardiomyopathie en ACM=arrhythmogenic cardiomyopathie en HCM=hypertrophic cardiomyopathie,de laatste is dus vrij zeldzaam.Maar ze praten over beiden dat het dus wel erfelijk is.
Als het een erfelijke cardiomy is ,zijn er meestal meerdere honden uit het nest die het hebben , en niet maar 1.
Afbeelding
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

jip007 schreef:Als het een erfelijke cardiomy is ,zijn er meestal meerdere honden uit het nest die het hebben , en niet maar 1.
Hoi Jip,

Dat hoeft niet, want je hebt lijders en dragers.
jip007
Erelid

Scooby schreef:
jip007 schreef:Als het een erfelijke cardiomy is ,zijn er meestal meerdere honden uit het nest die het hebben , en niet maar 1.
Hoi Jip,

heb je het nou nog gevraagt aan kees :denken:
Afbeelding
greatdane
Zeer actief

Ik zal een stukje van hun theorie plaatsen,qua overdracht.(wel engels :mrgreen: ) In our breed the preliminary data suggest that DCM is typically inherited in an X-linked recessive fashion. This means that usually unaffected, but carrier, dams pass on the defective X chromosome to statistically 50% of their offspring. When this is a bitch pup, she will also be an unaffected carrier like her dam. When this is a dog pup, he will suffer from DCM as an adult dog. This is because male dogs only have one X chromosome; the other sex chromosome being the Y chromosome inherited from their sire (which made them male). Affected males will produce 100% carrier daughters, as they give this defective X chromosome to all their female offspring. Then these carrier daughters produce again affected sons. However, when a disease is X-linked, the sons of an affected sire are NOT at risk, as they do not inherit an X chromosome from their sires. Females can also be affected (i.e. develop DCM), although this is more rare. With an X-linked recessive disease females have TWO defective X-chromosomes. If used in a breeding program, such a bitch would produce 100% affected sons and 100% carrier daughters bred to a clear dog. If an affected dog was used on a carrier bitch, then 50% of the male pups would be affected, 25% of the female pups would also have DCM, with the other 25% would be DCM carriers. So to summarize, X-linked recessive disorders are: seen with much more frequency in males than in females, are a trait never transferred directly from father to son, and have the appearance of skipping a generation because it's transmitted through carrier females typically. DCM is obviously a serious enough disease that it's wise for breeders to learn about the method of inheritance and they should track its progression through various generations, thereby attempting to predict carrier status and thus reducing the number of potentially affected dogs.
Afbeelding
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

jip007 schreef: heb je het nou nog gevraagt aan kees :denken:
Hoi Jip,

Nee, want daar zou ik donderdag pas heen gaan. :roll: (Maar ik ga morgen al, dus ik zal het morgen vragen. Als ik het niet vergeet...)
greatdane
Zeer actief

Scooby schreef:
Hoi Jip,

Dat staat er dus idd.
Afbeelding
jip007
Erelid

greatdane schreef:Ik zal een stukje van hun theorie plaatsen,qua overdracht.(wel engels :mrgreen: ) In our breed the preliminary data suggest that DCM is typically inherited in an X-linked recessive fashion. This means that usually unaffected, but carrier, dams pass on the defective X chromosome to statistically 50% of their offspring. When this is a bitch pup, she will also be an unaffected carrier like her dam. When this is a dog pup, he will suffer from DCM as an adult dog. This is because male dogs only have one X chromosome; the other sex chromosome being the Y chromosome inherited from their sire (which made them male). Affected males will produce 100% carrier daughters, as they give this defective X chromosome to all their female offspring. Then these carrier daughters produce again affected sons. However, when a disease is X-linked, the sons of an affected sire are NOT at risk, as they do not inherit an X chromosome from their sires. Females can also be affected (i.e. develop DCM), although this is more rare. With an X-linked recessive disease females have TWO defective X-chromosomes. If used in a breeding program, such a bitch would produce 100% affected sons and 100% carrier daughters bred to a clear dog. If an affected dog was used on a carrier bitch, then 50% of the male pups would be affected, 25% of the female pups would also have DCM, with the other 25% would be DCM carriers. So to summarize, X-linked recessive disorders are: seen with much more frequency in males than in females, are a trait never transferred directly from father to son, and have the appearance of skipping a generation because it's transmitted through carrier females typically. DCM is obviously a serious enough disease that it's wise for breeders to learn about the method of inheritance and they should track its progression through various generations, thereby attempting to predict carrier status and thus reducing the number of potentially affected dogs.
Maar hoe herken je een drager :denken:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”