Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Broodfok
Moderator: moderatorteam
- Caro.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse Draak
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
Broodfok
Wat is jullie mening hierover: iemand koopt een pupje bij een broodfokker, niet wetende dat het een broodfokker is (stom natuurlijk). Na een week blijkt het beestje totaal niet gezond te zijn; slechte longen, vocht, te klein, enz. enz. en er wordt besloten om het beestje niet te houden en terug te brengen naar de broodfokker.
Persoonlijk val ik erover dat iemand niet alleen een pup daar koopt, maar het dan ook nog eens naar zo'n figuur terugbrengt. Verweer was dat de broodfokker dan met de problemen zit en er niet goed vanaf komt, wat volgens mij onzin is wat een spuitje en meneer/mevrouw broodfok zit nergens meer mee.
Wat zouden jullie doen/adviseren aan iemand die een ongezond hondje pas heeft gekocht bij een broodfokker?
Persoonlijk val ik erover dat iemand niet alleen een pup daar koopt, maar het dan ook nog eens naar zo'n figuur terugbrengt. Verweer was dat de broodfokker dan met de problemen zit en er niet goed vanaf komt, wat volgens mij onzin is wat een spuitje en meneer/mevrouw broodfok zit nergens meer mee.
Wat zouden jullie doen/adviseren aan iemand die een ongezond hondje pas heeft gekocht bij een broodfokker?
- Rataplan
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): asielhonden!
Ik heb veel puppies zo gezien. Vreselijk er aan toe. Zelf in laten slapen niet meer mee zeulen, beestje zijn rust gunnen.
Het adres doorgeven aan de AID en misschien als ik echt erg boos zou zijn dan ging ik wel even langs
en geld terug vragen die mensen geven enkel en alleen om geld.
Het adres doorgeven aan de AID en misschien als ik echt erg boos zou zijn dan ging ik wel even langs

Obelix 6-5- 2004 - 13-6- 2009 Rataplan 7-4 1998- 18-3-2013 Forever may not be long enough for this love....
- Iceaa
- Zeer actief
Onvoorstelbaar maar er zijn zijn echt nog mensen die nog nooit van het "vak" broodfokker hebben gehoord, en snel, snel, een puppy willen kopen en daar dan met open ogen intrappen. Als je de sites ziet, als leek welteverstaan, is dat toch een snelle én goedkope oplossing?
Ik mag er vanuit gaan dat als ze naar hun dierenarts gaan en te horen krijgen wat het beestje mankeert, met de nodige uitleg/achtergrond informatie, iemand het toch niet in zijn hérsens haalt dat arme dier terug te brengen naar zo'n h*ft*r?
Doe het enige goede, probeer het beestje met behulp van een goede dierenarts quality of life te geven, of, als er geen opties meer zijn, het beestje pijnloos uit zijn lijden te verlossen.
Iemand die er voor kiést (doelbewust) dat arme dier naar zijn hel terug te brengen, is in mijn ogen -indien mogelijk- nog erger dan een broodfokker, daar heb ik geen woorden voor!
Ik mag er vanuit gaan dat als ze naar hun dierenarts gaan en te horen krijgen wat het beestje mankeert, met de nodige uitleg/achtergrond informatie, iemand het toch niet in zijn hérsens haalt dat arme dier terug te brengen naar zo'n h*ft*r?

Iemand die er voor kiést (doelbewust) dat arme dier naar zijn hel terug te brengen, is in mijn ogen -indien mogelijk- nog erger dan een broodfokker, daar heb ik geen woorden voor!

