Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Gezondheid Duitse dog?
Moderator: moderatorteam
Gezondheid Duitse dog?
Ik word in mijn omgeving inmiddels als een 'hondenkenner' beschouwd en krijg veel vragen die ik niet kan beantwoorden omdat ik helemaal niet zoveel weet. Een kennis uit het bos die net haar Newfoundlander heeft laten inslapen vroeg of de Duitse dog een gezond ras is. Ik weet niets van doggen af en heb haar naar de NDDC doorverwezen. Heb haar ook van het forum verteld maar ik weet niet of ze lid wordt. Wat vinden de doggeneigenaren en fokkers van de gezondheidstoestand van het ras? Als ze een dog wil kopen waar moet ze op letten?
Hun Newfie is 9 geworden maar ze willen er geen meer omdat er veel problemen in het ras zijn en de meeste niet zo oud worden. Ze willen wel graag weer een grote hond.
Hun Newfie is 9 geworden maar ze willen er geen meer omdat er veel problemen in het ras zijn en de meeste niet zo oud worden. Ze willen wel graag weer een grote hond.
- greatdane
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Dog-Wolfspitz
- Aantal honden: 2
Hoe het met de algehele gezondheid van de doggen gaat in Nl weet ik niet precies.Het lijkt ook wel of er ineens een explosie is dat heel veel mensen ineens een dog hebben/nemen ik weet niet of dit het ras wel goed doet,hoewel ik ze op straat nog steeds niet tegenkom
En hoewel ik de laatste tijd nare dingen hier lees mbt de doggen heeft mijn dog tot nu toe alleen maar inentingen gehad en verder heeft hij de DA nog niet gezien.

Bruno 07-05-2012-*16-10-2012
-
- Zeer actief
Toen wij vier jaar geleden äan de hond gingen"ston de dog nr 1 op mijn lijstje.
(ooit komt er eentje!!)
Ik heb toen een aantal fokkers gebeld voor info en allemaal zeiden ze dat het ,op dat moment. geen goed idee was om een dog te nemen.
Ze hadden het over allerlei gezondheidsproblemen.
Ik ben daar toen erg van geschokken.
(ooit komt er eentje!!)
Ik heb toen een aantal fokkers gebeld voor info en allemaal zeiden ze dat het ,op dat moment. geen goed idee was om een dog te nemen.
Ze hadden het over allerlei gezondheidsproblemen.
Ik ben daar toen erg van geschokken.
groetjes Marja Zara en Stapper

Ik vraag me ook af of doggen eigenlijk wel zo gezond zijn. Op zich is het feit dat een dog als je geluk hebt een jaar of 7 wordt al zorgelijk. Daarnaast overlijden er naar mijn mening veel te veel doggen aan maagtorsies. Ik heb zelf een reu met HD. Zijn vader was toen hij 1 jaar oud was gerontgend en toen leek alles goed, maar toen hij op 2 jarige leeftijd opnieuw werd gerontgend voor de officiële foto's bleek hij toch HD te hebben. De fokker heeft daarna nooit meer met hem gefokt. Maar er zijn genoeg fokkers die hun honden niet laten rontgenen omdat ze de uitslag niet willen weten. Persoonlijk vind ik ook dat een dog geen kampioen moet kunnen worden als hij/zij geen goede heupen heeft of andere afwijkingen heeft. Verder heb ik een reu die een hele slechte eter was/is. En op het forum staan genoeg mensen met een te magere dog die slecht eet. Verder heb ik eens gereageerd op iemand die zich afvroeg of er meer mensen een te dominante Duitse Doggenreu hebben (ik heb er zelf ook zo een). Nou ik heb bericht terug gehad van die man en die schreef dat je niet wilde weten hoeveel reakties hij had gehad van mensen met een probleem doggenreu. Een dominante hond toont zich mooier op een show, maar of je daar nou een nazaat thuis van wil hebben?
Alles bij elkaar is het toch wel zorgelijk vind ik. Ook hebben veel doggen te open ogen (ectropion) of entropion. Ik vind eigelijk dat er eens een enquete in het doggenblad zou moeten komen waarin alle doggeneigenaren bv anoniem objectief een aantal vragen over de gezondheid en het karakter van hun dog kunnen invullen en waarvan de resultaten ook gepubliceerd moeten worden.
Als alles goed gaat wil ik in de toekomst een verantwoord nestje met Isis fokken. Met verantwoord bedoel ik dat ze gerontgend wordt, aangekeurd wordt en dat er ook een reu bij moet die ook gerontgend en aangekeurd is en die een heel goed karakter heeft. Daarnaast wil ik ook eerst mijn KK1 halen zodat ik ook genoeg verstand van zaken heb. Verder wil ik ook geen te zware dog fokken omdat dat volgens mij de gezondheid ook niet echt ten goede komt.
Ik ben uiteraard nog lang geen fokker maar dit is wat ik in de afgelopen 4 jaar over doggen te weten ben gekomen.
Groetjes Esther, Joep en Isis

