Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

De ontwikkeling van de Duitse herder

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

Branka
moderator
Mijn ras(sen): Golden Retriever
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Branka »

maxcola schreef:
Branka schreef:Ik vind het dus ook niet mooi. Reden daarvan is dat ik niet van overdrijving hou bij honden en ik vind dit dus een vorm van overdrijving.
Verder lijkt het mij dat deze manier van voortbewegen enorm veel energie kost voor een hond en dat lijkt mij alles behalve prettig.
Maar idd bij mij is het vooral dat ik het niet mooi vind. Bij de Goldens zie je dus ook steeds vaker van die aflopende toplines waardoor de hoekingen eruit knallen, maar ik vind dat niet mooi. Gelukkig zijn er ook ondertussen diverse keurmeesters die het niet kunnen waarderen en dat dus ook in het keurverslag zetten.

Wat ik bij de Golden Retriever heel jammer vind is dat je vrijwel geen echte goudkleurige meer ziet,alhoewel ik laatst gehoord heb dat dat ook weer aan het terug komen is :ok:
Klopt, was heel erg en er komt weer wat meer kleur terug. Dat is dus echt een modegril geweest. Zonde want dat betekent dat fokkers fokten om de keurmeester te behagen en niet naar hun eigen beeld volgens mij.
Moet zeggen dat ik zelf ook wel van wat kleur hou, maar niet van die hele donkere Goldens.
Afbeelding
janine77
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door janine77 »

jidde schreef:
janine77 schreef:ik kan mij toch niet voorstellen dat het bevoordelijk is zo`n rug en dna bedoel ik niet dat alle duitsers met afhangende rug hd hebben of last hebben met lopen en rennen,maar ik denk niet dat het bijdraagt aan de gezondheids problemen die er al bestaan in het ras,tuurlijk hebben andere factoren daar ook mee te maken maar nogmaals bevoordelijk dus een verbetering nee kan het me niet voorstellen!
Maar ik vraag mij af wat dan een nadeel van die rug kan zijn :denken: Als ik bv naar Nanni kijk, zie ik geen enkele hinder. Nanni heeft ook niet een super glijbaan, zij is namelijk van een paar generaties terug.
En welke gezondsheidsproblemen doel je op?
ik bedoel dus niet dat de rug een nadeel is of dat ze er last van hebben maar het ras kampt al jaren met hd problemen net als vele andere grote rassen trouwens dan denk ik dat dus zo`n rug daar niet bevoordelijk voor werkt dus dat het die problemen niet positief beinvloed,het is toch de ruggegraat van de hond,net als b.v. de ruggegraat bij de teckel ook problemen oplevert door dat tie zo lang is en dus vatbaarder word voor hernia enzo,zo denk ik dat de toxh kromme ruggegraat bij deze duitsers niet in het voordeel werken,en dna heb ik het zeker over de duitsers die bijna plat op hun gat lopen,het hele skelet is anders lijkt mij want ze lopen ook met doorgezakte achterpoten lijkt me dus niet meehelpen aan de gezondheid van het ras!
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

jidde schreef:Mijn vraag
Vinden jullie het gewoon niet mooi (net als ik bv ook niet alle honden mooi vind :mrgreen: ) of is het omdat jullie het "zielig" voor de hond vinden? Want na mijn weten heeft de schuine rug geen verdere gevolgen qua gezondheid
Ik vind het gewoon niet mooi :19: De DH op zich vind ik wel mooi, maar dat aflopende dus absoluut niet.
Of het qua gezondheid een probleem is, daar heb ik geen flauw idee van (en geen kennis over).
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
Zoie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Zoie »

Stang schreef:
jidde schreef:Mijn vraag
Vinden jullie het gewoon niet mooi (net als ik bv ook niet alle honden mooi vind :mrgreen: ) of is het omdat jullie het "zielig" voor de hond vinden? Want na mijn weten heeft de schuine rug geen verdere gevolgen qua gezondheid
Ik vind het gewoon niet mooi :19: De DH op zich vind ik wel mooi, maar dat aflopende dus absoluut niet.
Of het qua gezondheid een probleem is, daar heb ik geen flauw idee van (en geen kennis over).
Je haalt me de woorden uit de mond . Kan het echt niet mooi vinden die aflopende rug .
Afbeelding
Bas Rouge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Beauceron
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Bas Rouge »

http://www.pedigreedatabase.com/icons/1991.jpg

Deze heeft wel wat weg van een -vroege-beauceron. Vind het erg mooi.