- Mama Sanneke
- Zeer actief
- Joyce
- Zeer actief
- Aantal honden: 4
Tja, mensen die nu nog een hond bij een broodfokker vandaan halen hebben zich blijkbaar niet goed genoeg geinformeerd... Maar je mag van ieder mens toch verwachten dat ze de verantwoording op zich nemen en er voor zorgen dat het hondje de best mogelijke medische zorg krijgt of als er geen andere mogelijkheid meer is het hondje in te laten slapen. Ik snap ook niet dat ik mensen hoor die het zieke hondje dan maar ingeruild hebben voor een nieuwe die wel gezond zou zijn....
- Lysette
- Zeer actief
- Contacteer:
-
- Vaste gebruiker
Tja, als je het risico wilt nemen om een hond bij zo'n fokker te kopen moet je ook maar voor de gevolgen opdraaien vind ik.
Ik zou wel mijn geld proberen terug te eisen en de fokker aansprakelijk stellen voor de dierenartskosten in de hoop dat het dan voor hem steeds minder aantrekkelijk gaat worden om zijn brood te verdienen op zo'n manier.
Ik zou wel mijn geld proberen terug te eisen en de fokker aansprakelijk stellen voor de dierenartskosten in de hoop dat het dan voor hem steeds minder aantrekkelijk gaat worden om zijn brood te verdienen op zo'n manier.
-
- Vaste gebruiker
Het is mijzelf ook overkomen: We waren op zoek naar een jackie.
Via een advertentie in een krant kwamen we aan een adresje.
Ik gebeld, die man had een heel goed verhaal: hij had zelf een Jack Russell-teefje en zijn vader een reutje. Daar hadden ze een nestje van, in huis opgegroeid, met kinderen en katten.
Wij gingen kijken. Het was een eigenaar van een dierenwinkel, prima denk je dan nog, die mensen zullen ook wel dieren hebben.
We komen daar aan en de puppy's zitten dus in hokken in de winkel!!!
Maar ja, natuurlijk al verkocht aan zo'n hoopje en hij bleef volhouden dat ze net een paar dagen bij moeder weg waren, maar al die tijd wel bij hem in huis gezeten hadden.
Wij het beestje gekocht. Erg blij mee. Maar hij was niet zo lekker, dus na een paar dagen naar de dierenarts, bleek dat hij longontsteking had.
We zijn weken aan het dokteren geweest, hij heeft op het randje gezeten, maar heeft het toch nog gered en nu hebben we een geweldige hond aan hem.
Nu zie ik regelmatig advertenties van die dierenwinkel en ze hebben continu 4 nestjes zitten. Bij broodfokkers vandaan ga ik vanuit.
Bij mij is het geen moment in me opgekomen om hem terug te brengen, maar ik wil hier wel mee aangeven dat je niet slecht hoeft te zijn om een pup van een broodfokker te kopen. Een beetje naief OK, maar met goede bedoelingen.
Volgens onze dierenarts zou het toch geen zin hebben om terug te gaan, we zouden hem dan misschien om kunnen ruilen, maar dat was voor ons echt geen optie.
Mijn advies: naar een goede dierenarts en hem proberen beter te krijgen, ook al zijn ze van een broodfokker, het zijn wel lieve honden!!!
Ik gebeld, die man had een heel goed verhaal: hij had zelf een Jack Russell-teefje en zijn vader een reutje. Daar hadden ze een nestje van, in huis opgegroeid, met kinderen en katten.
Wij gingen kijken. Het was een eigenaar van een dierenwinkel, prima denk je dan nog, die mensen zullen ook wel dieren hebben.
We komen daar aan en de puppy's zitten dus in hokken in de winkel!!!
Maar ja, natuurlijk al verkocht aan zo'n hoopje en hij bleef volhouden dat ze net een paar dagen bij moeder weg waren, maar al die tijd wel bij hem in huis gezeten hadden.
Wij het beestje gekocht. Erg blij mee. Maar hij was niet zo lekker, dus na een paar dagen naar de dierenarts, bleek dat hij longontsteking had.
We zijn weken aan het dokteren geweest, hij heeft op het randje gezeten, maar heeft het toch nog gered en nu hebben we een geweldige hond aan hem.
Nu zie ik regelmatig advertenties van die dierenwinkel en ze hebben continu 4 nestjes zitten. Bij broodfokkers vandaan ga ik vanuit.
Bij mij is het geen moment in me opgekomen om hem terug te brengen, maar ik wil hier wel mee aangeven dat je niet slecht hoeft te zijn om een pup van een broodfokker te kopen. Een beetje naief OK, maar met goede bedoelingen.
Volgens onze dierenarts zou het toch geen zin hebben om terug te gaan, we zouden hem dan misschien om kunnen ruilen, maar dat was voor ons echt geen optie.
Mijn advies: naar een goede dierenarts en hem proberen beter te krijgen, ook al zijn ze van een broodfokker, het zijn wel lieve honden!!!
- clausipaus
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Zooitje kruisingen
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Nou bij zo'n broodfokker is het meteen einde verhaal die gaat echt geen moeite doen om een pup beter te krijgen.
Ik zou gewoon kijken hoe erg de pup ziek is en als er gewoon echt geen kans is op beter worden dan in laten slapen.
En i.d. even aan de bel trekken bij de broodfokker en niet te zuinig ook.
Ik zou gewoon kijken hoe erg de pup ziek is en als er gewoon echt geen kans is op beter worden dan in laten slapen.
En i.d. even aan de bel trekken bij de broodfokker en niet te zuinig ook.