Alles bij elkaar is het toch wel zorgelijk vind ik. Ook hebben veel doggen te open ogen (ectropion) of entropion. Ik vind eigelijk dat er eens een enquete in het doggenblad zou moeten komen waarin alle doggeneigenaren bv anoniem objectief een aantal vragen over de gezondheid en het karakter van hun dog kunnen invullen en waarvan de resultaten ook gepubliceerd moeten worden.
Als alles goed gaat wil ik in de toekomst een verantwoord nestje met Isis fokken. Met verantwoord bedoel ik dat ze gerontgend wordt, aangekeurd wordt en dat er ook een reu bij moet die ook gerontgend en aangekeurd is en die een heel goed karakter heeft. Daarnaast wil ik ook eerst mijn KK1 halen zodat ik ook genoeg verstand van zaken heb. Verder wil ik ook geen te zware dog fokken omdat dat volgens mij de gezondheid ook niet echt ten goede komt.
Ik ben uiteraard nog lang geen fokker maar dit is wat ik in de afgelopen 4 jaar over doggen te weten ben gekomen.

- jip007
- Erelid
- Mijn ras(sen): naakthonden .
- Aantal honden: 4
Waarom wil je eigenlijk doggen gaan fokken als je zo negatief bent over de het ras en de gezondheid .Want je kan je honden laten keuren en rontgenen ,maar dat zegt nog niets over de gezondeheid van de puppen die je teef krijgt , daar is iets meer voor nodig. En alle problemen die er in het ras voorkomen , krijg je er niet zomaar 123 uitgefokt helaas.Essy schreef:Ik vraag me ook af of doggen eigenlijk wel zo gezond zijn. Op zich is het feit dat een dog als je geluk hebt een jaar of 7 wordt al zorgelijk. Daarnaast overlijden er naar mijn mening veel te veel doggen aan maagtorsies. Ik heb zelf een reu met HD. Zijn vader was toen hij 1 jaar oud was gerontgend en toen leek alles goed, maar toen hij op 2 jarige leeftijd opnieuw werd gerontgend voor de officiële foto's bleek hij toch HD te hebben. De fokker heeft daarna nooit meer met hem gefokt. Maar er zijn genoeg fokkers die hun honden niet laten rontgenen omdat ze de uitslag niet willen weten. Persoonlijk vind ik ook dat een dog geen kampioen moet kunnen worden als hij/zij geen goede heupen heeft of andere afwijkingen heeft. Verder heb ik een reu die een hele slechte eter was/is. En op het forum staan genoeg mensen met een te magere dog die slecht eet. Verder heb ik eens gereageerd op iemand die zich afvroeg of er meer mensen een te dominante Duitse Doggenreu hebben (ik heb er zelf ook zo een). Nou ik heb bericht terug gehad van die man en die schreef dat je niet wilde weten hoeveel reakties hij had gehad van mensen met een probleem doggenreu. Een dominante hond toont zich mooier op een show, maar of je daar nou een nazaat thuis van wil hebben?

