Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

wel of niet steriliseren?

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Ellemieke
Actief
Mijn ras(sen): Oostenrijkse Pincher
Contacteer:

wel of niet steriliseren?

Ongelezen bericht door Ellemieke »

Hallo mensen! Ben ik weer eens.... Ik heb een vraagje.. Zoals sommige misschien weten hebben we Dina (Oostenrijkse Pinscher) niet laten steriliseren omdat we misschien een nestje met r wouden hebben. Maar goed, feest gaat niet door.. En nu zit ik te denken of t misschien verstandig zou zijn om haar te laten sterileseren/castreren (whatever). MAAR........ Dina is nu al een halve vent.. is er een manier om haar te laten sterilseren zonder dat ze helemaal in een vent veranderd?
Want om eerlijk te zijn, t zou wel fijn zijn als we van de loopsheid af waren. Dina is er toch soms niet lekker van, en t is ook sneu, want als ze loops is mag ze niet de kamer in.
Maar goed, als mevrouw dan helemaal in een manwijf veranderd (zweer, t is net mevrouw Bulstronk uit Mathilde), dan is t misschien weer niet zo handig...

Ze moet over een paar dagen loops worden, dus als we wat zouden laten doen, dan zal t pas ergens in maart zijn (want zo iets moet geloof ik tussen 2 loopsheden (sp??) in).

Alvast bedankt!

Ellemieke.

PS. Iedereen fijne feestdagen gehad??
Elly*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
Contacteer:

Ongelezen bericht door Elly* »

De reden om haar te laten steriliseren omdat ze tijdens de loopsheid de kamer niet in mag :denken: , vind ik absoluut geen goede reden. tegen "vervuiling" bestaan er broekjes e.d. Ik heb jarenlang teven gehad, die tijdens de loopsheid wel in de kamer mochten. Ze liepen gewoon bij mijn toen nog heel kleine kinderren. Ik vind dat er een beter argument moet komen voor zo'n grote ingreep. Volgens mij zijn hier meerdere topics over geweest en die kun je via de optie zoeken wel vinden.
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Hi Ellemieke,

van wat ik van je gelezen heb over Dina zou ik haar niet laten steriliseren,
ze is nu al behoorlijk dominant en makkelijk snauwerig/bitcherig en ga er maar vanuit dat dat na de sterilisatie ERGER wordt
binno
Zeer actief
Mijn ras(sen): labrador
maltezer
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door binno »

crutz schreef:van wat ik van je gelezen heb over Dina zou ik haar niet laten steriliseren,
ze is nu al behoorlijk dominant en makkelijk snauwerig/bitcherig en ga er maar vanuit dat dat na de sterilisatie ERGER wordt
Helemaal mee eens, ik zou het ook niet laten doen (tenzij er echt medische redenen voor zouden zijn, anders wegen de voordelen niet op tegen de mogelijke nadelen.) :wink:
Afbeelding
Moos (labrador) Gian (maltezer)
Ellemieke
Actief
Contacteer:

ja daarom, t is nu al een Teef (met hoofdletter T). maar goed, t neemt wel t risico van schijnzwangerschap (al heeft ze daar tot nu toe weinig, of geen last van gehad) weg, en van baarmoeder onsteking en kanker... En misschien dat ze iets stabieler van zal worden? ze heeft nu nogal last van moodswings, en nu ze loops moet worden is ze helemaal niet meer te genieten..(en pmsl, dina ligt nu onder de kerstboom...ziet er niet uit)

Er moet toch een manier zijn? alleen de baarmoeder er uit slopen ofzo, de eierstokken laten zitten?

en voor t 'ongemak' weet bijna zeker dat ze nu de kamer niet in komt, helemaal niet na van de zomer, liggen allemaal bloedvlekken op t parket die we er niet meer uit krijgen... echt zonde... Broekjes werken niet, want mevrouw trekt ze gewoon uit (en t stink nog als de pest ook :S)

En chemisch sterilseren? iets waardoor ze niet meer loops wordt? Er moet toch een manier zijn waardoor Dina niet in een uberbitch veranderd?
Sietske

Ongelezen bericht door Sietske »

Ik weet het ook niet hoor, maar een sterilisatie (is feitelijk een castratie omdat ALLES eruit gaat) lijkt mij ook buitengewoon onverstandig.

