Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Herplaatser of pup, reu of teef? update

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Alexandra
Vaste gebruiker

Herplaatser of pup, reu of teef? update

Ongelezen bericht door Alexandra »

Over een poosje wil ik graag een Ridgeback hebben. Daar is over nagedacht en vriend heeft er 12 jaar lang een gehad dus ik weet waar ik aan begin :smile1:

Eigenlijk wil ik een teef, die zijn vaak net iets gemakkelijker, zeker met andere honden, ik heb straks nog een (weliswaar gecastreerde) wat dominante reu en het teefje van mijn vriend logeert hier heel veel.

Een pup is leuk maar betekent weer zindelijk maken, slooppartijen in huis en heel erg veel werk. Bovendien zit ik in het weekend meestal in het huis van mijn vriend, ga ik veel naar stal, naar de paarden toe en is dat voor een pup misschien wat lastig, ik ben bang dat die daar wat ontheemd van kan raken.

Een herplaatser die niet te oud is zou een goede optie zijn maar dat zijn weer meestal reuen.

Aan de andere kant is een pup natuurlijk ook wel erg leuk en heb je niet de problemen die je met een herplaatser wel hebt, negen van de tien keer zijn dat dominantie-problemen waardoor de hond wegmoet bij zijn eigenaar. Welsiwaar een probleem wat ontstaan is door de eigenaar en niet door de hond maar je moet er wel even doorheen. Dat geeft niet alleen heb ik ook twee vrij jonge kinderen.

Vraag aan jullie is dan ook: waar zouden jullie voor kiezen en waarom?
Laatst gewijzigd door Alexandra op 14 dec 2004 13:09, 1 keer totaal gewijzigd.
cane corso
Zeer actief

Ongelezen bericht door cane corso »

Je wilt een RB, maar je krijgt ook nog een gecastreerde reu en je vriend waar je vaak in huis bent heeft een teef.
Ik snap het niet helemaal of ligt dit aan mij????

En een herplaatser hoeft niet weg te gaan voor zijn/haar dominantie hoor dat is niet altijd de hoofd reden.
Groetjes van Deborah, Spiky en Alonso.
Afbeelding
Dogsfriendly

Ongelezen bericht door Dogsfriendly »

betekent weer zindelijk maken, slooppartijen in huis en heel erg veel werk
herplaatsers hebben dat vaak ook hoor...

niettemin blijft het hoe dan ook even veel werk... wat je ook kiest.
Alexandra
Vaste gebruiker

Dan zal ik het even uitleggen.

Ik heb nu twee honden, een Groenendaeler en een kruising Boerenfox/Dwergpincher. De Groenendaeler zal ik zeer binnenkort moeten laten inslapen en ik wil dan toch weer graag een grote hond.
De kruising blijft uiteraard gewoon bij mij, die is gelukkig, op helaas een bloedoor op het moment, nog helemaal gezond.

Mijn vriend heeft een heel klein hondje, een teefje. Wij wonen niet samen en onze woonplaatsen liggen ruim een uur rijden van elkaar af. Daarom logeer ik in de weekenden altijd bij hem.

Het wordt dus mijn hond en die zal ook gewoon bij mij wonen maar mijn vriend geniet er dan in de weekenden van mee want uiteraard neem ik mijn honden altijd mee naar hem toe.
Mijn paarden staan vlakbij zijn woonplaats op een pensionstal en aangezien ik de honden in de weekenden mee heb daar naartoe gaan ze ook altijd mee naar stal en mee op wedstrijden.

Verder bivakkeer ik in de vakanties in mijn caravan op de camping die bij stal hoort, uiteraard ook met de honden.