Groet, Sieneke
magda
Zeer actief

Ongelezen bericht door magda »

de oud duitse herder die heeft een veel minder glijbaan rug :denken: bij mij zit er 1 op cursus en die meneer zei dat het een oud duitse herder is is dat een apart ras :denken:
ik vind de rechte ruggen ook veel mooier :ok:
Afbeelding
Elly*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
Contacteer:

Ongelezen bericht door Elly* »

magda schreef:de oud duitse herder die heeft een veel minder glijbaan rug :denken: bij mij zit er 1 op cursus en die meneer zei dat het een oud duitse herder is is dat een apart ras :denken:
ik vind de rechte ruggen ook veel mooier :ok:
Bij de oudduitse herders honden worden ook gewoon "moderne" Duitse herders ingekruist, als ze maar langhaar hebben. dus die vlieger gaat niet helemaal op.
Maar ik heb inderdaad DH's gezien, die een enorm lang onderbeen (dus van de knie tot aan het spronggewricht) hebben, dat ze zeker in hun jeugd een heel instabiel gangwerk hebben. Dat vind ik ook zonde.
Ik ga voor een hond die er een beetje tussen in zit. Wel mooie hoekingen, maar niet overdreven.
En er zijn inderdaad bloedlijnen bij de Duitse herders, voornamelijke de africhtingslijnen, die nog geen overdreven hoekingen vertonen. dus iedereen kan een Duitse herdertype naar zijn smaak vinden.
estelle

Ongelezen bericht door estelle »

ik vind het ook absoluut niet mooi die schuine ruggen.
Chello van ons heeft het ook behoorlijk, zeker als ik hem dan ook nog in stand zet....

Hera die uit pure werklijnen komt heeft nauwelijks een aflopende rug en ik vind dat veel mooier.
astrid
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 Griekse herplaatsers
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door astrid »

Hier ook 2 Duitsers.
1 met rechte rug, en 1 met schuine.
Niet zo overdreven schuin, maar toch schuin.
En ik vind het niet mooi. Als je ze naast elkaar zet, zie je duidelijk het verschil.
Verder vind ik met het rennen dat je het ook ziet. Ik hou mijn honden goed in conditie, maar je ziet gewoon dat Ivan met z'n schuine rug het moeilijker heeft tijdens activiteiten dan Kira met haar rechte rug.
De achterkant is gewoon een stuk zwakker.
idorh
Zeer actief
Mijn ras(sen): Saarlooswolfhonden.
Aantal honden: 6
Contacteer:

Ongelezen bericht door idorh »

Ik zou nu zo langzamerhand wel eens willen weten wat de reden is van het fokken van een glijbaan, ik vind het ook afschuwelijk.

Gewoon jammer van zo,n trots ras, een reu moet gewoon uitkijken dat zijn olienootje niet tegen een obstakel van 3
cm hoog aan knalt met rennen.

Gr Bertus.
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

idorh schreef:Ik zou nu zo langzamerhand wel eens willen weten wat de reden is van het fokken van een glijbaan, ik vind het ook afschuwelijk.

Gewoon jammer van zo,n trots ras, een reu moet gewoon uitkijken dat zijn olienootje niet tegen een obstakel van 3

Gr Bertus.
ik zit ook al 3 pagina's te wachten op het waarom, maar volgens mij weet niemand het, ook niet de liefhebbers van het ras...... :denken:
janine77
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door janine77 »

yamie schreef:
idorh schreef:Ik zou nu zo langzamerhand wel eens willen weten wat de reden is van het fokken van een glijbaan, ik vind het ook afschuwelijk.