Ik heb ook wel gehoord van "echte" sterilisaties, d.w.z. inderdaad alleen de baarmoeder eruit en de eierstokken laten zitten, waardoor ze hun hormoon spiegel op peil kunnen houden.

Alleen het lijkt mij dat ze dan theoretisch ook gewoon nog "bitchy" worden door de hormoon cyclus, dus dat zou jou wat dat betreft weinig helpen.

Wel zou je misschien kunnen voorkomen dat ze in haar gedrag naar andere honden toe niet nog veel erger wordt.
Gast

Ongelezen bericht door Gast »

Sietske schreef: Ik heb ook wel gehoord van "echte" sterilisaties, d.w.z. inderdaad alleen de baarmoeder eruit en de eierstokken laten zitten, waardoor ze hun hormoon spiegel op peil kunnen houden.
Omgekeerd: eierstokken worden verwijderd of losgemaakt en de baarmoeder blijft zitten. Vasectomie wordt dit ook wel genoemd.
Sietske

sypke schreef:
Sietske schreef: Ik heb ook wel gehoord van "echte" sterilisaties, d.w.z. inderdaad alleen de baarmoeder eruit en de eierstokken laten zitten, waardoor ze hun hormoon spiegel op peil kunnen houden.
Omgekeerd: eierstokken worden verwijderd of losgemaakt en de baarmoeder blijft zitten. Vasectomie wordt dit ook wel genoemd.
Aha, weer wat nieuws geleerd. Het zou alleen voor deze betreffende hond dus niks toevoegen.... behalve dan dat ze niet zwanger kan worden, maar de hormoon spiegel is wel veranderd...
Gast

Ongelezen bericht door Gast »

Sietske schreef: Aha, weer wat nieuws geleerd. Het zou alleen voor deze betreffende hond dus niks toevoegen.... behalve dan dat ze niet zwanger kan worden, maar de hormoon spiegel is wel veranderd...
Nee hoor. De hormoonhuishouding blijft in stand, alleen de hond wordt niet meer loops.
Sietske

sypke schreef:
Sietske schreef: Aha, weer wat nieuws geleerd. Het zou alleen voor deze betreffende hond dus niks toevoegen.... behalve dan dat ze niet zwanger kan worden, maar de hormoon spiegel is wel veranderd...
Nee hoor. De hormoonhuishouding blijft in stand, alleen de hond wordt niet meer loops.
De eierstokken produceren toch hormonen of ben ik nou helemaal de weg kwijt????? :denken:

Dus als de eierstokken verwijderd worden is de hond toch een groot deel van de vrouwelijke hormoonproductie kwijt. Net zoals bij de reu de productie van mannelijke hormonen in de teelballen plaats vindt???
Dorien
Zeer actief

Ongelezen bericht door Dorien »

Sietske schreef: De eierstokken produceren toch hormonen of ben ik nou helemaal de weg kwijt????? :denken:

Dus als de eierstokken verwijderd worden is de hond toch een groot deel van de vrouwelijke hormoonproductie kwijt. Net zoals bij de reu de productie van mannelijke hormonen in de teelballen plaats vindt???
Nee hoor, je bent de weg niet kwijt. Dit klopt wat je zegt.
Groet,
Dorien
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Ellemieke schreef:alleen de baarmoeder er uit slopen ofzo, de eierstokken laten zitten?
hallo je hebt het wel over een levend dier hoor... die "sloop" je niet maar zo even leeg :roll:

en loopsheid hoort nou eenmaal bij een teef vind het onzin dat ze dan niet in de kamer mag. Beestje kan er toch niets aan doen?
Hier hebben ze soms een broekje aan soms niet, ligt eraan hoe hevig het is. Ja er liggen soms druppeltjes, gelukkig wordt alles netjes opgeruimd door m'n teef en zo niet dan een doekje erdoor en klaar.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Ellemieke
Actief
Contacteer:

hoe dan ook.. dind dr eenzame opsluiting gaat beginnen, want ze is loops, en geen loopse honden in de woonkamer..
parket gaat voor de hond, en om nou met papier, en parket was, en doek achter je hond aan te lopen. d8 t niet..
ff practisch zijn hier hoor..
Sietske