Mijn honden hebben dat altijd allemaal prima gevonen maar ik zat te twijfelen of het voor een pup niet verwarrend zo zijn, zoveel "thuis"plaatsen.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Alexandra schreef:zoveel "thuis"plaatsen.
dat ligt ook aan de hond denk ik.. mijn pup voelde zich overal thuis als ik er maar was... maar de ander houdt graag van een vast iets in het begin.
1 van mijn honden is als pup meegeweest op vakantie, we hadden hem toen maar net in huis... niets geen problemen mee gehad en nog steeds niet..
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
annepanne

Ongelezen bericht door annepanne »

Ben student, en neem mijn hond zeer regelmatig mee voor weekenden bij familie en vrienden elders. Ook gaat ze mee met mijn vakanties. Heb er nooit problemen mee gehad, Anne is erg makkelijk geworden in dat soort dingen. Zolang jij er zelf ook bent, is t toch goed? Is mijn ervaring in ieder geval. :wink:
Dogsfriendly

Ongelezen bericht door Dogsfriendly »

als je een reu neemt en dat teefje is loops, zal je vriend er toch wel voor moeten opletten of ge hebt plots meerdere hondjes ipv twee.
fes/lou
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door fes/lou »

Ik zou voor een pup gaan Alex.
Dat ontheemd raken valt wel mee, mijn honden zijn er allemaal heel makkelijk van geworden, en die gingen overal mee naar toe.
Met 2 vrij jonge kinderen zou ik niet gauw voor een herplaatser durven gaan, omdat die toch een stuk bagage meenemen.
Reu of teef is persoonlijk denk ik. Ik heb eigenlijk niet echt een voorkeur moet ik zeggen.
Ik ben trouwens Billy :mrgreen:
"All animals are equal, but some are more equal than others." George Orwell
RRback
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door RRback »

Hoi Alexandra,
Ik weet niet of een teef altijd makkelijker is...ik ken ook een aantal Ridgebackteefjes die echt niet lief zijn tegen andere honden, vooral kleine honden en teefjes.
Het ligt dus volkomen aan de hond zijn/haar karakter.
Als je daar zeker van wilt zijn kan je beter een herplaatser nemen, daarvan is het karakter al grotendeels zichtbaar en zal hij of zij alleen nog hier en daar moeten worden bijgeschaafd. (met kleine kinderen en zo'n druk leven zou ik niet kiezen voor een heel moeilijk hondje)

Je kan als je een reu neemt natuurlijk altijd kiezen voor castratie. Een ridgeback reu zal vaak confrontaties met andere honden uit de weg gaan. (maar niet altijd, en dat geldt net zo goed voor een teef!)

succes met je keuze! :19:
Ik presenteer! Jowy en Siemie zoet, Jowy en Siemie stout...
Afbeelding
Afbeelding
cane corso
Zeer actief

Ongelezen bericht door cane corso »

Ik zou zeker gaan voor een pup vooral met de dominante reu die er over blijft in jou gezin.
Ik denk ook dat ik een teefje zou nemen in jou geval en over het loops zijn ja dat is inderdaad een probleem of in niet toevallig jou kleine reu gecastreerd.
Een pup past zich als hij dit vanaf jongsafaan geleerd is best snel aan aan zijn/haar nieuwe omgeving.

Een herplaatser zou ik niet nemen i.v.m DIE dominante reu en ik denk dat als voor hem een kleine pup in huis komt dat zij dan samen opgroeien.
Groetjes van Deborah, Spiky en Alonso.
Afbeelding
Alexandra
Vaste gebruiker

Hee Billy ook hier, kon eigenlijk niet missen :wink:

Gisteravond hebben we er eens over zitten brainstormen. Voor zover ik van jullie lees kan een pup het dus waarschijnlijk wel aan, zoveel verschillende plaatsen.

Dat het hoe dan ook (pup of volwassen hond) veel werk is begrijp ik wel. Regelmatig behoeften opruimen doe ik nu ook al omdat Gyzmo het met enige regelmaat niet meer op kan houden.
Een eventuele reu zou sowieso gecastreerd worden, moet er niet aan denken dat het zeer kleine hondje van mijn vriend door een hond van dat formaat gedekt zou worden :N:

Aan de ene kant wil ik ook graag een herplaatser een tweede kans geven maar misschien is dat toch minder verstandig met kinderen, honden en zelfs katten.