Penotti & Sombra!

En niet meer onder ons, maar ook zeker niet vergeten: Floeboe & Keizer

En niet meer onder ons, maar ook zeker niet vergeten: Floeboe & Keizer
Terugbrengen is je kop nog verder in het zand steken. Buiten het feit dat je een levend wezentje al terug kúnt brengen (zegt ook al het één en ander over je eigen instelling).
Denken ze wel na over wat er met het hondje gaat gebeuren, of denken ze alleen maar "niet goed, geld terug"? Stelletje lafbekken vind ik het, die niet de consequenties willen dragen van hun eigen fouten.
Denken ze wel na over wat er met het hondje gaat gebeuren, of denken ze alleen maar "niet goed, geld terug"? Stelletje lafbekken vind ik het, die niet de consequenties willen dragen van hun eigen fouten.
- billy
- Erelid
- Mijn ras(sen): Fox en Duitse Jacht terrier
- Aantal honden: 1
Maar stel nu dat iedereen die een ziek hondje koopt , het ook terugbrengt.
Daar word een broodfokker toch ook niet vrolijk van zou je zeggen.
Hoe zit dat wettelijk? zijn ze verplicht je geld terug te geven?
Ik hoor het nu bv vaak van zieke papegaaien en die ook dood gaan, je mag dan alleen een andere uitzoeken en krijgt geen geld terug , ik vraag me af of dat zomaar kan.
Groetjes Els
Ik hoor het nu bv vaak van zieke papegaaien en die ook dood gaan, je mag dan alleen een andere uitzoeken en krijgt geen geld terug , ik vraag me af of dat zomaar kan.

Groetjes Els
- Hutsje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): moddercockers
- Aantal honden: 2
Heel goed verhaal????????????????????????????sam&gijs schreef:Het is mijzelf ook overkomen: We waren op zoek naar een jackie.

-
- Vaste gebruiker
Waarom begrijpt niemand dat je samen met die "papiertjes" ook hopelijk een verantwoorde fok koopt?sam&gijs schreef:als je niet perse op zoek bent naar een hond met papieren wel ja.
Niet iedereen wil een hond van een fokker. Er zijn zat mensen die met liefde een nestje fokken omdat ze het een keer leuk vinden, daar is toch niks mis mee?????????????????????????
Die stamboom-papiertjes kunnen mij werkelijk geen bal schelen. Het kan mij wèl schelen dat er alle mogelijke moeite is gedaan om te pogen dat mijn puppen geen erfelijke afwijkingen met zich meedragen...
-
- Zeer actief
Mijn beide rashonden met stamboom hebben/hadden een erfelijke afweiking!
Mij zegt het dus helemaal niets meer, topfokker, ervaren fokker of wat dan ook.
Voordat ik me ging verdiepen in honden en de aanschaf ervan had ik nog nooit gehoord van broodfokkers.
Ik vind niet dat je het iemand kwalijk kan nemen als hij bij een verkeerde fokker koopt.
Voordat ik me ging verdiepen in honden en de aanschaf ervan had ik nog nooit gehoord van broodfokkers.
Ik vind niet dat je het iemand kwalijk kan nemen als hij bij een verkeerde fokker koopt.
groetjes Marja Zara en Stapper