Gr Bertus.
ik zit ook al 3 pagina's te wachten op het waarom, maar volgens mij weet niemand het, ook niet de liefhebbers van het ras...... :denken:
hihi volgens mij wachten we daar allemaal op :mrgreen: ik ken ook niemand die het wel mooi vind moet ik zeggen,dus vraag het me wel af waarom??????????? :19: en als het echt totaal geen problemen zou opleveren waarom worden de werkhonden dan een stuk rechter gefokt?
jidde

Ongelezen bericht door jidde »

janine77 schreef:
hihi volgens mij wachten we daar allemaal op :mrgreen: ik ken ook niemand die het wel mooi vind moet ik zeggen,dus vraag het me wel af waarom??????????? :19: en als het echt totaal geen problemen zou opleveren waarom worden de werkhonden dan een stuk rechter gefokt?
op dat laatste kan ik wel een antwoord geven!
bij werklijnen wordt een stuk minder op het uiterlijk gelet dan bij de showlijnen. Net als bij showlijnen weer het uiterlijk op 1 komt en het karakter op 2
Elly*
Zeer actief
Contacteer:

Waarom? Ik denk omdat de Duitse (en in navolging de Nederlandse) keurmeesters de honden met dit type vooraan plaatsen op shows.
De fokkers fokken om te winnen, dus zij fokken wat de keurmeester vraagt.
De keurmeesters vinden dit dus wel mooi.
alma.m
Zeer actief
Mijn ras(sen): Landseer E.C.T.

duitse herder

Ongelezen bericht door alma.m »

Ik moet eerlijk zeggen dat ik die aflopende rug ook niet mooi vind.
Het lijkt net of het dier bang is dat hij slaag krijgt.Je vraagt je af wat
fokkers zich daarbij denken. Als ik hier op hier op het forum kijk
is het grootste gedeelte van de mensen het er mee eens dat de fokkers
niet goed bezig zijn. :denken:
Alma
Caya voor altijd een plekje in ons hart.
6 Januari 1999 -1 Mei 2010

Afbeelding
Cendy
Zeer actief
Mijn ras(sen): Boerboel

Ongelezen bericht door Cendy »

Bij mij op de training loop een d.h pup van 6 maanden met een glijbaan rug.
Ik zag dat beest rennen van de week, mijn god wat een rot gezicht, ik vind het er afschuwelijk uitzien.
Gast

Ongelezen bericht door Gast »

Cendy schreef:Bij mij op de training loop een d.h pup van 6 maanden met een glijbaan rug.
Ik zag dat beest rennen van de week, mijn god wat een rot gezicht, ik vind het er afschuwelijk uitzien.
Dat krijg je door overdrijvingen in de bouw :jank:
Ik zag er laatst een op puppycursus die achter niet op zijn voeten stond en liep maar op het middenbeen....
Gast

Ongelezen bericht door Gast »

jidde schreef:
bij werklijnen wordt een stuk minder op het uiterlijk gelet dan bij de showlijnen. Net als bij showlijnen weer het uiterlijk op 1 komt en het karakter op 2
Bij de werklijnen wordt ook op het uiterlijk gelet. Daar letten ze er op dat ze een hond fokken die kan werken en geen showmodel die niks meer kan behalve raar staan.
Elly*
Zeer actief
Contacteer:

Maar commissaris Rex is ook het showmodel :mrgreen:
jidde

Ongelezen bericht door jidde »

sypke schreef:
jidde schreef:
Bij de werklijnen wordt ook op het uiterlijk gelet. Daar letten ze er op dat ze een hond fokken die kan werken en geen showmodel die niks meer kan behalve raar staan.
Niet bij alle fokkers is dit het geval hoor :19: Er zijn er genoeg die ook op de bouw letten, maar ook zat die dat niet doen. Soms zie je een dh wat niet op een dh lijkt maar op een mechelse herder
Joy C
Zeer actief

Ongelezen bericht door Joy C »

~Ik vind zelf de DH met rechte rug ook veel mooier. Ik heb er zelf 1 met een vrij rechte rug, maar toch net niet helemaal. En inderdaad: de achterhand is dan vaak zwakker. Ik hoop dat fokkers zich ooit nog bedenken en de rechte rug proberen terug te krijgen.
Groetjes Joyce
† Nick 16.08.1999 - 22.01.2009
† Terry 16.07.1998 - 09.01.2012
Afbeelding
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

Geef mij maar het oude model! Als je die moderne DH's door de showring ziet gaan met de eigenaar in trainingspak erachteraan met een strakke lijn is dat toch niet mijn manier van honden showen en een mooi exterieur hoor...