Er schijnt een fokker in de buurt van stal te zitten, we willen daar eens gaan kijken om te zien hoe de ouderhonden zijn.
Het blijft een beetje moeilijk. Het is toch een raar idee om er nu mee bezig te zijn terwijl mijn oude vriend hier nog is. Aan de andere kant zal er toch wel een wachtlijst zijn en kan ik me beter nu oriënteren dan wanneer ik emotioneel ben als Gyzmo er echt niet meer is.

Via de Ridgeback vereniging zal ik toch wel na kunnen gaan of de fokker waar ik naar toe wil er een is die goed bekend staat? Als er een pup komt dan wordt het er in elk geval niet een van een broodfokker o.i.d. Wat dat betreft vertrouw ik de advertenties van marktplaats ook niet zo.
Laura W
Actief

Ongelezen bericht door Laura W »

http://www.rrcn.nl/rrin/rrin.htm

Dit is een stichting die bemiddelt bij herplaatsing van Rhodesian Ridgebacks. Zo op het eerste gezicht zie ik geen geschikte hond erbij, maar misschien in de toekomst wel.
Alexandra
Vaste gebruiker

Dank je wel.

Ik had deze stichting gevonden op het internet en een aanmeldingsformulier voor een herplaatser aangevraagd. Dat is net binnengekomen en ik ga het toch maar invullen. Wie weet komt er toch een geschikte jongere hond voor ons beschikbaar ooit.
Alexandra
Vaste gebruiker

Tja, soms neemt het lot hele rare wendingen. Schreef ik dit topic vorige week nog met de hoop dat Gyzmo er nog een tijdje zou zijn, vandaag is hij er niet meer.
Toen ik gisteren naar de praktijk ging om zijn lichaam daar te brengen en af te rekenen viel mijn oog op een advertentie.

Echt een bijzonder stom toeval was dat. Eén advertentie en dat was een Ridgeback. Het was bijna té toevallig.
Ik wil niet stante pede een andere hond, dat gaat nu even niet, het verdriet is nu te groot maar ik ben wel aan het twijfelen geslagen. Een volwassen hond met maar één probleem en dat is agressiviteit aan de lijn naar andere honden toe. Daar ben ik inmiddels wel aan gewend want daar had Gyzmo ook last van nadat hij een keer vreselijk aangevallen was toen hij aan de lijn zat.

Ik zit er hard over te denken om een keer te gaan kijken, eens met de eigenaren te praten.
Joy C
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Joy C »

ja waarom niet. Maar als ik jou was zou ik je verdriet ook even wat tijd gunnen, want die RR is je oude hond niet natuurlijk. Je begrijpt wat ik bedoel.
Groetjes Joyce
† Nick 16.08.1999 - 22.01.2009
† Terry 16.07.1998 - 09.01.2012
Afbeelding
Alexandra
Vaste gebruiker

Dat is ook precies de reden dat ik geen Groenendaeler meer wil, dan zou ik gaan vergelijken. Ik vind het fantastische honden maar dat zou niet goed voelen.
Ik heb natuurlijk nog een hond, een bijna 9 jaar oude gecastreerde reu. Ik weet niet of het voor hem beter is als er op wat kortere termijn een ander bijkomt i.v.m. de acceptatie.

Het verdriet om Gyzmo blijft toch wel, met of zonder andere hond.
Joy C
Zeer actief

Alexandra schreef:Dat is ook precies de reden dat ik geen Groenendaeler meer wil, dan zou ik gaan vergelijken. Ik vind het fantastische honden maar dat zou niet goed voelen.
Ik heb natuurlijk nog een hond, een bijna 9 jaar oude gecastreerde reu. Ik weet niet of het voor hem beter is als er op wat kortere termijn een ander bijkomt i.v.m. de acceptatie.