Voor hetzelfde geld verkoopt de broodfokker de pup weer die wordt teruggebracht.
Nee, netjes voor het pupje zorgen, desnoods in laten slapen, maar niet terug en tegelijkertijd de mensen heel goed informeren dat als ze geen geld hebben om een hond bij een goede fokker te kopen, dat ze dan beter een hond in het asiel kunnen halen? Of bij de dierenarts vragen of die misschien mensen weet die een nestje hebben??
Ik vind ook als mensen nu nog niet over broodfok hebben gehoord nu het zo vaak op tv is geweest, hebben ze wel 'n heel groot bord voor hun kop.
Nee, netjes voor het pupje zorgen, desnoods in laten slapen, maar niet terug en tegelijkertijd de mensen heel goed informeren dat als ze geen geld hebben om een hond bij een goede fokker te kopen, dat ze dan beter een hond in het asiel kunnen halen? Of bij de dierenarts vragen of die misschien mensen weet die een nestje hebben??
Ik vind ook als mensen nu nog niet over broodfok hebben gehoord nu het zo vaak op tv is geweest, hebben ze wel 'n heel groot bord voor hun kop.
- Janne
- nieuw lid
Ik ben het met Marja eens, voor ik Tom kreeg en me op het forumleven stortte wist ik ook niet wat een broodfokker was, ik had nog nooit van die term gehoord.
Wat dat betreft word er echt helemaal geen voorlichting gegeven. En als je dan een Goed verhaal voorgeschoteld krijgt dan trap je daar als leek in. Ben je dan stom? Nee mischien te goed gelovig, maar om nou te zeggen dat je dan een bord voor je kop hebt vind ik wel erg ver gaan.
Toedels, Marjan.
Wat dat betreft word er echt helemaal geen voorlichting gegeven. En als je dan een Goed verhaal voorgeschoteld krijgt dan trap je daar als leek in. Ben je dan stom? Nee mischien te goed gelovig, maar om nou te zeggen dat je dan een bord voor je kop hebt vind ik wel erg ver gaan.
Toedels, Marjan.

- Mama Sanneke
- Zeer actief
Bij Luka's fokker had je alleen recht op een andere pup, waarbij je natuurlijk moest wachten op een nieuw nestje.billy schreef:Maar stel nu dat iedereen die een ziek hondje koopt , het ook terugbrengt.
Ik hoor het nu bv vaak van zieke papegaaien en die ook dood gaan, je mag dan alleen een andere uitzoeken en krijgt geen geld terug , ik vraag me af of dat zomaar kan.![]()
Groetjes Els
Sanneke, Bazinneke van Luka Poedelmans

Ik ben gewoon mezelf

Ik ben gewoon mezelf
- Mama Sanneke
- Zeer actief
Ik wist ook niet wat een broodfokker was tot ik hier op het forum kwam, maar toen was het al te laat en had ik Luka al. Maar ben evengoed blij met hem ook al is het niet makkelijk geweestMarja schreef:Mijn beide rashonden met stamboom hebben/hadden een erfelijke afweiking!
Ik roep het nu wel tegen iedereen, koop een hond bij een goeie fokker en niet bij een broodfokker.
maar dan moet ik wel uitleggen wat dat is want die term is helemaal niet gekend.
Er word hier enkel onderscheid gemaakt tussen fokkers en handelaars.
Sanneke, Bazinneke van Luka Poedelmans

Ik ben gewoon mezelf

Ik ben gewoon mezelf
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Contacteer:
jawel, natuurlijk is zo'n papiertje geen vrijwaring dat de hond nooit iets zal mankeren, maar je kunt wel de voorouders zien, en kijken of er erfelijke ziektes bekend zijn.sam&gijs schreef:als je niet perse op zoek bent naar een hond met papieren wel ja.
Niet iedereen wil een hond van een fokker. Er zijn zat mensen die met liefde een nestje fokken omdat ze het een keer leuk vinden, daar is toch niks mis mee?????????????????????????
Van die zogenaamde 'uit-liefde-nestjes' weet je vaak niet wie de voorouders zijn, ze zijn vaak niet onderzocht op erfelijke ziektes of gebreken. Er zijn al zoveel 'ongeluksnestjes' of 'uit-liefde-nestjes' waarom moet je er dan nog 1 bijmaken?
Er zitten genoeg van die hondjes in de asiels!