Knuffies van Flirtje, Sophietje, Pommelien en Splinter.
- Mol
- Zeer actief
sorry hoor maar wat een onzin zeg er komt wel meer voor kijken dan alleen je hond laten rondgenen en aankeuren, tis inderdaad maar goed dat je je kk gaat doen want hert verhaal over kleur slaat ook kand nog wal, tjonge jonge jonge je heb mensen en fietsbellen.Essy schreef:Ik vraag me ook af of doggen eigenlijk wel zo gezond zijn. Op zich is het feit dat een dog als je geluk hebt een jaar of 7 wordt al zorgelijk. Daarnaast overlijden er naar mijn mening veel te veel doggen aan maagtorsies. Ik heb zelf een reu met HD. Zijn vader was toen hij 1 jaar oud was gerontgend en toen leek alles goed, maar toen hij op 2 jarige leeftijd opnieuw werd gerontgend voor de officiële foto's bleek hij toch HD te hebben. De fokker heeft daarna nooit meer met hem gefokt. Maar er zijn genoeg fokkers die hun honden niet laten rontgenen omdat ze de uitslag niet willen weten. Persoonlijk vind ik ook dat een dog geen kampioen moet kunnen worden als hij/zij geen goede heupen heeft of andere afwijkingen heeft. Verder heb ik een reu die een hele slechte eter was/is. En op het forum staan genoeg mensen met een te magere dog die slecht eet. Verder heb ik eens gereageerd op iemand die zich afvroeg of er meer mensen een te dominante Duitse Doggenreu hebben (ik heb er zelf ook zo een). Nou ik heb bericht terug gehad van die man en die schreef dat je niet wilde weten hoeveel reakties hij had gehad van mensen met een probleem doggenreu. Een dominante hond toont zich mooier op een show, maar of je daar nou een nazaat thuis van wil hebben?
mol

- johan1969
- Zeer actief
- Contacteer:
- jip007
- Erelid
Dit snap ik ff niet , heb jij van een pup en een jonge dog geen plezier danjohan1969 schreef:7 jaar vind ik wel erg jong om afscheid te nemen van je hond !
Vooraleer een DD volledig uitgezwaard is, is hij al 2 of 3 jaar. Uiteindelijk heb je er dan maar 5 jaar plezier van.
Dat vind ik veel te weinig.

- Scooby
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse dog
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
Hoi Sypke,
Als die vrienden van jullie er van uitgaan dat, wanneer ze een dog kiezen, deze wel ouder dan negen jaar zal gaan worden, behoren ze tot de weinige doggen-eigenaren van wie de dog zo oud wordt. De gemiddelde leeftijd van een dog is, naar mijn idee en ervaringen om ons heen, ongeveer 7,5 jaar. Veel te jong dus.
Ik vind absoluut niet dat je kunt stellen dat de dog een gezond ras is, eerlijk gezegd. We hebben zelf nu vijf doggen gehad, waarvan vier met allerlei gezondheidsproblemen (Bono is natuurlijk pas 7,5 maand). Ook om me heen hoor en zie ik heel veel doggen met gezondheidsproblemen. Ik denk dat je eerder bijna blij mag zijn als je een dog hebt waar nooit iets mee aan de hand is... (Misschien ben ik nu wel iets te negatief, maar dit is echter wel gestaafd op eigen ervaringen.)
Het is dat de dog voor mij het enige ras is waar ik voor ga, maar voor wat betreft de gezondheid kan er nog héél erg veel verbeteren aan het ras.
Als die vrienden van jullie er van uitgaan dat, wanneer ze een dog kiezen, deze wel ouder dan negen jaar zal gaan worden, behoren ze tot de weinige doggen-eigenaren van wie de dog zo oud wordt. De gemiddelde leeftijd van een dog is, naar mijn idee en ervaringen om ons heen, ongeveer 7,5 jaar. Veel te jong dus.
Ik vind absoluut niet dat je kunt stellen dat de dog een gezond ras is, eerlijk gezegd. We hebben zelf nu vijf doggen gehad, waarvan vier met allerlei gezondheidsproblemen (Bono is natuurlijk pas 7,5 maand). Ook om me heen hoor en zie ik heel veel doggen met gezondheidsproblemen. Ik denk dat je eerder bijna blij mag zijn als je een dog hebt waar nooit iets mee aan de hand is... (Misschien ben ik nu wel iets te negatief, maar dit is echter wel gestaafd op eigen ervaringen.)
Het is dat de dog voor mij het enige ras is waar ik voor ga, maar voor wat betreft de gezondheid kan er nog héél erg veel verbeteren aan het ras.
Groetjes, Karen
Duitse doggen 'Uut Sutfene'
- greatdane
- Zeer actief
Dat vond ik ook raar je zou juist daarvan moeten genieten ze blijven maar zo kort klein of je moet met de grootte willen showenjip007 schreef:Dit snap ik ff niet , heb jij van een pup en een jonge dog geen plezier danjohan1969 schreef:7 jaar vind ik wel erg jong om afscheid te nemen van je hond !
Vooraleer een DD volledig uitgezwaard is, is hij al 2 of 3 jaar. Uiteindelijk heb je er dan maar 5 jaar plezier van.

