Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

wijd volgen / voet

Moderator: moderatorteam

rob80
Actief

wijd volgen / voet

Ongelezen bericht door rob80 »

wie heeft er wat ideetjes om dit eruit te trainen??
Onze hond volgt goed, maar vrij wijd en loopt nog wijder na een linkse bocht (irritant als zo'n baas je voor de voeten gaat lopen!!). Ook voet doet ze steeds wijder...

Ik probeer met beloninkjes in goede banen te leiden, beloon alleen als het echt goed gaat maar zonder dat koekje voor de'r snuit blijft ze wijd!...
Marja
Zeer actief

Ongelezen bericht door Marja »

Zelf vind ik het nogal dom maar op de training werd ons en de honden het commando BETER aangeleerd.
Dus als ze naast je kwamen zitten en het niet dichtbij genoeg was dan zei je BETER, en dan moest je hond dus dichterbij je komen zitten.
Dit leerde ze je aan door een enorme ruk aan de riem te geven, dan zat je hond vanzelf dichterbij :roll:

Ik vind het niet zo belangrijk waar mijn honden zitten, als ze maar gaan zitten of volgen als ik dit wil.
Dan mogen ze van mij links of recht off voor of achter :mrgreen:

Maar ja, ik doe geen wedstrijden of gehorrzaamheidstrainingen ed.
groetjes Marja Zara en Stapper
Afbeelding
rob80
Actief

Marja schreef:Dit leerde ze je aan door een enorme ruk aan de riem te geven, dan zat je hond vanzelf dichterbij :roll:

tja da's een manier maar zeker niet de mijne :denken:
Elvira
Zeer actief
Mijn ras(sen): golden retriever
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Elvira »

ik doe obedience en daarbij moeten de honden heel dicht volgen. Maar dat ging stapje voor stapje. Eerst leer je de hond je hand aanraken, dan je hand volgen, daarna gaat je hand naar de zijkant van je lichaam. (heel kort samen gevat). Probeer het eens met de klicker, alleen klicken als hij volgt op de plek, waar jij het wilt (eventueel eerst met hulp hem op de juiste plek krijgen).
Bernadette
Zeer actief

Ongelezen bericht door Bernadette »

Na een linkerbocht direct een scherpe rechterbocht maken.
Branka
moderator
Mijn ras(sen): Golden Retriever
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Branka »

Het commando 'beter' gebruiken wij ook bij onze honden. Maar dat hebben we dus niet op de kc aangeleerd, maar zelf en ook zonder ruk aan de lijn. De jongens kregen gewoon nog geen beloning of later toen hij het al wist geen vervolgcommando als ze dus niet goed het 1e commando als naast of voet uitvoerden.
Afbeelding
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Tirsa heeft het de laatste maanden goed geleerd, ok het heeft totaal geen commando, maar ze gaat vanzelf netjes naast me lopen en iedere keer als het 'n stukje beter was klik, snoepje. En als ze nu zin heeft loopt ze heel netjes naast me. Ik vind het een prachtig gezicht, maar alleen als ze zelf wilt, voor mij hoeft het ook niet zo. Maar ik begin dan ook heel gezellig tegen d'r te praten als ze naast me loopt, en het lijkt of ze het dan 'n heel feest vind. Ok ik weet dat dit officieel niet moet, maar och, wij vinden het gezellig.
Maaike
Zeer actief

Ongelezen bericht door Maaike »

)Wat gebruik je als beloning en vanuit welke hand geef je het? Als je voertjes gebruikt, gebruik dan echt iets wat absurd lekker voor je hond is en geef dat vanuit je rechter hand. Als je het vanuit je rechter hand geeft moet je hond dichter bij jouw lijf komen om de beloning te halen en tevens maak je het voor je zelf moeilijker om de beloning te ver van je af te geven waardoor de hond dus juist leert dat het goed is om daar te lopen, omdat hij daar immers steeds de beloning heeft gekregen. Dus enkel dicht bij jouw lijf gaan belonen. En ga dit nou niet gelijk bij een linksomkeert doen, maar beging met één stap die kant op en bouw dit langzaam uit. Als je een balletje gebruikt, hou je dit hoog maar wel goed zichtbaar voor de hond tegen je lijf aan; op je linker borst in je rechterhand. Maak je hond attent daarop "kijk eens...wat heb ik hier". Als het tijd wordt voor een beloning met het balletje, bied je het balletje aan vanuit je rechterhand en stap je zelf rechts weg; zo moet hij weer naar jou toekomen om het balletje aan te pakken.

Kijk ook nog naar wat voor een jas je draagt. Jas? Ja, jas....als je er touwtjes of gespen aan hebt hangen of de onderkant van je jas zit niet volledig dicht, kan het zo zijn dat hij wijd gaat lopen omdat hij bijvoorbeeld een paar keer iets in zijn gezicht heeft gekregen. Niet prettig voor de hond en een zeer goede reden om wijd te gaan lopen.

Voor wat betreft de voet geldt hetzelfde; belonen dicht bij je lijf! Stuur met een voertje vlak langs je linkerbeen, je haalt het voertje naar voren omhoog (om het zitten in gang te zetten). Dit kan je wel vanuit je linkerhand belonen. Let erop dat je zelf niet met je lijf naar links gaat hangen (voor zover dat mogelijk is :roll: , maar ik heb wel vaker vreemdere dingen gezien :mrgreen: ) dit kan je hond als "bedreigend" zien en zodoende gepaste afstand gaan bewaren. Keurig gedaan door de hond, maar niet wat jij wil. Ook zou je bij de eerste paar keer oefenen nog even dankbaar gebruik kunnen maken van een muur of hek. Als je met je linkerzij naast de muur gaat staan en een kleine ruimte overhoudt voor de hond om tussen te gaan zitten, maak je het voor je hond eigenlijk al onmogelijk om scheef of wijd te gaan zitten bij de voet-oefening. Beloon dicht bij je lijf!

