Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

dilemma castreren ivm karakter

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Tovi
Vaste gebruiker

dilemma castreren ivm karakter

Ongelezen bericht door Tovi »

Ik ben gister met Binky naar de DA geweest voor zn jaarlijkse enting. Alles ging prima, DA was best te spreken over Bink.
Maar hij raadde me af om Binky te laten castreren. Binky is een terughoudend, onzeker en onderdanig hondje en volgens de DA zou dat waarschijnlijk meer (iig niet minder) worden wanneer ik m liet castreren. Dit omdat dan de testosteron productie stopt. Ik vind dat daar zeker wel wat in zit. Voor mezelf had ik besloten om Bink uiteindelijk wel te laten castreren met het oog op eventuele prostaatkanker.
Maar dit advies brengt me weer erg aan het twijfelen. Om Binky zn karakter zoals het nu is hoef ik m niet te laten castreren, hij is erg makkelijk en lief. Enige voordeel zou dus die prostaatkanker zijn. Aan de andere kant, als hij nog onzekerder wordt dan dat hij nu is wordt het best zielig. Hij begint nu eindelijk een beetje een gevoel van eigenwaarde te krijgen en dat mag ook wel.
Ik weet dat het karakter niet altijd hoeft te veranderen na een castratie maar ik weet ook dat niet alle honden prostaatkanker krijgen...

Wat zouden jullie doen in dit geval? Wel laten castreren met kans op een nog onzekerder/banger hondje maar geen prostaatkanker of niet laten castreren, hopen dat Bink wat stoerder wordt maar wel kans op prostaatkanker.
Alvast bedankt
groetjes Maaike en Binky
Afbeelding
Maaike
Zeer actief

Ongelezen bericht door Maaike »

Ik zou heb zeker niet laten castreren! Je zegt zelf al "de kans op prostaatkanker", ja kans ja....maar het is geen gegeven! Ik zou liever een kans van prostaatkanker aangaan dan een zekerheid op een nog onzekerder en banger hondje. Mocht hij later in zijn leventje toch prostaatproblemen krijgen dan kan je altijd nog die stap tot castratie nemen...
Groetjes van mij en een poot van Casper
Afbeelding
**Ella**
linlin

Re: dilemma castreren ivm karakter

Ongelezen bericht door linlin »

Tovi schreef: Wat zouden jullie doen in dit geval? Wel laten castreren met kans op een nog onzekerder/banger hondje maar geen prostaatkanker of niet laten castreren, hopen dat Bink wat stoerder wordt maar wel kans op prostaatkanker.
wat zijn de redenen dat je denkt dat je hond onherroepelijk prostaatkanker zal krijgen?
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Hij lijkt mij aan de hand van wat je nu schrijft geen testosteron-bom, lekker laten dus :wink: Mocht hij non stop strak staan van de hormonen en met een jaar of 7-8 poept hij slecht kan het altijd nog :ok:
Afbeelding
Tovi
Vaste gebruiker

linlin schreef: wat zijn de redenen dat je denkt dat je hond onherroepelijk prostaatkanker zal krijgen?
Dat denk ik niet maar ik ben me er wel van bewust dat die kans aanwezig is.
groetjes Maaike en Binky
Afbeelding
binno
Zeer actief
Mijn ras(sen): labrador
maltezer
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door binno »

Ik zou hem NIET laten castreren. Voor het gedrag hoef je het zeker niet te doen, integendeel zou ik zeggen, en de kans op prostaatkanker is klein. Als je alles preventief moet opereren "voor het geval dat" dan heb je geen hond meer over want hij kan evengoed wat anders gaan mankeren later.
Afbeelding
Moos (labrador) Gian (maltezer)
Branka
moderator
Mijn ras(sen): Golden Retriever
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Branka »

Tovi schreef:
linlin schreef: wat zijn de redenen dat je denkt dat je hond onherroepelijk prostaatkanker zal krijgen?
Tja, als je voor alles waar een kans op is preventief actie zou nemen dan ben je denk ik wel heel druk bezig.
Persoonlijk ben ik het met je d.a. en de hierboven gegeven reacties eens: niet doen want er is een kans dat hij dus een nog terughoudender karakter krijgt.
Verder is er ook nog kans dat hij in die narcose blijft. Dan ben je dus ook je hond kwijt.
Afbeelding
Tovi
Vaste gebruiker

bedankt allemaal tot zover voor jullie reacties. Super hoe snel dat toch gaat :wink:
Ik heb hier vanaf gistermiddag al over zitten denken en ben er nu toch zo goed als zeker van dat Binky gewoon niet gecastreerd gaat worden. Zoals jullie al zeggen, voor het karakter hoeft het zowiezo niet en dat hij prostaatkanker krijgt is niet zeker. Laten castreren kan altijd nog en hoe het nu gaat is het prima.
thnx :ok:
groetjes Maaike en Binky
Afbeelding
lies
Zeer actief

