Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

blaasjes in ogen??

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Podenji
Zeer actief
Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco, Basenji
Aantal honden: 8
Contacteer:

blaasjes in ogen??

Ongelezen bericht door Podenji »

Hallo, ik heb een vraag een kennis van mij vertelde mij dat een van haar vorige honden, blaasjes had onder het derde ooglid, deze blaasjes kunnen behandelt worden met zalf maar bij haar honden moesten ze weggesneden en gebrand worden. Soms kunnen ze terugkomen. Zij noemden het zelf overgens"follikels"aangezien ze duits is kon ze mij niet de nederlandse vertaling ervan geven
Ik had er nog nooit van gehoord, misschien jullei wel dus mijn vraag
Kent iemand dit? kan je dit op het blote oog zien? wat is de öfficele"term hiervoor? is het erfelijk?

zou er graag mee over weten maar aangezien ik de medische term niet weet wordt het aardig moeilijk informatie zoeken du swellicht kunnen julli emij helpen
alvast bedankt :ok:
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
Sjiel
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sjiel »

Folliculaire conjunctivitis.
Staat niet bij de lijst erfelijke aandoeningen in het boek van Stades uit 98.
De follikels zitten vaak aande oogzijde van het derde ooglid. Speciaal bij jonge dieren is de aanwezigheid van enkele kleine follikels "normaal".
Kunnen ontstaan door infectie, irritatie(bv stof) of overgevoeligheid (bv pollen). Als er geen tekenen van infectie of andere voor de hand liggende oorzaken zijn bestaat de behandeling uit het gebruiken van oogdruppels met corticosteroiden 4x daags 2-3 weken, als het resultaat niet afdoende is of het keert terug na 3-4 weken dan wordt chururgie overwogen.
Poeratie zou uitgesteld moeten worden tot het dier 1 jaar oud is. Onder algehele anestesie worden de follikels 1 voor 1 gecauteriseerd met een electrocauter. Na de operatie 4x daags 7-10 dagen antibiotica-corticosteroiden oogdruppels.
Kan je daar wat mee?
weg gehaald zit een virus in
Podenji
Zeer actief
Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco, Basenji
Aantal honden: 8
Contacteer:

Ongelezen bericht door Podenji »

super!!! bedankt voor de info, weer wat wijzer geworden
ik heb nog één vraag, maar weet niet of jij daar het antwoord op weet, of iemand anders...kan je het ook met het blote oog zien? of is daar speciale apparatuur voor nodig ?
en zijn er ook symptomen?
dat hondje wat het had, moest er overignes aan geopereerd worden en de oogleden waren altijd rood en hij maakte rare geluiden , die omschrijving die zij mij gaf van die geluiden kan ik niet evrtalen in het nederlands haha
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
Sylvi@
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Sylvi@ »

Ik vermoed dat mijn jongste hond hetzelfde heeft gehad, bij haar zijn die follikels afgekrabd (niet gebrand dus) het is een irritatie van het bindvlies.

Vrij simpele ingreep, volledig onder gas narcose en na 1 uur mocht ze al weer mee naar huis, je kan het wel met het blote oog zien, maar alleen bij een (oog) arts omdat het 3e ooglid naar voren moet worden getrokken.

Symptomen die zij had was heel erg tranen en ontiegelijke rood bindvlies.
Na de behandeling was het nog niet 100% over maar de rest hebben we met oogdruppels onder controle gekregen. Ze was overigens net 7 maanden toen ze geopereerd is

Het geluid komt mij niet bekend voor :19:
Sjiel
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sjiel »

De follikels zelf zijn met het blote oog zichtbaar alleen moet het oog verdofd worden (met een druppeltje) en met een speciale pincet helemaal uitgetrokken en omgeklapt worden. Sommige eigenaren worden daar een beetje bleekjes van :mrgreen: Overigens kan je eigen dierenarts, mits hij/zij de juiste spullen heeft dit doen en hoef je daarvoor niet speciaal naar een oogarts.
De follikels zelf zijn glazig, gelig en hebben en rode "basis. Ze zijn 0,5-3mm doorsnede als het heel erg is kunnen ze in elkaar overlopen tot een plak ipv lossen bultjes. Het is toegenomen lymfeweefsel. Daarom spreek ik ook niet van blaasje, dat zijn met vocht gevulde zakjes, dit zijn meer bultjes :19:
weg gehaald zit een virus in
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”