Ellemieke schreef:parket gaat voor de hond, en om nou met papier, en parket was, en doek achter je hond aan te lopen. d8 t niet..
Nog effe practisch dan. How about een flink stuk zeil over het parket voor die paar weken??
Ellemieke
Actief
Contacteer:

Sietske schreef:
Ellemieke schreef:parket gaat voor de hond, en om nou met papier, en parket was, en doek achter je hond aan te lopen. d8 t niet..
Nog effe practisch dan. How about een flink stuk zeil over het parket voor die paar weken??
das nog wel n idee :idea:
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Niet doen. Je hond heeft al een aantal keer op de schopstoel gezeten in verband met agressie. Als je een teef castreert die neigt naar agressie is de kans op verergering daarvan zeer groot. Angst is veelal de rem op gerichte agressie. Hoe meer zelfvertrouwen de hond heeft , hoe meer en feller hij agressie ten toon durft te spreiden. Ik vrees dan dus oprecht voor het karakter van je hond. Dan maar 2 keer 3 weken per jaar dweilen.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Sietske schreef:
:ok:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Ellemieke schreef:hoe dan ook.. dind dr eenzame opsluiting gaat beginnen, want ze is loops, en geen loopse honden in de woonkamer..
parket gaat voor de hond, en om nou met papier, en parket was, en doek achter je hond aan te lopen. d8 t niet..
tja 't is wat je zelf wilt, mijn honden gaan voor alles of ze nu met modderpoten door het huis rennen of een loopse teef. Doekje erover en het is weer schoon. Hele uitvinding laminaat.
Als m'n teef loops is slaapt ze trouwens boven (ivm m'n reuen) daar ligt vloerbedekking, maar daar ligt inderdaad op dat moment een stuk zeil over...
Afbeelding
Ellemieke
Actief
Contacteer:

malinois schreef:
Ellemieke schreef:hoe dan ook.. dind dr eenzame opsluiting gaat beginnen, want ze is loops, en geen loopse honden in de woonkamer..
tja 't is wat je zelf wilt, mijn honden gaan voor alles of ze nu met modderpoten door het huis rennen of een loopse teef. Doekje erover en het is weer schoon. Hele uitvinding laminaat.
Als m'n teef loops is slaapt ze trouwens boven (ivm m'n reuen) daar ligt vloerbedekking, maar daar ligt inderdaad op dat moment een stuk zeil over...
maar kijk, das t probleem, wij hebben ouderwets parket liggen, t spul dat je nog in de boenwas moet zetten en uit moet wrijven.. t spul dat als er 1 druppeltje water opvalt t meteen uitbijt.. dat spul.. en erm laminaat? in een 300 jaar oude woonkamer?? gaat ook niet echt he?? lol
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Ellemieke schreef:maar kijk, das t probleem, wij hebben ouderwets parket liggen, t spul dat je nog in de boenwas moet zetten en uit moet wrijven.. t spul dat als er 1 druppeltje water opvalt t meteen uitbijt.. dat spul.. en erm laminaat? in een 300 jaar oude woonkamer?? gaat ook niet echt he?? lol
ja ik snap het ook wel, maar zoiets kwam er in mijn huis gewoonweg niet in omdat ik niet op elk druppeltje/vlekje wil letten met honden in huis.
Daarom schreef ik ook 'is wat je zelf wil' :wink:
Afbeelding
Ellemieke
Actief
Contacteer:

malinois schreef:
Ellemieke schreef:maar kijk, das t probleem, wij hebben ouderwets parket liggen, t spul dat je nog in de boenwas moet zetten en uit moet wrijven.. t spul dat als er 1 druppeltje water opvalt t meteen uitbijt.. dat spul.. en erm laminaat? in een 300 jaar oude woonkamer?? gaat ook niet echt he?? lol
ja ik snap het ook wel, maar zoiets kwam er in mijn huis gewoonweg niet in omdat ik niet op elk druppeltje/vlekje wil letten met honden in huis.
Daarom schreef ik ook 'is wat je zelf wil' :wink:
t lag er al toen we t huis kochten.. en t is prachtig spul, alleen dus heel veel onderhoud nodig..
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Gaat het inmiddels over het parket? :denken: Sorry voor mijn off-topic-reactie in dat geval! :19:
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Ellemieke
Actief
Contacteer:

lol
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Ellemieke schreef:lol
Nee, was geen lol. Ik probeer je iets te vertellen over je hond wat belangrijk is..Kan mij je stomme parket nou schelen. :19:
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
linlin

Ongelezen bericht door linlin »

Ellemieke schreef: parket gaat voor de hond
ik geloof dat jullie je prioriteiten op een andere manier dan ik zou doen stellen.

maar enfin. dat enorme stuk zeil of wat dan ook vind ik wel een aardig plan. voor mijn part barricadeer je een stuk van de woonkamer en legt daar dan wat over het parket.

in de nederlandse hut van m'n ouders ligt ook parket. allemaal enig, maar het oudste hondje gleed er steeds op uit. nu liggen er, strategisch verspreid, stukken van die verhuis-vloerbedekking.

ja, het ziet er niet uit. ja, het detoneert bij de tapijten. soit. Hondje gaat voor het interieur. dus dat laatste wordt aangepast.
Sietske

Ellemieke, gewoon even naar de Leenbakker en het goedkoopste zeil kopen van de rol wat ze hebben. Misschien zelfs een restantje als je mazzel hebt.

Misschien niet het mooiste, maar dan kan je hond wel gewoon lekker door 't huis banjeren. Dat is voor jullie allemaal toch het fijnst??

:wink:
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

sypke schreef:
Als de eierstokken verwijderd worden is dat gewoon een castratie hoor. Zonder eierstokken wordt de hond niet loops. Of de baarmoeder verwijderd wordt bij een castratie hangt af van hoe ie eruit ziet, zeker bij vroege castraties kan ie vaak gewoon blijven zitten.
Sterilisatie is het afbinden/onderbreken van de eileiders.
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Ellemieke,

ff nog over dat parket,
JUIST zo'n oude vloer mag LEVEN
en dat doet ie niet door hem steriel te houden

het niet in de woonkamer laten van Dina vanwege de loopsheid en evt bloeddruppeltjes vind ik dan ook een zeer slecht excuus, ZEKER als je dat wilt aanvoeren als reden voor de sterilisatie, aangezien de te verwachten gedragsverandering alleen maar NEGATIEF kan uitpakken

en idd, wat anderen ook al gezegd hebben, JE HOND GAAT TOCH ZEKER WEL VOOR JE INTERIEUR.......
malinois
Zeer actief
Contacteer:

crutz schreef:Ellemieke,

ff nog over dat parket,
JUIST zo'n oude vloer mag LEVEN
en dat doet ie niet door hem steriel te houden

het niet in de woonkamer laten van Dina vanwege de loopsheid en evt bloeddruppeltjes vind ik dan ook een zeer slecht excuus, ZEKER als je dat wilt aanvoeren als reden voor de sterilisatie, aangezien de te verwachten gedragsverandering alleen maar NEGATIEF kan uitpakken

en idd, wat anderen ook al gezegd hebben, JE HOND GAAT TOCH ZEKER WEL VOOR JE INTERIEUR.......
Kreeg het idee dat ik de enige was die er zo over dacht, maar gelukkig zijn er meer :ok:
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Eline* schreef:
Ellemieke schreef:lol
Nee, was geen lol. Ik probeer je iets te vertellen over je hond wat belangrijk is..Kan mij je stomme parket nou schelen. :19:
maar het is wel in het belang van het verhaal, want schijnbaar gaat het parket voor de hond... :roll:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”