Ik kan me niet voorstellen dat zo'n kromme ruggengraat geen problemen oplevert. Een DH van de vader van een vriend van mij had ook zo'n glijbaan en is geëindigd met een hele vergroeide rug en verlammingsverschijnselen als gevolg daarvan... :19:
speurneus carola

Ongelezen bericht door speurneus carola »

Afbeelding
Antonio Bruce van het Zuidpark, geb. 1996 heupen perfect.

Afbeelding
Dexter van het Zuidpark, geb. 2000 heupen perfect

Afbeelding
(Je)Rico van het Zuidpark, geb. 1990, 2 maanden gelden overleden op 14 1/2 jarige leeftijd, nog nooit iets aan heupen gemankeerd.

ze zijn er wel, effe zoeken, alle drie zijn vanaf pups af aan in het werk, bruce en dexter zijn zelfs met 8 weken begonnen met behendigheidstraining, rico (vanaf 8 weken) is reddingshond geweest inzet baar voor het rode kruis en grondlegger van ons speurhonden bedrijf.

moet zeggen deze drie komen zowel van vaders als van moederskanten uit echte werklijnen.
idorh
Zeer actief
Mijn ras(sen): Saarlooswolfhonden.
Aantal honden: 6
Contacteer:

Ongelezen bericht door idorh »

speurneus carola schreef:Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
(Je)Rico van het Zuidpark, geb. 1990, 2 maanden gelden overleden op 14 1/2 jarige leeftijd, nog nooit iets aan heupen gemankeerd.

ze zijn er wel, effe zoeken, alle drie zijn vanaf pups af aan in het werk, bruce en dexter zijn zelfs met 8 weken begonnen met behendigheidstraining, rico (vanaf 8 weken) is reddingshond geweest inzet baar voor het rode kruis en grondlegger van ons speurhonden bedrijf.

moet zeggen deze drie komen zowel van vaders als van moederskanten uit echte werklijnen.
Al zijn het perfecte heupen, het orginele type Duitse herder is gewoon verkracht wat uiterlijk aangaande.

Gr Bertus.
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

speurneus carola schreef:Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

nou idd...en de waarom antwoorden, uh je leuk, maar ik bedoelde meer, wie is er ooit zo gekomen dat die schuine rug oke is? dat dat nu zo is, omdat er qua showen een oordeel aan gehecht wordt, tja dat kan...maar hoe is het ontstaan?/
Elly*
Zeer actief
Contacteer:

volgens de raspunten moet de rug licht aflopen en de hond moet een lange croupe hebben. Maar soms worden bepaalde eisen in de raspunten overdreven. (Er zijn bij veel rassen voorbeelden te bedenken)
In mijn post op blz. 2 staan twee honden en hun fokker waarna het (volgens mij) allemaal begon.
Deze fokker en zijn broer die ook keurmeester was, hebben zoveel invloed gehad met hun manier van keuren en fokken. Wat zij zeiden, zo moest het worden. Een van de twee was ook president van de Duitse rasvereniging. En veel mensen vonden dit mooi en fokten naar hun wens.
En een hond die in aanleg de wat rondere rug heeft, kun je zeker op verschillende manieren in stand zetten. Je kunt het accentueren en heel veel mensen vinden dit wel mooi, en anderen niet. Maar zolang deze honden hoog geplaatst worden op shows wordt er ook naar gefokt.
Als de keurmeesters andere eisen zouden gaan stellen aan de ruglijn, zouden ze ook binnen een bepaalde tijd weer uit de showring verdwijnen. Maar ik denk dat het niet gebeurt.
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

De lage achterhand is niet alleen om het uiterlijk ingefokt maar ook voor de gangen, lange draf, de typische herdergang.
Bij een perfecte hond met zware bespiering is dat inderdaad heel mooi om te zien vind ik.

