Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Trainingen in de buurt

Hier kan gesproken worden over de africhting van honden, pakwerk of politiehonden.

Moderator: moderatorteam

FoN
Actief

Trainingen in de buurt

Ongelezen bericht door FoN »

Ik ben best wel geinteresseerd in de africhting, en wil dus heel graag meekijken op trainingen en bij mensen met veel kennis en ervaring.
Weet iemand waar in de buurt van Den Haag cursussen worden gegeven? Of is er iemand die mij 'in de leer' wil nemen..? ;)
Het zal nog een flinke tijd duren voor ik zelf toe ben om te beginnen, ik wil me eerst heel goed orienteren en voorbereiden.
Het riesenschnauzer forum!

Trotse eigenaar van: Indy, Duitse dog 23-02-2003 Hoolie, +/- 11-2002 en Irish, bastaardje +/- 10-2002
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Welke vorm van africhting? IPO of KNPV?

Voor IPO-verenigingen kun je hier even kijken
http://www.nbg-hondensport.nl/
Voor KNPV-verenigingen kun je hier kijken
http://www.knpv.nl/

KNPV in jouw buurt doet in ieder geval Carmen (Crutz)
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
FoN
Actief

Beiden :D
Bedankt voor de links!
KNPV trekt mij meer, wat ik ervan heb gelezen lijkt het uitgebreider, maar wat zijn nu de echte verschillen..?

Trotse eigenaar van: Indy, Duitse dog 23-02-2003 Hoolie, +/- 11-2002 en Irish, bastaardje +/- 10-2002
Inge
Zeer actief
Contacteer:

KNPV is meer een opleiding voor de praktijk, het programma is uitgebreider dan het IPO programma. De honden mogen overal op het pak bijten, terwijl bij de IPO alleen op een jutemouw wordt gebeten. Bij IPO wordt er met name voor de sport getraind en wordt alles beoordeeld op "netheid" , er wordt gestreefd naar perfectie op alle 3 de onderdelen (speuren, appèl en manwerk). Als vooropleiding voor je een IPO-diploma kunt halen is het VZH-diploma verplicht. Bij KNPV is "netheid" minder belangrijk, effectiviteit is belangrijker. Na het behalen van het PH1-diploma kunnen honden in principe ingezet worden in de praktijk, dan wel bij de politie of in de beveiliging. Er zijn echter ook genoeg mensen die KNPV trainen voor de sport, en als doel hebben wedstrijden te gaan doen met hun hond.
Persoonlijk vind ik KNPV spectaculairder om te zien, het bevat wat meer actie. Maar binnen de IPO zijn ook erg leuke honden te zien. Met name het appèlgedeelte in de IPO vind ik erg mooi om te zien.
Voor Marouck was KNPV te hoog gegrepen, nu ik sinds februari binnen de IPO train zie ik echter heel veel vooruitgang, ze vindt het geweldig om te doen. Voor mij persoonlijk is de overstap naar de IPO een goede stap geweest, ik krijg meer begeleiding dan binnen de KNPV en leer er ontzettend veel. Qua trainingstijd is het (in ieder geval hier) vergelijkbaar, bij de KNPV trainde ik 3x per week, nu train ik ook zo'n 3x per week, soms zelfs nog vaker (bij andere verenigingen uittrainen) en daarnaast kun je in je vrije tijd nog wat tijd kwijt zijn aan het extra speuren (1x per week is eigenlijk te weinig).
De rassen die bij de KNPV toegestaan worden zijn volgens mij gelijk als de rassen die bij IPO toegelaten worden, het betreffen de werkrassen volgens de FCI.
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
FoN
Actief

Ik heb het idee dat KNPV veel moeilijker is, klopt dat? En ook heb ik het idee dat bij KNPV de hond meer zelfstandig werkt, bijvoorbeeld het bewaken van iets. Is het niet gevaarlijk als je hond bijvoorbeeld op het strand bij je kleren blijft terwijl je zelf effe in zee duikt, dat ie dan misschien als er iemand te dicht in de buurt komt uitvalt ofzo?
Haha, voor ieder antwoord heb ik een nieuwe vraag lijkt wel, en rassen... Daar meot ik me ook nog in verdiepen :D

Inge
Zeer actief
Contacteer:

Bij KNPV wordt inderdaad wel zelfstandigheid van de hond gewenst, ze werken meer op afstand van de geleider. Of het gevaarlijk zou zijn hem bij je kleren achter te laten op het strand? Ehm...geen idee, lijkt me in ieder geval niet iets om uit te testen :mrgreen: In principe zal een KNPV hond bij het voorwerp bewaken niet bijten zolang daar geen aanleiding voor is, pas als de pakwerker het voorwerp wil pakken zal de hond ingrijpen door de pakwerker te bijten. Veel KNPV-honden zullen zeker niet zomaar burgerbijten, ze zijn getraind op het pak. Het burgerbijten wat in de praktijk wel nodig is (de meeste inbrekers lopen nu eenmaal niet in een jutepak rond :wink: ) moet echt worden geleerd.
Groetjes Inge
Afbeelding

scooby doo

Ongelezen bericht door scooby doo »

ipo lijkt me meer iets voor een gemiddelde hond

knpv is niet voor iedere hond weggelegt

zo zie ik het toch . je kunt van ze allebei iets leren ipo is mooi en tot in de punten afgewerkt .knpv is meer slordiger maar daarom niet minder mooi
Plaats reactie

Terug naar “KNPV en IPO”