Het verdriet om Gyzmo blijft toch wel, met of zonder andere hond.
Nogmaals sterkte.
Ivm je oudere reu zul je je idd af moeten vragen of het verstandig is er een hond bij te plaatsen. Als het een sociale hond is naar beide geslachten zou je het kunnen proberen.
Groetjes Joyce
Afbeelding
Alexandra
Vaste gebruiker

Droopy is wel sociaal naar teven maar niet zo erg naar reuen toe. Maar als hij een reu leert kennen kan hij die wel accepteren. Vreemd genoeg had ik van de zomer tijdens de vakantie in de caravan er opeens een Beagle reu bij die hij wel volledig accepteerde. Dat verbaasde me nogal. Gelukkig bleek Beagle een baas te hebben die we teruggevonden hebben via Amivedi.

Maar als hij straks erg lang het rijk (min of meer) alleen heeft zou het misschien wel eens lastiger kunnen worden.
Joy C
Zeer actief

Alexandra schreef:Droopy is wel sociaal naar teven maar niet zo erg naar reuen toe. Maar als hij een reu leert kennen kan hij die wel accepteren. Vreemd genoeg had ik van de zomer tijdens de vakantie in de caravan er opeens een Beagle reu bij die hij wel volledig accepteerde. Dat verbaasde me nogal. Gelukkig bleek Beagle een baas te hebben die we teruggevonden hebben via Amivedi.

Maar als hij straks erg lang het rijk (min of meer) alleen heeft zou het misschien wel eens lastiger kunnen worden.
Precies. In dit geval zou je geen maanden moeten wachten bij wijze van spreken. Is die RR een reu?
Groetjes Joyce
Afbeelding
Alexandra
Vaste gebruiker

De RR van de advertentie is inderdaad een reu. Hij leeft samen met een andere reu, dat is op zich gunstig.
Joy C
Zeer actief

ja, dat klinkt inderdaad belovend. Hoe oud is de RR? Ik kan me zo voorstellen dat je oudere reu niet zit te wachten op een drukke jonge hond?
Groetjes Joyce
Afbeelding
Alexandra
Vaste gebruiker

De RR is vier jaar en Droopy is zelf een drukke hond :wink:

Het is een vrij kleine hond (kruising Boerenfox/Dwergpincher) en die blijven vaak wat langer "jong".

De RR schijnt in huis heel rustig te zijn en is gewend aan kleine kinderen maar zijn eigenaresse kan hem niet uitlaten omdat ze haar peuter altijd mee moet nemen en dan kan ze de hond niet houden als ze een andere hond tegenkomen. Daarom wordt de hond nu niet meer uitgelaten (behalve heel vroeg in de ochtend en heel laat in de avond) en ze vindt zelf dat ze hem dat niet aan kan doen, daarom zoeken ze een nieuw huis.

Ze hebben er een gedragstherapeut bijgehad die zei dat het gedrag van de hond positief zou kunnen veranderen in een ander huis met een andere baas. Het zijn zeker geen mensen die de hond "zomaar" wegdoen.
Marieke*
Zeer actief

Ongelezen bericht door Marieke* »

Het klinkt wel als een buitenkansje! :wink:
Joy C
Zeer actief

Alexandra schreef:De RR is vier jaar en Droopy is zelf een drukke hond :wink:

Het is een vrij kleine hond (kruising Boerenfox/Dwergpincher) en die blijven vaak wat langer "jong".

De RR schijnt in huis heel rustig te zijn en is gewend aan kleine kinderen maar zijn eigenaresse kan hem niet uitlaten omdat ze haar peuter altijd mee moet nemen en dan kan ze de hond niet houden als ze een andere hond tegenkomen. Daarom wordt de hond nu niet meer uitgelaten (behalve heel vroeg in de ochtend en heel laat in de avond) en ze vindt zelf dat ze hem dat niet aan kan doen, daarom zoeken ze een nieuw huis.