Wat HD betreft is het aantal HD gevallen totaal losstaand van de vorm van de rug, echter de last die een hond met HD heeft is wel weer gerelateerd aan de rug. Ik ken perfect rechte herders met HD en perfecte glijbaanhonden die geen spoortje HD hebben. Witte Can. herders die bv altijd recht zouden moeten zijn hebben ontzettend vaak HD.

Omdat achter het zwaartepunt niet onder de heup hangt maar in de spieren bij een schuine hond zal als deze eenmaal gaat corrigeren met spieren bij pijn het gevolg veel groter zijn. Een hond met HD zet zijn benen naar voor en kanteld de heup om de gewrichten te ontzien, dat kan een schuine hond niet waardoor hij scheef gaat lopen en rugklachten kan ontwikkelen. Vaak zie je bij enige verslapping in de achterhand ook de stabiliteit verdwijnen bij oude herders, het wordt gammel.

Ik denk inderdaad dat Wuilus allang dood was geweest als ze zo'n aflopende rug zou hebben gehad. Ze heeft artrose en een oude spondylose, dat in combinatie met de perfecte rechte rug en de vierkante bouw.

-
Afbeelding
Elly*
Zeer actief
Contacteer:

MARC_S schreef: Vaak zie je bij enige verslapping in de achterhand ook de stabiliteit verdwijnen bij oude herders, het wordt gammel.

-
En dat zie je dus ook bij honden in de groei.
Ik heb pups van een maand of 5 gezien die ook gigantische problemen hadden om de benen er god onder te krijgen.

Maar het gangwerk dat een duitse herder moet laten zien is toch ook voor de Mooi? Dus om het uiterlijk.
Ik viond het ook mooi om een goed uitgrijpend gangwerk met veel stuwing te zien, maar het moet niet ten koste gaan van de stabiliteit van de hond.
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

Ik wil nog even zeggen waarom volgens mij een schuin aflopende rug slechter is dan een overdreven hoge voorhand (dit topic is al oud... maar goed..) Een achterhand moet een stuwende werking hebben. Een hond loopt van achter naar voren (ja duh zou je denken, maar ik bedoel dat de kracht dus van achteren moet komen..) Ga je een aflopende rug fokken moet een hond meer moeite doen om die poten goed onder de het lichaam te plaatsen en daarmee neemt de stuwende beweging af. Als een hond vanuit stilstant in 1 keer een sprint wil gaan trekken, moet hij van achter "exploderen" door de achterbenen er zeer krachtig onder te zetten.... dat is bij een aflopende rug erg moeilijk...

Een overdreven achterhand (over terwijl overbouwd zijn) heeft ook zijn nadelen voor het ellebooggewricht, maar de achterhand kan daardoor bij een niet te al te overdreven verhouding toch nog ver onder het lichaam gezet worden, waardoor de stuwende beweging van de pas niet ten nadele komt en het dus nog wel een vrij normale stap kan houden. Bij Duitse Herder met een aflopende rug, zie ik vaak dat de achterbenen een heel ander ritme lopen dan de voorhand... gewoon weg omdat de voorhand wel een normale grote pas kan maken, maar dat de achterbenen, doordat ze niet onder het lichaam gezet kunnen worden, 2 passen moeten zetten ipv 1.....
Afbeelding
Elly*
Zeer actief
Contacteer:

gyanty schreef:
.....gewoon weg omdat de voorhand wel een normale grote pas kan maken, maar dat de achterbenen, doordat ze niet onder het lichaam gezet kunnen worden, 2 passen moeten zetten ipv 1.....
dit heb ik nog niet zoveel op Duitse herder clubmatches gezien, moet ik zeggen. Zal volgens jaar eens proberen om foto's van de uitgestrekte draf te maken.

Het omgekeerde heb ik wel gezien. Een hond waarvan de voorpoten twee keer zo snel gingen als de achterpoten. Niet bij een Duitse herder maar bij een Welsh Corgi Cardigan. (voordat ikzelf dit ras had)
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”