Mol schreef:Scooby schreef:Mol schreef:nee dat vind ik te min voor de kwaliteit die je mag verwachten van het fok matriaal.
ZG (Zeer Gemiddelt)
mol

Hoi Mol,
Kom op; tussen de ZG-honden lopen ook nog hele mooie honden rond die geschikt zouden kunnen zijn voor de fok, vind ik.
ik vind dat je eisen moet stellen aan je fok matriaal klaar
en dan met je niet aan komen kakken met een zg hondje maar er moet wat staan dat het ras op en top vertegenwoordigt.
als je als fokker zijnde zoals jip zelf goed kan is schatten wat de fok waarde is van je eigen honden heb je ook geen RV meer nodig die je op de handen tikt van tuut tuut dat mag niet volgens ONZE regeltjes.
het probleem is echter dat 9 van de 10 fokkers nog niet eens 4 minpunten kunnen op noemen van hun eigen honden
en deze fokker nog nooit van lijnteeld outcross of wat dan ook hebben gehoord laatstaan zich er in hebben verdiept.
mol

Ik denk dat jij iets vergeet Mol. Niet iedere puppiekoper is op zoek naar een kampioens hond met het daarbij behorende prijskaartje. En niet iedereen die een gezonde dog wil fokken heeft zin om met zijn hond alle shows af te lopen.
En niet iedereen die een gezonde puppie met een goed karater wil fokken wil perse op grote schaal gaan fokken en zijn eigen lijn gaan opzetten.
Ik zou zelf liever een pup hebben van een fokker die weet dat zijn honden gezond zijn en een goed karakter hebben, dan een gezonde hond uit kampioensouders maar die een kutkarakter heeft en die zijn er echt.
Denk je nu echt dat mensen die een dog gewoon als hun gezinshond zien het veel kan schelen dat hun hond uit ouders komt die geen U hebben gehaald omdat ze hun oren net niet goed dragen of omdat hun grondkleur niet helemaal zuiver is. Ik vind dat je moet kijken naar de gezondheid van het ras in zijn algemeenheid. Mensen die een tophond willen qua schoonheid die weten echt wel de weg naar die fokker die dat kan leveren te vinden. En die fokker gaat echt geen dekreu gebruiken die volledig gezond is maar die niet aan zijn schoonheidsideaal voldoet.
Het is net als met auto's niet iedereen wil een mercedes hebben, je kunt ook een opel willen maar dat blijft nog steeds een auto die ook gewoon goed is.
Groetjes Esther, Joep en Isis