Ze hebben er een gedragstherapeut bijgehad die zei dat het gedrag van de hond positief zou kunnen veranderen in een ander huis met een andere baas. Het zijn zeker geen mensen die de hond "zomaar" wegdoen.
Nogmaals, klinkt erg goed. Als je jezelf er goed bij voelt, kun je natuurlijk gaan kijken.
Groetjes Joyce
Afbeelding
Alexandra
Vaste gebruiker

Inge O schreef:als je bijgelovig bent (wat ik niet ben hoor :mrgreen: ) zou je gaan denken dat het zo 'moet' zijn dat hij bij jullie komt.

niks overhaasten natuurlijk, maar toch wel de moeite waard om nog wat verder op in te gaan :ok: .

en natuurlijk veel sterkte met het verlies van je zwarte belgje :knuffel1: .
Ik ben niet bijgelovig maar dat gevoel van "dit moet zo zijn" is toch wel sterk aanwezig. Het is wel erg vroeg maar aan de andere kant wil ik toch wel graag gaan kijken. Mjin vriend wil dat ook graag.
Alexandra
Vaste gebruiker

Inge O schreef:weet je zeker dat je het nu al aankan zo kort na gizmo's dood om een 'vreemde luis' in huis te krijgen waarmee je nog helemaal geen relatie hebt, en daarentegen heel veel aanpassing (van beide kanten) zal vragen?
Een vreemde luis? :lol1:

Ja, dat kan ik wel aan. Het is een totaal andere hond. Geen hond die "in de plaats van" komt, dat zeker niet. Het is eerder Droopy waar ik soms wat moeite mee heb. Ik hou van dat gekke hondje maar hij voelde ook dat Gyzmo steeds zwakker werd en pakte alles van hem af de laatste tijd. Zijn kluif, zijn eten, zijn plekje. Dat is natuurlijk wel een beetje de natuur maar het was niet leuk.
Alexandra
Vaste gebruiker

Van mij mag je advocaat van de duivel spelen :wink:

Ik zet het hier ook neer om reacties te krijgen zodat ik een goede beslissing kan nemen.

Ik snap jouw redenatie heel goed maar misschien scheelt het dat ik al een jaar bezig ben met het a.s. overlijden van Gyzmo. Toen dacht ik al dat hij er niet meer lang zou zijn en de laatste tijd was ik al serieus bezig met informatie inwinnen over de RR omdat ik gewoon heel graag een grote hond in huis heb.
Alleen hetzelfde ras als Gyzmo, dat zou ik echt niet kunnen op dit moment. Misschien over heel veel jaren weer maar nu niet.
Alexandra
Vaste gebruiker

Morgen ga ik even bellen en dan hoop ik vrijdag naar hem te kunnen kijken. Dan is mijn vriend er ook.
chaos
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 beaucerons en 1 Duitse herder.
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door chaos »

We willen graag op de hoogte gehouden worden.....
Dus; heb je al gebeld? :mrgreen:
Afbeelding
Alexandra
Vaste gebruiker

Net gebeld :smile1:

A.s. vrijdagochtend gaan we kijken bij de hond. Zij hebben het er ook erg moeilijk mee. De keus maken dat de hond weg moet was één maar als er dan daadwerkelijk iemand langs komt die interesse heeft is dat toch even slikken.
Het zal even afwachten worden of het klikt tussen de hond en ons en zij moeten ons natuurlijk ook geschikt vinden als eigenaar.

Dit is de eerste keer dat ik bij een hond ga kijken die een eigenaar heeft die daadwerkelijk om de hond geeft, voor mij is dit ook geheel nieuw. De anderen kwamen als pup of uit het asiel.

We zaten ons alleen af te vragen hoe je het beste een eerste kennismaking kan laten verlopen tussen mijn hondje en hun hond als de klik er is tussen de hond en ons.

Eerst vanmiddag maar iets minder leuks, Droopy moet geopereerd worden aan een bloedoor. Zo kom je zelden bij de dierenarts, zo zit je er meer dan je lief is.
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”