Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Speurseminar met Sjefke!

Zoals : Schapen drijven, Canicross , Treibball , Combisport , Waterwerk etc

Moderator: moderatorteam

LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Speurseminar met Sjefke!

Ongelezen bericht door LongFields »

Morgen (zaterdag 11 december) ga ik een hele dag een speurseminar volgen met Sjefke. Eigenlijk zou ik dit met Nozem gaan doen, het is namelijk een speciaal seminar voor jonge honden, maar gezien haar gebroken teentje leek het me zelf te veel voor haar worden zo'n hele dag. Het is natuurlijk niet de hele dag door speuren, maar al met al durfde ik het niet aan met Nozem.

Gelukkig mocht ik na telefonisch overleg switchen, en Sjefke meenemen. Dat zal wel erg leerzaam worden denk ik, ik ben zeer benieuwd hoe Sjefke het zal doen en of ze een beetje aanleg heeft!
Wordt vervolgd....

Het verslag zal waarschijnlijk maandag hier te lezen zijn, zaterdagavond vertrek ik naar Brussel en daar ben ik zondagavond pas weer van terug...
Elly*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
Contacteer:

Ongelezen bericht door Elly* »

Wat leuk!
Veel plezier met Sjefke. En geef ons maar een mooi verslag van het weekend.
Roelfien
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Roelfien »

En En En? Hoe is het gegaan?
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Even heel kort, ik sta op het punt om naar Brussel te rijden, waar morgen de show gepland staat.

Het was heel erg gaaf, Sjefke deed het eigenlijk allemaal heel goed en we hebben heel veel geleerd!
Voor Sjefke was het feit op zich dat ik samen met haar zonder Nozem wegging al een feest! Als ze kon glimlachen zou ze dat de hele dag gedaan hebben.

Meer details en uitgebreider verslag op zijn vroegst morgenavond, maar vermoedelijk maandag.
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Nou, hier is dan mijn verslag van zaterdag.

Toen ik mijn spullen ging pakken en Sjefke haar "speurtuig" (eigenlijk gewoon mijn fietstuig :wink: ) omdeed, werd ze helemaal gek. Nu mocht zij mee in plaats van Nozem! Als een hond kon lachen had ze dat op dat moment echt gedaan, ze was helemaal gelukkig!

Na een rit van ongeveer een half uur kwamen we bij de speurschool aan. De meeste anderen waren al gearriveerd. We waren met 7 honden in de groep: 3 Hollandse herders of kruisingen met Hollanders, 1 kruising Mechel/Duitse Herder, 1 kruising herder/collie, 1 Welsh Springer Spaniel en 1 Laekense Herder. De anderen waren allemaal jonger dan 10 maanden, en Sjefke was dus echt de oude rot in het vak met haar 5 jaar!

We kregen eerst een video te zien over de reukzin van de hond, en het speuren en zoeken van honden. Heel interessant. Daarna gingen we het duingebied van Heemskerk in voor de eerste oefeningen. De groep werd in tweeën gesplitst, 1 groep van 3 en 1 groep van 4 (waar ik met Sjefke in zat).

Allereerst moesten we een spoor uitleggen naast een verhard pad, over het gras. Het eerste spoor was een recht spoor van ik schat een meter of 20 a 30. We moesten eerst een beginplaatje maken door het gras onder onze voeten te kneuzen terwijl wij een rondje "stampten". Daarna moesten we achteruit weglopen en af en toe terwijl de hond keek (die werd vastgehouden door de trainer) net doen alsof we ons speeltje neerlegden. Aan het eind van het spoor moesten we het speeltje verstoppen achter een pol gras of een beetje ingegraven. Dan weer terug over ons eigen spoor. Gelijk de eerste keer snapten alle honden wat de bedoeling was, het was geweldig om dat te zien!
Toen het Sjefke's beurt was ging ze prima van start, maar leek naast het oorspronkelijke spoor te lopen. Het vinden van haar speeltje (bal in sok) was een makkie voor haar. De trainer legde uit dat Sjefke het spoor prima geroken had, maar dat het spoor door de windrichting te ruiken was iets naast het pad wat ik gelopen had. Heel logisch dus.
Het tweede spoor moesten we met een bocht erin maken. Ook geen probleem voor Sjefke (en de andere 3 deelnemers).
Dit was echt leuk, je zag alle honden met een zwiepende vrolijke staart het spoor oppakken en het speeltje zoeken.

