Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

een vraag

Moderator: moderatorteam

pooh
Zeer actief
Mijn ras(sen): zwiterse witte herder

een vraag

Ongelezen bericht door pooh »

Ameno en ik hebben moeite met een oefening...

Oefening gaat als volgt: je legt de hond af, loopt 50 meter van hem vandaan en roept de hond bij je maar halverwege moet hij weer af gaan liggen vervolgens roep je de hond weer bij je en zorgt dat ie naast je gaat zitten.

Ik moet toegeven dat ik zelf het nut er niet van in zie en dat voelt Ameno ongetwijfeld aan, maar ik ben toch wel nieuwsgierig hoe ik het haar kan leren. Ze blijft braaf liggen, ze komt ook naar met toe maar dat afliggen halverwege begrijpt ze niet. Dan gaat ze maar rondjes rennen en zo :wink:
Perle
Zeer actief
Mijn ras(sen): MH - Chihuahua
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Perle »

Misschien eens beginnen met op een kleine afstand van haar (metertje of 2-3), haar te laten afliggen? (Misschien lukt dit al, ik weet het niet?). Want er is een verschil tussen je hond afleggen en dan weglopen en eerst weglopen (terwijl je hond zit of staat) en hem dan het bevel af geven. Dan zijn ze in het begin vaker wat onzekerder. Misschien, als ze hieraan went, het veranderen van houding met de baas op een kleine afstand, dat de onderbreking ook wel lukt.
En misschien eens proberen met een lange lijn, en een helper?
Everywhere I go, your shadow is my companion, your vigilance my protection.
Just like the moon, you're always there, watching.
pooh
Zeer actief

Hee dat is een goede tip! Een helper (manlief dus) en een lange lijn.
Dat gaan we proberen.

Thanx
Lysette
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lysette »

Wat ik altijd doe is een ander commando dan het commando wat je normaal gebruikt voor het hierkomen. Ik doe kom i.p.v. hier. Dit zeg ik heel rustig en saai. Dat merken ze meteen en dan lopen ze ook al wat rustiger en weten ze dat er wat anders gaat komen.
Ik heb het bij Job wel eerst vanuit het volgen geoefend. Dus volgen en dan tijdens het lopen laten liggen. Eerst kun je helpen maar meestal hebben ze het vrij snel door :ok:
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding foto

In liefdevolle herinnering; Job & Floor
Maartje
Zeer actief

Ongelezen bericht door Maartje »

Heel belangrijk bij deze oefening is dat de hond de oefening AF heel geod beheerst en zonder hulp en snel uitvoert.
Bij deze oefening gebruik ik een bal. Mijn hond laat ik op een kleine afstand komen en halverwege doe ik alsof ik de bal gooi. Mijn hond gaat gelijk stilstaan om de bal te vangen/halen, dan geef ik het commando AF en als ze ligt gooi ik de bal over haar heen weg en mag ze hem halen. Na een paar keer heb ik de bal weggelaten en wel gedaan of ik iets ging gooien, commando gegeven en daarna alsnog de bal gegooid. Hierna ben ik het commando en het gebaar gelijk gaan geven. Het gebaar van het gooien van de bal heb ik steeds kleiner gemaakt en uiteindelijk helemaal weggetraind. Wel ben ik blijven belonen met de bal. En als het haar bij een gewoon balspelletje te lang duurt tot ik de bal gooi, gaat ze maar snel afliggen. Wie weet trap ik daar wel in :smile2:
Maartje
Lupa, Puk en Abby
Afbeelding
Perle
Zeer actief

Maartje schreef:Heel belangrijk bij deze oefening is dat de hond de oefening AF heel geod beheerst en zonder hulp en snel uitvoert.
Inderdaad :ok: .
Veel succes, en zet manlief maar aan het werk :mrgreen: .
Renske
Zeer actief
Mijn ras(sen): kooikerhondje en lundehund
Aantal honden: 2

Re: een vraag

Ongelezen bericht door Renske »

pooh schreef:
Oefening gaat als volgt: je legt de hond af, loopt 50 meter van hem vandaan en roept de hond bij je maar halverwege moet hij weer af gaan liggen vervolgens roep je de hond weer bij je en zorgt dat ie naast je gaat zitten.

Ik moet toegeven dat ik zelf het nut er niet van in zie en dat voelt Ameno ongetwijfeld aan, maar ik ben toch wel nieuwsgierig hoe ik het haar kan leren.

Ik herken deze oefening als: Ben met mijn honden aan het wandelen, hond is vijftig meter van mij vandaan en er komt een fietser aan. Ik geef mijn hond het commando af, zodat de fietser rustig verder kan fietsen.

Praktijk van deze theoretische oefening?
pooh
Zeer actief

Net weer geoefend en ik ga een flinke stap terug doen met Ameno. Ze was helemaal in de war dus we gaan de AF weer opnieuw oefenen. En dan weer uitbreiden. Ach het houdt ons van de straat he :mrgreen:
Perle
Zeer actief

Heel verstandig. Soms is het gewoon beter even een stapje terug te zetten, daar bereik je vaak meer mee :ok: :ok: :ok: . Ik vermoedde wel dat ze gewoon de kluts kwijt was over het bevel 'af' nu. Good luck!
pooh
Zeer actief

Oh ik ben zo kwaad op dit moment! Niet op Ameno laat ik dat even voorop stellen.