Persoonlijk ben ik verder nog tegen het gebruik van het woordje/commando "beter". Mijn inziens ontkracht je hiermee het initiele commando, immers dit hoeft niet volledig uitgevoerd te worden wat het commando beter volgt nog.... :19: . Als je het basis commando goed aanleert, heb je dit helemaal niet nodig, net zoals het commando "blijf"....zie ik ook als overbodig.

maar anyhoe, ik ben even suf-gel*ld :mrgreen: ik hoop dat je er wat aan hebt en veel succes :ok:
Groetjes van mij en een poot van Casper
Afbeelding
**Ella**
rob80
Actief

:thanx maaike :ok:
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Marja schreef:Zelf vind ik het nogal dom maar op de training werd ons en de honden het commando BETER aangeleerd.
dan gaat de hond op 'beter' aan de voet zitten ipv 'voet'... :denken:
lijkt me toch dat dat niet de bedoeling is.... ik hoor het heel vaak, maar ik doe het zelf dus absoluut niet.... voet is voet en niet beter...
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
droopy
Actief

Ongelezen bericht door droopy »

let bij het volgen ook op je eigen houding. Als je je hond steeds aankijkt dwing je hem vanzelf van je af. De kunst is om uit de ooghoek te kijken en zo je hond bij je te houden.
Wat vaak ook gebeurt is je schouder indraaien waardoor je de hond van je afduwt.................zoals iemand hiervoor schreef zie je de gekste dingen voorkomen.
Probeer je eigen houding onder de loep te nemen, zeker omdat de hond in eerste instantie het dus wel goed deed........
Afbeelding

EEN DAG NIET GELACHEN IS EEN DAG NIET GELEEFD
rob80
Actief

droopy schreef:let bij het volgen ook op je eigen houding. Als je je hond steeds aankijkt dwing je hem vanzelf van je af. De kunst is om uit de ooghoek te kijken en zo je hond bij je te houden.
tja daar zou het idd wel eens aan kunnen liggen!

ik ga oefenen!! :ok:
Marja
Zeer actief

Maar wat nou als je zoals ik een hond hebt die niet naar je kijkt??
Wij kunnen doen wat we willen maar Zara kijkt niet naar ons.
Zelf kan ik haar dan ook amper aan de riem uitlaten :boos:
Afbeelding
Maaike
Zeer actief

Ongelezen bericht door Maaike »

Marja schreef:Maar wat nou als je zoals ik een hond hebt die niet naar je kijkt??
Wij kunnen doen wat we willen maar Zara kijkt niet naar ons.
Zelf kan ik haar dan ook amper aan de riem uitlaten :boos:
Wil ze wat doen voor voertjes? Zo ja, dan kan je prima gebruik maken van de aandachtsoefening. Je laat de hond voor je zitten (met haar gezicht naar je toe) en neemt wat voertjes in je hand. Met je andere hand neem je 1 voertje en houd die op ooghoogte. Je zegt haar naam ( en eventueel nog "let op") en als ze kijkt laat je het voertje zakken en direct in d'r giecheltje verdwijnen. Dit ga je herhalen. Nadat je dit vaker met haar gedaan hebt kan je de tijd gaan opbouwen (voertje uitstellen). Het voordeel van dat je het voertje vanaf jouw ooghoogte laat zakken, is dat ze positieve ervaring krijgt met oogcontact met jouw. Als ze dit grapje eenmaal goed doorheeft, kan je op andere momenten haar aandacht gaan vragen (en als ze dat geeft, ervoor belonen) en daarna een ander commando erbij gaan geven.

Vergeet ook niet om bij commando's of oefeningen haar altijd weer vrij te geven; bijvoorbeeld door "vrij" of "klaar" en achteruit weg te stappen en wat anders te gaan doen. Op deze manier heft ze niet zelf de commando's op wat ten koste kan gaan van de oefeningen en je houd zelf ook nog eens de touwtjes in handen.

Dit wat betreft het "laten kijken"....
Groetjes van mij en een poot van Casper
Afbeelding
**Ella**
Marja
Zeer actief

Hoi Maaike
Ik begrijp wat je bedoelt en als ik het op die manier doe dan werkt het ook prima!
Het probleem doet zich alleen voor tijdens het lopen aan de riem, ze trekt verschikkelijk, ik kan haar niet houden.
Ik rij dus twee keer per dag naar bos of strand waar ze los de auto uit kan.
Hierkomen en de rest gaat prima.
Tijdens het lopen aan de riem kijkt ze absoluut niet!! Ook al hou je een hele worst onder haar bek.
t is niet goed, weet het, maar ik heb het opgegeven en doe het nu op de voor mij makkelijke manier :19:
Afbeelding
cocker ijzel
nieuw lid

Ongelezen bericht door cocker ijzel »

hallo
ik weet dus niet of je grote of een kleine hond heb maar wat misschien een tip is om je hond je hand (met lekkers) telaten volgen langs je been. je draait dus een soort achtjes om je benen heen. daar door gaat de hond heel dicht langs je benen en vind daar door je benen minder eng/lastig om dicht naast te lopen. die van mijn vond het in het beging ook raar en ging net als die van jou wijd zitten door die oefening een paar keer te doen gaat die nu echt bijna in me been zitten als die naast of voet moet komen. :wink: groetjes cocker ijzel
Plaats reactie

Terug naar “G&G en Obedience”