Het derde spoor moesten wij uitzetten, gewoon vooruit lopend, en dan moesten we ons in de bosschages verstoppen. De trainer ging dan met jouw hond het spoor lopen. Ik was bang dat Sjefke een beetje in paniek zou raken als ik uit zicht zou zijn, maar dat deed ze niet en ze had me heel snel gevonden!

Daarna was de ochtend al weer om en gingen we terug naar de speurschool voor de lunch.
's Middags kregen we eerst theorie, en toen gingen we weer naar het duingebied.
Daar hebben we eerst het onderdeel "zoeken" gedaan. Als eerste moesten we ons speeltje afgeven, en dat werd onder een dakje verstopt. Er lagen acht dakjes op een rij waarvan er onder een het speeltje lag. Sjefke had dat snel door en vond zonder aarzelen een aantal keer haar speeltje.

Daarna deden we hetzelfde, maar dan met het speeltje in een kist met een groot gat in de bovenkant. Daar moest de hond dus zijn kop in steken om het speeltje te pakken. Sjefke vond haar speeltje prima, maar vond het eng om haar kop helemaal in dat gat te steken. Met een beetje hulp lukte dat wel.
Na 2 x het speeltje in een kist met een groot gat te hebben gevonden, werd het de 3e keer in een kist met een klein gat verstopt. Daar kon de hond dus niet in met zijn kop! Het was de bedoeling dat de hond aangaf in welke kist het voorwerp zat door erbij te gaan zitten of staan (passief) of te gaan blaffen of krabben aan de kist (actief). Sjefke vond haar speeltje, wist even niet wat nu te doen en na enige aanmoediging ging ze aan de kist krabben, waarna ze het speeltje weer kreeg!

Toen gingen we het duingebied weer in, waar we allemaal om de beurt achter 1 van de trainers aan moesten lopen, om ons een eind verderop te verstoppen. De eerste keer had Sjefke me in no time gevonden!
De tweede keer was de route een stuk langer, en zat er een kruispunt van paden in. Op dat kruispunt (ik kon haar daarvandaan al zien tussen de bosjes door) raakte ze in verwarring en zocht ze steun bij de groep, die achter haar liep. Na enige aanmoediging van de trainer die de lijn vast had, pakte ze uiteindelijk het spoor weer op en wist me toch nog te vinden.
Ons gelopen spoor was in dit geval voor haar eigenlijk net iets te lang, waardoor ze onzeker werd. Met training is dit zeker nog uit te bouwen, dus het was eigenlijk niet erg dat het gebeurde. Uiteindelijk had ze me toch zelf gevonden!

Nadat we allemaal 2x geweest waren gingen we weer naar de speurschool, waar we nog vragen konden stellen en we allemaal een certificaat kregen.
Het was een geweldig leerzame dag waar niet alleen de baasjes maar zeker ook de honden enorm veel plezier aan hebben beleefd.
Ik wil zelf zeker hiermee verder gaan, en ga het seminar met Nozem in februari alsnog volgen. In de tussentijd kan ik met Sjefke en Nozem zelf thuis aan de slag, en wil ik met Sjefke bij Cor Oldenburg af en toe een les gaan nemen.

Het is zeker aan te raden als je in de gelegenheid bent en zin hebt, om eens zo'n seminar te volgen. Het is de moeite waard!

Je kunt me pb-en voor meer informatie.
Tamara/Bayko

Ongelezen bericht door Tamara/Bayko »

Gaaf Suzanne :wink: Ik geniet er ook altijd van als ik Bayko of Cyntha over het spoor zie gaan, neus op de grond en speuren maar :ok:
EvitaP
Zeer actief
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door EvitaP »

Dat klinkt heel leuk!!!
En sjefke heeft ook haar best gedaan lees ik. :ok:
groetjes
Evita

https://nl-nl.facebook.com/adogsagenda - Activiteiten van de Noa Dog!
Daphne
Zeer actief

Ongelezen bericht door Daphne »

Klinkt erg leuk :ok:

Ik heb je een pb gestuurd :wink:
Groetjes Daphne, Jente en Rinya

Afbeelding
Nero 11/1998 - 16/06/2014
Plaats reactie

Terug naar “Alle andere sporten”