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Contacteer:
wist je vooraf welke ziektes er bij jouw ras veel voorkwamen, en heb je daar de ouders op geselecteerd?Marja schreef:Mijn beide rashonden met stamboom hebben/hadden een erfelijke afweiking!

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
-
- Vaste gebruiker
-
- Zeer actief
Ik wist alleen dat hd aanwezig kon zijn zoals bij veel grote rassen, en dat kwam bij de ouders niet voor.malinois schreef:wist je vooraf welke ziektes er bij jouw ras veel voorkwamen, en heb je daar de ouders op geselecteerd?Marja schreef:Mijn beide rashonden met stamboom hebben/hadden een erfelijke afweiking!
Stapper had entropion en Zara lpc,
beide waren de enige uit het nest die dit hadden.
groetjes Marja Zara en Stapper

-
- Zeer actief
Heel weinig.sam&gijs schreef: Er zitten zeker geen honden met papieren in het asiel??????????????
Het maakt wel degelijk uit.
Groetjes, Marielle, Sirena, Diaz, Rios en Boeli!

Voor altijd in onze herinnering... Vigo (+02-11-2012); Esperanza (+19-06-2012); Ferro (+04-08-10); Grandi (+15-01-09); Moya (+01-02-08 ); Berta (+27-11-06); Ymke (+04-07-06); Nora (+02-12-05)
Voor altijd in onze herinnering... Vigo (+02-11-2012); Esperanza (+19-06-2012); Ferro (+04-08-10); Grandi (+15-01-09); Moya (+01-02-08 ); Berta (+27-11-06); Ymke (+04-07-06); Nora (+02-12-05)
Als je een hond met papieren hebt en je moet hem herplaatsen heb je gelukkig meer mogelijkheden dan het asiel. Je kunt de fokker opbellen en vragen of die hem tijdelijk in huis kan nemen en wil helpen om een goed nieuw adres te zoeken, je kunt de rasvereniging bellen, die hebben vaak een actieve herplaatsingsdienst.jelle schreef:Heel weinig.sam&gijs schreef: Er zitten zeker geen honden met papieren in het asiel??????????????
Het maakt wel degelijk uit.
Ik vraag me toch af.
Als je echt heel graag een hondje wilt, dan ga je jezelf eerst goed laten informeren ( lijkt mij ) en dan kom je vanzelf wel de broodfok tegen.
Het is meerdere keren op tv geweest, internet en forum staan ermee vol.
Er zijn zelfs mensen die op marktplaats advertensies zetten met informatieover de broodfok.
In principe zou je het vanzelf tegen moeten komen toch ?
Buiten dat lijkt me dat je alarm bellen toch wel afgaan als je de hondjes er zo bij zou zien zitten ?
Als je echt heel graag een hondje wilt, dan ga je jezelf eerst goed laten informeren ( lijkt mij ) en dan kom je vanzelf wel de broodfok tegen.
Er zijn zelfs mensen die op marktplaats advertensies zetten met informatieover de broodfok.
Buiten dat lijkt me dat je alarm bellen toch wel afgaan als je de hondjes er zo bij zou zien zitten ?
- sanne
- Vaste gebruiker
Ja dat zou je denken, nou vergeet het maar. Kennissen (beide agent) hadden een hondje gekocht voor 400 euro. Het zou een aparte jack russell zijn (black and tan). Ik vroeg waar ze haar vandaan hadden. Nou bij een fokker. ze kwamen daar en de vroegere koeienstal stond vol met bakken vol pupjes????????Higgins schreef:Ik vraag me toch af.
Nou vraag ik je.