[quote="chrico"]Je hoort ook veel meer, mede door het internet. Soms is dat gunstig, soms niet.
Nu ga ik even gemeen doen
Buiten de "erfelijke of "rasgevoelige dingen" nu even dit.
Hoeveel mensen verkloten niet zelf hun hond (om even grof te zijn

)
Een groot aantal mensen wil keer op keer het wiel zelf uitvinden. Gaan op ervaringen af van mensen die "net om de hoek komen kijken" en leggen de adviezen van fokkers, kenners, enz enz naast zich neer alsof het niets is.
Kan het ook niet zo zijn dat deze mensen op hun eigen gevoel af willen gaan: wat hun denken dat het beste is voor hun dog?!
Tips hier en daar vergaren en dan uiteindelijk daar een eigen weg in zien te vinden?!
Neem tegenwoordig de problemen met bijv. de poten, schouders.
Vroeger hoorde je dat lang niet zoveel als nu, dat zal toch ergens vandaan moeten komen en niet alleen bij de ouderdieren?
Mijn mening daarover is dat er tegenwoordig veel meer gladde vloeren zijn (vroeger vloerbedekking) en men gaat veel meer en langer lopen, vaak op jonge leeftijd al.
Wat zijn gladde vloeren: plavuizen, parket, boerenhoutenvloer of laminaat?
Ik denk dat als je als dogeigenaar ziet dat je hond meermalen serieus uitglijdt over je vloer, je vanzelf wel maatregelen treft, niet?!
-Dan voeding. Allerlei toevoegingen, poedertjes enz enz. en dan het liefst bij de volledige voeding (brok)van de hond.
Poedertjes hoeven niet verkeerd te zijn: voedingssuplementen heet zoiets, dat kan op advies van een DA of een homeopatisch DA.
Heb zelf ook een suplement gebruikt, kon gewoon over de brokken en het heeft naar mijn inzien ( en dat van de DA ) goed gedaan voor mijn pup.
-Dan heb je ook dat mensen bepaalde dingen niet serieus nemen. Koorts bijv is een van de veroorzakers van cardiomyo. Een flinke ontstekking negerend omdat het zich niet duidelijk genoeg uit en ja hoor.
-Torsies kunnen allerlei oorzaken hebben maar kan je zelf ook veroorzaken, men ziet het te laat, reageerd te laat.
Ik vind dat je als doggeneigenaar de specifieke kwaaltjes moet kunnen herkennen, dan wel door eigen naslagwerk te verrichten of door inlichting via de fokker ( sommige fokkers geven als je een pup koopt een heel naslagwerkje mee!! )
Als je een maagtorsie niet herkent, dan ben je wel een hele leek......................
En de oorzaken van zo'n maagtorsie, daar kan lang of kort over gediscussieert worden, de geleerden zijn er nog niet volledig achter hoe of wat de oorzaken ervan kunnen zijn....
Groetjes, Rolinde[/i]