Ongelezen bericht door lies »

NIET DOEN!
je hebt nl. ook nog kans dat bink na verloop van tijd lekker gaat ruiken voor reuen als hij gecastreerd is, en die dus achter zijn kont aan gaan lopen. denk dat hij daar helemaal niet op zit te wachten.
hij is trouwens heel leuk om te zien!
qyan

Ongelezen bericht door qyan »

Tovi schreef:
Tja, je hond kan ook ergens anders kanker krijgen.
Je kunt helaas niet alles voorkomen en risico's zijn er altijd.
Ik zou het niet doen, maar die keus is uiteindelijk aan jou.
Roosje
Zeer actief

Ongelezen bericht door Roosje »

Ik ben in principe niet tegen castratie, maar ik zal het zeker niet doen in het geval van Binky. Juist omdat hij zo onzeker is zal het verschrikkelijk voor hem zijn, hij wordt namelijk voor veel reuen aantrekkelijk.

Roosje
Afbeelding
Maaike
Zeer actief

Ongelezen bericht door Maaike »

Roosje schreef:Juist omdat hij zo onzeker is zal het verschrikkelijk voor hem zijn, hij wordt namelijk voor veel reuen aantrekkelijk.

Roosje
:denken: Alsof het een soort magneet wordt voor sexe-genoten :roll: . Valt wel mee hoor, Roosje...
Groetjes van mij en een poot van Casper
Afbeelding
**Ella**
Tovi
Vaste gebruiker

Het lijkt me voor Bink niet echt feest als andere honden steeds op m af blijven komen :N: Heb nooit geweten dat gecastreerde reuen weer heel anders ruiken ook. Dat is zeker nog een reden om Bink niet te laten castreren.
Nee Binky mag lekker "compleet" blijven

Dank je trouwens Lies :wink:
groetjes Maaike en Binky
Afbeelding
Roosje
Zeer actief

Ongelezen bericht door Roosje »

Maaike schreef:
Roosje schreef:Juist omdat hij zo onzeker is zal het verschrikkelijk voor hem zijn, hij wordt namelijk voor veel reuen aantrekkelijk.

Roosje
:denken: Alsof het een soort magneet wordt voor sexe-genoten :roll: . Valt wel mee hoor, Roosje...
Ik heb het ervaren met onze eerste hond Prins een Engelse Bullterrier, die pikte dat niet en ging vechten; Ons overbuur hondje Redcliff, een Fox Terrier, die ik af en toe eens uitlaat, die weet er gelukkig wel mee om te gaan; Diesel, een Frans Bulldog vriendje van Dot, die het ook niet pikt en aanvalt en heb het wel vaker gezien bij reutjes. Veel honden weten daar wel mee om te gaan maar niet allen. Dat is de reden waarom ik Ratteplan, ons vorig hondje, niet had laten castreren al had hij een niet ingedaalde bal, het was een hondje van 4 kilo. Wanneer een hondje onzeker is, is het verschrikkelijk wanneer grote honden op hem afkomen omdat hij lekker ruikt.

Roosje
Afbeelding
Tovi
Vaste gebruiker

Roosje schreef: Wanneer een hondje onzeker is, is het verschrikkelijk wanneer grote honden op hem afkomen omdat hij lekker ruikt.

Roosje
Dat is zeker waar... Binky kan zich nu al af en toe ongemakkelijk voelen als er weer eens een hond op hem af komt. Gelukkig heeft Bink ook zn "stoere" dagen en dan gaat het prima, maar toch. Ben het wel met je eens!
groetjes Maaike en Binky
Afbeelding
Sjiel
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sjiel »

Prostaatkanker is zeldzaam.
Een gecastreerde reu heeft een grotere kans om prostaatkanker te krijgen. En de kans neemt toe met de tijd dat hij gecastreerd is.
7% van de honden met prostaatklachten heeft kanker, deze is altijd kwaadaardig.
Komt vooral voor bij middelgrote en grote honden. Diagnose wordt meest gesteld bij honden van 8-10 jaar.

ProstaatKANKER is niet hetzelfde als prostaatVERGROTING.
BPH(goedaardige prostaat vergroting) kan je wel behandelen/voorkomen door castratie. Dit is ook de reden voor de castratie van mijn reu indertijd.
weg gehaald zit een virus in
Tovi
Vaste gebruiker

Dat is nog eens duidelijke tekst, dankjewel!!
groetjes Maaike en Binky
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”