Ben ik net leuk met haar aan het oefenen in het bos, komt er een of andere gek naar me toe en zegt: " Zo dat pak je dus helemaal verkeerd aan, het is een herder en die zijn geboren om slaafs naar hun baas te luisteren en als ze dat niet doen dan leren ze het wel met een pak rammel"

Ik ben dus helemaal uit mijn pan gegaan :devil: :boos:

Hoe komen mensen er toch bij dat je een herder niets hoeft te leren? Dat het allemaal vanzelf gaat en zo niet dan sla je het er maar in? Ik word daar zo ontzettend kwaad van, bah.

Maar goed, Ameno ging braaf af liggen (voor een koekje :wink: ) dus dat komt wel weer goed denk ik.
cindy1986
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse Terriër
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door cindy1986 »

Ik had deze oefening met het examen GGB, maar dan moest de hond zitten. Af gaat eigenlijk precies op dezelfde manier. Je moet eerst zorgen dat je hond het liggen heel goed beheerst, dat hij dus gelijk gaat liggen als jij dat zegt. Dan ga je lopen, ga je stilstaan, en laat de hond dan liggen. Pas als hij dat helemaal beheerst (en dus niet eerder) kun je niet gaan stilstaan, maar op de plek doorlopen (dus net doen alsof je verder loopt maar op diezelfde plaats blijven staan) Als de hond dit ook helemaal beheerst, kun je een stapje doorlopen, steeds verder uitbreiden totdat hij helemaal blijft liggen.
Lees net dat dit dus een andere oefening is :roll: Laat het maar staan, kun je vast ook wel daarvoor gebruiken :wink:

Die oefening die jij bedoelt heb ik ze ook nog niet helemaal aangeleerd.
Ik zeg nu tijdens het wandelen soms ineens "af" zodat ze leren te gaan liggen waar ze dan zijn. Of je zegt eerst "wacht" (ik zeg geen blijf dan, omdat bij mij "blijf" betekent dat de hond moet blijven liggen totdat ik naast hem sta, en niet naar mij toe mag komen als ik verderop sta) Dit kun je steeds verder uitbouwen.
Afbeelding
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Ongelezen bericht door LongFields »

Ik weet niet hoe oud Ameno inmiddels is, maar ik vind het een pittige oefening hoor, zeker voor een nog jonge hond (daar ga ik vanuit gezien je avatar). 50 Meter is een heel eind. Wat anderen al zeiden, zou ik ook doen, en dat is de oefening op een veel kortere afstand doen, eventueel met behulp van een helper.
Maar als je hond niet op afstand af wil gaan, heeft het geven van dit commando op 50 meter afstand al helemaal geen zin, dus moet je dit heel langzaam uitbouwen.
Branka
moderator
Mijn ras(sen): Golden Retriever
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Branka »

Inderdaad Suzanne, al lezende vroeg ik mij ook al af hoe oud Ameno is. Want volgens mij is dit een oefening op G&G1 of 2 niveau. Voordat je daar aan toe bent met een hond heb je er toch al heel wat training opzitten.
Maar zoals anderen ook al zeggen: stap voor stap uitbreiden en eerst goed af gaan liggen op commando.
Afbeelding
pooh
Zeer actief

Ameno is de jongste van de klas, ze is 9 maanden nu dus ik vind het al heel knap dat ze zowieso al in de GG1 zit. Maar ik ben dan ook niet objectief :wink:

We gaan straks weer naar de hondenschool en we gaan vooral voor de lol, niet om een papiertje te halen. Ik zit met haar in de GG1 omdat ze na het (foutloos) afronden van het gevorderden examen nog te jong was voor behendigheid. Eind januari gaan we daar voorzichtig en met beleid aan werken. Dat ligt meer in mijn straatje en met Ameno's uithoudingsvermogen denk ik dat ze dat ook wel erg leuk vindt.
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Ongelezen bericht door LongFields »

Ik wist niet dat deze oefening met deze afstand al in GG-1 zat ook trouwens. Toen ik met mijn Mechelaar Rex GG-1 deed was deze oefening maximaal 25 meter, en zeker geen 50 meter. Maar voor hetzelfde geld is dat inmiddels veranderd, met Rex is het al jaren geleden.
pooh
Zeer actief

We oefenen met 50 meter nu maar voor het GG1 examen is inderdaad 25 meter voldoende.

Vanavond lukte het op 1,5 meter dus ik was hier al helemaal blij mee :wink:
Perle
Zeer actief

Da's al een goed begin. En nu rustig opbouwen, en dan komt het wel in orde! En er rekening mee houden dat ze echt nog jong is voor zo'n oefening hoor :wink:
Plaats reactie

Terug naar “G&G en Obedience”