- greatdane
- Zeer actief
Over wat voor gezondheidsproblemen hebben we het dan?Scooby schreef:Hoi Sypke,

- johan1969
- Zeer actief
- Contacteer:
Jawel, maar ik heb gehoord dat je met jonge DD's geen lange wandelingen mag maken en geen wilde spelletjes mag spelen.jip007 schreef:Dit snap ik ff niet , heb jij van een pup en een jonge dog geen plezier danjohan1969 schreef:7 jaar vind ik wel erg jong om afscheid te nemen van je hond !
- greatdane
- Zeer actief
Tot een jaar moet je wel wat rustiger aan doen idd.johan1969 schreef:Jawel, maar ik heb gehoord dat je met jonge DD's geen lange wandelingen mag maken en geen wilde spelletjes mag spelen.jip007 schreef:Dit snap ik ff niet , heb jij van een pup en een jonge dog geen plezier danjohan1969 schreef:7 jaar vind ik wel erg jong om afscheid te nemen van je hond !

- Scooby
- Zeer actief
- Contacteer:
Haha, heb je even?greatdane schreef:Over wat voor gezondheidsproblemen hebben we het dan?Scooby schreef:Hoi Sypke,
- L.p.a., l.p.c. maagtorsie, gescheurde kruisband (Lana);
- L.p.c., lage rughernia (Levi);
- Spondylose, hart-afwijking (Freek);
- zware HD, Wobbler, cryptorchidie, nierproblemen (Max)...
Groetjes, Karen
- johan1969
- Zeer actief
- Contacteer:
- Scooby
- Zeer actief
- Contacteer:
Hoi Esther,Essy schreef: Maar er zijn genoeg fokkers die hun honden niet laten rontgenen omdat ze de uitslag niet willen weten.
Volgens mij valt dit wel mee. Dit zijn in elk geval geen fokkers die aangesloten zijn bij de N.D.D.C..
Groetjes, Karen
- Scooby
- Zeer actief
- Contacteer:
Hoi Esther,Essy schreef:Ik vind eigelijk dat er eens een enquete in het doggenblad zou moeten komen waarin alle doggeneigenaren bv anoniem objectief een aantal vragen over de gezondheid en het karakter van hun dog kunnen invullen en waarvan de resultaten ook gepubliceerd moeten worden.
Een jaar of vier/vijf geleden, heeft de N.D.D.C. onder haar leden een dergelijk grootschalig gezondheidsonderzoek gedaan.
Groetjes, Karen
- Scooby
- Zeer actief
- Contacteer:
Hoi Jip,jip007 schreef:Waarom wil je eigenlijk doggen gaan fokken als je zo negatief bent over de het ras en de gezondheid .
Omdat je als fokker het idee hebt dat het beter kan? Ik denk dat dat de instelling van iedere fokker zou moeten zijn.
Groetjes, Karen
- johan1969
- Zeer actief
- Contacteer:
- Scooby
- Zeer actief
- Contacteer:
Hoi Johan,johan1969 schreef:Jawel, maar ik heb gehoord dat je met jonge DD's geen lange wandelingen mag maken en geen wilde spelletjes mag spelen.
Dat klopt, maar dan heb je het over het eerste jaar. Maar ook zonder lange wandelingen en wilde spelletjes kun je toch optimaal genieten van een doggenpup?
Groetjes, Karen
- Scooby
- Zeer actief
- Contacteer:
Hoi Johan,johan1969 schreef:Ik vind ook dat er wel een selectie op karakter mag komen, dmw een soort werkproef (geen pakwerk, maar toch iets gelijkaardigs).
De meeste Duitse doggen die ik al gezien heb, zijn heel bange flauwe honden, wat echt belachelijk is voor zulke grote honden.
Ik denk dat het met het karakter van de duitse dog nog best wel mee valt. De grootste problemen zijn de gezondheidsproblemen naar mijn idee.
Ik ken heel veel doggen, maar ik ken absoluut geen bange of flauwe doggen. Wel zijn doggen vaak wat terughoudend, maar ook lang niet allemaal. Dat terughoudende hoort een beetje bij het ras, dus misschien dat jij dat onder 'bang' verstaat?
Groetjes, Karen
- jip007
- Erelid
ik denk echt niet dat fokkers de maat echt het belangrijkste vinden, en de kleur al helemaal niet. Bij zwart-wit kan je echt niet zeggen ik stop die en die bij elkaar dan krijg ik een nest super gevlektejohan1969 schreef:Als men eerst eens zou selecteren op gezondheid, levensduur, vitaliteit ,karakter, uithoudingsvermogen en dan pas op fantasietjes als schofthoogte of kleuren , zou men al een heel ander ras krijgen.

- Scooby
- Zeer actief
- Contacteer:
Hoi Johan,johan1969 schreef:Als men eerst eens zou selecteren op gezondheid, levensduur, vitaliteit ,karakter, uithoudingsvermogen en dan pas op fantasietjes als schofthoogte of kleuren , zou men al een heel ander ras krijgen.
Gelukkig is men van de schofthoogte al lang weer terug gekomen. (Nu de kleuren nog.

Groetjes, Karen
- Scooby
- Zeer actief
- Contacteer:
Hoi Jip,jip007 schreef:ik denk echt niet dat fokkers de maat echt het belangrijkste vinden, en de kleur al helemaal niet. Bij zwart-wit kan je echt niet zeggen ik stop die en die bij elkaar dan krijg ik een nest super gevlektejohan1969 schreef:Als men eerst eens zou selecteren op gezondheid, levensduur, vitaliteit ,karakter, uithoudingsvermogen en dan pas op fantasietjes als schofthoogte of kleuren , zou men al een heel ander ras krijgen.
Ik denk dat Johan meer doelt op het gescheiden moeten fokken van de verschillende kleurslagen.
Groetjes, Karen
- jip007
- Erelid
natuurlijk wil iedere fokker gezonde doggen op de wereld zetten , teminste laten we dat hopen. Maar die krijg je niet door alleen maar een aankeuring en een goeie HD uitslag,, dat bedoelde ik ermeeScooby schreef:Hoi Jip,jip007 schreef:Waarom wil je eigenlijk doggen gaan fokken als je zo negatief bent over de het ras en de gezondheid .
Omdat je als fokker het idee hebt dat het beter kan? Ik denk dat dat de instelling van iedere fokker zou moeten zijn.

- jip007
- Erelid
Scooby schreef:Hoi Jip,jip007 schreef:ik denk echt niet dat fokkers de maat echt het belangrijkste vinden, en de kleur al helemaal niet. Bij zwart-wit kan je echt niet zeggen ik stop die en die bij elkaar dan krijg ik een nest super gevlektejohan1969 schreef:Als men eerst eens zou selecteren op gezondheid, levensduur, vitaliteit ,karakter, uithoudingsvermogen en dan pas op fantasietjes als schofthoogte of kleuren , zou men al een heel ander ras krijgen.
Ik denk dat Johan meer doelt op het gescheiden moeten fokken van de verschillende kleurslagen.

- jip007
- Erelid
- Mol
- Zeer actief
- Mol
- Zeer actief
net off een RV zalig makent is de grootste schoften zitten in de RV bij wat voor ras dan ook.Scooby schreef:Hoi Esther,Essy schreef: Maar er zijn genoeg fokkers die hun honden niet laten rontgenen omdat ze de uitslag niet willen weten.
Volgens mij valt dit wel mee. Dit zijn in elk geval geen fokkers die aangesloten zijn bij de N.D.D.C..
mol

- Scooby
- Zeer actief
- Contacteer:
Hoi Mol,Mol schreef:uhhm maar dan is het toch geen DD meer of wel somsjohan1969 schreef:Als men eerst eens zou selecteren op gezondheid, levensduur, vitaliteit ,karakter, uithoudingsvermogen en dan pas op fantasietjes als schofthoogte of kleuren , zou men al een heel ander ras krijgen.![]()
mol
Nou, een betere gezondheid en een langere levensverwachting makt een dog toch niet minder dog?!

Groetjes, Karen